شگفت انگیزترین مناظر طبیعی جهان (قسمت اول)

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده سه شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
شگفت انگیزترین مناظر طبیعی جهان (قسمت اول)

جهان پیرامون ما پر است از شگفتی‌های طبیعی که ممکن است بسیاری از آن‌ها برای ما ناشناخته باشد. با کجارو همراه باشید تا با تعدادی از این مناظر شگفت‌انگیز آشنا شوید.

خیلی از مناظر طبیعی در دنیا هستند که برای اکثر مردم شناخته شده‌اند، به‌طوری که حتی اگر آن‌ها را ندیده باشند نام و وصف آن را شنیده‌اند؛ مانند گرندکانیون در آمریکا یا سد بزرگ مرجانی (به دیواره بزرگ مرجانی نیز شناخته می‌شود) در استرالیا. با این وجود بی‌شمار هستند شگفتی‌های طبیعت که بسیاری از ما حتی نام آن‌ها را نیز هنوز نشنیده‌ایم. در ادامه با تعدادی از مناظر طبیعی منحصربه‌فرد آشنا خواهید شد که قطعا بعد از آن تمایل خواهید داشت آنجا را از نزدیک بازدید کنید.

شفق قطبی، کانادا

شفق قطبی

شفق های قطبی که به نام نورهای شمال یا نورهای قطبی نیز شناخته می‌شوند و در اثر برخورد ذرات باردار خورشیدی با اتمسفر زمین تشکیل می‌شوند از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی هستند که هر ساله گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان برای تماشای این شفق‌های قطبی به شهرهای شمالی کانادا که بهترین مکان برای دیدن این پدیده است سفر می‌کنند.

شفق قطبی

البته گاهی در مناطق بسیار جنوبی مثل «سنت لوئیس» (st.louis) در ایالت میزوری آمریکا هم ممکن است این پدیده قابل رؤیت باشد ولی هرچه به‌سمت نواحی شمالی [به‌خصوص شهرهای شمالی کانادا مثل شهر «وایت هورس» (White horse)] حرکت کنید بهتر می‌توانید شاهد این پدیده زیبا باشید.

شفق قطبی

تپه‌های coyote – آمریکا

آمریکا

تپه‌های coyote جاذبه سنگی هستند که ظاهری مواج دارد و به همین دلیل هم در دنیا بی‌نظیر هستند. این تپه‌ها در منطقه طبیعی و حفاظت شده Paria canyon-vermilion در مرز ایالت‌های آریزونا و یوتا [شمال آریزونا و جنوب یوتا] واقع شده‌اند. برای بازدید از این منطقه نیاز به تهیه (مجوز BLM) (مجوز ورود از طرف سازمان ناظر به حفاظت طبیعی منطقه Paria Canyon-Vermilion) خواهید داشت.

آمریکا

کیلاویا، آمریکا

آمریکا

«کیلاویا» (Kilauea) در جزیره بزرگ هاوایی کوه آتشفشان فعال در منطقه است که گدازه‌های آتشفشانی آن به اقیانوس آرام می‌ریزد.

آمریکا

آبشارهای ایگواسو- آرژانتین، برزیل

آبشار ایلگیازو

آبشارهای «ایگواسو» یا «ایگوازو» (IGUAZU) در مرز آرژانتین و برزیل واقع شده‌اند و با ۲۷۵ آبشار از آبشار مشهور نیاگارا در آمریکای شمالی بسیار بزرگ‌تر و با عظمت‌تر هستند.

آبشار ایگوازو

رشته کوه‌های آلاسکا- آمریکا

آلاسکا

ایالت آلاسکا آمریکا محل مرتفع‌ترین رشته کوه‌های آمریکا است که با یخچال‌های طبیعی عظیم و یخ رودهای فراوان مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی را پدید آورده‌اند. یخچال طبیعی Tokositna و قله مرتفع «دنالی» ( Denali) از معروف‌ترین قسمت‌های این رشته کوه‌ها به شمار می‌آیند.

آلاسکا

دره بزرگ- آمریکا

گرند کانیون

«دره بزرگ» (Grand canyon) با حدود ۴۴۵ کیلومتر طول و وسعتی حدود ۲۹ کیلومتر و دره‌هایی به عمق بیش از ۱/۵ کیلومتر در آمریکا یکی دیگر از زیباترین و منحصر به فردترین پدیده‌های طبیعی در جهان است.

گرند کانیون

دشت تورس دل- شیلی

شیلی

دشت «تورس دل» (Torres Del) در شیلی یکی از زیباترین مناظر طبیعی در آمریکای جنوبی را دارد. این دشت در پارک ملی تورس دل واقع شده است.

شیلی

آبشار آثیراپیلی- هند

هند

آبشار «آثیراپیلی» (Athirappilly) در شهر کدالا هند با ارتفاعی حدود ۲۵ متر به نیاگارای هندوستان شناخته می‌شود و یکی از دیدنی‌های هند به شمار می‌آید.

هند

اولورو- استرالیا

استرالیا

صخره سنگی «اولورو» (uluru) که به نام صخره «آیرز» (Ayers) نیز شناخته می‌شود و ارتفاعی حدود ۳۴۸ متر دارد در دشت‌های نواحی شمالی استرالیا قرار دارد. بسیاری از متخصصان زمین‌شناسی اولورو را نمونه‌ای از پدیده تک صخره می‌دانند. این پدیده بیشتر در زمین‌های خشک و گرم در اثر فرسایش خاک و مقاومت جنس بخشی از زمین در برابر این فرسایش ایجاد می‌شود که حاصل آن به وجود آمدن نسبتا سریع یک صخره سنگی بزرگ است.

استرالیا

آبفشان استروکور- ایسلند

ایسلند

اگر کمی به‌سمت شرق از شهر «ریکیا ویک» (Rekja vik) که پایتخت و بزرگترین شهر ایسلند است حرکت کنید به آبفشان‌های «استروکور» (Strokkur) خواهید رسید و تقریبا هر ۵ دقیقه می‌توانید شاهد این پدیده منحصربه‌فرد باشید.

ایسلند

دره مرگ- آمریکا

آمریکا

بخشی از بیابان موهاوی که به دره مرگ شهرت دارد گرم‌ترین و خشک‌ترین قسمت آمریکای شمالی نیز است، با این حال مناظر طبیعی این بیابان بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است.

دره مرگ

جزیره سوکوترا- یمن

یمن

در جزیره «سوکوترا» (Socotra) واقع در اقیانوس هند که در اصل این جزیره متعلق به کشور یمن است گیاهی به نام درخت خون اژدها وجود دارد که بومی این منطقه است و در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید این گیاه را ببینید. در این جزیره درختچه‌های خون اژدها پوشش گیاهی غالب هستند و ظاهر خاص آن‌ها بسیار قابل‌توجه است.

یمن

کوه تاراناکی – نیوزلند

نیوزلند

کوه «تاراناکی» (Taranaki) که در منطقه‌ای به همین نام واقع شده، در ساحل غربی جزیره شمالی نیوزلند قرار دارد و در واقع یک کوه آتشفشان است که ارتفاعی در حدود ۲۵۱۸ متر دارد. آخرین فعالیت این کوه آتشفشانی در اواسط قرن ۱۹ بوده است.

کوه تاناراکی

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه