راهنمای سفر به پاناما

پاناما کشوری در آمریکای مرکزی و پایتخت آن پاناما سیتی است. با راهنمای سفر به پاناما همراه کجارو باشید.

درباره پاناما بیشتر بخوانید:

معرفی پاناما

اطلاعات ضروری پاناما

آب‌ و‌ هوای پاناما

بهترین زمان سفر به پاناما

هزینه‌ های سفر به پاناما

جاهای دیدنی پاناما

رژیم غذایی در پاناما

معرفی پاناما 

نمایی از پاناما

عکس از unsplash (عکاس: Luis Aleman)

پس از ساخت کانال پاناما در سال ۱۹۱۴، این کشور همواره مرکز کشتیرانی بین‌المللی و نقطه‌ اتصال اقیانوس آرام و دریای کارائیب بوده است. در سال‌های اخیر، این کشور به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل شده است. این روزها گردشگران زیادی برای سفر به بوکاس دل تورو (Bocas del Toro)، جزایر San Blas و پاناما سیتی به این کشور سفر می‌کنند. اما اگر از مسیرهای شلوغ گردشگری فاصله بگیرید و به مناطقی سفر کنید که معمولا گردشگران آن‌ها را نادیده می‌گیرند، جاذبه‌های بیشتر، غذاهای لذیذتر و قیمت‌های پایین‌تری را تجربه خواهید کرد. پاناما کشوری است که در آن از تماشای حیات وحش، پارک‌های ملی و سواحل زیبا لذت خواهید برد. در ادامه با این کشور، هزینه‌های سفر به آن و مشهورترین جاهای دیدنی پاناما آشنا می‌شویم.

اطلاعات ضروری پاناما

اختلاف ساعت با تهران

پاناما در منطقه‌ زمانی UTC/GMT -5 قرار دارد و ۹ و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

زبان اسپانیایی

واحد پول

بالبوا / دلار آمریکا (PAB / USD)

نوع برق شهری

برق شهری در پاناما ۱۱۰ ولت و ۶۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع A و B هستند که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق a b

عکس از وب‌سایت powerplugsocket.com

کد کشور

+۵۰۷

شماره‌های اضطراری

آمبولانس: ۱۰۳

آتش‌نشانی: ۱۰۳

پلیس: ۱۰۴

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی بوکاس دل ترو ایسلا کولون

فرودگاه بین‌المللی انریکه ملک

پاناماسیتی – فرودگاه بین‌المللی توکامن

آب‌ و‌ هوای پاناما

سواحل زیبای پاناما

عکس از unsplash (عکاس: Niels van Altena)

پاناما در آمریکای مرکزی قرار دارد. آب و هوای این کشور، گرمسیری است و فصل‌های بارانی گرم و مرطوبی دارد که بین ماه‌های مه تا ژانویه است. یک فصل کوتاه خشک هم در پاناما وجود دارد که از ژانویه تا مه طول می‌کشد. به‌دلیل نزدیکی پاناما به خط استوا، آب و هوای این کشور گرم است حتی در مناطق کوهستانی. البته آب و هوای شهرهای مختلف این کشور با هم متفاوت است و از دو اقیانوس مختلف تاثیر می‌پذیرد.

بهترین زمان سفر به پاناما

در تمام ماه‌های سال می‌توانید به این کشور سفر کنید. با وجود این، فصل خشک سال معمولا بهترین زمان برای سفر به این کشور در نظر گرفته می‌شود. میانگین دمای هوا در تمام طول سال تقریبا ثابت و برابر با ۳۰ درجه‌ سانتی‌گراد یا بیشتر است.

هزینه‌ های سفر به پاناما

چشم‌اندازی شبانه از پاناما سیتی

عکس از unsplash (عکاس: Yosi Bitran)

نکته: پاناما دو وجه رایج دارد یکی دلار آمریکا و یکی پول محلی که بالبوآ نام دارد. بد نیست برای خرید‌های کوچک و روزانه از واحد پول محلی استفاده کنید ولی بیشتر خرید و پرداخت هزینه‌ها را می‌توانید با دلار آمریکا انجام دهید.

هزینه‌ اقامت

Global Hotel Panama

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

هتل های پاناما نسبتا بسیار ارزان هستند. هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها بین ۸ تا ۱۲ دلار خرج دارد. اتاق‌های خصوصی هاستل‌ها از شبی ۴۰ دلار برای اتاق دوتخته شروع می‌شود. بیشتر هاستل‌ها در شهرهای بزرگ، وای‌فای رایگان دارند و بعضی از آن‌ها صبحانه‌ رایگان هم می‌دهند.

هتل‌های ارزان از شبی ۲۰ دلار شروع می‌شوند. استفاده از خدمات Airbnb در سراسر این کشور رایج است و اتاق‌های اشتراکی از این طریق را می‌توانید با شبی ۱۵ دلار کرایه کنید. برای کرایه‌ یک آپارتمان کامل باید شبی ۶۰ دلار بپردازید. در سراسر این کشور امکان چادر زدن در اردوگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ آن شبی ۵ تا ۱۰ دلار است.

هزینه‌ غذا

غذاهای ارزان در پاناما

عکس از وب‌سایت timeout.com (عکاس: Clark Café)

هزینه‌ غذاهای غرفه‌های خیابانی و غذاخوری‌های محلی برای هر وعده بین ۲ تا ۵ دلار است. رستوران‌های غربی به‌ازای هر وعده ۱۰ دلار هزینه دارند. برای اینکه یک وعده غذای خوب همراه با نوشیدنی بخورید باید ۴۰ دلار بپردازید. برای اینکه هزینه‌ غذا را کاهش دهید می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز را خریداری کنید و خودتان آشپزی کنید. هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته در حدود ۳۰ تا ۵۰ دلار است.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در پاناما

عکس از وب‌سایت panamalifeinsider.com (عکاس: نامشخص)

اتوبوس‌های بین شهری در سراسر این کشور بین ۱۰ تا ۲۰ دلار هزینه دارند. اتوبوس‌های شبانه ۲۵ دلار قیمت دارند. برای سفر داخل شهر پاناما، در حدود ۴ دلار باید هزینه کنید. در بیشتر شهرها امکان کرایه‌ دوچرخه وجود دارد و بهتر است فقط در مسیرهای مشخص شده دوچرخه‌سواری کنید چون دوچرخه‌سواری در خیابان‌ها و جاده‌ها، ایمن نیست. برای چند ساعت کرایه‌ دوچرخه بین ۱۰ تا ۲۰ دلار باید بپردازید.

هزینه‌ فعالیت‌های تفریحی

موج‌سواری در سواحل پاناما

عکس از unsplash (عکاس: Austin Neill)

هزینه‌ تورهای قهوه ۲۵ دلار و غواصی ۶۰ دلار است. بیشتر تورهای یک روزه‌ پیاده‌گردی در طبیعت در حدود ۵۰ دلارهزینه دارند. بازدید از کانال پاناما ۱۵ دلار هزینه دارد. کروزهای جزیره‌ محبوب San Blas در حدود ۴۲۵ دلار به‌ازای یک کروز ۴ تا ۵ روزه هزینه دارند.

میانگین هزینه‌ روزانه‌ پیشنهادی: ۳۵ تا ۴۵ دلار

البته این هزینه‌ پشنهادی در شرایطی محاسبه شده است که در هاستل اقامت کنید، غذای ارزان بخورید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکات زیر می‌توانید هزینه‌ سفرتان را از این مقدار هم کاهش دهید اما اگر بخواهید سفری مناسب داشته باشید و اقامتگاه و غذای بهتری را انتخاب کنید باید بیشتر هزینه کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

قمقمه یا بطری آب همراه داشته باشید

در بیشتر کشورهای دنیا، آب لوله‌کشی قابل آشامیدن است. لازم نیست دائم از مغازه آب بخرید. قمقمه و بطری آب همراه داشته باشید و در مواقع لزوم آن را از شیر آب پر کنید.

در غذاخوری‌های محلی غذا بخورید

غذاهای ارزان در پاناما

عکس از وب‌سایت pty.life (عکاس: نامشخص)

وعده‌های غذایی غذاخوری‌های محلی بین ۳ تا ۴ دلار هزینه دارند. با این مبلغ می‌توانید مرغ، برنج، خوراک لوبیا و غذاهایی شبیه به آن بخورید. البته شاید آن‌ها غذاهای لذیذی نباشند اما در این صورت هزینه‌ خورد و خوارک‌تان به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

تاکسی سوار نشوید

تا جایی که ممکن است تاکسی سوار نشوید چون راننده تاکسی‌ها در پاناما اهل چانه زدن نیستند و هزینه‌های زیادی از توریست‌ها می‌گیرند.

اتاق بدون آب گرم رزرو کنید

در پاناما هوا گرم است و معمولا به حمام آب گرم نیاز پیدا نمی‌کنید پس می‌توانید اتاق با حمام آب سرد رزرو کنید تا مجبور نباشید بابت آب گرم هزینه‌ زیاد پرداخت کنید.

جاهای دیدنی پاناما

بازدید از کانال پاناما

جاذبه های گردشگری پاناما

این کانال ابتدا در سال ۱۹۱۴ افتتاح شده است. کانال پاناما با طول ۷۷ کیلومتر یک مسیر آبی در کشور پاناما است که اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می‌کند. این کانال از سراسر تنگه‌ پاناما می‌گذرد و مجرای کلیدی برای تجارت بین‌المللی به شمار می‌رود. این کانال از سه سد سلولی استفاده می‌کند: سدهای Miraflores و Pedro Miguel در سمت اقیانوس آرام و سد Gatun در سمت دریای کارائیب. ضمنا می‌توانید قایق‌سواری در کانال را هم تجربه کنید.

دوچرخه‌سواری در کنار گذرگاه Amadour

دوچرخه‌سواری در گذرگاه آمادور پاناما

عکس از وب‌سایت nomadicwilhockis.com (عکاس: نامشخص)

این گذرگاه ۶ کیلومتری، زمانی که کانال پاناما ساخته شد، سه جزیره را به هم متصل می‌کند. چشم‌انداز این گذرگاه بسیار دیدنی است و برای دوچرخه‌سواری مناسب است. در یک طرف منظره‌ زیبای کانال را خواهید دید و از طرف دیگر چشم‌اندازی دیدنی از شهر. در این مسیر رستوران‌ها و فروشگاه‌های توریستی متعددی وجود دارد که می‌توانید توقف کنید و ساعات و دقایقی را در آن‌ها بگذرانید. امکان کرایه‌ دوچرخه هم در مسیر وجود دارد. برای کرایه‌ دوچرخه بین ۱۰ تا ۲۰ دلار باید هزینه کنید.

 منطقه‌ تاریخی Casco Viejo

جاذبه های گردشگری پاناما

این منطقه‌ تاریخی خارج از پاناما سیتی قرار دارد و قدیمی‌ترین شهر آمریکاست. امروزه، خیابان‌های این شهر با آجرهای قرمز رنگ، میزبان کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز توریستی متعدد است. معماری اسپانیایی این منطقه، جلوه‌ای تاریخی و زیبا به آن داده است. در سال ۱۹۹۸، اهمیت تاریخی و فرهنگی این شهر باعث شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

بقایای به‌جامانده در Panama Viejo

جاذبه های گردشگری پاناما

پاناما قبل از اینکه توسط کاپیتان هنری مورگان در سال ۱۶۷۱، تخریب شود، مهم‌ترین شهر تجاری اسپانیایی زبان در ساحل اقیانوس آرام بود. امروزه آثاری که از آن دوران به جا مانده، محوطه‌ وسیعی را در بر می‌گیرد و شامل خیابان‌ها، میدان‌ها، کلیساها، یک بیمارستان، یک کلیسای جامع، دیوارها و ستون‌هایی است که همگی از سنگ ساخته شده بودند.

بوکاس دل تورو (Bocas del Toro)

جاذبه های گردشگری پاناما

بوکاس دل تورو، مشهورترین و محبوب‌ترین مقصد گردشگری در پاناما است. در این مقصد بی‌نظیر و رویایی هم جاذبه‌های یک منطقه‌ کارائیبی را خواهید دید و هم جذابیت‌های طبیعی چون جنگل‌ها و دامنه‌های سرسبز. یکی از فعالیت‌های تفریحی جذاب در این منطقه، موج‌سواری است. تاکسی‌های دریایی متعددی در این منطقه وجود دارند و همیشه در دسترس هستند تا گردشگران را به مناطق مختلف ببرند و آن‌ها را به بهترین مکان برای غواصی برسانند.

قایق سواری تا Embera

جاذبه های گردشگری پاناما

برای رسیدن به این دهکده‌ بومیان باید از رود Chagres با قایق بگذرید و از جنگل‌های بارانی عبور کنید. این مسیر جذاب فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا با پوشش گیاهی و جانوری منطقه آشنا شوید و آن را از نزدیک ببینید. در نهایت، زمانی که به دهکده برسید و با قبیله‌ Embera برسید متوجه می‌شوید که این قبیله سال‌ها است به سبک و سیاق قدیمی و با سنت‌های صدها سال پیش خود زندگی می‌کنند. در این دهکده، اهالی این قبیله از شما با غذای محلی، موسیقی و رقص محلی استقبال می‌کنند. می‌توانید صنایع دستی آن‌ها را خریداری کنید یا زیر یکی از آبشارهای این منطقه شنا کنید.

گشت و گذار در شهر Boquete

جاذبه های گردشگری پاناما

این شهر کوچک و زیبا در منطقه‌ کوهستانی Chiriquí قرار گرفته است. بیشتر وسعت و چشم‌اندازهای این منطقه را مزارع قهوه تشکیل داده است و این شهر میزبان Mi Jardin es Su Jardin یکی از سه باغ خصوصی برتر دنیا است. در نواحی اطراف این منطقه می‌توانید چند روزی را در دل طبیعت استراحت کنید و پیاده‌گردی در چشم‌اندازهای دیدنی را تجربه کنید. رستوران‌های فوق‌العاده‌ای در این منطقه برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد که غذاهای لذیذ و باکیفیتی سرو می‌کنند.

راه‌آهن کانال پاناما

قطار کانال پاناما

عکس از وب‌سایت railfan.com (عکاس: نامشخص)

این راه‌آهن، شهر پاناما را به شهر Colón متصل می‌کند و از اقیانوس آرام تا اطلس ادامه دارد. با سفر در این مسیر می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از کانال، دریاچه‌ Gutan و جنگل‌های بارانی ببینید. با تورهای سفر در این مسیر این فرصت برای شما فراهم می‌شود که دو اقیانوس را در یک سفر ببینید و لذت ببرید.

تماشای حیات وحش در آتش فشان بارو

جاذبه های گردشگری پاناما

آتش‌فشان بارو (Volcan Baru) تنها آتش‌فشان پاناما و مرتفع‌ترین نقطه در این کشور است. ارتفاع این کوه آتش‌فشان به  ۳۴۷۴ متر می‌رسد. در دامنه‌های کم ارتفاع‌تر این کوه، مزارع قهوه وجود دارد و دامنه‌های مرتفع‌تر آن بخشی از پارک ملی آتش‌فشان بارو است. در بازدید از این منطقه حتما دوربین خود را همراه ببرید؛ جنگل‌های این ناحیه محل زندگی درازدامن درخشان (Resplendent Quetzal) یکی از زیباترین پرندگان دنیا است. تورهای پیاده‌گردی همراه با راهنما برای گشت و گذار در این منطقه وجود دارد.

بازدید از پورتو بلو (Portobelo)

جاذبه های گردشگری پاناما

این شهر کوچک و آرام توسط کریستف کلمب در سال ۱۵۰۲، پرتو بلو به‌معنای بندر زیبا نام گرفته است. استحکامات این شهر که در قرن هجدهم توسط اسپانیایی‌ها ساخته شده است، هنوز هم وجود دارد و در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این قلعه‌ها و استحکامات دفاعی را اسپانیایی‌ها برای حفاظت از طلاهای خود در برابر دزدان دریایی ساخته بودند.

قایق سواری در مجمع‌الجزایر San Blas

جزیره سن بلاس پاناما

عکس از وب‌سایت roughguides.com (عکاس: Ste Lane/Shutterstock)

این مجمع‌الجزایر در دریای کارائیب واقع شده است و مقصدی محبوب و پرطرفدار برای تورهای قایق‌سواری است. این جزایر محیطی روستایی دارند و مکانی فوق‌العاده برای گذراندن تعطیلات در محیطی آرام و دور از هیاهوی شهری هستند. قایق‌رانی و غواصی از فعالیت‌های تفریحی محبوبی هستند که در این جزایر امکان انجام آن‌ها برای گردشگران فراهم شده است. این جزایر یکی از مقصدهای گردشگری محبوب برای کوله‌گردها و کسانی است که می‌خواهند سفری ارزان را تجربه کنند. البته اقامتگاه‌ها و تفریح‌گاه‌های لوکس هم در این منطقه وجود دارد.

استراحت در ساحل در شهر Pedasi

پداسی در پاناما

عکس از وب‌سایت panamaequity.com (عکاس: نامشخص)

این شهر کوچک در ساحل اقیانوس آرام قرار دارد و حدود پنج ساعت تا شهر پاناما فاصله دارد. این شهر مقصدی محبوب و پرطرفدار برای موج‌سواری است. با وجود اینکه این شهر در سال‌های اخیر به یک مقصد عالی برای مهاجران تبدیل شده اما هنوز هم نسبتا دور از دسترس و بکر است و گردشگران کمی از آن بازدید می‌کنند. از آنجایی که تعداد توریست‌های این شهر کم است، سواحل آن خلوت هستند و علاوه بر شنا و آبتنی می‌توانید ماهیگیری را هم در آین شهر تجربه کنید.

گشت و گذار در پارک‌های جنگلی

جاذبه های گردشگری پاناما

خارج از شهر پاناما، سه پارک جنگلی به نام‌های Parque Soberania، Parque Metropolitano و Parque Chagres وجود دارد. اگر دوست دارید از زندگی شهری و ازدحام و شلوغی آن فاصله بگیرید و ساعاتی را در دل طبیعت بگذرانید در این پارک‌ها می‌توانید فعالیت‌های تفریحی جذابی مانند پیاده‌روی، تماشای پرندگان و تماشای حیات وحش را تجربه کنید. در حوالی این پارک‌ها می‌توانید تنبل، موچه‌خوار و میمون‌ها را از نزدیک ببینید.

بازدید از مزارع قهوه

مزارع قهوه پاناما

عکس از وب‌سایت sustainableharvest.com (عکاس: نامشخص)

قهوه‌ پاناما بسیار باکیفیت است و این کشور در میان بهترین کشورهای دنیا از نظر تولید قهوه‌ باکیفیت قرار دارد. یکی از جاذبه‌های این کشور، تورهای بازدید از مزارع کاشت قهوه است. در شهر Boquete می‌توانید از مزارع Café Ruiz و Finca Lerida بازدید کنید که هر دو تورهای خوبی برگزار می‌کنند و اطلاعات کامل و دقیقی در مورد تاریخچه‌ کاشت قهوه در این کشور به گردشگران ارائه می‌کنند. البته در مناطق دیگر هم تورهای مختلفی برگزار می‌شود که بیشتر آن‌ها امکان تست قهوه هم دارند.

موج‌سواری در سانتا کاتالینا (Santa Catalina)

سانتا کاتالینا در پاناما

عکس از وب‌سایت reis-expert.nl (عکاس: نامشخص)

این منطقه یک مقصد محبوب برای موج‌سواری است. البته در نظر داشته باشید که در این شهر فقط ۳۰۰ نفر زندگی می‌کنند بنابراین توقع امکانات عالی و زرق‌و‌برق زندگی شهری نداشته باشید. اگر دوست دارید در سفر به پاناما موج‌سواری کنید و از سواحل زیبا لذت ببرید، به این شهر سفر کنید. اگر موج‌سواری بلد نیستید جای نگرانی نیست. در این شهر تورهای آموزشی هم برگزار می‌شود که هزینه‌ آن‌ها معمولا شامل جایی برای اقامت، غذا و کلاس‌های آموزشی است.

رژیم غذایی در پاناما

رژیم غذایی پاناما

آشپزی در پاناما ترکیبی از تکنیک‌های آشپزی اسپانیایی، آفریقایی و آشپزی بومی آمریکا است. غذاها و مواد اولیه‌ تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها، تنوع قومی و نژادی این کشور را نشان می‌دهد. از آنجایی که پاناما مانند پلی بین دو قاره واقع شده، از نظر میوه‌های استوایی، سبزیجات و طعم‌دهنده‌ها، تنوع زیادی دارد.

غذاهای سنتی پانامایی از نظر ادویه‌جات و طعم‌ها، ملایم هستند و تند و تیزی غذاهای نواحی اطراف مثل آمریکای لاتین را ندارند. از مهم‌ترین مواد اولیه‌ تشکیل‌دهنده‌ غذاهای پانامایی می‌توان ذرت، برنج، آرد گندم، موز سبز، مانیوک، گوشت گوساله، گوشت مرغ و غذاهای دریایی را نام برد.

در ادامه با چند مورد از بهترین غذاهای محلی پانامایی آشنا می‌شویم.

غذاهای پانامایی

عکس از وب‌سایت insanelygoodrecipes.com (عکاس: نامشخص)

زمانی که صحبت از پانا می‌شود، بیشتر ما به یاد سواحل زیبا، کانال پاناما، حیات وحش، مراکز خرید عالی، آب و هوای گرم و مرطوب، بارش باران و هزینه‌ پایین زندگی می‌افتیم اما بد نیست بدانید که این کشور از نظر تنوع غذایی هم بسیار قابل‌توجه است و در آن می‌توانید انواع غذاها از کشورهای مختلف را به‌راحتی پیدا کنید. اما خود پاناما هم غذاهای سنتی بسیار متنوعی دارد که معمولا قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای هم دارند. علاوه بر غذا، انواع نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها و دسرهای محلی را هم می‌توانید در رستوران‌ها و کافه‌ها امتحان کنید و از چشیدن طعم متفاوت آن‌ها لذت ببرید.

Guacho de Mariscos

Guacho de Mariscos، یکی از غذاهای پاناما

عکس از وب‌سایت mrey.com (عکاس: نامشخص)

این غذای محبوب محلی در اکثر خانه‌های اهالی پاناما تهیه می‌شود. این غذا در واقع نوعی سوپ برنج غلیظ است که برای تهیه‌ آن از ترکیب سبزیجات، سیب‌زمینی شیرین و ترکیب انواع غذاهای دریایی استفاده می‌کنند. البته این غذا را به‌جای استفاده از غذاهای دریایی با گوشت گوساله هم می‌پزند اما نوع اول آن، رایج‌تر و محبوب‌تر است. این غذا را معمولا با نوعی دیپ به نام totuma سرو می‌کنند. این دیپ با کدوی حلوایی تهیه می‌شود. تقریبا در همه‌ رستوران‌ های پاناما می‌توانید این غذا را پیدا کنید.

Ropa Vieja y Arroz con Coco، گوشت خرد شده با برنج نارگیلی

Ropa Vieja y Arroz con Coco، از غذاهای پانامایی

عکس از وب‌سایت familiakitchen.com (عکاس: نامشخص)

تقریبا در همه‌ رستوران‌های پاناما می‌توانید این غذا را پیدا کنید. تضاد طعم‌ها در این غذا شگفت‌انگیز است. این غذا را با گوشت گوساله‌ خرد شده می‌پزند که اگر خوش شانس ‌باشید می‌توانید انواع مختلفی از آن را که با گوشت گوزن تهیه شده‌اند پیدا کنید. این گوشت را با برنج سرو می‌کنند. به این برنج arroz con coco می‌گویند که برنج و نارگیل ترجمه می‌شود. این برنج به‌جای اینکه مثل حالت عادی با آب پخته شود، در شیر نارگیل می‌پزد و غلظت و طعم شیرینی به برنج می‌دهد. این غذا را گاهی با موز سبز سرخ شده سرو می‌کنند.

موز سبز سرخ شده که به آن tostones می‌گویند به‌عنوان ساید دیش در کنار بسیاری از غذاهای پانامایی و غیر پانامایی سرو می‌شود.

Sancocho، خوراک پانامایی

این غذا را هم در همه‌ رستوران‌های پانامایی می‌توانید پیدا کنید. غذایی که با نام Sancocho de Patio هم شناخته می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی پاناما است. این غذا را با آب مرغ، سیب‌زمینی شیرین، گشنیز و ادویه‌جات و سبزیجات دیگر می‌پزند و همراه با برنج سفید سرو می‌کنند. این غذا متعلق به قشر خاصی نیست و همه در پاناما این غذا را تهیه می‌کنند.

Bienmesabe

رژیم غذایی پاناما

این دسر لذیذ را از بسیاری از قنادی‌های پاناما می‌توانید تهیه کنید. این دسر ریشه‌ اسپانیایی دارد و همه‌ گردشگران پاناما باید یک بار هم که شده آن را امتحان کنند. از مهم‌ترین مواد اولیه‌ تشکیل‌دهنده‌ این دسر می‌توان بادام، زرده تخم‌مرغ، عسل، شیر و برنج را نام برد.

یکی از بهترین مکان‌ها برای امتحان کردن این دسر لذیذ، رستوران پانامایی Trapiche است. این رستوران سنتی و مشهور در قلب شهر پاناما  در محله‌ El Cangrejo قرار دارد.

Arroz con Guandú y Pollo Guisado، برنج و لوبیا و مرغ

Arroz con Guandú y Pollo Guisado، از غذاهای پانامایی

عکس از وب‌سایت jorgechanis.com (عکاس: نامشخص)

یکی از غذاهای مهم در آشپزی پانامایی همین غذاست که در سفر به این کشور، حتما باید آن را امتحان کنید. برنج و لوبیا و مرغ نام این غذاست که در ابتدا بسیار ساده به نظر می‌رسد اما اگر درست تهیه شود، بسیار لذیذ و محبوب است. در خانه‌ همه‌ پانامایی‌ها این غذا تهیه می‌شود. گاهی اوقات آن را همراه با موز سبز سرخ شده سرو می‌کنند که بر شیرینی غذا می‌افزاید.

Pargo frito، سرخوی سرخ شده

غذاهای دریایی پاناما

عکس از و‌ب‌سایت laollarestaurant.com (عکاس: نامشخص)

بهترین جا برای چشیدن طعم این غذای پانامای، رستوران‌های ساحلی این کشور است. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید و به نواحی ساحلی پاناما هم سفر کرده‌اید، فرصت امتحان کردن این غذا را از دست ندهید. این غذا را در همه‌ رستوران‌های ساحلی پاناما می‌توانید با بهترین کیفیت نوش جان کنید. برای تهیه‌ این غذا، ماهی سرخو را در روغن فراوان سرخ می‌کنند و از تازه‌ترین ماهی‌ها استفاده می‌کنند. این غذا را معمولا با tostones (قطعات موز سبز سرخ شده) یا papas fritas (سیب‌زمینی سرخ کرده) سرو می‌کنند. همراه با این غذا سس‌های متنوعی هم طبق سلیقه و ذائقه‌ افراد سرو می‌شود. برای طعم‌دار کردن این غذا گاهی از لیمو و گوجه هم استفاده می‌کنند. اگر در مورد غذاهای سرخ شده سخت‌گیرهستید، بهتر است یک بار در سفر به پاناما بیخیال رژیم غذایی شوید و این غذای دریایی لذیذ را امتحان کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

آیا آمریکای مرکزی برای سفر، امن است؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map