گوسفند دریایی چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
گوسفند دریایی چیست؟

گوسفند دریایی یکی از بامزه‌ترین جانورانی است که در دریا زندگی می‌کند و به‌لحاظ شیوه منحصربه‌فرد تغذیه خود، حیرت کارشناسان را برمی‌انگیزد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ به‌روزرسانی شده است.

دنیای ما و حیات وحش پر از جانوران مختلف است که آشنایی با تمام آن‌ها زمان و مطالعه بسیار زیادی را می‌طلبد. هرکدام از این جانوران شگفتی‌های خاص خود را دارند و این شگفتی‌ها و عجایب در دنیای زیر آب به‌وفور یافت می‌شود. در این مقاله قصد بر این است که یکی از جانوران شگفت انگیز دنیای زیر آب را معرفی کنیم که علاوه بر ظاهر بسیار منحصربه‌فرد، قابلیت‌های بسیاری دارد و برخلاف جثه‌ای کوچک، توانایی‌های منحصربه‌فردش آن را در دسته دیگری از جانداران نیز قرار می‌دهد.

آنچه باید درباره گوسفند دریایی بدانید:

گوسفند دریایی چیست؟

گوسفند دریایی

عکس‌ از وب‌سایت boredpanda

گوسفند دریایی جانوری نرم تن است که ظاهری شبیه به گاو یا گوسفند دارد. نام علمی این جانور «Costasiella kuroshimae» است که این نام به‌صورت «گوسفند برگی» ترجمه می‌شود. از این جانور در زبان عامیانه به‌صورت «Sea sheep» یا همان «گوسفند دریایی» نام برده شده است. در ظاهر کلی، صورت کوچک و دو چشم ریز نزدیک به‌هم باعث شده است که این جانور به موجودات کارتونی شبیه شود و ظاهر بسیار جالب و بامزه‌ای به خود بگیرد. گوسفند دریایی در واقع یک نوع حلزون است که از جلبک‌ها تغذیه می‌کند.

اگر  با دیدن تصاویر این جانور دوست‌داشتنی کمی تعجب کرده‌اید و به واقعیت داشتن این جانور شک دارید، شما را به تماشای ویدئویی از گوسفند دریایی دعوت می‌کنیم:

تغذیه گوسفند دریایی چگونه است؟

گوسفند دریایی تنها جانوری است که فتوسنتز می‌کند

نکته بسیار جالب و شگفت انگیز در مورد گوسفندهای دریایی این است که این جانوران قادر به فتوسنتز هستند! گوسفندهای دریایی می‌توانند فتوسنتز کنند و این مسئله قابلیتی نادر برای این جانور به شمار می‌رود. هنگامی که این جانوران از جلبک‌ها تغذیه می‌کنند، کلروپلاست جلبک را بیرون می‌کشد و تحت فرآیندی که «کلپتوپلاستی» نامیده می‌شود، کلروپلاست جلبک را با بدن خود ترکیب می‌کند.

گوسفند دریایی

عکس‌ از وب‌سایت boredpanda

این فرآیند غالبا توسط جانوران تک سلولی انجام می‌شود و در مورد جانوران بسیار نادر است؛ اما گوسفند دریایی قادر به انجام این کار است و این جانور را به یک حلزون خورشیدی تبدیل می‌کند! گوسفند دریایی با دارا بودن همین قابلیت، به‌راحتی می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید بگیرد. هر چند این نکته هم قابل‌توجه است که گوسفندهای دریایی در فرآیند فتوسنتز خیلی خوب عمل نمی‌کنند؛ اما وجود همین مسئله که این جانوران قادر به انجام فتوسنتز هستند، آن‌ها را به موجودات خاصی تبدیل می‌کند. این جانوران می‌توانند تا ماه‌ها بدون خوردن غذا و تنها با فتوسنتز زنده بمانند.

زیستگاه گوسفند دریایی

گوسفند دریایی

عکس‌ از وب‌سایت boredpanda

طول بدن گوسفند دریایی حدودا ۵ میلی‌متر است

گوسفند دریایی جانور بسیار کوچکی است و طول بدن آن حدودا پنج میلی‌متر یا بیشتر است. گوسفندهای دریایی شکل‌ها مختلفی دارند و می‌توانند در رنگ‌های متنوعی یافت شوند. این جانوران در دریا زندگی می‌کنند و در سواحل و آب‌های ژاپن، اندونزی و فیلیپین یافت می‌شوند. این جانوران نسبتا کمیاب هستند؛ اما بسیاری از افراد از آن‌ها در آکواریوم‌ها استفاده می‌کنند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. گوسفند دریایی در آکواریوم جلبک‌ها را می‌خورد و به پاکیزگی آکواریوم کمک می‌کند.

در انتها با یک ویدئو دیگر از این جانور دوست داشتنی همراه باشید:

دانلود ویدئو 720p | 360p

نظر شما در مورد گوسفند دریایی چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع boredpanda

دیدگاه