اشعار پنهان روی پیاده روهای بوستون، هنر و تزئینات شهری

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری چهار شنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
اشعار پنهان روی پیاده روهای بوستون، هنر و تزئینات شهری

ترکیب هنر ادبیات و شهرسازی، یکی از شیوه‌های نوین برای آشتی دادن مردم با این هنر است. هنرمندان در شهر بوستون امریکا، ایده‌ای جدید را اجرا کرده‌اند که در این مقاله‌ی کجارو، خواهید دید.

طی ماه‌های اخیر، هنرمندان محلی در شهر بوستون، با استفاده از اسپری‌های رنگ ضد‌آبی که تجزیه‌پذیر هم هستند، اشعاری را روی پیاده‌روهای بتونی نوشته‌اند که وقتی هوا صاف و آفتابی‌است، دیده نمی‌شوند. اما به محض بارش باران، رنگ پیاده‌رو تیره شده و حروف دیده می‌شوند.

پیاده روهای بوستون

این پروژه، همکاری بین «مس پوئتری» (یک سازمان غیرانتفاعی حامی شعر و شاعران در این ایالت) و شهرداری شهر بوستون است که از ماه آپریل آغاز شده تا یادبودی برای آغاز ماه ملی شاعران در سال جاری باشد. اشعاری که بدین منظور انتخاب شده‌اند، به نوعی به شهر بوستون مرتبط بوده و موضوع اصلی آن‌ها، آب و باران است. برخی از شاعرانی که اشعار آن‌ها بر پیاده‌روها نقش بسته است، «لانگستون هوز» (Langston Hughes)، «گری دوئر» (Gary Duehr)، «باربارا هلفگات هایت» (Barbara Helfgott Hyett) و «الیزابت مک‌کیم» هستند.

پیاده روهای بوستون

رنگ این اسپری‌های تجزیه‌پذیر طی۶ تا ۸ هفته پس از استفاده، محو شده و از بین می‌رود و در نتیجه، امکان چاپ شعرهای جدیدتر و محل‌های بیشتری برای این هنرمندان وجود دارد. «مس پوئتری» هم‌چنین امیدوار است بتواند اشعاری به سایر زبان‌های رایج در شهر بوستون نظیر زبان پرتغالی، زبان هائیتیایی و نیز اسپانیایی را به پیاده‌روهای این شهر اضافه کند.

پیاده روهای بوستون

«سارا سایگل» (Sara Siegel)، مدیر اجرایی این برنامه در سازمان می‌گوید:

قصد داریم شعر را به زندگی روزمره‌ی مردم بیاوریم و این راه، راهی ساده و جالب است.

مطالب مرتبط:

منبع amusing Planet

دیدگاه