آسیای مرکزی، برترین جشنواره های تابستانی

بهاره غنچه
بهاره غنچه سه شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
آسیای مرکزی، برترین جشنواره های تابستانی

آسیای مرکزی،‌ سرزمین پهناور با تاریخ و تمدن کهن که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با کجارو همراه باشید تا برترین جشنواره‌های تابستانی این سرزمین را بشناسیم.

آسیای مرکزی سرزمین وسیعی در قاره‌ی آسیا است که شامل کشورهایی چون قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان است. این سرزمین پهناور هیچ مرز آبی با آب‌های آزاد جهان ندارد و جاده ابریشم از قرن‌ها پیش مهم‌ترین راه تجاری این کشورها بوده است. سبک زندگی مردم کشورهای آسیای مرکزی عموما از گذشته با کوچ‌نشینی و عشایری رقم خورده است. کشورهای این منطقه فرهنگ و تاریخ کهن مشابه و مشترکی دارند که امروزه در حال تغییر هستند؛ با این حال هر ساله در این کشورها جشنواره‌های مختلفی برای یادبود و زنده نگه داشتن این فرهنگ‌ها برگزار می‌شود. در این مقاله ۱۰ مورد از برترین جشنواره‌های تابستانی کشورهای این منطقه را که به پاس بزرگداشت رویدادهای مهم تاریخی و معرفی سبک زندگی و فرهنگشان برگزار می‌شود، معرفی می‌کنیم.

جشنواره موسیقی جاز دوشنبه

این جشنواره که در اواخر اردیبهشت ماه در شهر دوشنبه کشور تاجیکستان برگزار می‌شود هرساله نوازندگان جاز از کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان را دور‌ هم جمع می‌کند. همچنین هنرمندان غربی نیز در این جشنواره شرکت می‌کنند. این جشنواره به تلفیق دو موسیقی سنتی آسیایی در کنار موسیقی غربی می‌پردازد.

جشنواره موسیقی جاز دوشنبه

جشنواره خان اطلس

این جشنواره که در خرداد ماه برگزار می‌شود رویداد ویژه‌ای برای معرفی صنعت نساجی کشور ازبکستان است. پارچه‌های رنگارنگ کشور ازبکستان در جهان شناخته شده هستند به همین دلیل این جشنواره برای معرفی این پارچه‌ها و توسعه صنعت مد و فشن این کشور برگزار می‌شود.

 جشنواره خان اطلس

جشنواره زندگی عشایر

این جشنواره در اواسط خردادماه در پایتخت قزاقستان، آستانه برگزار می‌شود. فرهنگ مردم قزاقستان با سبک زندگی عشایری این کشور گره خورده است و به پاس اهمیت این نوع سبک زندگی این جشنواره هرساله در کنار مرکز خرید خان شاتیر که معماری به سبک چادرهای عشایری دارد، برگزار می‌شود. نمایش‌ها، رقابت‌های اسب‌سواری، معرفی غذاها و صنایع دستی بخشی از این جشنواره هستند.

زندگی عشایر

جشنواره ابریشم و ادویه‌ها

در این جشنواره که در اواسط خردادماه برگزار می‌شود متخصصان صنایع دستی کشور ازبکستان دور‌هم جمع می‌شوند تا کارهای دست‌ساز خود را به نمایش بگذارند. این جشنواره در شهر بخارا که میراث جاده ابریشم است برگزار می‌شود و در کنار آن کارگاه‌های هنری چون منبت‌کاری، چوبکاری، سرامیک، مینیاتور و ... برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شود. در کنار صنایع دستی، ظروف ملی این کشور که شهرت جهانی دارد نیز معرفی می‌شود. همچنین رقابت‌ها، سرگرمی‌ها، اجراها و نمایش‌هایی برای بازدیدکنندگان تدارک داه می‌شود.

جشنواره ادویه‌ها و ابریشم

جشن روز پایتخت

۱۰ تیر سالگرد روز پایتخت در کشور قزاقستان است چرا که پایتخت این کشور از شهر آلماتی به آستانه در این تاریخ تغییر مکان داد. آستانه در زبان قزاقستانی به معنای پایتخت است و امروزه بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و معماری شهر با حضور طراحان مشهوری چون نورمن فاستر تغییر شگرفی داشته است. هرساله این روز در کشور تعطیل رسمی بوده و همراه با آتش‌بازی جشن گرفته می‌شود.

جشن روز پایتخت

جشنواره مسابقات اسب‌سواری

این جشنواره در اواسط تیرماه در روستای کیزیل‌اوی در قرقیزستان برگزار می‌شود. این جشنواره شامل رقابت‌ها و مسابقات مختلفی با اسب است. برای مثال بازی تعقیب دختر که یک مرد و زن با لباس سنتی به اسب‌سواری می‌پردازند و مرد سعی در حفاظت از زن به عنوان عروس خود دارد؛ بازی تیین‌انگمی که در آن سوارکاران مرد با سرعت بالا باید سعی کنند سکه‌های طلا را از روی زمین بردارند؛ بازی ارانیش نیز از دیگر بازی‌های این جشنواره است که در آن سوار بر اسب بایکدیگر کشتی می‌گیرند. همچنین در کنار برگزاری مسابقات نمایشگاه غذاها و صنایع دستی این کشور نیز برگزار می‌شود.

جشنواره اسب بازی

جشنواره بام جهان

این جشنواره در پایتخت تاجیکستان در مردادماه برگزار می‌شود که نوازندگان از سراسر آسیای مرکزی در آن به اجرای موسیقی‌های ملی و سنتی خود می‌پردازند. پیش‌بینی شده است در هفتمین دوره این جشنواره با حضور کشورهایی چون آذربایجان، پاکستان، افغانستان و ... بیش از ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر شرکت‌کننده حضور داشته باشد. همچنین اجراهای خیابانی نیز برای عموم در مناطق شهری برگزار می‌شود.

جشنواره بام جهان

جشنواره پرندگان شکاری

این جشنواره در مردادماه در کشور قرقیزستان برگزار می‌شود. غذاها و صنایع دستی بخشی از این جشنواره هستند. در این رویداد به اجرای روش‌های شکار با استفاده از عقاب‌های آموزش دیده می‌پردازند و حماسه‌های ملی و باستانی این کشور را بازگو می‌کنند.

جشنواره پرندگان شکاری

جشن روز استقلال ازبکستان

روز استقلال کشور ازبکستان در تاریخ ۱۰ شهریور از مهم‌ترین رویدادهای ملی این کشور است که با تعطیلات ملی همراه است و مردم در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی مشغول می‌شوند. اگرچه در چندسال اخیر برای برگزاری جشن‌های خیابانی ممنوعیت‌هایی اجرا شده است اما جشن ملی با حضور شرکت‌کنندگان بسیاری با اجراها و آتش‌بازی‌های متنوع و با سخنرانی ریاست جمهوری برگزار می‌شود و از طریق رسانه ملی نیز پوشش داده می‌شود.

روز استقلال ازبکستان

رقابت‌های جهانی عشایر

در تاریخ ۱۷ شهریور در قرقیزستان جشنواره رقابت‌های جهانی عشایر برگزار می‌شود که ساختاری مشابه با رقابت‌های المپیک دارد با این تفاوت که تنها ورزش‌ها و بازی‌های مردم کوچ‌نشین عشایر در آن به رقابت گذاشته می‌شود. بازی‌هایی مثل اسب‌سواری، تعقیب دختر، کشتی روی اسب در این رقابت‌ها برگزار می‌شود. همه ساله از کشورهایی چون ترکیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، چین و روسیه در آن شرکت می‌کنند.

رقابت‌های جهانی عشایر

پس اگر به صنایع دستی و زندگی عشایر علاقه‌مند هستید این تابستان جشنواره‌های کشورهای آسیای مرکزی را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه