سفر دانشجویی به شیراز؛ شهر شعر و راز

بهاره غنچه
بهاره غنچه دوشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
سفر دانشجویی به شیراز؛ شهر شعر و راز

شیراز، شهر فرهنگ و تمدن ایران یکی از شهرهای پر بازدید گردشگری ایران است. با کجارو همراه باشید تا سفرنامه‌ای  از جنس دانشجویی به این شهر را بخوانیم.

سفر برای دختران جوان در ایران همیشه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌ها بوده است، هرچند که نمی‌توان منکر دختران جوان و پرشور مسافر ایرانی شد. با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه همیشه محدودیت‌هایی برای سفر دختران جوان به‌صورت مستقل وجود داشته است اما اگر شما نیز دختر جوانی هستید که سفر برایتان لذت‌بخش است می‌توانید تسلیم موانع نشوید و موانع بزرگ را به موانع کوچک‌تر تبدیل کنید. برای گذر از این موانع کافی است به‌دنبال روش‌های امن و مطمئن و قابل‌اعتماد برای سفر باشید. سفر با تورهای مخصوص بانوان یا سفر به‌همراه گروه‌های دانشجویی یکی از همان راه‌حل‌های مطمئن و مناسب است.

در این سفرنامه، من به‌همراه گروهی از دانشجویان سفر پنج روزه‌ای را به شیراز آغاز کردیم و قصد دارم تا شما را در خاطرات این سفر شریک کنم.

پاسارگاد

هدف از سفر

احتمالا هر یک از ما مقاصد مختلفی برای شروع یک سفر داریم. بازدید از مکانی که تابه‌حال به آن سفر نکرده‌ایم، وقت گذراندن در کنار دوستان، حس استقلال‌طلبی و آزادی از هدف‌های ما برای شروع یک سفر جدید هستند. اگر نیز به‌تازگی مانند من عکاسی را شروع کرده باشید و تنها سوژه عکاسی شما خرگوش خانگی‌تان باشد احتمالا شروع یک سفر برای کسب تجربه‌های عکاسی آن نیز در شهری نیز‌چون شیراز هدف مناسبی خواهد بود.

هزینه سفر

یکی دیگر از محدودیت‌های سفر، هزینه آن خواهد بود که عموما بر تصمیم‌گیری‌های ما نقش موثری دارد. اگر شخصا سفر کنید یا با تور به سفر بروید به مراتب هزینه‌ای بیشتر نسبت به سفرهای دانشجویی باید خرج کنید. نمی‌توان منکر امکانات بهتر نسبت به هزینه بالاتر شد اما با هزینه کمتر و امکانات معمولی‌تر نیز می‌توان نهایت لذت را از سفر برد. اگر دانشجو هستید، فعالیت در زمینه کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی می‌تواند منجر شود تا با تخفیف و در اولویت ثبت‌نام کنید.

شیراز

حرکت به‌سمت شیراز

سفر رفتن با دانشگاه بدان معنا است که مقصد حرکت و پایان سفر از مقابل خود دانشگاه خواهد بود. اگر دانشجوی غیربومی باشید زمان حرکت برایتان دردسرساز خواهد بود. حرکت به‌سمت شیراز روز جمعه ۲۳ تیرماه ساعت ۶:۳۰ صبح مشخص شده بود و برای دانشجویان غیربومی دانشگاه محل اسکان تدارک دیده بودند تا دانشجویان از شب قبل در آنجا اقامت کنند. هرچند که با توجه به گفته‌ها انتظار می‌رفت اتاق‌های مجهز به دانشجویان داده شود اما رو‌به‌رو شدن با یک نمازخانه خالی و بدون هرگونه امکانات برای استراحت در شب اول شوک‌آور و خنده‌دار بود. قطعا مسولین هدفی جز آشنا کردن دانشجویان و ایجاد یک جو صمیمی نداشتند تا شروع سفر در سکوت و غریبگی نباشد.

با وجود جمعیت بالای مسافران و انجام هماهنگی‌ها منتظر نباشید تا دقیقا سر ساعت اعلام شده سفر آغاز شود. حرکت از دانشگاه با اتوبوس ولوو درجه یک و با تعداد مسافران ۴۳ نفر همراه با ۲ مسول با نیم ساعت تاخیر و راس ساعت ۷ شروع شد. پیدا کردن صندلی در کنار دوست یکی از مشکلات اساسی این‌گونه سفرها است. اگر تعداد بیشتری باشید یا در گروه تعدادتان زوج باشد راحت‌تر صندلی در کنارهم پیدا خواهید کرد. تا رسیدن به مقصد ۱۹ ساعت طول کشید.

توقف‌ها برای استراحت، صبحانه و ناهار و بازهم هماهنگ کردن تمامی افراد یکی از دلیل‌های اصلی برای طولانی‌تر شدن این سفر بودند. ۱۹ ساعت در اتوبوس در کنار افراد مختلف با عقاید و سلیقه‌های مختلف ممکن است کمی آزاردهنده یا حوصله‌بر باشد اما برای داشتن یک سفر خوب چاره‌ای جز مسالمت نباید باشد. همیشه در چنین سفرهایی مسافران به دو دسته تقسیم می‌شوند افرادی پر انرژی که به‌دنبال شیطنت هستند و افراد آرامی که به‌دنبال استراحت هستند. اگر مثل من در گروه دوم قرار بگیرید و سروصدای شیطنت دیگران برایتان جذاب نباشد بهتر است با خودتان کتابی بیاورید و فلش خودتان را از فیلم و موسیقی پر کنید.

اقامت در خوابگاه

با توجه به هماهنگی‌های از پیش تعیین شده محل اقامت برای دانشجویان خوابگاهی از خوابگاه‌های زیرمجموعه دانشگاه شیراز درون شهر در نظر گرفته شده بود. گفته شده بود که خوابگاه‌های شیراز از شبی ۷ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان هستند و گران‌ترین آن‌ها مجهز به سونا و تلویزیون‌های ال‌ای‌دی هستند. هرچند که ما انتظار خوابگاه گران را نداشتیم اما با توجه به عکس‌های گرفته شده از خوابگاه، انتظار می‌رفت تا خوابگاهی معمولی اما با امکانات مناسب تهیه شده باشد. اما ورود به یک خوابگاه کوچک، قدیمی و کثیف و پر از سوسک‌های کوچک صدای دانشجویان و حتی مسولین را نیز بلند کرد. دانشجویانی که قبلا خوابگاهی نبودند حتی تحمل یک ساعت را نیز در آن نداشتند؛ اما من و دوستانم که قبلا در خوابگاه زندگی کرده بودیم، بهتر توانستیم با شرایط کنار بیایم و برایمان تا حدودی عادی بود. شب اول در این خوابگاه سپری شد اما مسولین به دانشگاه شیراز اعتراض کردند و با پیگیری‌ها توانستند تا خوابگاه اصلی خود دانشگاه شیراز را برای اقامت بگیرند. هر چند که این پیگیری‌ها منجر شد تا روز اول به هیچ یک از برنامه‌های بازدیدی نرسیم و فقط منتظر باشیم، اما نتیجه‌ای فوق‌العاده به‌همراه داشت.

خوابگاه دانشجویی

یکی از بهترین خوابگاه‌هایی که در عمرم تجربه کرده‌ام بدون شک همین خوابگاه در دانشگاه شیراز بود؛ خوابگاهی با امکانات بالا و کاملا تمیز و مناسب تقریبا هیچ تفاوتی با یک مهمان‌خانه تمیز و ارزان قیمت نداشت و اینجا بود که به مقایسه امکانات دانشگاه خودمان با دانشگاه شیراز پرداختیم و تقریبا نمره منفی گرفتیم و این‌گونه بود که دوران خوش اقامت و استراحت در شیراز برایمان محیا شد.

خورد و خوراک در سفر

یکی از بهترین‌های این سفر غذاهای خوشمزه و لذیذ آن بود. هرچند که روز اول گفته بودند در مسیر بعد از اصفهان در رستوران چهارستاره‌ای ناهار خواهیم خورد اما با رستوران یک ستاره نیز روبه‌رو نشدیم. اما سایر غذاهایی که در شیراز برایمان تهیه کردند همگی خوش‌طعم و مناسب بودند. جوجه‌کباب، زرشک پلو با مرغ، ته چین و... از غذاهای لذیذی بودند که در سفر برایمان تهیه شده بودند. همچنین به پیشنهاد یکی از کارکنان دانشگاه شیراز  یک وعده غذایی را کلم‌پلو شیرازی همراه با سالاد شیرازی گرفتیم، اگر به شیراز سفر کردید حتما این غذا را میل کنید. چیزی که در طعم غذاها و سالادها کمی برای ما عجیب بود استفاده از فلفل بود. اکثر غذاها و سالادهای شیرازی، آن‌طور که ما متوجه شدیم پر از فلفل بودند.

ته چین شیرازی

اگر شانس با شما همراه باشد و مثل ما مسولین مهربان و اهل سفری داشته باشید، قطعا نیز در سفر به شما خوش می‌گذرد و نیز میان‌وعده‌های خوبی خواهید خورد. کنار ارگ کریم خانی، فالوده‌های شیرازی را فراموش نکنید، پیشنهاد من به شما این است که با فالوده‌ها به‌دنبال خلق عکس‌های هنری نباشید که قطعا یکی از آن‌ها پخش زمین خواهد شد، یکی از تجربه‌های شیرین این سفر، افتادن فالوده بود.

در در سفر سعی کنید زیاد از تنقلات استفاده نکنید به‌خصوص هنگام رفت و برگشت که مسیر طولانی را در اتوبوس هستید و تا می‌توانید میوه و آب مصرف کنید. در هر مکانی که برای گردش در شیراز بروید قطعا یک آب‌میوه و بستنی فروشی وجود دارد که آب‌میوه‌های خنک و خوش‌طعمی را برای شما سرو می‌کنند.

یخ دربهشت شیرازی

بازدید از جاذبه‌های شیراز

قبل از سفر برنامه‌ی بازدید از مکان‌ها به دانشجویان اعلام شده بود که برنامه پرباری بود اما همیشه باید ناهماهنگی‌ها و تاخیرات پیش آمده را در نظر گرفت. زمانی که برای تعویض خوابگاه سپری کردیم ما را از بازدید چندمکانی عقب انداخت. همچنین برخی از مکان‌ها را فقط از داخل اتوبوس نگاه می‌کردیم چراکه امکان نگه‌داشتن به‌دلیل کمبود وقت نبود. صحبت با گردشگران خارجی نیز می‌تواند تجربه متفاوت و جالبی باشد. نکته قابل‌توجه در اکثر جاذبه‌ها وجود کافی‌شاپ‌ها و امکانات رفاهی کامل در هر مکان بود، پس مشکلی برای یافتن سرویس‌های بهداشتی یا نمازخانه نخواهید داشت. در کنار بسیاری از جاذبه‌ها بانوان بومی را می‌توان دید که با لباس محلی در کنار عمارت‌های قدیمی نشسته‌اند.

نارنجستان قوام

تخت‌جمشید

تخت‌جمشید یکی از آثار بی‌نظیر در شیراز است که حتما باید از این مجموعه دیدن کرد. اگر عکاسی می‌کنید این مجموعه جاذبه‌های بسیاری برایتان خواهد داشت. برای بازدید از کل مجموعه و خواندن اطلاعات کامل هر بخش حداقل به چندین ساعت وقت نیاز دارید. هنگام گردش در مجموعه با نگهبانان و حراست مجموعه صحبت کنید چراکه برای شما داستان‌های تاریخی و اتفاقات جالبی را تعریف خواهند کرد، اما حواستان باشد که برای عکس گرفتن به آثار مجموعه دست نزنید که قطعا کار درستی نخواهد بود و با شما برخورد می‌شود.

تخت جمشید

متاسفانه ساعت بازدید از مجموعه تا غروب خواهد بود اما یکی از بهترین منظره‌هایی که در تخت‌جمشید خواهید دید همین غروب باشکوه در کنار سنگواره‌ها خواهد بود. در کنار مجموعه، هتل آپادانا و بازارچه نیز قرار دارد. در این بازارچه صنایع سنگی و دستی، موسیقی سنتی، کافی‌شاپ، کتاب‌فروشی و حک اسم به خط میخی وجود دارد که برای استراحت بعد از بازدید از مجموعه مکان خوبی خواهد بود. از اتفاقات جالب در بازدید از این مجموعه دو برادر بودند که از من خواستند در محل مشخصی از آن‌ها عکس بگیرم چراکه ۳۵ سال پیش در همان محل و با همان ژشت در سن یک‌سالگی عکسی داشتند و حالا قصد داشتند آن عکس را مجدد بازسازی کنند.

باغ گیاه‌شناسی ارم

یکی از بهترین منطقه‌ها برای عکاسی، باغ ارم است هرچند که در تابستان سرسبزی بهار را نخواهد داشت. بهتر است هنگام ظهر به دیدن این باغ نروید که آفتاب به‌شدت سوزان خواهد بود. اگر نیز قصد عکاسی از مناظر این باغ را دارید سعی کنید از دوستان خود فاصله بگیرید وگرنه باید تمام زمان خود را به عکس گرفتن از آن‌ها بگذرانید. در کنار این مجموعه نیز بازارچه کوچک و آب‌میوه و بستنی فروشی قرار دارد که لذت نوشیدن یک شربت خاکشیر گرمای سوزان ظهر را برایتان رفع می‌کند.

باغ ارم

سعدیه

ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید، هزار سال وس از مرگ او اگر بویی

خواندن یکی از اشعار این شاعر بزرگوار در بالای مقبره او بسیار لذت‌بخش خواهد بود. در این مکان آرامگاه سعدی شیرازی و خاندان شوریده شیرازی قرار دارد. باغ این مجموعه و حوض‌های آن بسیار زیبا و دیدنی هستند. پرتاب سکه در حوض سکه که برای برآورده شدن حاجت است می‌تواند تجربه‌ی متفاوت و جالبی باشد. حوض ماهی نیز که در چندین متری زیرزمین قرار دارد، مکانی آرام و دلنشین برای چند لحظه‌ای سکوت خواهد بود. هر چند که متاسفانه یادگاری‌های بازدیدکنندگان بر دیوارهای این حوض بیشتر از معماری جذاب آن به چشم می‌خورد. در ایام قدیم معتقد بودند که شستن دست در این حوض سبب بازگشایی بخت می‌شده است. در کنار این مجموعه بازارچه و کافی‌شاپ نیز وجود دارد.

سعدیه

حافظیه

آن خوش خبر کجاست که این فتح مژده داد، تا جان فشانمش چو زر و سیم در قدیم

یکی از زیباترین مکان‌ها برای گردش در شب‌های شیراز، حافظیه است. به حافظیه در شب سری بزنید و در کنار آرامگاه حافط بنشینید و غزل بخوانید و فال بگیرید.

فال حافظ

مجموعه حافظیه بسیار بزرگ است و در کنار آن بازارچه، کافی شاپ، کتابخانه حافظیه، آرامگاه قوام و حیاط‌های زیبا قرار دارد. مجموعه تلویزیونی شب‌های فیروزه‌ای نیز در همین مجموعه و شب‌ها به‌صورت زنده فیلم‌برداری می‌شود به همین دلیل رفت و آمد از یک ساعتی به بعد در شب محدود می‌شود. ما تصمیم داشتیم تا تولد یکی از همسفران را درکنار حافظ جشن بگیریم اما همین محدودیت ورود تمام برنامه‌ریزی‌های ما را بهم زد و مجبور شدیم در پارکی در کنار حافظیه تولد را جشن بگیریم. در کنار آرامگاه حافظ به کسی که مدت‌ها است از او خبری ندارید یا دلتنگش هستید حتما پیام بدهید و برایش شعر بخوانید.

حافظیه

ارگ کریم خان

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر شهر شیراز که در مرکز آن قرار دارد ارگ کریم خان است. عمارت دیدنی در میان باغی باصفا برای گردش در عصر انتخاب مناسبی خواهد بود. فالوده‌های شیرازی خیابان ارگ را به هیچ عنوان از دست ندهید. از اتفاقات جالب در بازدید از این مکان تعجب یک گردشگر خارجی از تعداد زیاد ما بود که همگی در جلوی ارگ تجمع کرده بودیم و این شلوغی باعث شد تا گردشگر از بازدید منصرف شود و بازگردد.

ارگ کریم خان

باغ عفیف آباد

گردش در این باغ نظامی و بازدید از موزه اسلحه و عمارت باغ یکی از تجربه‌های بی‌نظیر این سفر بود. در کنار این باغ حمام و قهوه‌خانه سنتی وجود که لذت چند ساعتی نشستن در حیاط این قهوه‌خانه و نوشیدن یک شربت خنک و گوش دادن به موسیقی سنتی آرامش خاصی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

باغ عفیف آباد

پوشیدن لباس‌های سنتی یکی از جاذبه‌های مکان‌های گردشگری مختلف در شیراز است اما جالب است بدانید که قیمت این لباس‌ها در این باغ ارزان‌تر از مکان‌های دیگر بود.

باغ عفیف آباد

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام یکی از زیباترین عمارت‌ها و دلنشین‌ترین باغ‌ها را داشت. در کنار مجموعه کافی‌شاپ، موزه صنایع دستی و بازارچه نیز قرار دارد.

نارنجستان

کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های این عمارت بسیار خیره‌کننده بودند. نشستن در کنار حوض بزرگ این نارنجستان و احساس خنکی آن در گرمای تابستان را از دست ندهید.

نارنجستان

مسجد نصیرالملک

یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های گردشگری شیراز مسجد نصیرالملک است که متاسفانه ساعت بازدید آن محدود است. زیبایی چشمگیر آن هنگام طلوع خورشید و ظهر چند برابر می‌شود. در چنین سفر گروهی به‌دلیل تاخیرها متاسفانه با در بسته مسجد رو‌به‌رو شدیم و در میان دانشجویان، دانشجوی مرمت بناهای تاریخی حضور داشت که تنها هدفش از سفر بازدید از همین مکان بود که متاسفانه این شانس را از دست داد.

مسجد نصیرالملک

خانه زینت‌الملک

نارنجستان قوام در کنار خانه زینت‌ الملک قرار دارد و کمی آن‌طرف‌تر مسجد نصیرالملک، ما پس از آنکه بازدید از مسجد را از دست دادیم برای پر‌کردن وقت به خانه زینت‌الملک بازگشتیم. این خانه که از خانه های تاریخی شیراز به شمار می‌رود، از عمارت، حیاط و حوض دلنشینی تشکیل شده است و در زیرزمین آن موزه‌ مردم‌شناسی از چهره‌های سرشناس تاریخی و مشاهیر وجود دارد.

خانه زینت الملک

بازار وکیل

قطعا یکی از مهم‌ترین کارها در سفر، بازارگردی و خرید سوغاتی است. هرچند که برای تصمیم‌گیری زمانی که برای خرید باید صرف می‌شد بین دانشجویان اختلاف‌نظر وجود داشت. برخی به‌دنبال خرید و برخی معتقد بودند که باید زمان بیشتری را برای بازدید بگذاریم. هرچند خود بازاروکیل جدا از جنبه‌ی خرید، یک مکان گردشگری و مناسب برای بازدید نیز به شمار می‌آید.

بازار وکیل

معماری زیبا، تنوع مغازه‌ها و مردم بومی خوش‌برخورد همگی از زیبایی‌های این بازار هستند. بازار مسگرها، بازار حاجی، سرای مشیر، حمام و مسجد وکیل همگی در کنار نیز قرار دارند - بازدید از آن‌ها را از دست ندهید. متاسفانه حمام وکیل نیز ساعت محدودی برای بازدید دارد پس بهتر است برای خرید از بازار ساعاتی قبل از غروب آفتاب را انتخاب کنید تا بتوانید از هر دو مکان دیدن کنید.

بازار وکیل

یکی از جاذبه های این بازار، سفره‌خانه سنتی است که دیوارهای آن تماما از کاغذهای نوشته شده از اشعار پر شده‌اند.

سفره خانه شیراز

مسجد وکیل

مسجد وکیل در شب سکوت و آرامش خاصی دارد و بسیار زیبا است. ما از زمان خرید در بازاری که برایمان مشخص شده بود، گذشتیم و به بازدید مسجد رفتیم هرچند چون شب به بازار رفته بودیم بازدید از حمام را از دست دادیم.

مسجدوکیل

شاهچراغ

اگر قصد زیارت دارید، شب‌های شاهچراغ را از دست ندهید. زیبایی دوچندان معماری‌ها و سکوت و آرامش آن، بی‌نظیر خواهد بود. برای زیارت حتما با خود چادر ببرید و بدون وسایل اضافی به حرم بروید. امکانات حرم برای نگهداری وسایل بعد از غروب بسته خواهد بود و همچنین دیگر در حرم چادر به امانت نمی‌دهند و ناچار خواهید بود تا از بومیان چادر کرایه کنید. دیدن گردشگران خارجی در حرم که با چادر هستند نیز بسیار شیرین خواهد بود. متاسفانه ورود دوربین‌های عکاسی به داخل حرم ممنوع است.

شاهچراغ

پاسارگاد

یکی از مکان‌هایی که به‌دلیل کمبود وقت برای بازدید از دست دادیم، پاسارگاد بود اما به‌دلیل اصرارهای فراوان قرار گذاشته شد تا روز برگشت یک ساعتی را به بازدید از پاسارگاد برویم. برای بازدید از کاخ‌های این مجموعه باید ماشین کرایه کنید چون در مسیری دورتر از آرامگاه کوروش کبیر قرار دارند. همچنین به‌دلیل خشک‌بودن منطقه بازدید هنگام ظهر کمی خسته کننده خواهد بود. در کنار مجموعه استراحت‌گاهی به سبک چادرهای عشایر ساخته شده است که می‌توانید برای استراحت یکی از آن‌ها را کرایه کنید. یکی از اتفاقات جالب در هنگام بازدید از پاسارگاد زمانی بود که اتوبوسی را برای گردش در مجموعه کرایه کرده بودیم اما دو گردشگر خارجی نیز قصد داشتند همراه با ما در اتوبوس سوار شوند و هرچقدر تلاش می‌کردیم تا آن‌ها را متوجه دربستی بودن اتوبوس بکنیم بی‌فایده بود و مسول گروه به زبان ترکی با دو توریست آلمانی صحبت می‌کرد و هر دو توریست متعجب بودند.

پاسارگاد

شهر شیراز

شهر شیراز از خیابان‌هایی زیبا، گرافیتی‌های جذاب و المان‌های شهری فوق‌العاده پوشیده شده است که قدم‌زدن در خیابان‌ها نیز می‌تواند تجربه‌ی گردشگری مناسبی باشد اما اگر مثل من با گروه سفر کردید و این امکان را ندارید، پرده پنجره اتوبوس را کنار بزنید و شهر را نگاه کنید.

شیراز

مردم شیراز نیز بسیار خون‌گرم هستند و عکاسی کردن از آن‌ها با اجازه آن‌ها و صحبت با آن‌ها یکی از بهترین تجربه‌های من بود.

شیراز

همسفران

قطعا در طول مسیر به غیر از دوست خود با افراد دیگری نیز آشنا خواهید شد و سفر جالبی را تجربه خواهید کرد. سعی کنید برای صرف غذا در کنار سایر افراد بنشینید و سر صحبت را باز کنید. از سایر همسفران خود عکس بگیرید و بازی‌های گروهی انجام دهید تا سفری پر از هیجان و شاد را تجربه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه