دیدنی های رم، پایتخت باستانی ایتالیا (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
دیدنی های رم، پایتخت باستانی ایتالیا (قسمت دوم)

رم یکی از شهرهای باستانی ایتالیا و کل اروپا است. با سفر به این شهر، گویی به تاریخ و گذشته‌ی پرشکوه این قاره سفر می‌کنید. اگر دوست دارید روزی رم مقصد سفر شما باشد، با کجارو همراه شوید تا دیدنی‌های آن را به شما معرفی کنیم.

رم همواره در فهرست زیباترین شهرهای باستانی جهان قرار می‌گیرد. جای‌جای این شهر پر از آثار هنری، کاخ، پارک، کلیسا، باغ، معبد، ویلا، میادین و تئاتر است که هر یک داستان پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و به روزگار امروز رسیده است. رم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری جهان، جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای بازدید دارد. تاریخ و مسیحیت در اروپا از این شهر ریشه گرفته است. در هر گوشه و کنار رم می‌توانید تاریخ و هنر را به تماشا بنشینید. این شهر به چندین منطقه تقسیم می‌شود و بخش مرکزی آن، بیشترین آثار تاریخی را در خود جای داده است. شاید بازدید از تمامی جاذبه‌های گردشگری رم در یک سفر ممکن نباشد، اما می‌توان با شناخت این جاذبه‌ها طوری برنامه‌ریزی کرد که در حد توان، از بیشترین نقاط دیدنی آن دیدن کرد. در ادامه با معرفی جاذبه‌های گردشگری رم همراه ما باشید:

کاتاکومب و جاده آپیان (Via Appia Antica)

کاتاکومب

کاتاکومب سان کالسیتو و سان سباستینو، هر دو گورستان‌های زیرزمینی در Via Appia Antica هستند. سان کالیستو منطقه‌ای گسترده شامل ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر است، با شبکه‌های ارتباطی پیچیده‌‌ی متشکل از گذرگاه‌ها و اتاق‌هایی که در توفا (نوعی از سنگ‌های رسوبی) تراشیده و کنده‌کاری شده است. علاوه بر مقبره‌ها، سان کالیستو ۶ کلیسای مقدس کوچک دارد که بین سال‌های ۲۹۰ تا ۳۱۰ میلادی ساخته شده‌اند که مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری دوران اوایل ظهور مسیحیت در آن به چشم می‌خورد. در سردابه‌ی پاپی (Papal Crypt) کلیسا، آرامگاه‌های پاپ‌های قرن سوم وجود دارد که با کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌های یونانی قابل شناسایی هستند.

موقعیت کاتاکومب روی نقشه
سان سباستینو که یکی از ۷ کلیسای زیارتی رم است، در قرن چهارم میلادی، در محل گورستان‌های قدیمی و گوردخمه‌ها ساخته شده است

سان سباستینو که یکی از ۷ کلیسای زیارتی رم است، در قرن چهارم میلادی، در محل گورستان‌های قدیمی و گوردخمه‌ها (هم‌زمان با ساخت قصر کنستانتین) ساخته شده است و می‌توان در آن به گشت‌وگذار و اکتشاف پرداخت. آرامگاه‌ها در چندین طبقه، با نقاشی‌های زیبا، تزئیناتی از گچ و سیمان و کتیبه‌هایی که قدمت آن‌ها به قرن اول میلادی می‌رسد، وجود دارند. اگرچه به نظر می‌رسد که بقایای مقدس برای محافظت در زمان ظلم و ستم به این مکان آورده شده‌اند، اما این مکان‌ها، گورستان بودند نه مکان‌های مخفی برای مسیحیان. 

در سمت غربی راه آپیان، در فاصله‌ی نزدیک سان کالیستو، گوردخمه‌های دومیتیلا (Domitilla) قرار دارد. این کاتاکومب با ۱۵ کیلومتر اتاق‌های زیرزمینی و گذرگاه‌ها و دخمه‌های کامل کلیسا، بزرگ‌ترین و چشمگیرترین کاتاکومب در رم است. این گوردخمه وقف نرئوس و آشیل شده و این کلیسا مهم‌ترین مقصد زیارتی تا قرون‌وسطا بود. بیش از ۸۰ مقبره‌ی نقاشی‌شده و یک نقاشی روی گچ مربوط به قرن دوم میلادی (شام آخر) در گالری این بنا نگهداری شده است. 

بیرون سان سباستیانو، طاق Drusus  قرار دارد که در نزدیکی آغاز راه آپیان است. راه آپیان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاه‌راه روم باستان است که ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است و تا ۱۹۰ سال قبل از میلاد، تا بندر Brindisi  امتداد یافته است. به موازات این جاده، ویرانه‌هایی از قنات‌ها و کانال‌های آب وجود دارد که آب شهر را تامین می‌کردند. در دو طرف جاده درختان سروی وجود دارد که باقی مانده‌های مقبره‌های متعلق به خانواده‌های اشرافی رومی است. مهم‌ترین این مقبره‌ها، آرامگاه Caecilia Metella و شوهرش است که در قرن اول میلادی به خاک سپرده شده‌اند. 

ویتوریانو (بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم)

ویتوریانو رم

این بنا که یادبودی است برای پیروزی اتحاد ایتالیایی‌ها و به احترام اولین پادشاه آن ساخته شده است، چه به نظرتان باشکوه بیاید و چه یک بنای تاریخی زشت، باید اعتراف کنید که بی‌تردید یکی از بناهای تاریخی باعظمت رومی است. بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم بین سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۱۱، برای جشن موفقیت Risorgimento و وحدت ایتالیایی‌ها در سال ۱۸۷۰ ساخته شد. این بنا بسیار عظیم است، ۱۳۵ متر طول، ۱۳۰ متر عمق و حدود ۷۰ متر ارتفاع. محراب della Patria (محراب وطن و مقبره‌ی سربازی ناشناخته) در این بنا قرار دارد. در بخش شرقی بنا، موزه‌ی مرکزی del Risorgimento واقع شده که موزه‌ی جالبی در مورد جنبش استقلال ایتالیا است. 

موقعیت ویتاریانو روی نقشه

موزه ملی حمام دیوکلتیان (Terme di Diocleziano)

موزه ملی حمام دیوکلتیان

حمام‌ دیوکلتیان بسیار بزرگ بود و امروزه شامل ۲ کلیسا، بخش‌های بزرگی از صومعه‌ی کارتوس و موزه‌ی اصلی می‌شود. مایکل آنجلو از حمام به‌عنوان اسکلت ساختمان کلیسای Santa Maria degli Angeli استفاده کرد و موزه‌ی ملی رم را پر از گنجینه‌های عتیقه کرد که از آن جمله می‌توان به مجسمه‌های یونانی و رومی، تابوت‌های قبل و بعد از مسیحیت و موزائیک‌ها و نقاشی‌های زیبا اشاره کرد. کلیسای San Bernardo alle Terme در اواخر قرن ۱۶ و در ساختمانی مدور در گوشه‌ای از حمام ساخته شده است. گنبد این بنا شبیه گنبدی است که در پانتئون وجود دارد اما اندازه‌ی گنبد این کلیسا، نصف آن است. 

موقعیت حمام دیوکلتیان روی نقشه

تپه پالاتین

تپه پالاتین رم

تپه‌ی پالاتین سندی است که اولین سکونتگاه‌های رومی را به تصویر می‌کشد

تپه‌ی پالاتین به‌طور استراتژیک ۵۰ متر بالاتر از Tiber قرار دارد و سندی است که اولین سکونتگاه‌های رومی را به تصویر می‌کشد. برش‌های سنگی در مقابل معبد Cybele پیدا شده که نشان از فعالیت‌های بشر در قرون گذشته (اوایل قرن نهم قبل از میلاد مسیح) دارد. بعدها این مکان امپراطورها و خانواده‌های بزرگ اشرافی این مکان را انتخاب کردند تا در آن کاخ بسازند. باغ‌های فارنس در این تپه، در قرن ۱۶ میلادی برای Cardinal Alessandro Farnese ساخته شد که پارکی است تفریحی و دارای تراس، عمارت، چمن‌زار، گل‌ها، درختان و آب‌نماهایی که به‌عنوان صحنه‌ای برای اجتماعات اجتماعی ساخته شده است.

موقعیت تپه پالاتین روی نقشه

از مهم‌ترین و برجسته‌ترین بناهای تاریخی تپه‌ی پالاتین می‌توان به خانه‌ی لیویا (همسر آگوستوس)، دخمه‌ی Cryptoporticus، دموس فلاویا، دموس آگوستانا و تحسین‌برانگیزتر از همه، حمام Septimius Severus اشاره کرد. تپه‌ی پالاتین مکانی دوست‌داشتنی برای گشت‌وگذار و کاوش است؛ اینجا پارکی است که با ویرانه‌های باشکوه و شچمگیر رومی ترکیب شده است. 

ميدان پيازا ناوونا

ميدان پيازا ناوونا

دوران قرون‌وسطا از این میدان به‌عنوان محل برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات اسب‌دوانی استفاده می‌شد

یکی از برجسته‌ترین بناهای باروک در رم، میدان پیازا ناوونا است که هنوز هم مشخصه‌ی استادیوم رمی که توسط امپراتور دومیتیان ساخته شده است را دارد. در دوران قرون‌وسطا نیز از این میدان به‌عنوان محل برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات اسب‌دوانی استفاده می‌شد و توسط Borromini، کسی که چندین کاخ و کلیسای Sant'Agnese (در سمت غربی میدان) طراحی کرده است، به سبک باروک بازسازی شد. نما، منار و گنبد این بنا نشان‌دهنده‌ی روشی است که معمار باروکی، سطوح مقعر و محدی، جناغی، پنجره‌ها و ستون‌ها را به‌شکل قطعات مرتبط درست کرده است. در سردابه‌ی کلیسای Sant'Agnese بقایای کف موزائیک رومی به چشم می خورد. Sant'Agnese الگویی برای کلیساهای باروک و روکوکو در ایتالیا و جاهای دیگر است. 

موقعیت میدان پیازا ناوونا روی نقشه

اگرچه Borromini  میدان و نمای آن را طراحی کرده است اما این رقیب بزرگ او، برنینی بود که بخش عمده‌ای از تزیین مرکز آن را که آب‌نمای زیبای باروکی است (آب‌نمای Fontana dei Fiumi)، انجام داد. این آب‌نما ۴ رودخانه را به تصویر می‌کشد که به نظر می‌رسد هر یک از آن‌ها بزرگ‌ترین رودخانه در هر قاره باشد. پیکرهایی که رود نیل، رود گنگ، رود دانوب و رودخانه‌ی پلاتا را به‌صورت انسان درآورده است، در اطراف حوض بزرگ قرار دارند و هرکدام به گیاهان و جانوران مناطق مربوطه‌ی خود همراه شده است. دو فواره‌ی دیگر در این میدان، Fontana del Moro و Fontana del Nettuno است که اولی در مقابل Palazzo Pamphili قرار دارد و در قرن ۱۶ ساخته شده و دیگری به‌شکل الهه‌ی اقیانوس است و در قرن ۱۹ بنا شده است. 

امروزه این میدان مملو از اهالی رم، گردشگران، هنرمندان خیابانی، سوغاتی‌فروشان، کافه‌ها و در ماه دسامبر، محل برگزاری یکی از بهترین بازارهای کریسمس است. در همان نزدیکی، بین میدان و پانتئون، کلیسای San Luigi dei Francesi قرار دارد که ۳ نقاشی مهم از Caravaggio، هنرمند قرن ۱۶ در آن به نمایش گذاشته شده است. 

میدان تراژان (Foro di Traiano)

میدان تراژان رم

میدان تراژان بزرگ‌ترین میدانی است که در دوران امپراتوری روم در این شهر ساخته شده است

بزرگترین و محافظت‌شده‌ترین میدان دوران امپراتوری روم، میدانی است که امپراتور تراژان، در اوایل قرن دوم ساخته است و شامل مجموعه‌ی قابل‌توجهی از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی است که می‌توان به یک معبد، کلیسا، چندین بازار و ۳ بنای یادبودی که به احترام پادشاه ساخته شده، اشاره کرد. در دوران قرون‌وسطا ساختمان‌های جدید در اطراف این میدان ساخته شد که شامل Torre delle Milizie و کلیساهای دوقلوی anta Maria di Loreto و Santissimo Nome di Maria می‌شود. خیابان‌های مدرن نیز در اطراف این بنا دیده می‌شود. از این ویرانه‌های، دیدن کلیسای Ulpia که در دوردست قرار دارد، دشوار است که سالن آن ۱۳۰ در ۱۲۵ متر است و ۲ کتابخانه نیز به آن متصل شده است.

موقعیت میدان تراژان روی نقشه

با این حال می‌توانید ستون پیروزی تراژان را ببینید که بین کتابخانه قرار دارد و هنوز هم بنایی باشکوه است و قدرت امپراتوری روم و مهارت مجسمه‌سازان رومی را به تصویر می‌کشد. این ستون ۳۸ متری از سنگ مرمری ساخته شده که از جزیره‌ی Paros در یونان آورده شده بود. ستون تراژان با کتیبه‌های ۲۰۰ متری پوشیده شده است که در آن ۲۵۰۰ شخصیت، جنگ‌های امپراتور تراژان، مبارزه‌ی سربازان، اسب‌های خرامان و تجهیزات نظامی رومیان به زیبایی به تصویر کشیده شده است. در پایه‌ی ستون، قبلا گلدانی طلایی وجود داشت که حاوی خاکستر تراژان، امپراتوری که تحت فرمانروایی او، امپراتوری روم گسترش یافت، بود. دیوارهایی با آجر قرمز و سقف‌هایی با طاق‌های بلند بازار نیم‌دایره‌ شکل ۳ طبقه پشت این میدان قرار دارد. 

حمام‌های کاراکالا (Baths of Caracalla)

حمام کاراکالا رم

ساخت حمام‌های کاراکالا در سال ۲۱۶ میلادی به اتمام رسید و خیلی بیشتر از حمام عمومی بود. این حمام‌ها یک مرکز ورزشی کامل با حمام‌های آب گرم و سرد، یک استخر شنا، سونای خشک و بخار، ژیمناستیک و امکانات ورزشی، اتاق‌‌ها، باغ‌ها، مغازه‌ها، آرایشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی بود. سازه‌ای عظیم و باابهت، منطقه‌ای به مساحت ۳۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد که شامل مجموعه‌ای از سالن‌های غول‌پیکر که گنبدها و طاق‌های آن با ستون‌های بسیار بزرگ ثابت نگهداشته شده‌اند. این بنا ۱۵۰۰ نفر ظرفیت دارد. طبقه‌ها و دیوارهای آن با سنگ مرمر، موزائیک و نقاشی‌های دیواری پوشانده شده است و هنوز هم ویرانه‌های آن می‌توان نشانه‌هایی از شکوه و عظمت گذشته‌ی بنا را مشاهده کرد. 

موقعیت حمام کاراکالا روی نقشه

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه