داروفروشان دوره گرد در هائیتی

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری چهار شنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
داروفروشان دوره گرد در هائیتی

برای ما که دارو را به صورت متداول از داروخانه تهیه می‌کنیم، شاید شنیدن واژه‌ی «داروفروش دوره‌گرد» عجیب باشد. اما با کجارو و دنیای شگفت انگیز ما همراه باشید تا ببینید که در «هائیتی»، متداول‌ترین راه تهیه‌ی دارو، خرید آن از دست‌فروشان است.

در پایتخت «هائیتی» (Haiti)، «پورتوپرنس» (Port-au-Prince)، برای خریدن دارو لازم نیست حتما به داروخانه بروید. تنها چیزی که لازم دارید این است که وقتی قصد خرید دارید، به خیابان بروید و داروفروشان دوره‌گردی را پیدا کنید که در آفتاب داغ، به دنبال بیماران می‌گردند.

برای بسیاری از اهالی هائیتی، دارو یک خوراکی معمولی مثل شکلات است و فروش آن در سوپر‌مارکت‌ها یا خرید دارو از دست‌فروش‌های دوره‌گرد، مسئله‎‌ای عادی و طبیعی است. در حقیقت، ایجاد داروخانه به شکل متداول و امروزی آن در هائیتی، کار سختی است و منبع اصلی تامین دارو برای بسیاری از اهالی این کشور، همین دست‌فروشان دوره‌گرد هستند.

داروفروش دوره گرد

خودتان را یک فروشنده‌ی دوره‌گرد تصور کنید؛ باید سعی کنید هم خودتان و هم آن‌چه که می‌فروشید به اندازه‌ی کافی جذاب باشد. بسته‌ی «آمپی‌سیلین» را کنار قرص‌های «تایلنول»  می‌گذارید و از تضاد صورتی و آبی در کنار هم استفاده می‌کنید. صدها بسته‌ی قرص را در بسته‌های رنگارنگشان کنار هم می‌چینید و در حالی که مراقب هستید رنگ قرص‌ها با هم هماهنگ و زیبا باشد، برج بلندی درست می‌کنید. یک قیچی برای تقسیم داروها بالای برج می‌نشیند و همه چیز با کش‌های پلاستیکی سر جای خود محکم می‌شود.

«پائولو وودز» (Paolo Woods) و «گابریل گالیمبرتی» (Gabriele Galimberti) که عکاس هستند و روی یک پروژه‌ی عکاسی در خصوص دسترسی به دارو در کشورهای مختلف کار می‌کنند، معتقدند:

داروخانه‌های سیار شبیه به مجسمه‌های هنر معاصر یا ویترین شکلات‌فروشی‌ها هستند. هر دوی آن‌ها مدت مدیدی جذب زیبایی این داروخانه‌های سیار شده بودند.

فروش دارو به این شکل، کاملا غیر‌قانونی است اما قوانین به‌ندرت توسط وزارت سلامت عمومی و بهداشت هائیتی به اجرا گذاشته می‌شوند. کمبود نظارت دولتی بر قوانین، زندگی اهالی این کشور را به خطر می‌اندازد، چرا که سلامت و سرنوشت آن‌ها را به دست داروفروش‌های دوره‌گرد و آموزش‌ندیده‌ای می‌سپارد که از قرص ساده‌ی سردرد گرفته تا داروهای سقط جنین، در بساطشان پیدا می‌شود. اغلب این داروها، داروهای جنریک ساخت چین هستند، برخی داروهای تاریخ گذشته‌ و مقداری هم داروهای تقلبی که از «جمهوری دومینیکن» وارد هائیتی شده‌اند؛ داروهایی که حتی از اسلحه‌ی رولت روسی هم خطرناک‌ترند.

داروفروش دوره گرد

این داروفروش‌ها، حتی گاهی توصیه‌های پزشکی و تجویزهای دارویی هم می‌کنند که در حد تجویز آنتی‌بیوتیک‌های قوی برای آکنه است!

«رنولد ژرمن»، یک داروفروش دوره‌گرد می‌گوید:

هیچ کس هیچ راز پنهانی از ما ندارد. مردم در مورد عفونت‌ها، مشکلات گوارشی و حتی مسائل خصوصیشان با ما صحبت می‌کنند و ما برای هر مشکل، یک قرص داریم.

وودز و گالیمبرتی می‌گویند که می‌خواهند مردم کشورهای توسعه یافته را از این موضوع با خبر کنند که در بسیاری از کشورها، دسترسی به داروی سالم و درست، یک چالش بزرگ است.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه