بلغارستان؛ جشنواره‌های بومی و آداب و رسوم جالب و دیدنی

سحر ارجمند
سحر ارجمند یکشنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
بلغارستان؛ جشنواره‌های بومی و آداب و رسوم جالب و دیدنی

جشنواره‌های گوناگونی در تمام کشورهای مختلف دنیا که دارای سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی هستند برگزار می‌شود. در این مقاله شما را با آداب و رسوم جالب و بی‌مانندی که مختص کشور بلغارستان است، آشنا می‌کنیم. 

بلغاری‌ها در تلاش هستند که به اندازه‌ی سایر اروپایی‌ها مدرن باشند، اما به شدت سنت‌های خود را حفظ کردند به طوری که با زندگی آن‌ها آمیخته شده است. اگر می‌خواهید بخش واقعاً بی‌نظیری از بلغارستان را سیاحت کنید، در بعضی از جشنواره‌ها و آداب و رسومی که در طول سال برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

نستیناری

بلغارستان یکی از اندک کشورهای سراسر جهان است که سنت راه رفتن روی سنگ‌های آتشین را دارد. این رویداد یک‌بار در سال، در روستایی به نام «بلغاری» (Bulgari) اتفاق می‌افتد. در سوم ژوئن، پس از غروب خورشید، توده‌ی عظیمی از این سنگ‌ها‌ را در میدان اصلی روستا پهن می‌کنند. رقاص‌های ویژه‌ای به نام «نستیناری» (nestinari)، همراه با ملودی‌های مخصوص قومی می‌رقصند و پابرهنه بر روی زغال‌های گداخته راه می‌روند.

نستیناری-بلغارستان

کوکری

بلغاری‌ها یک سنت زمستانی عجیب و غریب دارند که در آن مانند هیولا لباس می‌پوشند و آن‌قدر سر و صدا می‌کنند که تمام ارواح شیطانی را فراری دهند. هیولاها «کوکری» (kukeri) نامیده می‌شوند و از 1 ژانویه تا اواسط مارس (این تاریخ هر سال تغییر می‌کند) می‌توانید نمایش‌های ویژه و رقصیدن آن‌ها را در سراسر این کشور تماشا کنید.

کوکری-بلغارستان

شنای آب یخ

۶ ژانویه معمولاً روز بسیار سردی است، اما این موضوع هر ساله مانع از پریدن هزاران بلغاری در رودخانه‌ی یخ‌زده نمی‌شود، که علت آن جشن مسیحیان ارتدوکس به مناسبت روز «سنت جان باتیست» (حضرت یحیی بن زکریا) است. طبق سنت، کشیش محلی یک صلیب را در رودخانه می‌اندازد و مردان برای بیرون آوردن آن درون رودخانه مسابقه می‌دهند. می‌گویند، اولین کسی که آن را پیدا کند، تمام سال را با خوش‌شانسی و سلامتی می‌گذراند.  

شنای آب یخ

جشنواره ژراونا

هر تابستان یک رویداد بسیار ویژه در «روستای ژراونا» (Zheravna Village) برگزار می‌شود، جشنواره‌ای ملی که در آن تنها لباس‌های سنتی مجاز و تمام دستگاه‌های الکترونیکی مدرن ممنوع است. هدف از جشنواره ژراونا یادآور شدن اصل و ریشه‌ی مردم به آن‌ها و نشان دادن چشم‌انداز فرهنگی که برگشتن به آن غیر ممکن است.

جشنواره ژراونا

جشنواره نی‌انبان گلا

هر تابستان، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مسابقه‌ی موسیقی نی‌انبان در بلغارستان در قلب کوه‌های رودوپ (Rhodope Mountains) برگزار می‌شود. صحنه بر روی تپه‌های «روستای گلا» (Gela Village) ساخته شده است و نوازندگان از سراسر کشور در مقابل ۲۵ هزار نفر می‌نوازند. این جشنواره در یک تعطیلات آخر هفته برگزار و به یک مهمانی فضای باز باشکوه در شب تبدیل می‌شود.

جشنواره نی انبان گلا

انیودن (جشن نیمه‌ی تابستان)

«اینودن» (Enyovden)، جشنی است که در ۲۴  ژوئن به مناسبت روز «سنت جان» (حضرت یحیی بن زکریا) برگزار می‌شود. به نقل از افسانه‌های محلی، شب قبل از ۲۴ ژوئن زمانی است که ساحران و جادوگران بیرون می‌روند تا گیاهانی را برای سحر و جادوی خود جمع‌آوری کنند. اعتقاد بر این است که در این شب تمام گیاهان دارویی ۱۰ برابر بیشتر از حد معمول قدرت درمانی دارند و زنان جوان باید ۷۷ گونه‌ی گیاهی را قبل از طلوع آفتاب جمع‌آوری کنند تا خانواده‌هایشان، سال را با سلامتی و ثروتمندی بگذراند.

انیودن

تریفن زارزان

ممکن است ۱۴ فوریه در سراسر جهان به روز عشق معروف باشد، اما در بلغارستان به روز «تریفن زارزان» (Trifon Zarezan) معروف است که بلغاری‌ها در این روز با مراقبت از تاکستان‌هایشان این جشن را محترم می‌شمارند.

جشن تریفن زارزان

بابا مارتا

بابا مارتا در روز اول مارس، روزی است که غلبه‌ی بهار بر زمستان آغاز می‌شود. بلغاری‌ها این روز را با گره زدن نخ‌های قرمز و سفید دور مچ دست خود یا سنجاق کردن آن به کت‌هایشان، جشن می‌گیرند. به این نخ‌های قرمز و سفید «مارتنیتسا» (Martenitsa) می‌گویند که باید تا زمانی که نشانه‌ای از فرارسیدن بهار ببینید، در دستتان بماند.

بابا مارتا

اگر تمایل دارید تابستان امسال در اولین فرصت به بلغارستان سفر کنید، برای انتخاب انواع تور بلغارستان و تور وارنا، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

تورهای لحظه آخری بلغارستان

مطالب مرتبط:

دیدگاه