غذاهای محلی بارسلونا؛ از سرسئولا تا اسکالیویدا

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
غذاهای محلی بارسلونا؛ از سرسئولا تا اسکالیویدا

بارسلونا منزلگاه برخی از بهترین غذاهای دنیا است که بیشتر از سبزیجات و ماهی تهیه می‌شوند. برای آشنایی با غذاهای این شهر با این مقاله همراه باشید.

سه ماده اصلی که بدون شک در تمام غذاهای بارسلون استفاده می‌شوند روغن زیتون، سیر و گوجه است. خلاقیت نکته‌ای است که آشپزی بارسلونا را از دیگر آشپزی‌های شهرهای دیگر اسپانیا متمایز می‌کند. به عنوان مثال کشمش و آجیل را در بشقاب‌های سبزیجات ترکیب می‌کنند، گوشت‌های مختلف را در کنار هم استفاده می‌کنند، یا مرغ یا گوشت قرمز را با میوه می‌پزند. همچنین آشپزی این منطقه به دلیل مجاورت با دریای مدیترانه شامل غذاهای دریایی نیز هست.

سرسوئلا (Sarsuela)

سرسئولا

سرسوئلا غذایی دریایی است که از ترکیب انواع ماهی‌ها، خرچنگ، میگو، ماهی مرکب، صدف سیاه، صدف دو کفه‌ای، خارچنگ، و شاه میگو تهیه می‌شود. تمام این مواد را در ظرفی از روغن زیتون، گوجه، لیمو، فلفل قرمز، ادویه و غیره تفت می‌دهند. برخی به این مواد آرد و همبرگر نیز اضافه می‌کنند.

سرسئولا

سرسئولا در ماهیتابه‌های بزرگ، و با نان و لیمو سرو می‌شود.

پا امب تومکت (Pa amb tomaquet)

نان و گوجه

نام این غذا به معنای نان و گوجه است. به نظر ساده می‌آید اما یکی از پرطرفدارترین و اصیل‌ترین غذاها در بین بومی‌ها است. برای تهیه نان را ( به صورت تست یا ساده) را با روغن زیتون یا نمک طعم‌دار می‌کنند سپس گوجه را روی آن می‌مالند. گاهی پیش از اضافه کردن گوجه از سیر برای خوش‌طعم‌تر کردن نان استفاده می‌کنند.

نان و گوجه

از این غذا به عنوان میان‌وعده یا تاپاس (پیش‌غذای اسپانیایی) در کنار غذاهای دیگر در وعده‌های صبحانه یا شام سرو می‌شود.

فیدیئودا (Fideua)

فیدیئودا

فیدیئودا به معنای مقدار زیادی نودل، غذایی دریایی و شبیه به پائیا است. مواد اصلی این غذا شامل نودل، ماهی (پلیدماهی، ماهی مرکب، سپیداج وصخره ماهی) و میگو است. به طور معمول این مواد با لیمو طعم‌دار می‌شوند.

فیدیئودا

فیدیئودا را در ظرف‌های بزرگ سرو می‌کنند.

کرما کاتالانا (Crema Catalana)

کرم کاتالانا

کرما کاتالانا که به کرم بروئل نیز شناخته می‌شود نوعی دسر محبوب است که از کاستارد غلیظ و کارامل تهیه می‌شود. این مواد را معمولا با وانیل خوش‌طعم می کنند (البته از مواد مختلف دیگری چون لیمو، پرتقال و دارچین نیز استفاده می‌شود). در آشپزی جدید شکر را روی کرم داغ می‌کنند.

کلسوتادا (Calçotada)

کلکوتادا

کلسوتادا از دیگر غذاهای محبوب و اصیل بارسلونا است که از کلکوت و سس رومسکو تهیه می‌شود. کلکوت نوعی پیازچه بومی اسپانیا که هر سال آخر زمستان به عمل می‌آید. مردم حومه شهرها این پیازچه‌ها را کبابی کرده و می‌خورند. متوسط مصرف کلکوت در سال  برای هر نفر ۲۰ عدد است.

کلکوتادا

سس رومسکو از ترکیب فندق، بادام و فلفل قرمز تهیه می‌شود. این سس را با بسیاری غذاهای گیاهی استفاده می‌کنند.

اسکالیویدا یا سبزیجات کبابی (Escalivvida)

اسکالیویدا

اسکالیویدا غذایی بسیار قدیمی است که از بادمجان، فلفل دلمه‌ای، روغن زیتون و گاهی پیاز، گوجه،‌سیر و نمک تهیه می‌شود. بادمجان را نیمسوز و دیگر مواد را کبابی می‌کنند. این غذا را به عنوان تاپاس نیز سرو می‌کنند.

اسکالیویدا

اسکالیویدا از کلمه کاتالانیایی به معنای پختن در خاکستر می‌آید و اشاره به تهیه غذا بر آتش دارد.

اسکیسادا یا سالاد ماهی نمکسود (Esqueixada)

اسکیسادا

اسکیسادا نوعی سالاد دریایی است که از ماهی روغن، گوجه، پیاز، روغن زیتون، سرکه، نمک و گاهی زیتون و تخم‌مرغ آبپز تهیه می‌شود. این غذا معمولا در تابستان سرو می‌شود.

اگر دل‌تان می‌خواهد روزی به اسپانیا سفر کنید و در بارسلون به ماجراجویی بپردازید، برای انتخاب تور بارسلونا، می‌توانید به کمک کجارو قیمت تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه