جاذبه‌های خیره کننده که فقط در نیومکزیکو دیده می شود

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
جاذبه‌های خیره کننده که فقط در نیومکزیکو دیده می شود

 نیومکزیکو با قله‌های بلند کوه‌ها و طرح‌های زیبای بیابان‌ها که گویی نقاشی شده است در ذهن تداعی می‌شود. با کجارو همراه باشید تا به معرفی دیدنی‌هایی بپردازیم که تنها در نیومکزیکو خواهید دید.

نیومکزیکو از ایالت‌های جنوب غربی آمریکا است که پنجمین ایالت بزرگ آمریکا از نظر مساحت محسوب می‌شود. این ایالت با داشتن پارک ملی و جاذبه‌های طبیعی دارایی‌های بسیاری دارد و رصدخانه‌های متعددی در آن وجود دارد. مناظر فوق‌العاده بسیاری از کوه‌های بلند، بیابان‌های وسیع،‌ رودخانه‌های دره‌ای و غارهای باشکوهی در آن یافت می‌شود که آن را به منطقه‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است. چیزی که نیومکزیکو را در آمریکا خاص و جذاب می‌کند وجود فرهنگ و تاریخ واقعی است؛ مردمان بسیاری از هزاران سال قبل در آنجا می‌زیسته‌اند که نشان بسیاری از تمدن آن‌ها در نیومکزیکو یافت می‌شود و تلاش‌های بسیاری برای حفظ میراث‌ گران‌قدر بجا مانده از آن دوران، به عمل آمده است. در این مقاله قصد داریم گذری به این سرزمین فوق‌العاده داشته باشیم و با زیبایی‌های آن بصورت مختصری آشنا شویم.

بیابان اوجیتو

بیابان اوجیتو نیومکزیکو

ناحیه بیابانی «اوجیتو» (Ojito) در حدود یک ساعت و نیم از شمال «آلبوکرک» (Albuquerque) فاصله دارد و چشم‌اندازهای بی‌نظیری در کنار خرابه‌های باستانی «پائوبلان» (Puebloan) وجود دارد که از آن‌ها حفاظت می‌شود.

این منطقه توسط BLM اداره می‌شود و مسیر پیاده روی و اسب سواری برای گردشگران و علاقه‌مندان به این منطقه فراهم شده است.

بیابان اوجیتو نیومکزیکو

شیپراک

شیپراک نیومکزیکو

«شیپراک» (Shiprock) یا سنگ بالدار، یک سنگ آتشفشانی عظیم است که در منطقه‌ی ناواهو در شهرستان سن جوآن در نیومکزیکوی آمریکا واقع شده و تا ارتفاع ۵۰۰ متری سطح صحرا بالا رفته است.

شیپراک نیومکزیکو

این تخته سنگ از یک آتشفشان باستانی که حدود ۲۷ میلیون سال پیش روی داده بوجود آمده است. شباهت زیاد این سنگ عظیم جثه به کشتی علت نام‌گذاری آن بوده است. از کیلومترها دورتر شیپراک قابل دیدن است و بالا رفتن از آن غیرقانونی است؛ تنها راه دیدن آن استفاده از راهنماهایی است که منطقه ناواهو برای گردشگران فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

کویر شنی سفید

کویر سفید نیومکزیکو

شاید عکس‌های بسیاری از کویرهای یکدست سفید دیده باشید ولی حضور در این کویر بسیار فوق‌العاده است. این کویر که در جنوب نیو‌مکزیکو قرار دارد بر خلاف کویر‌های دیگر، شن‌های این کویر به جای کوارتز از کریستال گچ تشکیل شده است.

کویر سفید نیومکزیکو

بزرگترین گودال گچ در جهان و بزرگترین گنبد سنگ گچ در این منطقه قرار دارد که به عنوان نماد نیومکزیک از آن یاد می‌شود. این منطقه سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.

کویر سفید نیومکزیکو

غارهای کارلزبد

غارهای کارلزبد نیومکزیکو

در نیومکزیکو، جاذبه‌ها در سطح زمین محدود نمی شوند بلکه ممکن در اعماق زمین به شگفتی‌های بسیاری برسیم. غارهای کارلزبد (Carlsbad) در پارک ملی حفره‌های کارلزبد، در جنوب شرقی نیومکزیکو قرار دارد.

پارک ملی کارلزبد (Carlsbad) در فهرست میراث جهانی یونسکو آمریکا قرار دارد.

شهرت پارک بیشتر بخاطر یک غار زیر زمینی است، که ۴۴ کیلومتر طول دارد. تورهای بسیاری برای گردشگران و علاقه‌مندان به ماجراجویی در این غار وجود دارد. این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو در آمریکا قرار دارد.

غارهای کارلزبد نیومکزیکو

صخره های کاشا کاتووه تنت

صخره های کاشا کاتووه تنت- نیومکزیکو

صخره های «کاشا کاتووه تنت» (Kasha-Katuwe Tent) صخره‌های فرسایش یافته قلمی شکل در جنوب غربی نیومکزیکو هستند که میلیون‌ها سال پیش بخاطر فوران آتشفشان بوجود آمده‌اند. دیدن این صخره‌های اعجاب انگیز و عبور از مسیرهای پیچ در پیچ هیجانی وصف نشدنی را به همراه دارد.

صخره های کاشا کاتووه تنت- نیومکزیکو

آرایه بسیار بزرگ

آرایه بزرگ نیومکزیکو

«آرایه بسیار بزرگ» (Very Large Array) نوعی رصد خانه ستاره‌شناسی رادیویی است که در شهرستان ساکورو نیومکزیکو قرار دارد. این مرکز یکی از برجسته‌ترین مشاهدات رادیویی در جهان است که به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا کیهان را به نمایش بگذارند.

این مکان برای گردشگری طراحی نشده است اما تورهایی برای بازدید علاقه‌مندان برای دیدن بخش‌هایی در نظر گرفته شده است.

آرایه بزرگ نیومکزیکو

بیابان بیستی بدلندز

بیابان بیستی بدلندز نیومکزیکو

نیومکزیکو بیابان‌های عجیب و زیبایی دارد که یکی از آن‌ها بیابان «بیستی بدلندز» (Bisti Badlands) است. فرسایش باد و آب در طی یک بازه طولانی دنیای عجیب و غریبی از ترکیبات سنگی به شکل قله، مناره، قارچ و ... ایجاد کرده است که با دیدن آن‌ها تصورات سرزمین‌های فضایی در ذهن ایجاد می‌شود.

از آنجایی که این منطقه در میلیون‌ها سال پیش ورود یک رودخانه باستانی بوده است فسیل‌های بسیاری در آن وجود دارد و دیدن صخره‌های بوجود آمده بسیار هیجان انگیز است.

بیابان بیستی بدلندز نیومکزیکو

تائوس پوئبلو

تائوس پوئبلو نیومکزیکو

«تائوس پوئبلو» (Taos Pueblo) یک پوئبلو باستانی، یعنی دهکده‌ای سرخ پوستی با خانه‌های خشتی و کاهگلی است که متعلق قبیله‌ای بومی در آمریکا با زبانِ تائوس است. این مردمان جزو قدیمی‌ترین جوامعِ ساکنِ دائمی در ایالات متحده بوده‌اند.

جامعه تائوس به عنوان یکی از محافظه کارترین پوئبلوها در نیومکزیکو شهرت دارند

دیدن این جامعه تاریخی و سبک زندگی آن‌ها از بخش‌های جذاب دیدن این منطقه است. این دهکده در سال ۱۹۹۲ تبدیل به یک میراث جهانی یونسکو شد و جامعه تائوس به عنوان یکی از مخفی کارترین و محافظه کارترین پوئبلوها شهرت دارند.

تائوس پوئبلو نیومکزیکو

جشنواره بین المللی بالن آلبوکرک

جشنواره بالن آلبوکرک نیومکزیکو

جشنواره بین المللی بالن «آلبوکرک» (Albuquerque) سالانه در شهر آلبوکِرک در نیومکزیکو برگزار می‌شود و بزرگترین جشنواره بالون هوای داغ در دنیا به حساب می‌آید. در این جشنواره بیش از ۵۰۰ بالن به هوا می‌رود و نزدیک به یک میلیون تماشاگر به تماشای آن می‌آیند.

در جشنواره بالن آلبوکرک بیش از ۵۰۰ بالن شرکت می‌کنند

بالن‌های متنوع و رنگارنگ، شور و هیجان بازدیدکنندگان همه در کنار هم آن را به فستیوالی بزرگ و پر از خاطره تبدیل کرده است و فرصت مناسبی برای عکاسان و هنرمندان برای خلق آثار هنری ایجاد کرده است.

بالن آلبوکرک

پناهگاه حیات وحش ملی بوسکه دل آپاچی

بوسکه دل آپاچی نیومکزیکو

پناهگاه حیات وحش ملی «بوسکه دل آپاچی» (Bosque del Apache) که در بخش جنوبی نیومکزیکو قرار دارد پناهگاهی برای صدها گونه پرنده است. یکی از چشم‌اندازهای این منطقه مهاجرت دسته جمعی پرندگان در فصل پاییز است. نزدیک به ۳۵۸ گونه پرنده در این پارک ملی قرار دارد

بوسکه دل آپاچی نیومکزیکو

خانه‌های صخره‌ای هیله

رودخانه هیله نیومکزیکو

این خانه‌ها در کنار رودخانه هیله یا گیلا (Gila River) قرار دارد و هزاران سال پیش پناهگاه بسیاری از انسان ها بوده است. انسان‌هایی که در آن زمان در این منطقه می‌زیسته‌اند خانه‌های خود در دل غارها می‌ساختند و حیوانات وحشی را شکار می‌کردند و به کشت می‌پرداختند.

این مکان باستانی بجا مانده هم‌اکنون به عنوان یک پارک ملی است و نمایشی از نحوه فرهنگ و زندگی پیشینیان را شرح می‌دهد.

رودخانه هیله نیومکزیکو

مطالب مرتبط:

منبع Matador Network

دیدگاه