دیدنی های بارسلونا، شهر به جا مانده از تاریخ اسپانیا (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های بارسلونا، شهر به جا مانده از تاریخ اسپانیا (قسمت دوم)

بارسلونا یکی از مهم‌ترین شهرهای اسپانیا است که آثاری از تاریخ غنی این کشور را در قلب خود جای داده است. برای آشنایی با دیدنی‌های این شهر پر جنب و جوش، با کجارو همراه باشید. 

بارسلونا برخی از منحصر به فردترین و زیباترین آثار معماری جهان را در خود جای داده است که یکی از دلایل اصلی جذب گردشگر به این شهر است. در سفر به بارسلونا که از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان است، باید از پارک‌ها، موزه و کلیساهای شهر بازدید کرد. اینجا جاذبه‌های متنوع و گوناگونی وجود دارد که هر کسی، با هر سلیقه‌ای را برای گذراندن تعطیلات مجاب می‌کند. دسترسی آسان، شرایط آب و هوایی مطلوب، سواحل جذاب و کوه‌های اطراف، زندگی پرجنب و جوش شبانه و غذاهای محلی لذیذ، همه و همه ریشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد. اینجا سرزمین عجایب است با بناهای جذاب تاریخی متعدد. برای آشنایی با دیدنی‌های این شهر در ادامه‌ی مقاله ما را همراهی کنید.

کازا میلا (La Pedrera)

کاسا میلا بارسلونا

کازا میلا یکی از آثار معمار مشهور اسپانیا، آنتونی گائودی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یک بنای سکولار مشهور است. این بنا در بلوار زیبای «Passeig de Gracia» قرار دارد و با نام رسمی «La Pedrera» نیز شناخته می‌شود که به معنی «مربع سنگی» است چون این ساختمان شبیه مربع باز است. این بنا که به سبک نوین و غیرسنتی (آوانگارد) طراحی شده، بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ ساخته شده و بیشتر شبیه اثر مجسمه‌سازی است نه یک ساختمان کاربردی! تمامی خطوط نمای سنگ طبیعی این بنا به شکل منحنی است و پنجره‌های گرد و نرده‌های بالکن فلزی دارد که به گیاه شباهت دارد. حتی سقف ساختمان نیز شکلی موج‌دار دارد که با دودکش‌های تزئینی زینت داده شده است. 

موقعیت کازا میلا روی نقشه
این بنا طاق‌های آجداری دارد تا بتواند بار و وزن را تحمل کند؛ این ویژگی، نشان از نبوغ گائودی به عنوان مهندس این سازه دارد

ورودی ساختمان در Carrer de Provenca قرار دارد و از در آهن‌کاری شده‌ی جالب توجهی وارد می‌شوید که شما را به سمت حیاط داخلی هدایت می‌کند. این بنا طاق‌های آجداری دارد تا بتواند بار و وزن را تحمل کند. این ویژگی، نشان از نبوغ گائودی به عنوان مهندس این سازه دارد. بازدیدکنندگان گاهی برای این که دودکش‌های زیبایی که با موزائیک تزئین شده‌ است را از نزدیک ببینند، به پشت بام می‌روند. از پشت بام این ساختمان می‌توانید نمایی بسیار زیبا از شهر را به تماشا بنشینید، با دورنمایی از کلیسای ساگرادا فامیلیا از فاصله‌ی دور. مرکز فرهنگی Fundacio Catalunya در کازا میلا واقع شده و در طول سال فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی را سازماندهی می‌کند. این اثر همه روزه برای بازدید عموم باز است و می‌توانید از راهنماهای صوتی استفاده کنید. بعد از بازدید هم می‌توانید در کافه La Pedrera کمی استراحت کرده و میان‌وعده‌ای خوشمزه نوش جان کنید.

پارک تفریحی و منظره های دیدنی مونتجوی

مونتجوی بارسلونا

این محله در تپه‌ و محل قبرستان قدیمی یهودیان قرار دارد. نام این منطقه «Mont Juic» است که با عنوان «کوه یهودیان» ترجمه می‌شود. این تپه ۲۱۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و روی قله‌ی آن، قلعه‌ای وجود دارد که مشرف به دریای مدیترانه است. این منطقه‌ی دیدنی بیشتر با به خاطر داشتن «پارک تفریحی تیبیدابو» (Tibidabo Amusement Park) شهرت دارد اما پارک زیبای طبیعی با چشم‌اندازهای فوق‌العاده و موزه‌های عالی، خود از دلایل جذب گردشگر به این محله است.

موقعیت پارک مونتجوی روی نقشه
موزه‌ی هنر ملی کاتالونیا مجموعه‌ای استثنایی از هنر کاتالان از قرن ۱۰ تا ۲۰ را گردآوری کرده است

موزه‌ی هنر ملی کاتالونیا مجموعه‌ای استثنایی از هنر کاتالان از قرن ۱۰ تا ۲۰ را گردآورده که از آن جمله می‌توان به مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، کنده‌کاری‌ها و عکس‌های دوران‌های مختلف اشاره کرد. روستای اسپانیایی (The Poble Espanyol) یکی دیگر از بناهایی است که باید در بازدید از این محله از آن بازدید کرد. ای روستای جذاب برای نمایشگاه جهانی ۱۹۲۹ ساخته شد. المپیک تابستانی سال ۱۹۹۲ در مونتجوی برگزار شد و گردشگران می‌توانند از ورزشگاهی که رقابت‌ها در آن برگزار شد، دیدن کنند. 

Monestir de Pedralbes

Monestir de Pedralbes

این مجموع دارای یک کلیسای باشکوه گوتیک، یک ساختمان ۳ طبقه‌ی خلوت برای سکونت راهبه‌ها و ساختمان‌های آرام و ساکت صومعه‌ها است

یکی از شگفت‌انگیزترین نمونه‌های معماری گوتیک کاتالان،  صومعه Monestir de Pedralbes است که در پارک کوچک و زیبایی به نام Jardines Reina Elisenda قرار دارد. این باغ خوش‌منظر پر از بوته‌های بومی، نخل، درختان سرو و درختان سایه‌دار است. ملکه الیسانا دموتکادا به سفارش سنت کلر، در سال ۱۳۲۶ میلادی این صومعه را تاسیس کرد. این مجموع دارای یک کلیسای باشکوه گوتیک، یک ساختمان ۳ طبقه‌ی خلوت برای سکونت راهبه‌ها و ساختمان‌های آرام و ساکت صومعه‌ها است. بازدیدکنندگان از آرامشی که بر این مجموعه حاکم است، لذت می‌برند و مورد زندگی و کار راهبان قرن ۱۴ می‌آموزند. یکی دیگر از مهم‌ترین جاهایی که در بازدید از این مجموعه باید از آن دیدن کنید، موزه‌ی صومعه است که در آن مجموعه‌ی برجسته‌ای از هنر قرون وسطی از قرن ۱۴ تا هنرهای دینی قرن بیستم به نمایش گذاشته شده است. 

موقعیت Monestir de Pedralbes روی نقشه

کازا بالیو (Casa Batllo)

کازا بالیو بارسلونا

کازا بالیو یکی دیگر از آثار شگفت‌انگیز گائودی است که در یونسکو به ثبت رسیده است. این بنا یکی از مشهورترین ساختمان‌های مدرنیست در بارسلونا است. این عمارت خارق‌العاده به عنوان اقامتگاه شخصی تولیدکننده‌ی پارچه، «Josep Batllo i Casanovas» طراحی شد. اشکال بی‌قاعده و نمای عجیب آن سبب شده که این ساختمان رویایی به نظر برسد، شبیه قلعه‌ای در در یک افسانه‌ی سورئال. بسیاری از جزئیات طراحی این بنا، از سنت‌های معماری پیروی نکرده و طرحی نو است.

موقعیت کازا بالیو روی نقشه
قاب پنجره در طبقه‌ی اول به شکل منجنی‌هایی است که  شبیه گیاهان است و پنجره‌های دیگر به ورودی غار شباهت دارند!

قاب پنجره در طبقه‌ی اول به شکل منجنی‌هایی است که  شبیه گیاهان است و پنجره‌های دیگر به ورودی غار شباهت دارند! در نمای ساختمان از کاشی‌های سرامیک براق به رنگ‌های سبز، آبی و اخرایی استفاده شده تا بر زرق و برق آن افزوده شود. سقف موج‌مانند کازا بالیو، مثل سقف کازا میلا، دودکش‌های تزئینی زیبایی دارد. گائودی همچنین دکوارسیون داخلی این ساختمان را نیز خودش طراحی کرده است که می‌توانید در موزه‌ی Casa Museu Gaudí در پارک گوئل از آن‌ها بازدید کنید. 

Quadrat d'Or

Quadrat d

Quadrat d'Or منطقه‌ای در بخش Eixample است که به دلیل معماری مدرن آن شهرت دارد. این منطقه درنزدیکی پلاس کاتالونیا (Placa de Catalunya)، Avinguda de la Diagonal، Passeig de Sant Joan، Carrer de Muntaner قرار دارد. در این منطقه ساختمان‌های استثنایی مدرن و آوانگارد آنتونی گائودی قرار دارد که در قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی ساخته شده است. خیابان اصلی که از این منطقه می‌گذرد، Passeig de Gracia است. معماران مختلفی در این محله آثار خود را بنا کرده‌اند و نتیجه‌ی آن، ایجاد تنوع سبک مدرنیستی در  Quadrat d'Or است. این منطقه را شاید بتوان موزه‌ای روباز نامید که در هر قدم، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با بازدید از این منطقه، گردشگران می‌توانند مطالب زیادی در مورد جزئیات هنر سرامیک، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی، آثار آهنی چکش‌کاری شده، برجسته‌کاری‌های تزئینی، موزائیک و مجسمه‌ها را کشف کنند. 

موزه جانورشناسی (Museu de Zoologia)

موزه جانورشناسی بارسلونا

موزه‌ی  جانورشناسی در Parc de la Ciutadella، در ساختمانی الهام گرفته از سبک موروهای اسپانیه قرار دارد که برای نمایشگاه جهانی  ۱۸۸۸ ساخته شد. این ساختمان به دلیل داشتن ۳ برج، با نام قلعه‌ی ۳ اژدها (Castell dels Tres Dragons) شناخته می‌شود. مجموعه‌ی گسترده‌ای از گونه‌های مختلف جانوری شامل حشرات، نرم‌تنان، ماهی‌ها، خزندگان، پرندگان، پستانداران و حتی اسکلت یک ماموت در این موزه به نمایش گذاشته شده است. مجموعه‌ی تخم پرندگان و صدف هم از جالب‌ترین دیدنی‌های این موزه است. تمامی مجموعه‌های این موزه برای اهداف پژوهشی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

موقعیت موزه جانورشناسی روی نقشه

موزه علوم زمین (Museu Blau)

موزه علوم زمین

این موزه در فضایی به وسعت حدود هزار متر مربع به بازدیدکنندگان در مورد منشا زندگی روی زمین اطلاعات مفیدی ارائه می‌کند

موزه‌ی علوم زمین بارسلونا در پارک Forum، نزدیک دریا و رودخانه‌ی Besos قرار دارد، ساختمانی مدرن که در سال ۲۰۰۴ بنا شده است. گردشگران در بازدید از دنیای جذاب زیست‌شناسی و زمین‌شناسی و نمایشگاه‌های بزرگ غرق می‌شوند. این موزه در فضایی به وسعت حدود هزار متر مربع به بازدیدکنندگان در مورد منشا زندگی روی زمین اطلاعات مفیدی ارائه می‌کند. بخش زمین این موزه، تنوع صخره‌ها، مواد معدنی، میکروب‌ها و جلبک‌های موجود در سیاره‌ی ما را نشان می‌دهد. بخش تکامل، انواع گونه‌ها و چگونگی تکامل یافتن آن‌ها در طول زمان را نشان می‌دهد. در طول سال نیز نمایشگاه‌های موقت در موضوعات مختلف برگزار می‌شود. 

موقعیت موزه علوم زمین روی نقشه

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه