برای دیدن خرس قطبی کجا برویم؟ (قسمت اول)

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی چهار شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
برای دیدن خرس قطبی کجا برویم؟ (قسمت اول)

در سال‌های اخیر توجه گردشگران به تماشای خرس‌های قطبی در محل زندگی طبیعی آن‌ها جلب شده است. در این مقاله از کجارو مکان‌هایی را معرفی می‌کنیم که برای دیدن خرس قطبی بهترین هستند.

خرس‌های قطبی که چند سالی است به شخصیت‌های مشهور و جذاب دنیای حیوانات تبدیل شده‌اند، در معرض خطر هستند.

با وجود این که دیدن پادشاه قطب شمال مشکلات و هزینه‌ی زیادی دارد، مدام بر تعداد گردشگرانی که برای دیدن خرس قطبی در زیستگاه طبیعی‌اش صف می‌کشند، افزوده می‌شود؛ آنها می‌خواهند تازمانی که امکان دیدن خرس‌های قطبی وجود دارد، فرصت را از دست ندهند!

خرس های قطبی

اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعیت یا «آی یو سی ان» (IUCN) خرس‌ قطبی را در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار داده است. این حیوان آینده‌ی نامعلومی دارد، اما هنوز جای امیدواری هست. در سپتامبر سال ۲۰۱۵، پنج دولت کانادا، پادشاهی دانمارک، گرینلند، نروژ، روسیه و امریکا، برنامه اقدام پیراقطبی را امضا کردند؛ این برنامه، شامل استراتژی ۱۰ ساله برای حفظ بقای درازمدت خرس‌های قطبی است. بنا به گفته‌ی «بنیاد جهانی طبیعت» (WWF) تعداد خرس قطبی در حیات وحش بین ۲۲ هزار تا ۳۱ هزار قلاده است.

اکنون زود است که بخواهیم موفقیت این برنامه را ارزیابی کنیم، اما امیدوار هستیم از خرس‌های قطبی بیشتر حفاظت شود.

خرس قطبی

بهتر است به بخش جالب ماجرا بپردازیم! افراد خوش‌شانسی که توانسته‌اند خرس قطبی ببینند، بر این نکته توافق دارند که هیجان‌انگیزترین تجربه تماشای حیات وحش روی کره‌ی زمین، دیدن خرس قطبی است. گردشگری خرس قطبی هنوز صنعت نسبتا جوانی به شمار می‌رود و چالش‌های خودش را دارد. برای مثال تماس بیشتر انسان با خرس قطبی در نروژ، باعث شکار تعدادی از خرس‌ها شده است. گردشگرانی که برای تماشای خرس قطبی به قطب شمال سفر می‌کنند، با انتشار کربن، بقای پستانداران دریایی را به خطر می‌اندازند.

شنای خرس قطبی

از سوی دیگر، مدیریت خوب گردشگری خرس قطبی، این پیام الهام‌بخش را به بازدیدکنندگان می‌دهد که باید از این محیط‌زیست آسیب‌پذیر حفاظت کرد.

اگر شما هم آرزو دارید روزی بتوانید به تماشای خرس‌های قطبی دوست‌داشتنی بروید، در این مقاله با کجارو همراه باشید تا بگوییم بهترین مقصدهای قطبی برای تماشای یواشکی این حیوانات باشکوه کجا هستند.

در کانادا: چرچیل، مانیتوبا (Churchill, Manitoba)

بی‌جهت نیست که به چرچیل می‌گویند «پایتخت خرس قطبی در دنیا»! هر پاییز صدها خرس قطبی در «خلیج هادسون» (Hudson Bay) نزدیک شهر چرچیل جمع می‌شوند. آنها منتظر یخ بستن دوباره‌ی دریا می‌مانند تا بتوانند فُک شکار کنند. چرچیل که صنعت گردشگری مناسبی دارد، در دسترس‌ترین و البته ارزان‌ترین مقصد برای تماشای خرس قطبی است.

خرس قطبی در کانادا

تورهای خرس قطبی خودورهای ویژه‌ای به نام «tundra Buggies» دارند که به همین منظور طراحی و ساخته شده‌اند. گردشگرانی که سوار این خودورهای سفیدرنگ می‌شوند، هم می‌توانند از داخل خودرو منظره‌ی خرس‌های قطبی را تماشا کنند و هم از بخش روباز آن. با این خودروها می‌شود بدون به خطر انداختن امنیت انسان یا خرس‌ها به آنها نزدیک شد. در بخش روباز آن می‌شود به راحتی عکاسی کرد.

خرس قطبی کانادا

بهترین زمان سفر

اکتبر (۹ مهر تا ۱۰ آبان) و نوامبر (۱۱ آبان تا ۹ آذر) بهترین زمان دیدن خرس‌های قطبی در چرچیل است، اما بعضی از اپراتورها ماه مارس (۱۰ اسفند تا ۱۰ فروردین) را برای اقامت در کلبه‌ پیشنهاد می‌کنند. زیرا در این وقت سال، سر و کله‌ی خرس‌ مادر و توله‌هایش که از کمین‌گاه بیرون می‌آیند، پیدا می‌شود. در ماه‌های اوت (۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور) و جولای (۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد) می‌توانید علاوه بر تماشای خرس‌ قطبی، نهنگ سفید هم ببینید.

خرس های قطبی در کانادا

اپراتورها کدامند؟

در این منطقه از تور نیم روزه تا تور چند روزه‌ی ماجراجویانه با اقامت در کلبه‌های توندرایی ارائه می‌شود. سه اپراتور شامل «گریت وایت بر تورز» (greatwhitebeartours.com)، «فرونتیرز نورث» (frontiersnorth.com) و «نچرال هبیتیت ادونچرز» (nthab.com) در مقایسه با اپراتورهای دیگر، دسترسی بهتری به «محدوده‌ی مدیریت حیات وحش چرچیل» (Churchil Wildlife Management Area) دارند که محوطه‌ی کلیدی تماشای خرس‌های قطبی است.

هزینه

تور چهار روزه حدود ۱۵ میلیون ریال هزینه دارد.

خرسهای قطبی

مطالب مرتبط:

منبع Lonely Planet

دیدگاه