وادی السلام باید ثبت جهانی شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
وادی السلام باید ثبت جهانی شود

نادر کریمیان سردشتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اعتقاد دارد که شایسته است گورستان وادی‌السلام بعد از پژوهش و معرفی در ردیف یکی از مواریث جهانی به ثبت یونسکو برسد.

نادر کریمیان در ٰ نشستی تخصصی که  با موضوع شناخت‌نامه مجموعه تاریخی وادی‌السلام (شهر نجف، عراق)به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه ها در محل پژوهشگاه برگزار شد، گفت که گورستان وادی‌السلام می‌تواند در یونسکو به ثبت برسد.

او یکی از بزرگترین مجموعه‌های تاریخی کشور عراق و جهان اسلام را قبرستان عمومی وادی‌السلام دانست که از صدر اسلام تاکنون مردگان را در آنجا دفن می‌کرده‌اند.

وادی‌السلام در شهر نجف (مرکز استان نجف) واقع شده که در این مکان علاوه بر مردم نجف، شخصیت‌های مذهبی، علمی، سیاسی، دانشمندان و چهره‌های سرشناس فراوانی دفن شده‌اند.

وادی السلام

وادی‌السلام از گذشته دور در بین باورمندان به واسطه همجواری با آرامگاه حضرت علی(ع) و مراقد منسوب به پیامبرانی چون حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع)، مقدس تلقی شده به نحوی که دفن در آن را فضیلت می‌دانسته‌اند. شیوه‌های پردازش و ساخت و ساز قبرها و آرامگاه‌ها در این قبرستان متفاوت و مختلف است و  تنها متعلق به اهالی نجف نبوده بلکه مدفن بسیاری از شیعیان از کشورهای مختلف همچون هندوستان، ایران، پاکستان، کویت، جبل عامل لبنان و سایر مناطق جهان است.

برخی از قبرها دارای اتاق، باغچه ، گنبد و یا بارگاه هستند و برخی نیز در فضای باز سنگ قبر دوسویه داشته و برخی دیگر با آجرنما همراه با کتیبه‌ای در داخل آن ساخته شده‌اند که براساس اهمیت متوفی نوع قبر و آرامگاه با یکدیگر متفاوت هستند.

به گفته‌ی وی، البته نوع سنگ قبر کتیبه‌ها نیز بسیار متفاوت بوده و برخی دارای ابیات شعری به زبان عربی فصیح و عامیانه است. یکی از نکات برجسته این مجموعه تاریخی دفن صدها مشاهیر ایرانی شامل فقها و علما و امرا و شاهزادگان و وزراء در آن است که در طول تاریخ بنابر وصیت یا سکونت در شهر نجف در آنجا دفن شده‌اند.

وی در ادامه افزود:

این مجموعه تاریخی هنوز به صورتی شایسته معرفی ، بررسی ، شناسایی و پژوهش نشده است و باید پس از بررسی و پژوهش در ردیف یکی از مواریث جهانی به ثبت یونسکو برسد.

کریمیان در پایان گفت:

شایسته است به منظور ساماندهی این مجموعه کار علمی و اجرایی در قالب تدوین طرح جامع صورت گیرد زیرا بخشی از این میراث متعلق به مشاهیر ایرانی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه