گشتی در شهر تاریخی چیانگ‌مای، تایلند؛ بازار محلی واروروت

سمیه اکبری
سمیه اکبری پنجشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
گشتی در شهر تاریخی چیانگ‌مای، تایلند؛ بازار محلی واروروت

چیانگ‌مای شهر دوست داشتنی شمال تایلند، آنقدر سرگرمی و تفریح دارد که تا هفته‌ها هر روز می‌توان کار جدیدی انجام داد. در این مقاله از کجارو با بازار قدیمی واروروت آشنا می‌شوید که قدمت آن بیش از ۷۰۰ سال است.

اگر می‌خواهید با چیانگ‌مای واقعی و حال و هوای آن آشنا شوید حتما اول از این بازار دیدن کنید. علاوه بر قدمت تاریخی و هویت بخشیدن به شهر، تقریبا همه چیز در این بازار پیدا می‌شود. مردم محلی بیشتر از هر جای دیگری ازاین بازار خرید روزانه و ماهانه خود را انجام می‌دهند. 

بازار قدیمی چیانگ‌مای

در واقع، آن‌ها به بازار واروروت، «کد لوآنگ» می‌گویند. بازار واروروت شامل سه طبقه است که در دو طبقه بالا عموما پوشاک به فروش می‌رسد اما در طبقه زیر بیشتر مواد غذایی به چشم می‌خورد. 

بازار قدیمی چیانگ مای

در این بازار هر آن چیزی که در بازارهای توریستی، می‌بینید با تنوع بیشتری یافت می‌شود. 

بازار قدیمی چیانگ مای

در واقع چیزی نیست که در بازار واروروت نتوان خرید.از موادغدایی شامل سبزیجات، میوه، ادویه و مواد غذایی خام تا طلا و جواهر، پوشاک سنتی و مدرن، انواع نان، مواد بهداشتی و آرایشی، سرامیک و لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، موبایل، عینک آفتابی، ساعت و حتی انواع گل طبیعی و زینتی را می توان از این بازار خریداری کرد. قدم زدن در این مکان هم حس بسیار خوبی می‌دهد، گرچه عموما گردشگران به این بازار نمی‌آیند اما از نظر من این بازار از بازارهای شبانه هم جذاب‌تر و دیدنی‌تر است. 
بازار قدیمی واروروت

محصولات متنوع غذایی در بازار واروروت چیانگ‌مای

جالب است بدانید قیمت‌ محصولات در بازار واروروت از فروشگاه‌ها و بازارهای دیگر بسیار ارزان‌تر است و البته کیفیت آن بالاتر است. 

بازار قدیمی واروروت چیانگ مای

محصولات متنوع غذایی در بازار واروروت چیانگ‌مای

به جز سه قسمتی که در داخل فعالیت می‌کنند دور تا دور بازار در بیرون مشغول خرید و فروش هستند. به عنوان مثال فروشندگان بازار گل‌ها در همین قسمت مشغول به کار هستند. 

گل‌های تایلندی

همان‌طور که گفتم، در قسمت بیرونی بازار گل و میوه به فروش می‌رسد که طراوت خاصی به بازار می‌دهد.


بازار قدیمی چیانگ مای واروروت

تنوعی که در بازار گل وجود دارد هم واقعا زیبا و چشم‌نواز است.
بازار گل واروروتگل‌های تایلندی مثل گل کاغذی، لوتوس تایلندی، زنجبیل، کادی و از همه مهم‌تر ارکیده در این بازار به فروش می‌رسد

بازار گل واروروت چیانگ مای

دختران محلی دسته گل‌هایی که به شکل حلقه در آمدند را خریداری می‌کنند. در بسیاری از مراسم‌هایشان هم با این دسته گل‌ها از میهمانان پذیرایی می‌کنند. 

بازار گل واروروت چیانگ مای

رز تایلند لقب چیانگ‌مای است. حالا می‌توان فهمید دلیل انتخاب این اسم چیست! 

بازار گل واروروت چیانگ مای

هر سال در چیانگ‌مای جشنواره گل برگزار می‌شود. تنوع گلی که در شمال تایلند وجود دارد در هیچ کجای تایلند دیده نمی‌شود.

بازار گل واروروت چیانگ مای

معمولا گل‌ها در فروشگاه‌های گل گران‌تر از بازارهای گل هستند. این قاعده در این بازار هم صدق می‌کند. قیمت گل‌ها در بازار گل فروش‌های واروروت بسیار مناسب است.

بازار گل واروروت چیانگ مای

میوه‌های تایلندی

بخش جالب دیگر این بازار که توجه من را به خود جلب کرد میوه‌های بسیار لذیذ چیانگ‌مای بود. بخش گسترده‌ای از این بازار، مربوط به فروش میوه‌های متنوع و لذیذ تایلندی است. 

انبه

انبه

انبه احتمالا معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میوه تایلند باشد. انبه واقعا طعم جادویی دارد مخصوصا اگر در خود تایلند ان را تست کرده باشید.

ترگیل

ترگیل میوه تایلندی

ترگیل که بیشتر از آن آب میوه تهیه می‌کنند، در خارج از تایلند چندان شناخته شده نیست. ترگیل پوستی دایره‌ای شکل و بنفش دارد. گوشته‌ای سفید و فوق العاده لذیذی دارد. رنگ آن سفید است و طعم آن بسیار خاص است و مطمئن باشید که همچین طعمی هیچ کجا قبلا تست نکرده‌اید.

مژکی 

مژکی میوه تایلندی

مژگی در این تصویر میوه سمت چپ است

میوه مژگی یا رامبوتان، نام خود را از کلمه مالایی راموبت (Rambut) به معنای مو گرفته است که به‌صورت مستقیم به پوسته پر از تیغه‌های قرمز و زرد این میوه اشاره دارد. کندن این پوسته شما را به یک گوشته نیمه شفاف و سفید می‌رساند که تایلندی‌ها به‌شدت در فرایند ظریف جدا کردن این گوشته از دانه بزرگ آن ماهر هستند.

میوه اژدها 

میوه تایلندی میوه اژدها

میوه اژدها میوه گیاه کاکتوس با ظاهری عجیب و فضایی است و یک گوشته نرم و دوست ‌داشتنی دارد که تا حدی شبیه به کیوی است. این میوه معمولا با قاشق خورده می‌شود.

سرخالو

میوه تایلندی سرخالو

لیچی یک پوسته قرمز و دارای ساختاری خشک و خشن و غیرقابل‌ خوردن است که البته به‌راحتی می‌توان آن را جدا کرد. این میوه زیبا در بازه زمانی بین ماه‌های تیر تا آبان موجود است یعنی ۱۰۰ روز پس از گل دادن.

بازار میوه واروروت چیانگ مای

میوه‌هایی مثل موز، آناناس و نارگیل نیز در بازار میوه واروروت مشاهده می‌شود. درباره موز باید اضافه کنم که حدودا ۱۴ نوع موز در تایلند وجود دارد و یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تایلند است.

میوه های تایلندی

اگر سفری با تایلند دارید حتما از این شهر و این بازار دیدن کنید. من که با هواپیمایی تای‌ایرویز و با حمایت نهاد گردشگری تایلند در ایران (TAT) به چیانگ‌مای سفر کردم از بازار بسیار دوست‌داشتنی وارورت بسیار لذت بردم. لطفا نظرات خود را برای ما بفرستید و منتظر گزارش‌های بعدی من از چیانگ‌مای باشید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه