تیراندازی های دیروز تهران، تاثیری بر گردشگری ایران ندارد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
تیراندازی های دیروز تهران، تاثیری بر گردشگری ایران ندارد

عضو انجمن علمی گردشگری ایران اعلام کرد  حادثه تروریستی تهران، تاثیری در گردشگری نخواهد داشت و جای هیچ نگرانی ندارد.

محمدتقی رهنمایی، عضو انجمن علمی گردشگری ایران گفت که حادثه تروریستی تهران، در مقیاسی که امروز اتفاق افتاد تاثیری در گردشگری نخواهد داشت و جای هیچ نگرانی ندارد، چون ایران به لحاظ تاریخی و فرهنگی مقصدی بدون جایگزین است. وی که از نخستین مدرسان گردشگری در ایران است، در مورد تاثیر این اتفاق تروریستی بر گردشگری ایران اعلام کرد:

محل حوادث رخ داده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیا است، چرا که این حوادث، مثل هند در هتل رخ نداده و یا فرودگاه و پایانه‌هایی را که محل ورود و خروج مسافران است، مانند ترکیه هدف نگرفته و یا در مرکز گردشگری مانند تایلند اتفاق نیافتاده است. در واقع هیچ‌یک از دو محلی که در آن امروز تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد.

وی همچنین گفت که تردیدی نیست از منظر آسیب‌شناسی یکی از خطرهایی که گردشگری را تهدید می‌کند، درگیری‌ها و ناآرامی‌هایی از قبیل حوادث تروریستی است. بر همین پایه بارها تاکید شده کشورها و مناطقی که درگیر ناآرامی‌ها هستند، هیچ‌وقت مقصد خوبی برای گردشگری نبوده‌اند. با این حال، ایران کشور وسیعی است و با کشورهای کوچکی که در عرض یکی دو ساعت می‌توان آن‌ها را طی کرد، فرق می‌کند. در چنین کشور گسترده‌ای هم برقراری امنیت کار مشکلی است و هم مختل کردن آن. به هر حال این حادثه تروریستی برگرفته از الگوی زمانه در پرخاشگری، در تهران رخ داده اما در این مقیاس، تاثیر چندانی بر گردشگری نخواهد داشت.

تاثیر حملات تروریستی تهران بر گردشگری ایران

وی در مورد رسانه‌هایی که می خواهند ایران را کشوری ناامن جلوه دهند، گفت:

رسانه‌ای مثل BBC بلافاصله پس از وقوع حادثه تهران، برنامه‌ی ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص داده و مدام درحال تکرار و پرداختن به این واقعه است، در حالی‌که از این دست حوادث، شبیه «پل لندن» زیاد رخ می‌دهد، اما رسانه‌ها (خارجی) تا این حد به آن‌ها نپرداختند که نشان می‌دهد محافل بیرونی، از این جریان‌ها بدشان نمی‌آید. نخست آن‌که سوژه خبری پیدا می‌کنند، دیگر آن‌که این حادثه در کشوری مثل ایران رخ داده، حالا هرچقدر کشته داشته باشد، اصلا برای‌شان مهم نیست که روزانه چند برابر این آمار در جهان کشته می‌دهیم، مساله این است که در ایران چنین حادثه‌ای رخ داده.

وی در مورد تاثیر این شبکه‌ها گفت که میزان اثرگذاری پیام این رسانه‌ها به میزان حساسیت مخاطب بستگی دارد، اما تردیدی نیست اشخاصی که می‌خواهند به ایران سفر کنند، انگیزه‌ی فرهنگی قوی‌تری دارند که باعث می‌شود در تصمیم‌گیری به نسبت مسافران تفریحی، استوارتر عمل کنند.

رهنمایی در ادامه، ترکیه را مثال زد و گفت:

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این کشور با آن‌که زیاد است، اما بیشتر به دوران رم بیزانس تعلق دارد و به نوعی اروپایی محسوب می‌شود، درحالیکه جاذبه‌های ایران ریشه‌ای درونی دارد و هویت آن کاملا منحصر به همین کشور و تمدن است، بنابراین وقتی اروپایی‌ها به ترکیه می‌روند بیشتر اهداف تفریحی را دنبال می‌کنند که این دسته از گردشگران معمولا هنگامی که در مقصد دچار مشکلی می‌شوند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، سریع مقصد دیگری را جایگزین می‌کنند، همان سرنوشتی که امروز ترکیه دچارش شده است.

این استاد بازنشسته با ابراز تاسف از این حادثه‌ی تروریستی، اعلام کرد که  در ایران وضعیت متفاوت است، ما با کشوری روبرو هستیم که به واسطه‌ی تاریخ و فرهنگی که دارد کمتر قابل جایگزین شدن است. هرچند ممکن است آن‌هایی که تصمیم گرفته‌اند به ایران سفر کنند تحت تاثیر وقایع تروریستیِ رخ داده، دغدغه پیدا کنند، اما اصلا اعتقاد ندارم که برنامه خود را تغییر دهند و یا کلا از آمدن به ایران منصرف شوند، چون ایران مقصدی بدون جایگزین است و وقوع یک حادثه تروریستی در این کشور پهناور، هیچ جای نگرانی ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه