چطور در چین کار پیدا کنیم؟

سارا کرایی
سارا کرایی شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
چطور در چین کار پیدا کنیم؟

برای یافتن کار در چین باید از کجا شروع کنم؟ اگر این سوال شما هم است، در این مقاله با کجارو باشید و پاسخ پرسش‌تان را بگیرید. 

در سال‌های اخیر، چین سریع‌ترین رشد اقتصادی را در جهان داشته است. با وجود رکودی که در سال‌های اخیر باعث ضعف بازار کار در بسیاری از کشورهای غربی شده، چین به طور قابل توجهی رشد اقتصادی داشته است. این رشد سریع نیاز کشور را برای استخدام طیف وسیعی از متخصصان حرفه‌ای خارجی افزایش داده است. بنابراین، فرصتی تازه برای آن‌هایی که علاقه‌مند به کار در این کشور هستند به‌وجود آمده است. در این مقاله مهم‌ترین مواردی که برای پیدا کردن کار در چین نیاز دارید را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

دریافت اجازه رسمی برای ورود به کشور 

اشتغال در چین

گام اول برای افرادی که به دنبال کار در چین هستند اجازه رسمی برای ورود به کشور یا اخذ ویزای کاری است که Z Visa نامیده می‌شود. کارفرمایی که قرار است شما را استخدام کند، قبل از ورود شما به کشور، باید برای دریافت ویزا اقدام کند. برای کسب ویزا باید گذرنامه معتبر که ۱۵ ماه یا بیشتر به تاریخ انقضای آن مانده داشته باشید. اطلاعات مفیدی در مورد نحوه‌ی کسب ویزای کار در چین در مقاله (چگونه ویزای کار چین بگیریم) وجود دارد.

تشکیل شبکه ارتباطات

اشتغال در چین

فرهنگ چینی در بسیاری موارد از فرهنگ کشورهای غربی متفاوت است. باید بدانید که توسعه «شبکه ارتباطات» که در چین به عنوان «guanxi» شناخته می‌شود، بسیار با اهمیت و یاری‌دهنده است. در فرهنگ چینی‌ها روابط شخصی عامل مهمی در پیش‌روی در مسیر موفقیت کسب و کار است. برای مثال، یک تفاوت عمده بین چین و کشورهای غربی این است که ارسال رزومه به یک شرکت چینی چندان اهمیتی ندارد. در عوض، اهمیت بسیار بیشتری به ارتباطات فرد متقاضی با نماینده شرکتی که مایل به کار در آن است داده می‌شود. پس از توسعه یک رابطه حرفه‌ای و دوستانه، می‌توانید برای کسب یک موقعیت مناسب در شرکت مورد نظر تلاش کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید برای ایجاد «guanxi» خود دست به کار شوید یا برای مدتی به چین سفر کنید و در شهری که تصمیم گرفته‌اید کار کنید به ایجاد دوستی‌ها و روابط هدفمند مشغول شوید. هدف شما این است که در یک دوره چند هفته‌ای خودتان را با فرهنگ محلی منطبق کنید. مراقب باشید زمانی که مشغول ایجاد و توسعه شبکه ارتباطات از کارت ویزیت خود غافل نشوید. به یاد داشته باشید که به یک کارت دو طرفه که یک طرف به زبان انگلیسی و دیگری به زبان چینی نیاز دارید. و در آخر فراموش نکنید که از گروه‌های کسب و کار چینی در رسانه‌های اجتماعی مانند LinkedIn استفاده کنید.

جستجوی آنلاین

اشتغال در چین

طیف گسترده ای از وب‌سایت‌ها وجود دارند که می‌توانید برای پیدا کردن شغلی خاص در چین از آن‌ها استفاده کنید. تعدادی از این سایت‌ها در زیر فهرست شده‌اند.

  • JobsInChina.com - راهنمای زندگی و کار در چین برای کارگران خارجی
  • ExpatJobsChina.com - انجمن مشاغل انگلیسی برای مهاجران و خارجی‌ها
  • ChinaJob.com - اطلاعات در مورد کار و زندگی در چین برای کارگران خارجی
  • Learn4Good.com - فرصت‌های شغلی در چین برای کارگران خارجی
  • JobChina.net - فهرست فرصت‌های شغلی برای متقاضیان دو زبانه 
  • FindWorkAbroad - فهرست مشاغل تدریس از بیش از ۶۰۰ کارفرمای چینی 

برخی از این وب‌سایت‌ها لیست‌هایی به زبان چینی دارند، اما بیشتر آن‌ها ترجمه انگلیسی هم شده‌اند. و در ارتباط با رزومه، بهتر است دو نسخه، یکی به زبان انگلیسی و دیگری به زبان چینی آماده کنید.

موقعیت‌های آموزشی در چین

اشتغال در چین

مشاغل آموزشی انگلیسی در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس خصوصی وجود دارند. این مشاغل معمولا به وسیله مدرسه به طور مستقیم یا از طریق آژانس‌های استخدامی، از طریق تماس‌های الکترونیکی و تلفنی، تبلیغ می‌شوند. برخی از آژانس‌ها معلمان را برای مدارس انتخاب می‌کنند، آموزش‌های اولیه را ارائه می‌دهند و هزینه‌های کمی برای این سرویس دریافت می‌کنند. سازمان‌های دیگر فقط مشاغلی با دستمزد کم یا به صورت داوطلبانه ارائه می‌دهند و هزینه‌هایی برای بیمه، آموزش و پشتیبانی می‌گیرند.

باید بدانید که مشاغل انگلیسی معمولا نیازمند این است که زبان مادری شما انگلیسی باشد و یک گواهینامه آموزش انگلیسی مانند TEFL داشته باشید. 

تحصیل در چین

اشتغال در چین

چین یکی از کشورهایی است که تحصیل‌کرده‌هلس خارجی سال‌ها برای زندگی و کار در آن ماندگار می‌شوند. دستمزد برای موقعیت‌های مشابه معمولا کمتر از کشوری چون آمریکا است و احتمالا تنها کفاف هزینه‌های پایه زندگی را می‌دهد. با این حال، کار در چین فرصتی عالی است برای شروع یک فعالیت جدید در یک کشور جدید. وب‌سایت China-esol.com دارای بخشی است که حدود دستمزد را برای مشاغل آموزشی در چین تخمین می‌زند.

گزینه دوم مهاجرت به چین برای افرادی است که علاقه‌مند به تحصیل در خارج هستند؛ اول درخواست ویزای دانشجویی و سپس تحصیل در یک کالج یا دانشگاه چینی. دانش‌آموزان می‌توانند در یک برنامه کارآموزی در طول دوران مدرسه یا بعد از فارغ التحصیلی کار کنند. یک دوره‌ی کارآموزی موفق می‌تواند به یک فرصت شغلی در شرکتی که به آن مراجعه کرده‌اید منجر شود. داشتن این ذهنیت که به طور پیوسته باید برای ایجاد و توسعه «guanxi» تلاش کرد کمک بزرگی است. بنابراین بهترین راه برای پیدا کردن کار در چین استفاده از ارتباطات با افرادی است که برای شرکتی در چین کار می‌کنند که ممکن است به فردی با مهارت‌های شما نیاز داشته باشد. اما اگر با چنین روشی ارتباط برقرار نکنید، ساده‌ترین راه یافتن شغل از طریق اینترنت است.

یافتن شغل در چین با پیروی از مقررات فعلی دریافت ویزای کاری آغاز می‌شود. توجه به فلسفه ایجاد شبکه ارتباطات نیز مهم است. چک کردن لیست‌های شغلی موجود در وب‌سایت‌های اشتغال یکی دیگر از گزینه‌های مهم است. گزینه‌ی دیگر سرمایه گذاری در زمینه‌های آموزشی برای به دست آوردن کار تدریس یا تحصیل در دانشگاه و سپس کار در چین است.

پیدا کردن شغل از طریق کارآموزی در چین

اشتغال در چین

بسیاری از افرادی که برای تحصیل به چین می‌روند به عنوان کارآموز برای یک شرکت خارجی یا موسسه دولتی کار می‌کنند. کارآموزی در چین اغلب بدون پرداختی است، اما معمولا می‌تواند منجر به پیشنهادات شغلی خوب در شرکت یا مؤسسه‌ای شود که کارآموز هستید یا حتی سایر شرکت‌های خارجی که به طور کلی ترجیح می‌دهند افرادی را که تجربه کاری در چین دارند، استخدام کنند.

خود اشتغالی

اشتغال در چین

البته شما می‌توانید در چین به عنوان یک فرد خود اشتغال فعالیت کنید، اما در این‌صورت باید خود را برای برخی مشکلات آماده کنید. اولین مشکل، مسائل مربوط به ویزا است، اگر در حال حاضر در چین نیستید و نیاز به ویزای کاری دارید، اگر کارفرما در چین نداشته باشید تا برای اخذ ویزا با شما هم‌کاری کند، کار شما بسیار دشوار خواهد شد. یک راه برای دور زدن این مشکل این است که ابتدا به عنوان دانشجو به چین بروید و سپس سعی کنید برای ویزای کار در چین اقدام کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه