کارهایی که در سفر به ایروان، ارمنستان باید انجام دهید (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار دوشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کارهایی که در سفر به ایروان، ارمنستان باید انجام دهید (قسمت دوم)

گشت‌وگذار در یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان، ارمنستان که مقصدی ارزان قیمت نیز هست یکی از بهترین انتخاب‌های گردشگران است تا به کشورهای با فرهنگی باستانی و جاذبه‌های دیدنی سفر کنند.

سفر به ارمنستان را از پایتخت، شهر پرجنب‌وجوش و زیبای ایروان شروع کنید، که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان بوده و از ۷۸۲ سال قبل از میلاد ایجاد شده است، اما همچنان به‌طرز شگفت‌انگیزی در حال مدرن و متنوع شدن است. حتما در طول سفرتان نگاهی به بهترین چیزهایی که در ایروان وجود دارد و ما به آن اشاره کرده‌ایم بیندازید. در ادامه با قسمت دوم مقاله سفر به ارمنستان همراه ما باشید.

شما می‌توانید به نکات قابل‌توجهی از تاریخ دست پیدا کنید، بازدید از مسجد آبی ایروان، که با منابع مالی دولت ایران بازسازی شده و محلی مناسب برای شناخت هنر سنتی ایران در خارج از کشور است.

رنگ‌های پرطراوت بازار ورنساژ یکی از گوهرهای با ارزش ایروان است. این بازار به‌خوبی در فضای باز سازماندهی شده است، بنابراین اگر قصد دارید سوغاتی‌های منحصربه‌فرد بخرید، می‌توانید از انواع فرش ارامنه و هدیه‌های دیگر استفاده کنید، البته باید به موقع به اینجا سفر کنید. بازار همچنین در مرکز شهر ایروان واقع شده و دسترسی به آن آسان است.

بازار ورنساژ ارمنستان

بازار ورنساژ ارمنستان

کسانی که به تئاتر علاقه‌مند هستند می‌توانند تجربه‌ای هیجان‌انگیز از تماشای نمایش‌های آزمایشی و غیرحرفه‌ای که توسط دانشجویان دانشگاه تئاتر و سینما اجرا می‌شود، داشته باشند. گاهی اوقات نمایشنامه‌ها توسط دانشجویان نوشته می‌شوند، که موجب ایجاد هیجان در جوانان برای اجرای نمایش می‌شود.

آن‌ها بسیار باهوش و صمیمی هستند، بنابراین شما حتی می‌توانید پس از اجرا آن‌ها را ملاقات کرده و صحبتی دوستانه در یکی از کافه‌های شهر داشته باشید. به هر حال، اگر به‌دنبال برقراری روابط اجتماعی باشید، برخلاف نسل مسن‌تر، که اکثراً به زبان ارمنی و روسی صحبت می‌کنند، بیشتر جوانان و دانش‌آموزان، منحصرا انگلیسی صحبت می‌کنند.

هر کس که می‌خواهد به یکی از بزرگ‌ترین سینماگران قرن بیستم، سرگئی پارجانوف احترام بگذارد، می‌تواند از موزه پارجانوف که جایگاهی باورنکردنی برای این نابغه کارگردانی فیلم به شمار می‌رود، دیدن کند. در این مکان شما می‌توانید ترکیب رنگ‌های مختلف، نقاشی‌ها و آثار عکاسی را که توسط پارجانوف ایجاد شده و در میان آثار هنری دیگر قرار دارند مشاهده کنید،

برخی از قطعه‌های او که در زمان حضور او در زندان و ذهنیت او در آن زمان ایجاد شده، در این موزه وجود دارد. ساختمان موزه یکی دیگر از دلایل پربازدید شدن آن است، زیرا از بالکن، منظره فوق‌العاده‌ای رو به دره هرازدان دارد.

سینما ایروان ارمنستان

سینما ایروان ارمنستان

خبر خوب دیگر برای دوستداران سینما، جشنواره فیلم‌های بین‌المللی زردآلو طلایی ایروان است. این جشنواره به‌عنوان پلی برای فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف به شمار می‌رود که از طریق یک ابزار بسیار قدرتمند یعنی سینما به هم متصل شده‌اند. اگرچه این جشنواره مقیاسی کوچک‌تر در مقایسه با سایر رویدادهای بین‌المللی از این نوع است، اما کاملا قابل احترام بوده و توسط دوستداران سینما رصد می‌شود. جشنواره معمولا در ماه ژوئن یا ژوئیه برگزار می‌شود و اگر تصمیم گرفته‌اید که در آن شرکت کنید، قبل از برنامه‌ریزی، اطلاعات خود را مجدداً چک کنید.

سینما عنکبوتی ایروان

عنکبوت رو‌به‌روی سینمای ایروان

کسانی که می‌خواهند گردشی شخصی در ایروان داشته باشند، می‌توانند بدون نقشه و دستور کار خاصی کمی از مرکز شهر فاصله بگیرند. راه رفتن در دیگر نواحی شهر بهترین راه برای درک چگونگی زندگی مردم است. اگر شما کمی به زبان روسی مسلط هستید، توصیه می‌کنیم با افراد مسن در یکی از مناطق شهر هم‌صحبت شوید. آن‌ها کاملا دوستانه رفتار کرده و اغلب به‌دنبال برقراری رابطه هستند.

بازی شطرنج و بخش مهمی از روال روزانه آن‌ها است. یکی دیگر از سرگرمی‌های موردعلاقه آن‌ها، بحث در مورد سیاست است که موضوع اصلی گفتگوهای آن‌ها به شمار می‌رود. در گپ زدن با آن‌ها، ممکن است به داستان‌های شگفت‌انگیز و بیت‌های جالب تاریخی بر بخورید، که هرگز در هیچ وب‌سایت یا کتابی نخوانده‌اید.

بیش از ۲۰ پارک در سراسر ایروان وجود دارد، از جمله پارک تومانیان، پارک عاشقان و پارک پیروزی. بنابراین اگر زمان اضافی برای لذت بردن از آفتاب و هوای ارمنستان داشته باشید، می‌توانید میوه‌های تازه، شیرینی و نوشیدنی خریده و در یکی از پارک‌های مجهز به پیک نیک بروید و چند ساعت در آرامش در سایه درختان استراحت کنید.

بنای یادبود مادر ارمنستان

بنای یادبود مادر ارمنستان

اگر عصرها برای پیاده‌روی بیرون بروید، مطمئنا احساس خواهید کرد که جو اروپا با آداب و رسوم غرب آسیا متفاوت است. در باشگاه مالخاس (مالشا)، می‌توانید شبی شگفت‌انگیز با خوردن شیرینی کوکتل و شنیدن بهترین‌های موسیقی جاز بگذرانید. بسیاری از نوازندگان مشهور جهان از جمله جو کوکر از این باشگاه دیدن می‌کنند. دلیل اصلی زیاد بودن بازدیدکنندگان این مکان، لوئون ملخسانی، افسانه جاز شوروی است که معمولا در این مکان حضور دارند.

باشگاه جاز مالشا

باشگاه جاز مالشا

مهم نیست که تابستان به ایروان بروید یا زمستان، دریاچه قو همیشه به‌عنوان یک مرکز برای سرگرمی‌های مختلف فعال است. در زمستان می‌توانید به اسکیت روی میدان یخی بپردازید و اگر کاملا مبتدی هستید، آموزش ببینید. در تابستان، دریاچه قو کانونی برای بسیاری از کنسرت‌ها و رویدادها است. یکی از شگفت‌انگیزترین آن‌ها احتمالاً عید مذهبی ورداروار است، که از زمان بت‌پرستان تا به امروز ادامه دارد.

این جشن برای تجلیل از مریم مقدس برگزار می‌شود و همچنین جشنواره گل سرخ نیز نامیده می‌شود. جمعیت بزرگی از مردم و کودکان در اینجا گرد هم می‌آیند و به‌مدت چند ساعت آب بازی می‌کنند، بدون اینکه کسی ناراحت شود. در این روز با غریبه‌ها طوری رفتار می‌کنند که انگار چندین سال است یکدیگر را می‌شناسند و این کمی گیج کننده است، این عمل به این دلیل اتفاق می‌افتد که ماهیت تعطیلات سرگرم‌کننده است. ورداروار یک روز ثابت ندارد و در یکشنبه بعد از عید پاک مقدس و همیشه در اواخر ژوئیه یا در اوایل ماه اوت برگزار می‌شود.

دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان ایروان

دریاچه سوان ایروان ارمنستان

ایروان دروازه‌ای معروف برای جاذبه‌های مشهور گردشگری ارمنستان است، جاذبه‌هایی مانند صومعه قهرت، معبد گارنی و روستای خر ویراپ، که فقط یک ساعت از ایروان فاصله دارد و به‌نوعی مناظری از بهترین آثار افسانه‌ای کوه آرارات در آب و هوای آفتابی را به نمایش می‌گذارد.

معبد گارنی ارمنستان

معبد گارنی ارمنستان

موقعیت مکانی پایتخت برای گردشگرانی که تنها چند روز در ارمنستان هستند و می‌خواهند تا آنجا که ممکن است از مناظر و شهرهای مختلف دیدن کنند بسیار مناسب است. برای مثال، اگر شما تصمیم به بازدید از اچمیادزین، شهرستان مقدس ارمنستان بگیرید، می‌توانید با حدود ۲۰ دقیقه رانندگی با ماشین به این شهر برسید، زیرا این شهرستان فقط ۱۳ کیلومتر از ایروان فاصله دارد.

این شهر مرکز معنوی ارمنستان است، زیرا کلیسای واغارشاپات، کلیسای مرکزی رسالت ارمنی‌ها در اینجا قرار دارد. وقتی می‌گوییم که این کلیسای جامع، قدیمی‌ترین کلیسای مسیحی در جهان است قصد اغراق نداریم، زیرا این کلیسا بین سال‌های ۳۰۱ تا ۳۰۳، وقتی که ارامنه مسیحیت را به‌عنوان دین ملی انتخاب کردند، ساخته شده است.

موزه گنجینه اچمیادزین مکانی بسیار دیدنی است چراکه فرصتی برای دیدن برخی از آثار منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد، که به شما درباره تاریخ ۱۷۱۴ ساله مسیحیت ارمنی، بهتر از هر منبع دیگری، اطلاع‌رسانی می‌کند. نیزه مقدس و آثاری از پیامبرانی نظیر تادئوس، پیتر و اندرو در میان گنجینه‌های مقدس این موزه وجود دارد. همچنین مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از تصاویر مینیاتوری، نسخه‌های خطی، تندیس‌ها و فرش‌های باستانی ارمنی را در بر می‌گیرد.

کلیسای اچمیادزین

کلیسای اچمیادزین

چند کیلومتر دورتر از ایروان، دو منطقه باستانی جالب وجود دارد، قلعه اربونی و زوارتنوتس. قلعه اربونی توسط یک کشاورز محلی به‌طور تصادفی کشف شد. سپس حفاری‌ها آغاز شد و سندهایی از هویت ارمنی آن کشف شد، کتیبه آرگیشتی ۱، پادشاه اورارتو. این منطقه تازه کشف شده در حال حاضر به‌عنوان نقطه‌ای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و توجه مورخان، باستان‌شناسان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. همچنین در نزدیکی کرمیر بلور (تپه سرخ)، بسیاری از اسرار زندگی در این سرزمین در صدها سال پیش کشف شده است. در اینجا شما می‌توانید ویرانه‌های باستانی مربوط به قربانی کردن حیوانات، انبار نوشیدنی، روغن و گندم و کارگاه‌هایی که در آن ابزارهایی برای شکار و مبارزه ساخته می‌شده است را ببینید.

کلیسای جامع و آرارات

کلیسای جامع و آرارات

در راه اچمیادزین، می‌توانید از کلیسای زوارتنوتس، که در ۱۵ کیلومتری پایتخت واقع شده است، بازدید کنید. جالب اینجا است که این محل، به‌جای کلیسا معبدی برای پرستش اورارتین بود و درست بعد از اینکه ارمنی‌ها مسیحیت را پذیرفتند، معبد با یک کلیسای مجلل جایگزین شد. محل کلیسا نیز برای جلسه گرگوری و پادشاه ارمنی تیرداتس سوم بعد از تصویب مسیحیت به‌عنوان دین رسمی استفاده شد.

دریاچه سوان و صومعه سواوانک مکان‌هایی دیدنی به شمار می‌روند. این دریاچه کوهستانی آبی شیرین دارد و از زیبایی نادری برخوردار است و اگر زمان اندکی برای آمدن به این مکان اختصاص دهید، می‌توانید علاوه بر این دریاچه از دو کلیسای مربوط به قرن ۹ ام نیز دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

منبع triprules

دیدگاه