چرا بازار تبریز آخر هفته ها تعطیل است؟

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
چرا بازار تبریز آخر هفته ها تعطیل است؟

بازار تبریز که چند سال قبل در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، آخر هفته‌ها تعطیل است. 

بازار تبریز در حالی روزهای تعطیل به روی گردشگران داخلی و خارجی بسته است که این بازار ۷ سال پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و از جاذبه‌های مهم و مراکز خرید تبریز است.

مرکز استان آذربایجان شرقی، تبریز،  از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار بوده به همین علت گردشگران خارجی چه از طریق ریلی یا از آسمان به تبریز می روند آن‌ها وقتی به جاذبه‌های گردشگری استان سر می زنند حتما به بازار جهانی تبریز هم خواهند رفت. بازاری که حدود ۷ سال پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیا به شمار می‌رود که با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است و به‌دلیل قرارگرفتن بر سر چهارراه جاده ابریشم، روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن گذر می‌کردند و به همین علت همیشه رونق داشته است.

اما این بازار با چنین ویژگی‌هایی از لحاظ تاریخی و مرود توجه بودنش در بین گردشگران داخلی و خارجی، در روزهای تعطیل بسته است. اگرچه در شهرهای دیگر نیز بازاری‌ها در روزهای تعطیل کار نمی‌کنند اما تفاوت مهم این بازار در آن است که اکنون بازار تبریز یک پایگاه میراث جهانی است و یکی از سایت موزه‌هایی که باید در آن همیشه به روی گردشگران داخلی و خارجی باز باشد.

بازار تبریز

سال‌ها وقتی گردشگران در ایام نوروز به تبریز می‌آمدند از دیدن بازار آن محروم می‌شدند چون در تمام مدت عید نوروز این پایگاه تاریخی بسته بود. حتی اگر الان در آخر هفته‌ها به تبریز بروند یا گردشگران خارجی یک روز از روزهای اقامتشان در تبریز به روز جمعه برخورد کند، باز هم آن‌ها با درهای بسته بازار روبه‌رو می‌شوند. این اقدام بازاری‌ها در چند سال اخیر موجب اعتراض گردشگران داخلی و توراپراتورهای خارجی شده است.

تبریز قرار است در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی شود و برای آن برنامه‌های مختلفی دارد اما بسته بودن مهمترین سایت تاریخی و باستانی آن خلاف مباحث گردشگری این شهر در سال ۲۰۱۸ است. دراین‌باره، فرشاد رستمی معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر گفت: ما تیمچه مظفریه را داریم که خیلی زود تعطیل می‌شود. سیستم بازار از قدیم این طور بوده اما این موضوع کم‌کم دارد جا می‌افتد که مسافر انتفاع مالی برای مغازه‌دار بازار دارد پس باید بازار باز باشد. تا مدت‌ها پیش مغازه‌های جداره بیرونی هم بسته بودند ولی الان آن‌ها در روزهای تعطیل باز هستند با این وجود  بازار باید زنده و پویا باشد.

مرتضی بخشایش آبدار مدیرکل میرا فرهنگی استان آذربایجان شرقی دراین‌باره گفت:

در طول ۳۵ سال گذشته توسعه مراکز تجاری و تجارت مدرن تاثیراتی در بازار تبریز گذاشته است ما با هیئت امنای بازار، اتحادیه اصناف و بازار و معاونت اقتصادی استانداری جلسه گذاشته ایم که بازار را فعال نگه دارند ولی هنوز به پویایی لازم نرسیده است و گردشگران از تعطیلی بازار در روزهای جمعه گله داشتند مقداری این مشکل حل شده ولی امیدواریم که این روند در روزها و سال‌های آینده بهتر شود.

حسین اسمعیلی سنگری مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز هم گفت:

این طور نیست که همه بازار در روزهای تعطیل بسته باشد جداره های بیرونی باز است. اما از آنجا که تیمچه ها و سراها بسته است، در روزهای تعطیل آن‌ها را قفل می‌کنند. در بازار تبریز با مغازه‌های شخصی روبه‌رو هستیم و دستمان آن‌قدر باز نیست که بتوانیم مردم را در هر ساعتی که خواستیم به بازار راه بدهیم این سایت تاریخی مانند سایتهای تاریخی دیگر نیست چون مال و اموال مردم در بازار و مغازه ها وجود دارد پس به‌دلیل امنیت این اموال نیز تامین شود.

به گفته‌ی وی،  بازار تبریز هشت هزار کسبه با هیئت امنای خاص خودشان را دارد که آن‌ها دراین‌باره تصمیم می‌گیرند. مسئولان هیئت امنا، سازمان میراث فرهنگی و... با آن‌ها رایزنی کردند تا در ایام نوروز تعداد روزهایی که بازار بسته است کمتر شود. بنابراین اگر در سال‌های دیگر بازار تبریز تا روز چهارم عید تعطیل بود ولی امسال مغازه‌های بازار از روز دوم عید باز شد. اکنون مقامات استان در حال رایزنی هستند که روزهای دیگر تعطیل سال نیز بازار به روی گردشگران باز باشد.

مردم بومی شرایط استفاده از بازار و ساعت و روزهای کاری آن را می‌دانند و گردشگر غیربومی نیز تنها یک روزه به تبریز نمی‌آید آن‌ها می‌توانند در مدتی که در تبریز اقامت دارند اگر می بینند روز جمعه بازار تبریز تعطیل است روز دیگری را به دیدن این بخش از تبریز اختصاص دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه