آیین نکوداشت مریم میزاخانی دردبیرستان فرزانگان تهران

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
آیین نکوداشت مریم میزاخانی دردبیرستان فرزانگان تهران

آیین نکوداشت نابغه ریاضی ایران با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در دبیرستان فرزانگان یک منطقه ۶ تهران برگزار شد.

آیین نکوداشت مرحومه مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران عصر چهارشنبه با حضور فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش‌وپرورش جمعی از دوستان، همکلاسی ها و اساتید دانشگاه این نابغه ریاضی و جمعی از معلمان و دانش‌آموزان در دبیرستان فرزانگان تهران برگزار شد. یکی از همکلاسی های مریم میرزاخانی در حاشیه این مراسم گفت:

مریم میرزاخانی همواره یک آدم پرتلاش، با استعداد و خیلی قدرشناس، پرنشاط و متعهد بود.

الهام یاوری یادآورشد:

مرحومه میرزاخانی تا جایی که می توانست به راه‌حل مشکلات فکر می کرد و با یک نگاه ویژه و با روحیه خرد جمعی مشکلات را بر طرف می کرد. وی با بیان اینکه این نابغه ریاضی کار جمعی را به کار فردی ترجیح می داد.

خاطرنشان کرد:

مرحومه میرزاخانی همواره می خواست یک آدم تاثیرگذاری باشد و به همین منظور با روحیه بالا پر تلاش بود.

دوست و همراه مرحومه مریم میرزاخانی تصریح کرد:

همواره مرحومه مریم در مسیر دست یافتن به حقیقت علمی حرکت می کرد و با یک روحیه نشاط و شادی تا آخر عمر خود در این مسیر قرار داشت. در این مراسم یاد و خاطره مرحومه مریم میرزاخانی گرامی داشته شد و بسیاری از شرکت کنندگان با در دست داشتن گل و تصویری از این نابغه ریاضی کشور در این مراسم حضور پیدا کردند. مریم میرزاخانی، تحصیلات راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه فرزانگان منطقه ۶ تهران پشت سرگذاشت و در سال ۱۳۷۳ فارغ التحصیل شد، سپس در دانشگاه صنعتی شریف در رشته ریاضی ادامه تحصیل داد، وی، سپس راهی آمریکا شد و از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای خود را دریافت و در دانشگاه پریستون ادامه تحصیل داد و مدرک پروفسوری خود را اخذ کرد. در سال ۲۰۰۵ میلادی، میرزاخانی از طرف نشریه آمریکایی پاپیولارساینس به‌عنوان یکی از ۱۰ ذهن برتر دنیا معرفی شد و ۲ بار نیز مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را برای ایران به ارمغان آورد. این اسطوره علمی، تنها زن دنیا است که مدال فیلدز را دریافت کرده و این در حالی است که این مدال، هر ۴ سال، یک بار به جوانان زیر ۴۰ سال که در رشته خود خارق العاده ظاهر می‌شوند، اعطا می‌شود. سرانجام این نخبه علمی در ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ براثر بیماری سرطان در آمریکا در گذشت.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه