عجیب ترین بارهای هواپیما را بشناسید (قسمت دوم)

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده چهار شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
عجیب ترین بارهای هواپیما را بشناسید (قسمت دوم)

به غیر از مسافران و چمدان‌های آنها هواپیماها محموله‌های دیگری نیز حمل می‌کنند. با کجارو همراه شوید تا با بعضی از عجیب‌ترین محموله‌های هواپیما آشنا شوید.

در قسمت پیشین مقاله با محموله‌های عجیبی مثل انواع جانداران، مواد منفجره، ماشین‌های لوکس و حتی اندام‌ها و اجساد انسان که روزانه توسط انواع پروازهای تجاری در سرتاسر جهان منتقل می‌شوند آشنا شدید. در ادامه با تعدادی دیگر از این محموله‌ها آشنا خواهید شد.

ارز و جواهرات

بارهواپیما

اوراق بانکی، شمش طلا، الماس و هر تعداد از فلزات گرانبها و جواهرات به صورت هوایی منتقل می‌شوند، به این معنا که در پرواز بعدیتان شما ممکن است روی یک معدن طلای واقعی نشسته باشید. این محموله‌ی ارزشمند به هیچ وجه در کنار جوراب‌های کثیف و سوغاتی‌های دیزنی در کپه‌ای از چمدان‌ها ریخته نمی‌شود؛ بلکه در محموله‌های قفل شده و دارای دوربین نظارت ایمن شده و گاهی حتی توسط نیرو‌های امنیتی در طول سفر اسکورت می‌شود.

خرچنگ‌ها

بارهواپیما

زمانی که خانواده‌ی خرچنگ‌ها در منوی غذای مناطق محصور در خشکی ظاهر می‌شوند، احتمال بالایی وجود دارد که آن‌ها با هواپیما رسیده باشند. در مورد بار خرچنگ‌ها باید دما، رطوبت و تامین اکسیژن در سطح مناسبی نگه داشته شود، در غیر این صورت آن‌ها پتانسیل متورم شدن و ترکیدن در میانه‌ی پرواز را دارند.

شیرها، ببر‌ها و خرس‌ها

بارهواپیما

تنظیم جت دیگر تنها برای انسان‌ها نیست. بعضی از هواپیمایی‌ها جابجایی سالانه حدود ۱۵۰ حیوان باغ وحش را گزارش می‌کنند. یک خرس قطبی در یک پرواز هواپیمایی Air France-KLM حضور داشت و لوفتهانزا یک شیر ماده را از باغ وحشی در فرانسه به پناهگاهی در آفریقای جنوبی منتقل کرد. در سال ۲۰۱۰، یک بچه ببر در چمدانی در فرودگاه بانکوک پیدا شد. او برای پرواز ترخیص نشده بود.

آثار هنری ارزشمند

بارهواپیما

موزه‌ها اغلب نمایشگاه‌های چرخشی دارند یا نقاشی‌ها و مجسمه‌ها را به موزه‌های دیگر قرض می‌دهند و این نوع خاص از محموله، محدوده‌ای از نقاشی‌های مونه (هنرمند مشهور فرانسوی) تا مصنوعات مصری را شامل می‌شود. مسافران پرواز اخیر هواپیمایی Air France-KLM از هلند به برزیل در کنار آثار هنری بوده‌اند. این پرواز شامل ۷۰ اثر هنری از نقاش مشهور هلندی پیت موندریان بوده است.

گونه‌های در معرض خطر

بارهواپیما

طبق گفته‌ی انجمن اودوبان، غاز Nene در هاوایی، هم اکنون در فهرست فدرال گونه‌های در معرض خطر است. اگرچه غاز‌ها فقط ساکن سه جزیره هستند (هاوایی، مائوی و کائوآی)، گاهی اوقات لازم است تا پرواز‌های بین جزیره‌ای به و از پناهگاه‌ها داشته باشند. خطوط هوایی هاوایی با حفاظت از حیات وحش هاوایی کار می‌کند تا مطمئن شود که غاز‌ها کمربند‌های ایمنی کوچک خود را می‌بندند، نزدیک‌ترین خروجی را می‌دانند و در پرواز راحت هستند.

حیوانات تاکسیدرمی

بارهواپیما

حیوانات تاکسیدرمی شده که به عنوان غنائم شکار نیز شناخته می‌شوند به صورت بین المللی در خطوط هوایی تجاری منتقل می‌شوند. ولی به خاطر اعتراض عمومی، بسیاری از شرکت‌ها شروع به تغییر رویه‌ی خود کرده‌اند. بعضی از خطوط هوایی مانند Air France-KLM ممنوعیت کلی حمل و نقل غنائم شکار را در دستور کار قرار داده‌اند. در حالی که بقیه شرکت‌های هوایی شامل امارات و خطوط هوایی آفریقای جنوبی حمل و نقل پنج نوع تاکسیدرمی شامل شیر، فیل، بوفالوی کیپ، پلنگ و کرگدن را ممنوع کرده‌اند. در ضمن، هواپیمایی سنگاپور و خطوط هوایی بریتانیا هر گونه انتقال عاج را ممنوع کرده‌اند.

فیل‌ها

بارهواپیما

فیل‌های آفریقایی بالغ می‌توانند تا حدود ۵۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشند و در میان باهوش‌ترین حیوانات جهان هستند. ترکیب این دو عامل، آن‌ها را به مسافرانی محتاط تبدیل می‌کند، به این معنا که آن‌ها باید تربیت شوند تا صداهای بلند را تحمل کرده و و بتوانند به جعبه‌هایشان داخل شده یا از آن خارج شوند. Aeroflot و خطوط هوایی قطر در بین هواپیمایی‌هایی هستند که به این مسافران پوست کلفت خوشامد می‌گویند. در سال ۲۰۱۲ یک گله متشکل از ۹ فیل آفریقایی، از نامیبیا تا یک پارک سافاری در مکزیک توسط خطوط هوایی LAN حمل شدند.

مارهای سمی

بار هواپیما

اگر فکر می‌کنید که مار‌ها در هواپیما فقط یک فیلم بود، دوباره فکر کنید. مارهای زهرآلود به طور روزانه از فرودگاه‌هایی در سرتاسر کشور و جهان جابجا می‌شوند (بعضی از خطوط هوایی حتی اجازه می‌دهند که آن‌ها در شمارنده‌ی بلیط چک شوند). خوشبختانه، محدودیت‌های بسته‌بندی باید تضمین کنند که مار‌ها در صندلی‌های طراحی‌شده‌شان می‌مانند. مهار مناسب شامل قرار گرفتن داخل دو روبالشی گره خورده یا کیف‌های پارچه‌ای، سپس قرارگیری داخل یک مخزن فوم پلی استایرن و به علاوه قرار گرفتن در یک جعبه‌ی چوبی که روی زمین ایمن شده است از اقدامات حفاظتی در انتقال مارها است.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه