سفر ۳ روزه به سن پترزبورگ

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی جمعه، ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
سفر ۳ روزه به سن پترزبورگ

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه است که آثار دیدنی تاریخی بسیاری در آن وجود دارد و سالانه گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند؛ با برنامه سفر ۳ روزه به سن پترزبورگ با کجارو همراه باشید.

شهر سن‌پترزبورگ در روسیه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهر‌های دنیا است و بسیاری از بناهای تاریخی این شهر فوق‌العاده از طرف یونسکو به‌عنوان میراث جهانی ثبت شده‌ است. همه ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از زیبایی‌های آن، عازم کشور روسیه یعنی پهناورترین کشور جهان می‌شوند و از آثار و جاذبه‌های منحصربه‌فرد این شهر دیدن می‌کنند. پتر کبیر در قرن ۱۸ میلادی سن پترزبورگ را بنا کرد و معماری اغلب بناهای آن به سبک معماری «باروک» (Baroque) و نئوکلاسیک است. امروزه این شهر مرکز فرهنگی کشور روسیه قلمداد می‌شود طوریکه هر بخشی از آن داستان‌های جذابی را برای بازدیدکنندگان خود شرح می‌دهد.

برنامه سفر سن پترزبورگ

در ادامه، برنامه سفر ۳ روزه به سن پترزبورگ ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم

مسیر سفر در سه روز

روز اول

برای روز اول به‌سمت یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های روسیه یعنی موزه ارمیتاژ می‌رویم.

موزه ارمیتاژ (The Hermitage)

موزه ارمیتاژ-سن پترزبورگ

  • آدرس: میدان کاخ (Palace Square)، میدان مرکزی شهر سن پترزبورگ
  • ساعت بازدید: از ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

یک روز برای بازدید از موزه‌ی وسیع ارمیتاژ کافی نیست. این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های روسیه و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری جهان است. در این موزه بیش از ۳ میلیون اثر هنری، شامل شاهکارهایی از لئوناردو داوینچی، پیکاسو و رامبراند به نمایش گذاشته شده‌اند. در حقیقت مقامات موزه می‌گویند که بررسی هر اثر ۱۱ سال به طول انجامیده است. پس از بازدید از موزه می‌توانید گشتی هم در میدان کاخ و کاخ زمستانی که در کنار موزه قرار دارد، بزنید. برای رفتن به موزه‌ی ارمیتاژ باید در متروی نوسکی پروسپکت پیاده شوید.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد ناهار

به‌طور معمول اگر بازدید خود را از حوالی ساعت ۱۰ صبح آغاز کنید و زمانی نزدیک به ۳ ساعت را در موزه و میدان کاخ سپری کرده باشید اکنون زمان ناهار فرا رسیده است و می‌توانید با تست غذاهای خوشمزه روسی در رستوران‌های نزدیک این منطقه کمی استراحت کنید و ناهار خود را میل کنید. بنابراین دو رستوران پیشنهادی ما به شما در روز اول موارد زیر هستند:

رستوران «لا روس» (La Russ)

رستوران لا روس-سن پترزبورگ

این رستوران در کنار رودخانه مویکا (Moyka) قرار دارد و و با پای پیاده در فاصله‌ی ۵ دقیقه‌ای از موزه ارمیتاژ قرار دارد.

رستوران بل وو (Belle Vue)

رستوران بل وو-سن پترزبورگ

این رستوران نیز در اطراف رودخانه مویکا است و با پای پیاده در فاصله ۶ دقیقه‌ای از موزه ارمیتاژ قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral)

کلیسای کازان-سن پترزبورگ

  • آدرس: میدان کازان
  • ساعت بازدید: از ۸:۳۰ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه پیاده و ۷ دقیقه با ماشین

کلیسای جامع کازان یکی از بزرگترین کلیساهای سن پترزبورگ است که سال‌های ۱۸۰۱ تا ۱۸۱۱ میلادی ساخته شد و معمار آن، آندری وارانیخین، معمار توانمند روس بود. این کلیسا به شکرانه‌ی پیروزی بر ناپلئون ساخته شد چون مردم اعتقاد داشتند که با کمک مریم مقدس به این پیروزی رسیدند. داخل کلیسا تصویری از حضرت مریم وجود دارد که مسیحیان در مقابل آن، با احترام ایستاده و دعا و نیایش می‌کنند. ساختمان این کلیسا به‌شکل نیم دایره است و معماری روسی در هر گوشه‌ی آن استفاده شده تا یادآور تمدن این کشور باشد.

خیابان نوسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)

خیابان نوسکی پروسپکت-سن پترزبورگ

  • آدرس: خیابان نوسکی پروسپکت
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه پیاده 

این خیابان یکی از دیدنی‌های روسیه و معروف‌ترین خیابان روسیه است. شما می‌توانید یک روز تمام را در این خیابان سن پترزبورگ سپری کنید. این مسیر حدود ۴ کیلومتر طول دارد و در سال ۱۷۱۸، در میان جنگلی انبوه ساخته و در اوایل قرن ۱۹ و در زمان سلطنت آلکساندر این خیابان توسط چندین معمار نئوکلاسیک برجسته تقریبا به‌طور کامل بازسازی شد. نوسکی پروسپکت را می‌توان مرکز زندگی اجتماعی و فرهنگی سن پترزبورگ نامید. از نوسکی پروسپکت به‌عنوان شانزليزه سن پترزبورگ نیز یاد می‌شود.

روز دوم

کلیسای جامع سنت ایزاک (St Isaac’s Cathedral)

کلیسای جامع سنت ایزاک

  • آدرس: میدان سنت ایزاک
  • ساعت بازدید: از ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه

کلیسای سنت ایزاک در قرن ۱۹ بنا شده است و گنبدی طلایی دارد. این کلیسا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی سن پترزبورگ است و از سکوی طلاکاری شده‌ی خود، چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از شهر به نمایش می‌گذارد. مجسمه‌های حواریون در بالای کلیسای جامع ایزاک قرار دارند و روی درهای بزرگ این کلیسا نیز با صحنه‌هایی از کتاب مقدس آذین داده شده است. داخل سقف کلیسا نقاشی‌های Karl Bryullov هنرنمایی می‌کند و سبک معماری این کلیسا تلفیقی از سبک باروک و کلاسیک است.

سوارکار برنزی (Bronze Horseman)

سوارکار برنزی-سن پترزبورگ

  • آدرس: میدان سنا (Senate Square)
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه پیاده

سوارکار برنزی تندیس اسب‌سواری پتر کبیر یا همان پیتر اول مشهورترین تزار روسی است که به‌همراه برادرش ایوان پنجم بر روسیه حکومت می‌کرد. مجسمه بنزی پتر کبیر به دستور کاترین کبیر توسط مجسمه سازی فرانسوی به نام اتین موریس فالکونه ساخته شد. شاید بتوان مجسمه سوارکار برنزی را مشهورترین نماد سن پترزبورگ بر شمرد. در طول جنگ جهانی دوم به‌دلیل اینکه این مجسمه با کیسه‌های شن و ماسه و یک پناهگاه چوبی محافظت می‌شد هیچ‌گونه آسیبی ندید. به این ترتیب بنای مذکور از ۹۰۰ روز محاصره لنینگراد تقریبا دست نخورده ماند.

کلیسای ناجی در خون (Savior on the Spilled Blood)

کلیسای ناجی در خون-سن پترزبورگ

  • آدرس: خیابان نوسکی پروسپکت
  • ساعت بازدید: از ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

این کلیسای فوق‌العاده زیبا در اوایل قرن ۲۰، در محل ترور تزار الکساندر دوم، در خیابان نوسکی پروسپکت ساخته شد و گنبد پیازی رنگ بسیار زیبا و موزاییک‌های تقریبا پر زرق‌وبرقی دارد. در طول محاصره‌ی شهر در جنگ جهانی دوم توسط نیروهای نازی، شوروی‌ها از این کلیسا به‌عنوان جایی برای ذخیره‌ی سیب‌زمینی استفاده می‌کردند. در نهایت، کلیسای ناجی در خون در سال ۱۹۹۷ دوباره برای استفاده‌ی عموم بازگشایی شد. این کلیسای ارتدوکس روسی به سبک ملی‌گرایی رمانتیک طراحی شده است.  ایستگاه متروی نوسکی پروسپکت نزدیک‌ترین ایستگاه به کلیسای ناجی در خون است.

پیشنهاد ناهار

پس از گردش از این دیدنی‌ها زمان استراحت و میل کردن ناهار فرا می‌رسد؛ دو رستوران پیشنهادی موارد زیر هستند:

رستوران Park Giuseppe

رستوران Park Giuseppe-سن پترزبورگ

این یک رستوران ایتالیایی با منوهای متنوع است که در نزدیکی «کانال گربویدوف» (Griboyedov channel) قرار دارد و با کلیسای ناجی در خون با قدم زدن ۳ دقیقه راه است و در نزدیکی آن قرار دارد.

رستوران Meat Head

رستوران Meat Head-سن پترزبورگ

این رستوران دارای گزینه‌های عالی برای نوشیدن و غذاهای مختلفی برای سنین گوناگون است و در فاصله ۲ دقیقه‌ای از کلیسای ناجی در خون قرار دارد.

قلعه پیتر و پل (Peter and Paul Fortress)

قلعه پیتر و پل-سن پترزبورگ

  • آدرس: سن پترزبورگ
  • ساعت بازدید: از ۱۱ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

در قلعه‌ی پیتر و پل چیزهای زیادی برای بازدید وجود دارد. این قلعه در سال ۱۷۰۳ میلادی ساخته شد و یکی از اولین بناهایی است که در سن پترزبورگ شاخته شده که سبک باروک پیتر و پل کلیسای جامع در آن استفاده شده است. این قلعه مدفن تقریبا تمام رهبران روسیه (قبل از انقلاب) بود، از پیتر کبیر گرفته تا نیکلای دوم و سایر تزارها. داخل قلعه چند بنای مشهور وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کلیسای پیتر و پل اشاره کرد. این کلیسا که در قسمت مرکزی دژ قرار دارد، با ۱۲۲/۵ متر ارتفاع در بلندترین نقطه، مرتفع‌ترین ساختمان شهر سن پترزبورگ است. گفته می‌شود برج ناقوس این کلیسای ارتدوکس، بلندترین برج ناقوس جهان است.

جزیره واسیلوسکی (Vasilevskiy Island)

جزیره واسیلوسکی-سن پترزبورگ

  • آدرس: کرانه رود نوا
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه با ماشین

اینجا بزرگترین جزیره‌ی سن پترزبورگ است که جاذبه‌های شگفت‌انگیزی دارد که از آن جمله می‌توان به دو مجسمه‌ی ابوالهول متعلق به قرن ۱۵ از مصر اشاره کرد که در سمت رودخانه قرار دارد. موزه‌ی بیولوژیکی عجایب نیز جایی است که می‌توانید اسکلت و قلب مستخدم شخصی غول‌پیکر پتر کبیر را ببینید. ستون‌های روسترال هم در این جزیره قرار دارد که قدمت آن‌ها به قرن ۱۹ بازمی‌گردد و مشعل‌های آن در مواقع خاص روشن می‌شود. جزیره‌ی واسیلوسکی بهترین جا برای گشت‌وگذار در کرانه‌ی رود نوا است.

روز سوم

در روز سوم قصد داریم کمی از مرکز شهر دور شویم و با کاخ پترهوف روز خود را شروع کنیم.

کاخ پترهوف (Peterhof)

کاخ پترهوف-سن پترزبورگ

  • آدرس: ۲۰ مایلی سن‌پترزبورگ 
  • ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

باغ‌های زیبا، فواره‌ها و کاخ‌های پترهوف تا حد زیادی تحت‌تاثیر بازدید پیتر کبیر از کاخ ورسای در سال ۱۷۱۷ ساخته شده است. این عمارت گواه عشق مشهور تزار به اروپا است. قایق‌های باله‌دار در مقابل موزه‌ی ارمیتاژ، مسافران را به عمارت پترهوف می‌برند. همچنین یک سرویس اتوبوس هم بیرون ایستگاه متروی Avtovo گردشگران را به این عمارت زیبا می‌رسانند. برای بازدید از این باغ‌ها و کاخ‌های پترهوف، باید ۶ یورو پرداخت کنید.

پیشنهاد ناهار

بازدید از کاخ پترهوف و دیدن بخش‌های مختلف آن زمان زیادی می‌برد بنابراین بعد مدت زمان بسیار و برای برطرف کردن خستگی نوبت به خوردن ناهار می‌رسد. پیشنهاد ما برای شما رستوران‌های زیر است:

رستوران Romance Café

رستوران Romance Café-سن پترزبورگ

این رستوران به کاخ پترهوف در فاصله ۵ دقیقه‌ای با ماشین قرار دارد و غذاهای متنوع بسیاری را سرو می‌کند.

رستوران Summer Palace

رستوران Summer Palace-سن پترزبورگ

این رستوران کمی دورتر از رستوران قبلی است اما به‌دلیل زیبایی‌های خاص خودش و داشتن غذاهای لذیذ و خوشمزه بسیار پیشنهاد می‌شود؛ از کاخ پترهوف تا این رستوارن با ماشین ۷ دقیقه راه است.

تزارسکو سلو (Tsarskoe Selo)

تزارسکو سلو-سن پترزبورگ

  • آدرس: منطقه پوشکین ۲۵ کیلومتری جنوب سن پترزبورگ
  • ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۵ دقیقه با ماشین

کاخ کاترین یا دهکده‌ی تزارها در مکانی به نام تزارسکو سلو قرار دارد که در گذشته قصر تابستانی کاترین اول، همسر پتر کبیر بود. در سال ۱۷۰۸، پتر کبیر این منطقه را به همسر خود هدیه داد و به دستور کاترین اول، برانشتین، معمار بزرگ روسی قصری باشکوه و سنگی را در این محل بنا کرد.  از دیگر بناهای تاریخی این محل می‌توان به  گالری کامرون، پارک کاترین همراه با دریاچه مصنوعی آن، قصر و پارک الکساندر اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این ملک باشکوه، اتاق کهربا (Amber Room) است.

سن پترزبورگ

پس از سفری سه روزه در سن پترزبورگ به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد بهره ببریم. برخی از مسیرها را نیز می‌توان با متروی شهری طی کرد. در آخر یادآور می‌شویم که این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود برنامه‌ریزی دیگری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه