سفری به دامان صخره های آتشین ایالت نوادا

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده پنجشنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
سفری به دامان صخره های آتشین ایالت نوادا

 فضای طبیعی نوادا بدون شک برای علاقه‌مندان به محیط‌های طبیعی بسیار هیجان‌انگیز است. برای شناخت ۵ فعالیت ماجرایی در نوادا با کجارو همراه شوید.

این مطلب برگرفته از مقاله‌ی «آدری برگنر» نویسنده‌ی سایت «Thatbackpacker» است.

وقتی به سفر به نوادا فکر می‌کنید چه الگوهایی در ذهنتان شکل می‌گیرد؟ آیا کایاک سواری در تنگه‌ای با آب‌های زلال، پرسه زدن در تخته سنگ‌های قرمز رنگ مریخی یا قدم زدن در سرزمین‌های مرطوبی که پرندگان در آن بیشمارند به ذهنتان می‌آید؟

اگر سال‌ها پیش این سوال از من می‌پرسیدند هیچ‌کدام از موارد فوق را ذکر نمی‌کردم. در خیال من نوادا با زندگی عیاشانه لاس‌وگاس و نورهای نئونی خیره‌کننده‌ وابستگی دارد.آیا غیر از آن چیز دیگری هم در کار است؟ تنها بیابان. آیا این همان تصویر کلیشه‌ایی نیست که همه از نوادا در ذهن خود دارند؟

نوادا برای تازه‌کارها محل مناسبی برای کندوکاو طبیعت است و شمار زیادی از فعالیت‌های مفرح در آن امکان‌پذیر است.

۱. قدم زدن در مسیر پیاده‌ روی تاریخی

مسیر پیاده‌ روی تاریخی نوادا

این مسیر ریلی نمایی فوق‌العاده از دریاچه‌ی «Mead» بدست می‌دهد. این مسیر در نهایت به سد «Hoover» می‌انجامد. این مسیر ریلی در اصل به منظور اتصال بولدر سیتی به سد هوور ساخته شد اما به محض این که ساخت سد به پایان رسید خطوط ریلی به شکل آهن قراضه به فروش رسید و خطوط ریلی به فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۹۸۴ این سایت برای «ثبت ملی اماکن تاریخی» نامزد شد و در ۲۰۱۵ تحت عنوان «مسیر تاریخی ملی» تعیین شد.

امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند حدود ۶ کیلومتر راه را برای رسیدن به پارکینگ سد هوور از میان چندین تونل طی کرده و گوسفند کوهی آمریکایی را در مسیر تماشا کنند.

۲. کایاک سواری در تنگه

کایاک سواری در تنگه

هیچ‌گاه خود را یک ورزشکار به حساب نمی‌آوردم اما از همان اولین تجربه‌ام با کایاک به این ورزش علاقه‌مند شدم. من در فنلاند، ویتنام، استرالیا و قسمت پرویی آمازون و اخیرا در نوادا کایاک سواری کرده‌ام.

ما در این سفر برای گردشی نیم‌روزه به «Blazin Paddles» ملحق شدیم. از ساحل «Willow» عزیمت کردیم و ۱۴.۵ کیلومتر خلاف جریان آب راندیم، علاوه‌بر آن در این روز باد مخالف نیز ما را همراهی می‌کرد اما با این وجود سفری بسیار آرامش‌بخش رقم خورد. قابل توجه تازه‌کارها: آب‌های این محل بسیار آرام و امن هستند.

راهنمایی دوست‌داشتنی داستان‌های جذابی از این محل برایمان نقل کرد و از زندگی گیاهی این بوم سخن گفت. به علاوه همراه با خود خوراکی و نوشیدنی داشت تا کسی گرسنه نماند. در نیمه راه در ساحلی ریگی کایاک‌هایمان را ترک کردیم تا چشم‌اندازی تاریخی را نظاره کنیم. واقعا بی‌نظیر است.

یکی از توقف‌های مورد علاقه‌ام «غار زمردی» بود که آب‌های آن به رنگ زیباترین سبز در دنیا می‌درخشیدند. غار تنها گنجایش یک یا دو کایاک را دارد.

۳. بازدید از پارک ایالتی «دره‌ آتش»

پارک ایالتی «دره‌ آتش»

دره‌ی آتش نفس را در سینه حبس می‌کرد. طبیعت باشکوه نوادا واقعا بر انسان اثر می‌گذارد.

من و سم روزی را در پارک ایالتی دره آتش سپری کردیم و گویی در سیاره‌ی دیگری گام برمی‌داشتیم. این پارک به تخته‌ سنگ‌های عظیم، اشکال سنگی غریب و مناظر مملو از رنگ قرمزش شهرت دارد و ما باید همه‌ی این‌ها را می‌دیدیم.

پیشنهاد من پیک نیک به مدت یک روز است زیرا پس از وارد شدن دلتان نمی‌خواهد به این زودی‌ها این مکان را رها کنید. حرکت در داخل پارک بسیار زیبا است و بعلاوه به بسیاری مسیرها و چشم‌اندازها در طی راه برخواهید خورد که دیدن کامل‌شان نیازمند زمان است.

۴. واحه‌ ای در پاهراناگات (Pahranagat)

پاهراناگات

به شکلی کاملا تصادفی از این محل سر در آوردیم. زمانی که به این محل رسیدیم کمی دیر شده بود اما نتوانستیم در مقابل وسوسه‌ی تماشای این واحه که از دل بیابان سربر آورده مقاومت کنیم. بنابراین صبح زود از خواب بلند شدیم و برای کمی گشت و گذار عزیمت کردیم.

پاهراناگات پناهگاه حیات‌وحش ملی است که از دو دریاچه (دریاچه‌ی پاهراناگات بالایی و پایینی)، ترکیبی از زمین‌های مرطوب، آب و دشت‌ها تشکیل شده که توقف‌گاهی ایده‌آل برای پرندگان به حساب می‌آید.

اولین نکته‌ای که توجه ما را به سمت خود جلب کرد وایت‌بوردی بود که بر روی آن فهرستی از تمامی پرندگان مشاهده شده در روز‌های اخیر نوشته شده بود. لیست، بسیار طولانی بود.

قبل از این که به «بزرگراه موجودات فرازمینی» برسیم زمان کمی در اختیار داشتیم بنابراین تصمیم گرفتیم اندکی پیاده‌روی کنیم که برای شروع روزی خوش و فوق‌العاده بود.اگر مقدار زمان بیشتری در اختیار داشته باشید کایاک سواری، ماهی‌گیری و کمپ زدن شبانه فعالیت‌هایی لذت‌بخش هستند.

۵. راندن در تنگه‌ صخره‌ سرخ (Red Rock Canyon)

تنگه‌ صخره‌ سرخ

بدون گردشی کوتاه در تنگه‌ی صخره‌ی سرخ حاضر به ترک نوادا نشدیم. در سفر قبلی‌مان به نوادا به این محل آمده بودیم و این قسمت محبوب سم بود. از آنجایی که همچنان چند ساعت فرصت داشتیم برای تماشای نماهای ۳۶۰ درجه وارد مسیری انحرافی شدیم.

تنگه‌ی صخره‌ی سرخ ۲۰ دقیقه با ماشین از «Vegas Strip» فاصله دارد که باعث محبوبیت این مکان شده اما ما در غروب به آن رسیدم و خبری از غلغله‌ی جمعیت نبود.

ما مسیر حلقه‌وار ۲۰ کیلومتری را به پیش راندیم و در چشم‌اندازهایش توقف کردیم. در محل «Sandstone Quarry» به چرت زدن مشغول شدیم که روشی ساده برای دراز کردن پاهایمان، زدودن خستگی و پایان دادن به سفرمان به نوادا بود.

 

مطالب مرتبط:

منبع That Backpacker

دیدگاه