هنوز ۱۷۰ زائر ایرانی در عراق سرگردانند

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
هنوز ۱۷۰ زائر ایرانی در عراق سرگردانند

هنوز ۱۷۰ نفر از ۴۰۰ زائر مشهدی در عراق که به علت کلاهبرداری شرکت غیرمجاز در مشهد دچار مشکل شده بودند، در این کشور سرگردان هستند. 

علی‌رغم اعلام سرکنسول ایران در کربلا، مبنی بر بازگشت ۴۰۰ زائر ایرانی سرگردان در عراق به شهر مشهد، هنوز تعدادی از این زائران در عراق بلاتکلیف هستند و هنوز موفق به بازگشت به کشور نشده‌اند. هفته‌ی گذشته ۴۰۰ زائر ایرانی به دلیل کلاهبرداری یک شرکت غیرمجاز در مشهد، روزهای سختی را در عراق سپری کردند. هتل‌ها نیز به دلیل بدهکاری کارگزار، گذرنامه‌ی مسافران را گرو نگه داشتند. گروهی هم که به نجف منتقل شده بودند،، با تهدید هتل‌ها روبه رو شدند که اگر بدهی خود را نپردازند،  آب و برق را آن هم در دمای ۵۰ درجه عراق قطع می‌کنند.

شرکت مجری این سفر غیرمجاز بوده و قبلا پلمب شده بود که با جابه‌جایی مکانی، دوباره اقدام به پذیرش زائران کرده است. به گفته‌ی مدیر حج و زیارت خراسان رضوی هر کدام از این زائران حدود  یک میلیون و ۸۵۰ هزار تا دو میلیون تومان پرداخته‌اند اما از کارگزار مربوطه خبری نیست و نماینده‌ای هم که زائران را در عراق همراهی می‌کرد، متواری شده است. به همین دلیل دادستانی مشهد، پرونده قضایی برای این متخلفان تشکیل داده تا به موضوع رسیدگی شود.

معاون دادستانی مشهد، اعلام کرده که شرکت مذکور از طریق تبلیغات در سطح شهر و فضای مجازی به صورت غیرمجاز و اقساطی زائران را به عتبات می‏‌برد که چندین نوبت از سازمان حج و زیارت اخطار دریافت کرده بود که علیه وی اعلام جرم شد.

حدود  ٢٠٠ زائر از آن گروه با پادرمیانیِ کنسولگری ایران در کربلا و پیگیری حج و زیارت، به کشور برگشته‌اند اما سرنوشت حدود ١٧٠ زائر دیگر همچنان نامعلوم است. این زائران محل اقامت خود را در نجف از دست داده‌اند و روز گذشته را در دمای ۵۰ درجه‌ای عراق سپری کردند. 

اداره حج و زیارت خراسان رضوی قبلا اعلام کرده بود این زائران برای برگشت باید هزینه بلیت خود را پرداخت کنند، چون سازمان حج و زیارت اعتباری برای اختصاص به این امر ندارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه