برای دیدن خرس قطبی کجا برویم؟ (قسمت دوم)

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
برای دیدن خرس قطبی کجا برویم؟ (قسمت دوم)

هر روز بر تعداد گردشگرانی که برای دیدن خرس‌های قشنگ سفیدپوش راهی سرزمین‌های قطبی می‌شوند، افزوده می‌شود. با کجارو همراه باشید تا بهترین مقصدهای گردشگری را برای تماشای خرس قطبی مرور کنیم.

در مناطقی که امکان دیدن خرس قطبی وجود دارد، صنعت گردشگری شکل گرفته و تورهایی در نظر گرفته شده است تا علاقه‌مندان به حیات وحش را به تماشای خرس قطبی ببرد. در ادامه‌ی این مقاله از کجارو در جریان تورها و میانگین هزینه‌ها قرار می‌گیرید.

خرس قطبی

در امریکا: کاکتوویک، آلاسکا (Kaktovik, Alaska)

درحالی‌که به نظر می‌رسد جمعیت خرس‌های قطبی در دریای «برینگ» (Bering) در حال کاهش است، خرس‌های قطبی در تابستان در ساحل قطبی آلاسکا آنقدر زیاد هستند که صنعت گردشگری در این ناحیه شکل گرفته است، یعنی در دو دهکده‌ی «اسکیموی اینوپیاک» (Inupiat Eskimo)، «بارو» (Barrow) و «کاکتوویک» (Kaktovik).

خرس های قطبی

کاکتوویک در جزیره‌ی «بارتر آیلند» (Barter Island) فقط کمی دورتر از ساحل قرار دارد و بهترین مکان برای دیدن خرس قطبی است.

خرس قطبی در آلاسکا

با پرسه زدن روی شن‌های جزیره که حاشیه‌ی شهر را پوشانده، احتمالا چند خرس قطبی را خواهید دید. گردشگران با یک هواپیمای کوچک از «فربنکس» (Fairbanks)  به این محل می‌آیند. سپس با قایق‌های کوچکی که ظرفیت ۶ نفر را دارند، برای سه تا چهار ساعت به گردش می‌روند تا خرس قطبی ببینند.

تور تماشای خرس قطبی

بهترین زمان سفر

تورهای قایقی از نیمه‌ی اگوست (اواخر مرداد) تا آخر سپتامبر (اول مهر) و اول اکتبر (نیمه‌ی مهر) کار می‌کنند.

شنای خرس قطبی

اپراتورها کدامند؟

اپراتور «نورثرن آلاسکا تور کامپانی» (Northern Alaska Tour Company) به آدرس northernalaska.com ترتیب سفر یک روزه از «فربنکس» (Fairbanks) را می‌دهد. چند اپراتور کوچک‌تر هم هستند که تورهای چند روزه برای عکاسی و اقامت در کلبه در کاکتوویک ارائه می‌کنند، مانند تور «اکوک آرکتیک ادونچرز» (akookarcticadventures.com).

آلاسکا

هزینه

سفر یک روزه با «نورثرن آلاسکا تور کامپانی» ارزان‌ترین تور است. ممکن است بتوانید پروازتان را با قیمت مناسب‌تری از سایت «راون آلاسکا» (Ravn Alaska) رزرو کنید و روز بازدید را با تور «کاکتوویک تورز» (Kaktoviktours.com) با هزینه‌ی حدود ۲۳ میلیون ریال هماهنگ کنید.

خرس

در نروژ: اسپیتس‌برگن، سوالبارد (Spitsbergen, Svalbard) 

مجمع‌الجزایر سوالبارد که بین نروژ و قطب شمال قرار گرفته، گذشته از یخچال‌های طبیعی خیر‌ه‌کننده و آبدره‌های شگفت‌انگیز، هزاران خرس قطبی را هم در خود جای داده است.

خرس در قطب

در فصل زمستان، تور یک روزه‌ی اسنوموبیل یا برف‌رو، از بزرگ‌ترین آبادی اسپیتس‌برگن یعنی «لانگیربین» (Longyearbyen) حرکت می‌کند تا به قلمرو خرس قطبی در شرق جزیره برود؛ جایی که گاهی می‌شود خرس‌ها را از فاصله‌ی دور تماشا کرد.

اسنوموبیل

اگر این تور را انتخاب کنید، یک روز سرد و طولانی در فضای باز پیش رو دارید، اما در مقایسه با سفر دریایی تابستانی که مسیر آن بین غرب و شمال ساحل اسپیتس‌برگن است، هزینه‌ی کمتری می‌پردازید. تور سفر دریایی گران‌تر است، اما شانس بیشتری برای دیدن خرس‌ قطبی دارید.

بهترین زمان سفر

تورهای اسنوموبیل از فوریه (۱۲ بهمن تا ۹ اسفند) تا مه (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) برقرار هستند و سفر دریایی از ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) تا آگوست (۱۱ مرداد تا ۹ شهریور).

قایق

اپراتورها کدامند؟

«بتر مومنتز» (bettermoments.no) تور یک روزه اسنوموبیل ارائه می‌کند. تورهای دریایی «اینت‌رپید» (Interpidtravel.com)، «جی ادونچرز» (gadventures.com) و «اکسپلور!» (explore.co.uk) هزینه‌ی مقرون به صرفه دارند. «نچرال ورلد سافاریز» (naturalworldsafaris.com) سفر دریایی و تور اسنوموبیل چند روزه ارائه می‌کند.

هزینه

حدود ۱۳ میلیون ریال برای سفر یک روزه‌ با اسنوموبیل، و بیشتر از ۱۱۰ میلیون ریال برای ۷ شب سفر تفریحی.

توله خرس قطبی

در گرینلند: کمی دور از ساحل

معنی «نانوراتلیک» (Nanortalik) در جنوب گرینلند، «خانه‌ی خرس‌های قطبی» است؛ اما در واقع، خرس‌های قطبی گرینلند در ناحیه‌ی شمالی یخ‌زده‌ی این سرزمین زندگی و تولیدمثل می‌کنند.

خرس قطبی

خرس‌ها را به‌ندرت می‌شود در خشکی دید، اما با سفر دریایی در امتداد ساحل بیشترین شانس تماشای آنها را دارید؛ بعضی از تورها در «نوک» (Nuuk)، پایتخت گرینلند کار می‌کنند. تورهایی هم هست که از ساحل شرقی یا جنوب غربی گرینلند، در مسیر کانادا یا ایسلند به سوالبارد در نروژ می‌روند.

شنای خرس

بهترین زمان سفر

 تور سفرهای دریایی معمولا بین جولای (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد) تا سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) ارائه می‌شوند.

اپراتورها کدامند؟

اپراتورهای سفر دریایی شامل «آرورا اکسپدیشنز» (auroraexpeditions.com.au)، «اکسپدیشن تریپس» (expeditiontrips.com) ، «دیسکاور د ورلد» (discover-the-world.co.uk) و «کوارک اکسپدیشنز» (quarkexpeditions.com) هستند. این اپراتورها برنامه‌ی سفر چند روزه و متنوعی پیشنهاد می‌کنند که از ساحل گرینلند آغاز می‌شود.

خواب خرس قطبی

هزینه

سفر تفریحی ۱۰ تا ۱۴ روزه از حدود ۲۲۲ میلیون ریال به بالا خواهد بود.

ورانگل

در روسیه: جزیره ورانگل (Wrangel Island)

جزیره‌ی ورانگل کمترین بازدید و بیشترین ذخایر طبیعی حفاظت‌شده را دارد. این جزیره در ۱۴۰ کیلومتری ساحل شمال شرقی سیبری واقع شده است.

توله های خرس

این منطقه‌ی جذاب قطبی با حیات وحش دیدنی‌اش، به‌عنوان «بخش زایمان» خرس قطبی در دنیا شناخته شده است! زیرا صدها خرس مادر در فصل زمستان به این منطقه می‌آیند تا توله‌های خود را بزرگ کنند.

توله خرس قطبی

گردشگران شجاع می‌توانند تور کشتی‌ تفریحی را انتخاب کنند که از بندر روسی «آنادیر» (Anadyr) حرکت خود را آغاز می‌کند. با این تور فرصت تماشای خرس‌ قطبی، و نیز گراز دریایی، نهنگ خاکستری، گوزن شمالی و دیگر حیوانات قطبی را از خشکی و در دریا خواهید داشت.

بهترین زمان سفر

تور با کشتی‌ از ابتدای اوت (نیمه مرداد) تا نیمه‌ی سپتامبر (آخر شهریور) برقرار است.

خرس قطبی در اقیانوس

اپراتورها کدامند؟

«فیفتی سیکست پارارلل» (56thparallel.com)، «هریتیج اکسپدیشنز» (heritage-expeditins.com)، «استپس تراول» (steppestravel.co.uk) و «ورلد اکسپدیشنز» (worldexpeditions.com) ارائه‌دهنده‌ی تورهای دریایی به جزیره‌ی ورانگل هستند.

خرس در قطب شمال

هزینه

«فیفتی سیکست پارارلل» (56thparallel.com) در حال حاضر ارزان‌ترین تور تفریحی جزیره ورانگل را ارائه می‌کند. قیمت تورها از ۳۶۰ میلیون ریال برای ۱۴ شب آغاز می‌شود.

خواب خرس

مطالب مرتبط:

دیدگاه