سفر به تهران، قلب حقیقی خاورمیانه (قسمت دوم)

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری سه شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
سفر به تهران، قلب حقیقی خاورمیانه (قسمت دوم)

تهران، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین و صد البته پر جاذبه‌ترین شهر ایران است که دیدن آن برای هر کس خاطرات بسیاری بر جای می‌گذارد. برای مطالعه‌ی خاطرات یک گردشگر غربی با کجارو همراه باشید.

«جاش کاهیل» (Josh Cahil) وبلاگ نویسی است که به سفرهای فراوانی در اقصی نقاط دنیا به‌ویژه خاورمیانه رفته است. او در وبلاگ خود، مشاهدات و خاطراتش از تهران را ثبت کرده است که در قسمت اول این مقاله‎‎ بخشی از آن را خواندیم. بخش دوم این مقاله را با هم می‌خوانیم:

توچال

توچال

مردم تهران معمولا در روزهای آخر هفته از جنگل بتنی شهر می‌گریزند و برای اسکی یا کوهنوردی و گردش به کوه‌های اطراف تهران می‌روند. یکی از کوه‌ها، توچال است. کوه‌های شمال تهران یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین گردشگاه‌ها در بین مردم تهران و نیز گردشگران هستند که در فصل زمستان مکان فوق‌العاده‌ای برای اسکی و در تابستان، مقصد مناسبی برای گردش و پیاده‌روی خواهند بود.

اگر می‌خواهید از چشم‌اندازهای زیبا و دل‌پذیر پایتخت تهران محروم نمانید، ابدا توچال را از دست ندهید. از آن بالا می‌توانید تهران را ببینید که چقدر بزرگ و وسیع است و همچنین ذهنتان را آرام کنید.

دربند

دربند

در مسیری که به‌سمت توچال می‌روید، حتما محله‌ دربند را هم ببینید. روستای کوچکی که در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده و به سبب غذاهای محلی و چای خوشمزه و بی‌نظیرش مشهور است؛ پاتوقی زیبا و محبوب برای زوج‌های جوان.

اگر به غذاهای محلی و اصیل علاقه دارید، باید حتما کباب و دیزی را امتحان کنید. همچنین می‌توانید در این فضای زیبا و دلپذیر نشسته، چای بنوشید، از محیط و جو آرام لذت برده و قلیان بکشید. از آنجا که این مکان پاتوق جوانان و نوجوانان است، حتما دوستان زیادی پیدا خواهید کرد.

‌بازار بزرگ تهران

بازار

اگر به بازارهای خاورمیانه‌ای علاقه دارید، حتما باید بازار بزرگ تهران را ببینید. یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در پایتخت ایران، با ویژگی‌هایی که مشابه آن را هیچ جای دنیا نخواهید دید، مگر شاید در بازار بزرگ استانبول. چیزی نیست که نتوانید در این بازار پیدا کنید، به ‌علاوه، دیدن مغازه‌های سنتی و دکان‌هایی که بیش از صدها سال قدمت دارند و بازاری که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سنتی در دنیا است، شما را مبهوت خواهد کرد.

از آنجا که برخی از دالان‌ها و راسته‌های این بازار ده‌ها کیلومتر طول دارند، می‌توان آن را به شهری در دل شهر تهران تشبیه کرد. پس اگر از چانه زدن، صحنه‌های زنده و بوی ادویه‌های عجیب و غریب لذت می‌برید، بازار بزرگ تهران مال شما است. به رغم شلوغی و سروصدای بیش از حدش، دنیای جدیدی است که شما را به دنیای «هزار و یک شب» می‌برد.

معاشرت با مردم محلی

مردم محلی

تفریح موردعلاقه‌ی من در ایران این بود که در خیابان‌های تهران قدم بزنم. معاشرت با مردم محلی و تعریف کردن و شنیدن خاطرات، فوق‌العاده لذت‌بخش بود. ایرانیان میهمان‌نوازترین مردمانی هستند که تا‌کنون دیده‌ام. برای اینکه به شما خوش بگذرد و خاطرات خوبی داشته باشید، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. در بازار باشد یا ایستگاه مترو، همیشه کسی هست که با لبخند به شما نزدیک شود. نترسید! قرار نیست چیزی به شما بفروشند.

پینت بال را امتحان کنید

پینت بال

از خود می‌پرسید این‌همه جوان در تهران برای تفریح چه می‌کنند؟ باید به شما بگویم که پینت بال ورزشی جدید است که در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ ورزشی پر از هیجان که می‌توان آن را در زمین‌های مختلفی که در سراسر شهر هست، بازی کرد. میزبان من در تهران، رضا، مربی تیم ملی پینت بال ایران بود و مرا برای بازی با خود می‌برد.

البته این بازی گاهی دردناک است، اما لذتی بیشتر از حد تصور دارد؛ آدرنالین خالص! اگر دوست یا همبازیتان را هدف قرار دهید، می‌بازید! اگر وقت اضافه دارید و می‌خواهید دختران و پسران بانشاطی را ببینید که شما را به کافه یا میهمانی دعوت کنند، باشگاه پینت بال پاتوق خوبی برای شما خواهد بود.

در تهران از چه وسیله نقلیه‌ای استفاده کنیم؟

پیش از هر چیز، در نظر داشته باشید که حمل و نقل عمومی در ایران ارزان است، چراکه قیمت سوخت در ایران مناسب است. من از انواع و اقسام وسیله‌ها در ایران استفاده کرده‌ام و به نظرم تاکسی از همه مناسب‌تر است. تهران شهر بسیار بزرگی است و ترافیک آن شما را خسته خواهد کرد. گاهی درک اینکه اتوبوس‌های محلی چگونه و در چه مسیری کار می‌کنند دشوار است، آن‌قدر که گاهی مرا اسیر خود می‌کردند. چون هیچ‌کس قادر نبود مسیرها را به‌درستی برای من توضیح بدهد.

تاکسی

تاکسی

مطمئن‌ترین راه برای پیدا کردن یک آدرس مشخص در تهران، تاکسی است. قیمت‌ها نسبتا مناسب است و حتی می‌توانید با راننده چانه هم بزنید. سعی کنید تا حد امکان آدرس را به فارسی همراه داشته باشید چراکه راننده‌ها اغلب قادر به خواندن الفبای انگلیسی نیستند و آن وقت است که در دردسر بزرگی می‌افتید.

متروی تهران

مترو

تهران سیستم مترو بزرگ و قابل‌قبولی دارد که خیلی خوب و دقیق کار می‌کند. درست است که گاهی شلوغ و آزاردهنده است، اما راه موردعلاقه‌ی من برای سفر در تهران است. من همیشه سفرم را به دو قسمت تقسیم می‌کردم؛ یک بخش با مترو و سپس بخش دوم با تاکسی. از همین طریق مقداری پول هم پس‌انداز می‌کردم.

مترو دو خط بزرگ و عمده دارد؛ خط قرمز، شمال را به جنوب وصل می‌کند و خط آبی، شرق را به غرب می‌رساند. خطوط دیگری هم هستند که در برخی قسمت‌های شهر کار می‌کنند اما هنوز (در سال ۲۰۰۹) تکمیل نشده‌اند. مثلا خطی هست که فرودگاه امام خمینی را به مرکز شهر متصل می‌کند اما هنوز کامل نشده و مسافری ندارد.

کجا بمانیم؟

رزرو کردن محل اقامت در ایران به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست، چراکه کارت‌های اعتباری نظیر ویزا و مستر کارت در ایران قابل استفاده نیستند. این موضوع و تمام آنچه را که باید در رابطه با ویزا و سفر به ایران بدانید در «سفر به ایران؛ رایگان سواری» نوشته‌ام.

مطالب مرتبط:

دیدگاه