۲۴ حقیقت باورنکردنی در مورد اقیانوس‌های جهان (قسمت دوم)

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۲۴ حقیقت باورنکردنی در مورد اقیانوس‌های جهان  (قسمت دوم)

هر بخش از کره‌زمین رمز و راز بسیاری را در خود پنهان کرده است از این میان اقیانوس‌ها یکی از قابل تآمل‌ترین و بحث‌برانگیز‌ترین نقاط جهان هستند. با کجارو همراه باشید تا با حقایق این دنیای عجیب در زیر آب آشنا شوید.

 در مقاله قبلی تعدادی از حقایق و رمز و رازهای دنیای عجیب اقیانوس‌ها را بیان کردیم. در ادامه قصد داریم به بررسی دیگر واقعیت‌های باورنکردنی این دنیای عجیب و سحرانگیز بپردازیم.

۱۱. دور دست‌ترین نقطه جهان در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد

دوردست‌ترین نقطه جهان در اقیانوس آرام جنوبی

دوردست‌ترین‌ها، نقطه‌هایی از جهان هستند که در دورترین فاصله از مکان‌های دیگر قرار دارند. «نقطه نمو» (Point Nemo) که در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد در دورترین فاصله از خشکی و حدود ۲,۶۸۸ کیلومتر از نزدیکترین خشکی فاصله دارد.

۱۲. بیشترین فوران‌های آتش‌فشانی در زیر آب رخ می‌دهد

فوران‌های آتش‌فشانی در زیر آب

آتشفشان‌ها نه تنها روی سطح زمین بلکه در اعماق اقیانوس‌ها به طور گسترده‌تری و چندین برابر سطح زمین وجود دارند. بیش از یک میلیون آتشفشان که اکثر آن‌ها فعال هستند در اقیانوس‌ها وجود دارد.

بسیاری از جزایر تشکیل شده به دلیل فوران آتش‌فشان‌های دریایی که در عمق کمتری قرار دارند ایجاد شده است.

فوران‌های آتش‌فشانی در زیر آب

«ماگما» (Magma) به مواد مذاب داخل زمین گفته می‌شود که حرارت بالایی دارند که پس از فوران آتشفشان و رسیدن به سطح زمین و گدازه شدن تبدیل به سنگ‌های چون «بازالت» (Basalt) می‌شوند و جزایری را ایجاد می‌کنند؛ نمونه‌ای از این جزایر، جزایر هاوایی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

۱۳. میلیاردها دلار گنجینه‌های غرق شده در اقیانوس‌ها وجود دارد

گنجینه‌های غرق شده در اقیانوس‌ها

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه میراثی به همراه کشتی‌ها در اعماق اقیانوس‌ها وجود دارد؟! با توجه به ارزیابی‌های انجام شده از سازمان «اداره ملی اقیانوسی و جوی» (NOAA) ایالت متحده آمریکا، نزدیک به یک میلیون کشتی غرق شده در اعماق اقیانوس‌ها وجود دارد که در این میان سه کشتی تاریخی با محموله پلاتین، نقره و طلا به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار با ارزش‌ترین آن‌ها است که غرق شده‌اند.

۱۴. بیشترین اکسیژن تولید شده در اتمسفر توسط موجودات دریایی است

کسیژن تولید شده در اتمسفر توسط موجودات دریایی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اکسیژنی که ما مصرف می‌کنیم از کجا تولید می‌شود؟ ۲۸ درصد از اکسیژنی که ما مصرف می‌کنیم از جنگل‌های انبوه بدست می‌آید اما حجم عظیمی از اکسیژن کره زمین و نزدیک به ۷۰ درصد از آن توسط موجودات دریایی که در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند تولید می‌شود و تنها ۲ درصد از آن از منابع دیگر تامین می‌شود.

اقیانوس‌ها از طریق گیاهانی که در آن زندگی می‌کنند و فعالیت‌های پلانکتون‌ها و خانواده‌ی آن‌ها در فرآيند فتوسنتز اکسیژن تولید می‌کنند.

۱۵. مناطق مرده، مناطقی بدون حیات در اقیانوس‌ها

مناطق مرده، مناطقی بدون حیات در اقیانوس‌ها

مناطق مرده یا Dead zone به مناطقی از اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها گفته می‌شود که میزان اکسیژن به کمترین مقدار خود می‌رسد و بنابراین امکان حیات موجودات در آن مناطق به صفر می‌رسد.

این اتفاق ممکن است بصورت طبیعی رخ دهد ولی امروزه به دلیل آلودگی‌های ایجاد شده توسط بشر و فعالیت‌های انسانی این پدیده بیشتر شده و در نتیجه منجر به خطر افتادن حیات موجودات دریایی شده است.

۱۶. خوردن حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی توسط ماهی‌ها

خوردن زباله‌های پلاستیکی توسط ماهی‌ها

براساس برآوردهای انجام شده سالانه ۲۵۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می‌شود که حدود ۷ میلیون تن از آن‌ها در اقیانوس‌های جهان وجود دارد که متاسفانه مقدار زیادی از این حجم زباله‌ها توسط ماهی‌ها خورده می‌شود.

خوردن زباله‌های پلاستیکی توسط ماهی‌ها

۱۷. نگهداری ماهی گرمسیری منجر به آسیب رساندن اقیانوس می‌شود

نگهداری ماهی گرمسیری منجر به آسیب رساندن اقیانوس

«ماهی‌های گرمسیری» (Tropical fish) ماهی‌هایی هستند که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند که هم در آب‌های شیرین وجود دارند و هم در آب‌های شور زندگی‌ می‌کنند.

این ماهی‌های زیبا به دلیل رنگ‌بندی فوق‌العاده و حیرت‌آوری که دارند مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان هستند و به عنوان ماهی‌های آکواریومی شناخته می‌شوند.

نگهداری ماهی گرمسیری منجر به آسیب رساندن اقیانوس

ماهیگیران برای گرفتن این ماهی‌ها از ماده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که آن‌ها را به سمت سطح آب و سپس گرفتن آن‌ها هدایت کنند؛ این مواد منجر به آسیب جدی به مرجان‌های دریایی و کشتن گونه‌های دیگر از ماهی‌ها می‌شود.

نگهداری ماهی گرمسیری منجر به آسیب رساندن اقیانوس

۱۸. ارتفاع موج سونامی‌ها به بیش از ۳۰ متر می‌رسد

ارتفاع موج سونامی‌ها

سونامی پدیده‌ای است که به دلیل لرزش‌های شدید آب دریا و بخاطر زمین‌ لرزه‌های سطح اقیانوس‌ها بوجود می‌آید و اثرات تخریبی بسیاری را منجر می‌شود.

ارتفاع موج‌های سونامی وقتی که به ساحل می‌رسد به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد. تاکنون بیشترین موج سونامی ۳۰ متر تخمین زده شده است که در Lituya Bay در آلاسکا رخ داده است و ارتفاع آن زمانی که به ساحل رسیده بود بیش از ۵۲۴ متر بوده است.

ارتفاع موج سونامی‌ها

۱۹. بزرگترین امواج، زیر دریاها ایجاد می‌شود

امواج زیر دریا

موج‌ها فقط در سطح دریا وجود ندارند بلکه قوی‌تر و بلندتر آن‌ها در زیر اقیانوس‌ها بوجود می‌آید. دانشمندان امواجی را در اعماق اقیانوس‌ها شناسایی کرده‌اند که به دلیل تفاوت چگالی دو لایه از سطح آب بوجود می‌آید. بلندترین ارتفاع بدست آمده از موج‌های زیر دریایی در اقیانوس آرام جنوبی ۲۴۳ متر بوده است.

۲۰. بشر به دنبال راهی برای تبدیل آب اقیانوس‌ها به آب آشامیدنی است

اقیانوس

نوشیدن آب شور باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و بسیار خطرناک است. فرآیندی برای تبدیل آب شور به آب قابل شرب و جداکردن نمک از آن وجود دارد ولی این‌ کار بسیار پرهزینه است و همواره پژوهشگران به دنبال راهی مناسب‌تر برای دست یافتن به این تکنولوژی هستند.

اقیانوس

۲۱. ماهی گوشه‌دهانان، فراوان‌ترین موجود مهره‌دار در جهان است

ماهی گوشه‌دهانان اقیانوس

ماهی گوشه‌دهانان یا Gonostomatidae که اسامی دیگری مثل bristlemouths دارد، در راسته‌ی اژدهاماهی‌سانان قرار دارد. این ماهی که اندازه‌اش کمتر از انگشت انسان است فراوان‌ترین موجود مهره‌دار در جهان است.

ماهی گوشه‌دهانان اقیانوس

۲۲. کتانجک غول، بسیار سریع رشد می‌کند

تانجک غول

«کتانجک غول» (giant kelp-Macrocystis pyrifera) یا اشنه دریایی نوعی جلبک بزرگ است که برخلاف ظاهرش آن را در دسته گیاهان قرار نمی‌دهند و در گروه آغازیان بشمار می‌آید.

کتانجک غول

طول این جلبک به بیش از ۳۰ متر می‌رسد و جزو گونه‌هایی است که در مدت زمان اندک رشد سریعی دارد. به طور میانگین بعد یک روز از تولد آن به اندازه ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.

کتانجک غول

۲۳. ماهی‌ قطب جنوب به صورت طبیعی ضد یخ دارد

ماهی‌ قطب جنوب

آیا تا به حال کنجکاو نشده‌اید که ماهی‌ها در دمای خیلی پایین و سرد چگونه زندگی‌ می‌کنند؟! گونه‌ای از ماهی‌ها به نام «ماهی‌های قطب جنوب» (Antarctic fishes) هستند که یک نام مشترک برای انواع ماهی‌هایی است که ساکن اقیانوس جنوبی‌اند که پروتئین‌های بدن آن‌ها بصورت ضدیخ عمل می‌کند و مانع یخ زدن بدن آن‌ها و مشکل در زندگی آن‌ها می‌شود.

ماهی‌ قطب جنوب

۲۴. صدایی که از قرار دادن صدف‌ها در کنار گوشمان می‌شنویم صدای اقیانوس نیست

 صدای صدف اقیانوس ها

تصورات ما این بود که فکر می‌کردیم با قرار دادن صدف در کنار گوشمان صدای دریا را می‌شنویم، اما این تنها به علت جمع شدن همه نویزهای موجود در یک فضا است و منجر به ایجاد چنین صدایی می‌شود.

این نویزها همیشه در اطراف ما وجود دارند ولی برای شنیدن آن‌ها نیاز به یک تشدیدگر است که صدف این کار را با بازتاب صدا انجام می‌دهد و این صدا در صدف‌های کوچک و بزرگ به دلیل تفاوت طول موج آن‌ها متفاوت است. این صدا را با هر وسیله منحنی شکل می‌توان شنید.

صدف های اقیانوس ها

مطالب مرتبط:

منبع Mental Floss

دیدگاه