تعمیر و مرمت ۱۵ خانه تاریخی در بندر لافت

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
تعمیر و مرمت ۱۵ خانه تاریخی در بندر لافت

معاون میراث فرهنگی هرمزگان از عقد تفاهم‌نامه مشارکت در تعمیر و مرمت ۱۵ خانه تاریخی در بندر لافت خبر داد.

اشکان مختاری یکشنبه شب در جمع خبرنگاران در حاشیه امضا تفاهم نامه مرمت و تعمیر خانه های تاریخی بندرلافت اعلام کرد  در راستای اجرای ماده پنجم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ و به‌منظور حمایت از مالکان و دارندگان و بهره‌برداران آثار تاریخی، ۱۵ خانه تاریخی در بندر لافت مرمت، احیا و ساماندهی می‌شوند.

طرح حفاظت و مرمت خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد در حالی با استقبال عمومی مواجه شده است که پس از فراخوان مشارکت به مالکان خصوصی و عقد تفاهم‌نامه از بسته حمایتی و تخصیص اعتبار مربوط به آن، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری مالکان خصوصی آثار ثبتی و نظارت‌ کارشناسان اقدام به عملیات حفاظتی و مرمتی پروژه‌های مشارکتی می‌کند.

بندر لافت

بندر تاریخی لافت به‌عنوان دروازه عجایب هفت‌گانه در جزیره قشم، علی‌رغم وجود بناهای تاریخی، بادگیرها و چاه‌ های تلا، جنگل‌های حراء و آب انبارها، کوچه‌های باریک و بافت سنتی به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری در حالی در سال‌های اخیر زبانزد بوده که کمترین منافع برای جامعه محلی در بر نداشته است، نه‌تنها جامعه محلی که سازمان منطقه آزاد نیز به صرف ورود گردشگر به لافت، تابه حال منفعتی کسب نکرده است.

مختاری در ادامه گفت:

بندر تاریخی لافت به‌عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به‌عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند به‌عنوان یکی از موارد درآمدزایی برای سازمان منطقه آزاد و جامعه محلی در بیاید.

 آیین‌هایی همچون مولودخوانی، بادبان کشی و... از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت است که در صورت ساماندهی این بندر تاریخی بسیاری از این سرمایه‌های فرهنگی معرفی شده، همچنین نگهداری از زوال آن‌ها، می‌تواند نقشی در درآمدزایی جامعه محلی ایفا کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه