دیوار ۱۰۰ ساله سپهسالار تنکابن تخریب شد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
 دیوار ۱۰۰ ساله سپهسالار تنکابن تخریب شد

دیوار ۱۰۰ ساله سپهسالار تنکابن به صورت غیرقانونی تخریب شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن اعلام کرد دیوار ۱۰۰ ساله‌ی سپهسالار این شهر به صورت غیرقانونی تخریب شده است. در پی تخریب دیوار قدیمی موسوم به «دیوار سپسالار» در شهرستان تنکابن، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های تنکابن و عباس ‎ آباد، با واکنش نسبت به این موضوع، تخریب دیوار قدیمی باغ سپهسالار در تنکابن را خلاف قانون دانست.

نادر سحرخیز رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تنکابن اعلام کرد:

پس از اطلاع از تخریب غیرقانونی دیوار قدیمی باغ سپهسالار توسط پیمانکار پروژه در دست احداث آدینه، بلافاصله مراتب به صورت تلفنی با دادستان و دفتر امام جمعه مطرح شد و با تنظیم شکوائیه برعلیه متخلفان این حادثه برخورد شد.

تخریب دیوار سپهسالار

وی گفت که پس از تنظیم صورتجلسه تخریب غیرقانونی دیوار مذکور توسط مسئول یگان حفاظت و نیروی انتظامی، واحد حقوقی این اداره شکوائیه ‎ ای را تنظیم و ضمن ارائه به قاضی کشیک دادستانی، رونوشت آن را به فرمانداری ویژه تنکابن و شخص فرماندار به عنوان رئیس انجمن میراث فرهنگی شهرستان تنکابن ارسال کرد.

سحرخیز با اشاره به این که پیش از این نیز در پی تخریب بخش کوچکی از دیوار مکرراً تذکراتی مبنی بر مرمت و حفاظت از این دیوار قدیمی به پیمانکار، شهرداری و دفتر امام جمعه داده شده بود، اعلام کرد که هرگونه آسیب و تخریب آثار قدیمی خلاف قانون بوده و پیگرد قانونی دارد و این اداره در راستای احقاق حقوق شهروندان، این موضوع را با قاطعیت از مراجع ذیصلاح پیگیری خواهدکرد.

وی در مورد مرمت این اثر گفت:

در مورد دیوار سپهسالار مستندنگاری لازم صورت گرفته و مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی با توجه به نقشه موجود قادر به بازسازی و مرمت این اثر تاریخی هستند.  مصالح بکار رفته در این دیوار از گل و آهک بود که بیش از یک قرن قدمت دارد و هنوز در انتظار صدور مجوز جهت مرمت و بازسازی آن هستیم. 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه