چه زمانی به چین سفر کنیم؟ (قسمت اول)

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده چهار شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
چه زمانی به چین سفر کنیم؟ (قسمت اول)

چین در شرق آسیا کشوری با سنت‌های کهن، هر ساله میزبان گردشگران بی‌شماری از اقصی نقاط جهان است. با کجارو همراه شوید تا بدانید چه زمانی بهترین فصل سفر به این کشور است.

چین کشوری پهناور است که آب و هوای گوناگونی بر قسمت‌های مختلف آن حاکم است. هیچ‌گاه نمی‌توان برای سفر به چین موقعیت زمانی مشخصی با توجه به وضعیت آب و هوایی مشخص کرد چراکه ممکن است از نظر هر مسافر با توجه به هدفی که از سفر به چین دارد این زمان ایدئال متفاوت باشد.

اینکه به کدام شهر می‌خواهید سفر کنید، نوع سفر شما کاری است یا تفریحی، آیا بهره بردن از تخفیف‌های فصول خاص مدنظرتان است یا سفر کردن در زمانی که اکثر شهرهای چین مملو از توریست است، از آب و هوای سرد و پربارش لذت می‌برید یا هوای گرم و شرجی، هرکدام از این موارد می‌تواند پاسخ به این سؤال که «بهترین زمان سفر به چین چه زمانی است؟» را تغییر دهند. در نتیجه با توجه به سلایق شخصی و هدفتان از سفر به چین باید بهترین زمان سفر به این کشور را خودتان مشخص کنید، در ادامه با شرایط اقلیمی حاکم در هر ماه و نکات مفید توریستی در سفر به چین آشنا خواهید شد که می‌تواند به شما در انتخاب بهتر، مناسب‌ترین زمان سفر به چین کمک کند.

چین

شهر هنگ کنگ در یک غروب زمستانی

اکتبر - بهترین زمان

بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، از دید اکثر مسافران بهترین زمان سفر به چین اوایل پاییز (اکتبر - آبان) است. پیاده‌روی در مسیر دیوار چین، تورهای کروز در رودخانه لی و تورهای عکاسی می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای تفریح در این ماه باشند. پکن، شیان، شانگهای، گولین، جیو ژایگو و چنگدو از جمله شهرهایی هستند که می‌توانید سفر کنید.

دمای هوا در این ماه اگرچه کمی گرم است ولی بسیار دلپذیر است؛ به‌خصوص اینکه باران‌های تابستانی متوقف شده‌اند (البته در نواحی هنگ کنگ و سانایا در این ماه هنوز بارش‌های قابل توجهی دور از انتظار نیست) و پاییز با جلوه‌های منحصر به خودش در اکثر مناطق خودنمایی می‌کند. اگر شما جزو آن دسته از افراد علاقه‌مند به طبیعت با رنگ‌های پائیزی هستید، بدون شک ماه اکتبر بهترین زمان سفر به چین خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که زمان سفرتان در فاصله زمانی ۷-۱ اکتبر که تعطیلات روز ملی چین است نباشد. اگرچه در ماه اکتبر از ازدحام گردشگران خبری نیست، ولی هفته اول ماه اکتبر به‌دلیل تعطیلات روز ملی چین مکان‌های توریستی، هتل‌ها، وسایل نقلیه عمومی مملو از گردشگران چینی هستند. به‌علاوه اینکه هزینه‌ها هم در این مدت افزایش می‌یابد. البته پس از این یک هفته قیمت‌ها مجددا کاهش می‌یابد.

چین

رود لی 

اواخر بهار (آوریل - مه)

آوریل – مه (اردیبهشت - خرداد) یکی دیگر از گزینه‌های شما برای انتخاب بهترین زمان سفر به چین است. در این زمان در حالی که دما به‌تدریج افزایش می‌یابد، شکوفه‌ها و گل‌های بهاری در اکثر مناطق چین، مناظر شگفت‌انگیزی را پدید می‌آورند. اواخر بهار به‌دلیل اینکه هنوز فصل گردشگری (تابستان) آغاز نشده است در مراکز گردشگری با ازدحام گردشگران روبه‌رو نخواهید شد و به‌راحتی می‌توانید از مراکز دیدنی چین بازدید نمائید. فستیوال‌های سنتی، بازدید از مزارع پر از شکوفه‌های کلزا و تورهای کروز در رودخانه لی از انتخاب‌های پیش روی شما در این زمان است. در این ماه‌ها شما می‌توانید به شهرهای پکن، شیان، گولین، گوئیژو، زانگجیاجی و منطقه کوهستانی هونگ‌شان سفر کنید.

در اواخر بهار در اکثر مناطق چین دمای هوا بسیار مطلوب و خوشایند است به‌طوری که در بیشتر مناطق (به‌جز مناطق شمال غربی و شمال شرقی چین) دمای هوا بالاتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رود.

در حالی که در مناطق شمالی چین مثل پکن یا شیان در اواخر بهار هنوز خبری از بارش‌ها نیست. در مناطق جنوبی باران‌های تابستانه آغاز شده‌اند و این در حالی است که هنوز اوج مسافرت‌ها به‌سمت چین فرا نرسیده است. با چنین شرایطی اواخر بهار بهترین زمان بازدید از مناطق کوهستانی رودخانه لی و کوه زرد (به نام کوهستان هونگ شان همه شناخته می‌شود) است.

به خاطر داشته باشید که در تاریخ ۲۹ ماه آوریل تا اول ماه مه به‌دلیل تعطیلات روز کارگر، هتل‌ها و مراکز تفریحی – تاریخی و وسایل نقلیه عمومی مملو از توریست‌های چینی هستند و افزایش قیمت هم در این تاریخ دور از انتظار نیست. هزینه سفر در ماه‌های آوریل و مه بسیار ارزان‌تر از هزینه‌ها در ماه‌های ژوئن تا اکتبر است ولی در مقایسه با فصل کم سفر چین (اصطلاحاً فصل سفر ارزان) که از نوامبر تا ماه مارس است (به استثنای ۲ هفته قبل و بعد از سال نو چینی) کمی گران‌تر است.

چین

بهار فصل شکوفه‌های گیلاس در چین

ماه سپتامبر

ماه سپتامبر (مهر) سومین زمان پیشنهادی برای سفر به چین است. در این زمان هم می‌توانید سفری مقرون به‌صرفه داشته باشید. البته در ماه سپتامبر نسبت به ماه اکتبر هوا هنوز کمی گرم و بارانی است. تور کروز در رودخانه یانگ تسه، بازدید از منطقه کوهستانی هونگ‌شان یا همان کوهستان زرد و سفر به سین‌کیانگ با توجه به وضعیت جوی در این ماه از گزینه‌های مناسب پیش‌روی شما است. همچنین می‌توانید به شهرهای پکن، شیان، چونگ کینگ هم سفر کنید که در سپتامبر وضعیت آب و هوایی مناسبی برای گردشگران دارند.

با کجارو همراه باشید تا در قسمت دوم مقاله با شرایط آب و هوایی چین در فصول مختلف بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط:

منبع chinahighlights

دیدگاه