سفر به ایران؛ رایگان سواری (قسمت دوم)

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری سه شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
سفر به ایران؛ رایگان سواری (قسمت دوم)

سفر به ایران و بازدید از جاذبه‌های بی پایانش، همیشه مورد توجه غربی‌ها بوده است. در این مقاله‌ی کجارو، بخش دوم سفرنامه‌ی یکی از جهانگردان غربی را می‌خوانیم:

«جاش کاهیل» (Josh Cahil) وبلاگ نویسی است که به سفرهای فراوانی در اقصانقاط دنیا به‌ویژه خاورمیانه رفته است. او در وبلاگ خود، سفرنامه‌ای را از سفر خود به ایران منتشر کرده است که در قسمت اول این مقاله‎ بخشی از آن را خواندیم. بخش دوم این مقاله را با هم می‌خوانیم:

سوال ششم: در راه از چه جاهایی دیدن کنم؟

اصفهان

حتما سعی کنید در تمامی پایتخت‌هایی که در مسیرتان هست، توقف کنید. علاوه بر جاذبه های اصلی هر شهر، جاهای دیگری هم هست که دیدنشان برای شما جذاب خواهد بود. ۱۰ انتخاب من از شهرها و کارهایی که باید بکنید را ببینید:

برنو (Brno): این شهر کوچک که بین پراگ و براتیسلاوا (Batislava) است، ارزش دیده شدن دارد. یک بازار دوست‌داشتنی، شهری قدیمی و زیبا که کلیسایی در اطراف آن هست و می‌توانید از دیدن منظره و خوردن خوراکی‌های خوشمزه لذت ببرید.

سارایوو (Sarajevo): شهری پر از تاریخ که شما را به فکر وا‌ می‌دارد؛ غرق در جنگ و خون، محصور در اختلافات ناحیه‌ی بالکان و هنوز درگیر آتش جنگ، سارایوو هرگز زیبایی‌های خود را از دست نداده و هنوز نگین انگشتر بوسنی است.

از سارایوو تا پودگوریتسا (Podgorica) را با اتوبوس بروید: بدون هیچ تردیدی این کار را انجام دهید تا از مسیر زیبا و جذابیت‌هایی که می‌بینید، حیرت‌زده شوید.

پودگوریتسا: پایتخت مونته‌نگرو (Montenegro)؛ شهری است سرزنده و پر از جوان. شهری مدرن با شب‌هایی زیبا و روحی شاداب که الهام‌بخش شما خواهد بود.

تفلیس (Tblisi): نمی‌توانم این شهر را آن‌طور که باید، توصیف کنم. تفلیس بهترین شهری است که دیده‌ام؛ شهری باستانی با مردمانی میهمان‌نواز و گرم.

اصفهان: پل خواجو و چهل‌ستون را ببینید که نوری تاه به ذهن و روح شما خواهند تاباند.

کوه آرارات (Ararat Mountain): در کتاب مقدس، این کوه محلی است که کشتی نوح بر آن پهلو گرفته است. کوهی بی‌نظیر و زیبا که در ترکیه، درست در کنار مرز ایران و ارمنستان واقع شده است.

تیمیشوارا (Timisoara): مرکز فرهنگی در رومانی غربی.

لیوبلیانا (Ljubljana): پایتخت اسلوونی و قصر بی‌نظیرش که رو به بخش قدیمی شهر است را حتما ببینید.

استانبول: از بخش اروپایی تا بخش آسیایی استانبول سفر کنید و در حال نوشیدن چای، از تماشای مناظر لذت ببرید.

سوال هفتم: ایران چگونه است؟

خزر

ایران پر است از تروریست‌هایی که به‌محض ورود به شما شلیک می‌کنند... چه دروغ خنده‌داری!

ایران یکی از پر‌جاذبه‌ترین کشورهایی است که دیده‌ام و مردمش، بهترین و میهمان‌نوازترین مردمانی هستند که با آن‌ها برخورد کرده‌ام. یک ایرانی، کامل‌ترین انسانی است که دیده‌ام و ما اروپاییان، امریکایی‌ها و حتی استرالیایی‌ها در برابرشان، شبیه به تروریست هستیم. قسم می‌خورم!

غریبه‌ها هرروز مرا به غذا دعوت می‌کردند، و هر جا که می‌توانستند، روزی که در ایران گم شدم، نه یک بار، که بارها و بارها، بی هیچ چشم‌داشتی به من کمک کردند. حتی وقتی که اصرار می‌کردم تا پول یا چیزی از من قبول کنند، موفق نمی‌شدم.

روی این موضوع تاکید می‌کنم، چون از شنیدن اینکه ایران جای بدی است و مردمش تروریست هستند، خسته شده‌ام. آن‌ها فقط قربانی تبلیغات و دشمنی رسانه‌ها هستند. فقط به‌خاطر داشته باشید به مذهب آن‌ها احترام بگذارید، به خانم‌ها خیره نشوید و با احترام به قوانینشان، مثل هر کشور دیگری، در امنیت و آرامش باشید. باور کنید هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد.

سوال هشتم: در ایران از کجا بازدید کنم؟

یزد

می‌توانید ماه‌ها یا سال‌ها در ایران بمانید و خسته نشوید. ایران سرشار از تاریخ و فرهنگ است. بعضی‌ها فکر می‌کنند ایران بیابانی بی آب است، اما باید بدانید که حتی حومه‌ی شهرها هم پر از دیدنی و جاذبه است.

مثلا با فاصله‌ی کمی از تبریز که پایتخت قدیم ایران بوده است، دریاچه‌ی ارومیه قرار دارد که بزرگ‌ترین دریاچه در خاورمیانه و سومین دریاچه‌ی نمک بزرگ دنیا است. قطعا تهران که پایتخت ایران و یک کلان‌شهر است، شهرهای حاشیه‌ی دریای خزر و پرسپولیس در شیراز، جاذبه‌های دیگر ایران هستند.

از شمال تا جنوب ایران را ببینید. اصفهان، یزد و شیراز را از دست ندهید. به‌ویژه اصفهان که معماریش مرا تحت‌تاثیر خود قرار داد. میدان نقش جهان اصفهان که در مرکز شهر است، چنان جذاب است که تمام طول روز را آنجا نشسته بودم و در خیال، به روزهایی سفر می‌کردم که ایران هنوز توسط پادشاهان اداره می‌شد. تاثیر این میدان و فضای اطرافش بر من، فراموش‌نشدنی است.

سوال نهم: کوچ سرفینگ و رایگان‌سواری؟

پرسپولیس

نمی‌توانم این کار را به تازه‌کارها توصیه کنم، اما من ۴۰,۰۰۰ کیلومتر را پیموده‌ام بی آن‌که در خطری باشم. در ترکیه، ایران و رومانی رایگان‌سواری بسیار راحت است. فقط به‌خاطر داشته باشید که شب‎‌ها سوار ماشین نشوید چراکه ممکن است گیر بیفتید. اگر قصدتان رایگان‌سواری است، وارد شهرها نشوید چون پیدا کردن ماشین خیلی سخت خواهد شد. همیشه یک برنامه‌ی جایگزین در ذهنتان داشته باشید. اگر قصد کوچ سرفینگ دارید، مقاصد و میزبان‌هایتان را از قبل مشخص و شناسایی کنید و حداقل یک هفته قبل از رسیدن به شهرشان، با آن‌ها تماس بگیرید. چند سایت مناسب که می‌تواند به شما کمک کند:

سوال دهم: چه چیزهایی را باید بدانیم؟

ارومیه

کارت‌های بانکی نظیر مستر‌کارت یا ویزا در ایران کار نمی‌کنند. پس حتما پول نقد کافی به‌همراه داشته باشید.

در خیابان‌های بالکان مراقب باشید چراکه هنوز خطر انفجار مین وجود دارد.

در استانبول شاهد چند تظاهرات بزرگ بودم که چند نفر طی آن‌ها زخمی شدند. مراقب این اتفاقات هم باشید.

در خیابان‌های ایران، شلوارک نپوشید. خیلی از مسافران این را نمی‌دانند اما این کار برخلاف عرف است.

لحظات خنده‌دار سفر من به ایران

با تیم ملی پینت‌بال ایران به یک مسابقه‌ی پینت بال دعوت شدم که تجربه‌ی دردناکی بود!

از استانبول تا گرجستان را که حدود ۲۳۰۰ کیلومتر بود، مستقیم رفتم.

یک شب در بوسنی در یک دشت خوابیدم. صبح که از آنجا به‌سمت بزرگراه می‌رفتم، تابلویی را دیدم که روی آن نوشته شده بود: «خطر انفجار مین»

در پراگ، سوار ماشین سفیر سوئد شدم و با او به سفارت سوئد رفتم.

در تهران با شلوارک در خیابان راه می‌رفتم که یک نفر به من گفت در ایران این کار خلاف عرف و ادب است.

در بندرعباس، شاهد یک بازی فوتبال بودم که مرا به‌عنوان میهمان افتخاری به رختکن بردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه