دریاچه سرخ سنگال یا شیک توت فرنگی!

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
دریاچه سرخ سنگال یا شیک توت فرنگی!

همواره در طبیعت پدیده‌هایی هستند که موجب تعجب انسان می‌شوند. یکی از همین پدیده‌های دریاچه‌ی قرمز رنگ سنگال است. همراه کجارو باشید.

دریاچه‌ی «رتبا» (Lake Retba) یا دریاچه‌ی سرخ در ۱۵ کیلومتری شمال شرق پایتخت کشور سنگال، شهر «داکار» (Dakar)، واقع شده است. علت شهرت این دریاچه‌ی آفریقا، به رنگ جالب آن باز‌می‌گردد. بسته به زمان‌های مختلف در طول شبانه‌روز این دریاچه تغییر رنگ می‌دهد و از طیف‌های رنگی بنفش روشن تا سرخابی را به خود می‌بیند.

موقعیت دریاچه سرخ سنگال

رنگ غیرمعمول این دریاچه به سبب باکتری‌های بیشمار و غیرمضر ساکن آن است. این تغییر رنگ در زمان‌های گرم سال بیشتر قابل رویت است. طبق گفته‌های دانشمندان دانشگاه بریتانیا، این رنگ توت‌فرنگی‌مانند توسط باکتری‌های نمک‌دوست آن ایجاد می‌شود. آن‌ها با تولید رنگ‌دانه‌های قرمز و مخصوصی برای دریافت انرژی از تابش خورشید، رنگی صورتی را در آب پدیدار می‌کنند.

نمای بالای دریاچه سنگال

این دریاچه که در حدود ۳ کیلومتر مربع وسعت دارد، از دهه‌ی ۷۰ قرن بیستم توسط محلی‌ها برای استخراج نمک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. محلی‌ها برای جلوگیری از سوختگی ناشی از تابش آفتاب، ابتدا روغن به خود می‌مالند و سپس برای استخراج نمک وارد دریاچه می‌شوند.

صیادان نمک دریاچه سنگال

سنگ نمک‌های این دریاچه پس از استخراج در کناره‌ی ساحل آن گذاشته می‌شود تا پس از آن مورد استفاده قرار گیرد. این نما، چشم‌اندازی جالب را از دو رنگ نمک و دریاچه در کنار هم رقم می‌زند. دریاچه‌هایی مانند دریاچه‌ی رتبا ممکن است به دلیل برخورداری از حجم زیادی از نمک، مشکلاتی را برای ساکنین حومه‌ی خود ایجاد کنند. میزان نمک این دریاچه ۴۰٪ برآورد شده است.

نمای بالای دریاچه سنگال

در انتها جالب است بدانید یکی دیگر از عوامل شهرت این دریاچه‌ی جالب، به مسابقات «رالی داکار» (Dakar Rally) برمی‌گردد. دریاچه‌ی رتبا آخرین مقصد شرکت‌کنندگان تا قبل از انتقال این مسابقات به آمریکای جنوبی محسوب می‌شد.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه