دیدنی های رم، پایتخت باستانی ایتالیا (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
دیدنی های رم، پایتخت باستانی ایتالیا (قسمت اول)

رم، پایتخت کشور ایتالیا و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است. با قدم زدن در این شهر، گویا تاریخ تصویری ایتالیا را ورق می‌زنید. در ادامه با دیدنی‌های این شهر آشنا می‌شوید.

در شهری که پر از آثار باستانی و ایمان به مسیحیت است، تصمیم‌گیری در مورد اینکه اول باید از کجا بازدید کرد، دشوار است. البته علایق‌تان شما را در انتخاب مسیر هدایت می‌کند اما مکان‌های خاصی وجود دارد که می‌توان گفت در سفر به ایتالیا و حتی کل اروپا، بازدید از آن‌ها جزو ضروریات است که از آن جمله می‌توان به  کولوسئوم و پانتئون اشاره کرد. البته باید نکته‌ای را مد نظر داشته باشید؛ در بازدید از رم سعی کنید به جاهای مختلف رفته و تنوع ایجاد کنید، مثلا از چندین بنای باستانی و کلیسا پشت سر هم بازدید نکنید. در بین بازدید از این بناها، بازدید از جاهای دیگری را هم در برنامه بگنجانید که هر گردشگری باید در سفر به رم داشته باشد که پله‌های اسپانیایی و فواره‌ تروی را نیز شامل می‌شود. رم به‌قدری بزرگ است که بازدید از آن می‌تواند گیج‌کننده باشد، بنابراین گردشگران باید زمانی را هم برای گذراندن وقت در پارک یا کافه‌ها اختصاص دهند تا طعم زندگی شیرین در رم را بچشند. در ادامه زیبا‌ترین جاهای دیدنی رم را به شما معرفی می‌کنیم:

کولوسئوم و طاق کنستانتین

کولوسئوم و طاق کنستانتین

همان طور که برج ایفل نمادی از پاریس است، آمفی تئاتر فلاوین هم نمادی از رم است. کولوسئوم، این سازه‌ی بزرگی از دوران رم باستان برای ما به یادگار مانده است، الگویی برای ساخت زمین‌های ورزشی است و می‌توان گفت که زمین‌های فوتبال امروزی، بر اساس طرح همین بنا بوده که به‌شکل بیضی ساخته شده است. ساخت این بنای عظیم در دوران حکومت Vespasian، در سال ۷۲ بعد از میلاد شروع شد و سپس پسرش تیتوس، با اضافه کردن طبقه‌ی چهارم، بنا را گسترش داد.

موقعیت کولوسئوم و طاق کنستانتین روی نقشه

در سال ۸۰ پس از میلاد، این بنا برای برگزاری برخی بازی‌های باشکوه افتتاح شد. کولوسئوم برای اجرای تئاتر، جشنواره‌ها، سیرک‌ها یا بازی‌های مختلف به‌اندازه‌ی کافی بزرگ بود. بزرگان سلطنت و مقامات عالی امپراتوری برای تماشای بازی‌ها و مراسمات در پایین‌ترین طبقه، خانواده‌های اشرافی رومی در طبقه‌ی دوم و مردم عادی در طبقات سوم و چهارم می‌نشستند. در نزدیکی کولوسئوم، طاق کنستانتین که به همان اندازه شهرت دارد، قرار گرفته است. طاق پیروزی بعد از پیروزی در جنگ پل میلیوان در سال ۳۱۲، توسط مجلس سناو به‌منظور بزرگداشت امپرواطور به‌عنوان «آزادکننده‌ی شهر و آورنده‌ی صلح» ساخته شد.

دولت‌شهر واتیکان

واتیکان

واتیکان کوچک‌ترین دولت مستقل جهان است

واتیکان کوچک‌ترین دولت مستقل جهان است با مساحتی حدود ۰٫۴۴کیلومتر مربع که بیشتر آن توسط دیوارهای واتیکان محصور شده است. داخل این دیوارها کاخ و باغ‌های واتیکان، کلیسای سنت پیتر و میدان سنت پیتر قرار دارد. این دولت‌شهر توسط پاپ، سرپرست کلیسای کاتولیک رومی اداره می‌شود. این فضای کوچک جاذبه‌های متعددی برای گردشگران دارد، از موزه‌‌های آن گرفته تا خود کلیسای بزرگ. داخل کلیسای سنت پیتر شاهکار  میکل آنژ، نقاشی مریم مقدس در کنار مجسمه و محرابی که اثر برنینی و دیگران است، قرار دارد. از نمونه‌های برجسته و بی‌نظیر موزه‌های واتیکان می‌توان به Sistine Chapel اشاره کرد که نقاشی‌های مجلل و باشکوه سقف آن مشهورترین اثر مایکل آنژ است.

موقعیت واتیکان روی نقشه

داخل کاخ واتیکان اتاق‌های رافائل، آپارتمان‌های برژیا، کتابخانه‌ی واتیکان و چند موزه وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به گالری عکس، موزه‌ی هنر سکولار، موزه‌ی Etruscan  و ... اشاره کرد. مجموعه‌هایی که در این موزه‌ها می‌توانید ببینید، همه چیز را از آثار مربوط به پاپ‌ها در گذشته تا هنر قرن بیستم با موضوعات مذهبی را پوشش می‌دهد. صف‌های فروش بلیط جاذبه‌های گردشگری واتیکان فوق‌العاده طولانی هستند و شاید مجبور شوید ساعت‌ها در صف منتظر بمانید. 

پانتئون

پانتئون

پانتئون، بهترین بنای محافظت‌شده از دوران رم باستان، به‌مدت ۲ هزار سال، دست‌نخورده باقی مانده است. البته پاپ گرگوری ۳ دستور داد کاشی‌های برنزی سقف این بنا را بردارند؛ پاپ Pope Urban VIII هم دستور داده بود سقف برنزی آن را کنده و ذوب کنند و در سایه‌بان محراب کلیسای سنت پیتر و قلعه‌ی سنت آنجلو استفاده کنند. پانتئون بعد از آسیبی که در آتش‌سوزی سال ۸۰ پس از میلاد دید، بازسازی شد و حاصل آن، ساختمان آجری است که تسلط فنی فوق‌العاده‌ بالای سازندگان رومی را نشان می‌دهد.

.................................

موقعیت پانتئون روی نقشه

گنبد ۴۳ متری این بنا، دستاورد عالی معماری داخلی روم است که بدون اینکه تکیه‌گاهی داشته باشد که دیده شود، استوار ایستاده است (این تکیه‌گاه‌ها به‌خوبی داخل دیوارها پنهان شده است) و ورودی مرکزی ۹ متری آن تنها منبع تامین نور ساختمان است.  اثر هارمونیک داخل بنا نیز نتیجه‌ی قرینه است: ارتفاع برابر قطر است. اگرچه اولین امپراطورهای مسیحی، استفاده از این معبد بت‌پرستان را به‌عنوان محلی برای عبادت ممنوع کردند اما در سال ۶۰۹، پاپ Boniface IV، این بنا را وقف مریم مقدس و تمامی شهدای مسیحی کرد و از آن پس، پانتئون به محلی برای دفن پادشاهان و دیگر افراد سرشناس و مشهور ایتالیی تبدیل شد که نقاش رافائل نیز جزو آن‌ها است (ویکتور امانوئل ۲ زیر دومین فرورفتگی دیوار از سمت راست دفن شده است).

میدان رومی

میدان رومی

اکنون قدم زدن در میدان رومی، در وسط یک شهر مدرن پرازدحام، شبیه برگشتن به ۲ هزار سال قلب و قدم زدن در قلب رم باستان است. اگرچه آنچه که از این مرکز زندگی و حکومت رم باستان باقی مانده، فقط بخش کوچکی از شکوه اصلی را نشان می‌دهد (ستون‌های استوار و ویران، طاق پیروزی آن و باقی مانده‌هایی از دیوارهای بنا) اما هنوز هم تاثیرگذار است، به‌خصوص زمانی که به قرن‌ها پیش فکر کنید که تاریخ این میدان، تاریخ امپراطوی روم و دنیای غرب بود.

موقعیت میدان روی نقشه

میدان رومی با دادگاه‌ها، بازارها و محل نشست‌ها و میعادگاه‌ها، مرکز زندگی سیاسی و مذهبی روم بود

اینجا با دادگاه‌ها، بازارها و محل نشست‌ها و میعادگاه‌ها، مرکز زندگی سیاسی و مذهبی روم بود. بعد از قرن هفتم میلادی، این بنا ویران شد و کلیساها و قلعه‌هایی در میان بقایای باستانی ساخته شد. سنگ‌های این میدان برای ساخت بناهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت؛ در قرون ۱۸ و ۱۹ بود که حفاری‌های اصولی، ساختمان‌های باستانی را از عمق ۱۰ متری زمین و آوارها کشف کرد. اگر به این مکان رفتید، بازدید از معبد آنتونیوس پیوس، معبد کستور و پولوکس، معبد زحل، طاق سپتیموس سوروس، Curia، معبد وستا و طاق تیتوس را فراموش نکنید. 

فواره تروی (Trevi Fountain)

فواره تروی

فواره‌ی تروی یکی از شاهکارهای قرن ۱۷ میلادی و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری رم است که در فیلم‌ها جاودانه شده است و در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کرد. انداختن یک سکه (نه سه تا) در این آب‌نما سنتی است که به شما این اطمینان را می‌دهد که به رم بازخواهید گشت. فواره‌ی تروی بزرگ‌ترین آب‌نمای رم است که آب آن از کانالی تامین می‌شود که توسط Agrippa، از حامیان بزرگ هنر در قرن اول پیش از میلاد ساخته شد تا آب را به حمام خود برساند. 

موقعیت فواره تروی روی نقشه

این آب‌نما توسط نیکولو سالوی بین سال‌های ۱۷۳۲ تا ۱۷۵۱، برای پاپ Clement XII، در مقابل دیوار پشتی کاخ Dukes of Poli ساخته شد.این سازه خدای دریا، Oceanus  را به‌همراه اسب‌ها، تریتن و صدف‌ها را به تصویر کشیده است. آب در اطراف این سازه‌های سنگی می‌چرخد و در حوضی بزرگ جمع می‌شود که پر از سکه است. 

کلیسای سنت جان لاتران 

کلیسای سنت جان لاتران

تعمیدگاه کلیسای سنت جان لاتران قدیمی‌ترین تعمیدگاه مسیحی جهان است

همان طور که انتظار دارید کلیسای اسقف اعظم چگونه باشد، کلیسای سنت جان لاتران یکی از چشمگیرترین کلیساهای رم است. بعد از قرن‌ها دگرگونی و تغییر، این کلیسا هنوز هم شکل اصلی عصر کنستانتین (زمانی که ساخته شد) را حفظ کرده است. نمای آن کاملا به سبک باروک تزیین شده و نمونه‌ی خوبی از آن دوره است. در میان موزائیک‌های به کار رفته در این ساختمان، مطمئن باشید که می‌توانید زیبایی سقف چوبی قرن ۱۶ را ببینید. اگر تعمیدگاه هشت ضلعی برای‌تان آشنا به نظر برسد، به این دلیل است که برای ساخت تعمیدگاه‌های بعدی بعد از آن در سراسر اروپا از مدل آن الگو گرفته شده است. این تعمیدگاه که در عصر کنستانتین ساخته شده، قدیمی‌ترین تعمیدگاه مسیحی جهان است. 

موقعیت کلیسای سنت جان لاتران روی نقشه

پله‌های اسپانیایی

پله های اسپانیایی

مجموعه‌ای پله‌ها و پاگردها را پله‌های اسپانیایی می‌نامند، در حالی که هزینه‌ی ساخت آن را سفیر کشور فرانسه پرداخت کرده و این پله‌ها به کلیسای فرانسوی Trinita dei Monti منتهی می‌شود. این پله‌ها نام خود را از Piazza di Spagna، میدانی که که در آن قرار دارد و یکی از میادین خاص رم محسوب می‌شود، گرفته است. این پله‌ها یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها برای گردشگران است چون می‌توانند آنجا بنشینند و در تابستان از خوردن بستنی ایتالیایی (گلاتو) لذت ببرند یا در زمستان با خوردن بلوط‌های داغ کباب که در قیف‌های کاغذی قرار دارند، دستان خود را گرم کنند.

موقعیت پله‌های اسپانیایی روی نقشه

در پایین این پله‌ها فواره‌ای به‌شکل قایق قرار دارد که با نام «Barcaccia» شناخته می‌شود و پیترو برنینی، پدر معمار بزرگ سبک باروک، جیان لورنزو برنینی ساخته است. در جنوب غربی Piazza di Spagna، خیابانی است که مدرن‌ترین  مغازه‌های رم در آن قرار دارند. در این خیابان همچنین کافه‌ی مشهوری وجود دارد به نام Greco که هنرمندان، نویسندگان و موسیقی‌دانان بیشتر به آن رفت و آمد دارند. کسانی هم که به ادبیات علاقه دارند، می‌توانند به Keats and Shelley رفته و از آثار و تصاویر این شاعران انگلیسی و شاعران معاصر آن‌‌ها دیدن کنند.

اگر قصد سفر به رم را دارید، می‌توانید با مشاهده تور رم در کجارو، بهترین آفر تور از میان آژانس‌های مسافرتی همکار کجارو را انتخاب کرده و به‌راحتی تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه