کجا صاریغ ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی پنجشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کجا صاریغ ببینیم؟

صاریغ‌ها جانوران بسیار جالبی هستند که در زمره حیوانات شاخص گردشگری حیات وحش قرار می‌گیرند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

صاریغ‌ها (opossum)، پستانداران کیسه‌داری هستند که ظاهری جالب و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارند. این جانوران پوزه‌ای کشیده داشته که در انتهای آن بینی آن‌ها که به رنگ صورتی روشن است به چشم می‌خورد. موهای صاریغ‌ها سفید، سیاه یا خاکستری است و این جانوران دم نسبتا بلندی دارد که مو ندارد! به طور کلی صاریغ‌ها گونه‌های بسیار زیادی دارند و تقریبا می‌توان گفت که این جانوران حدودا به ۶۰ گونه جداگانه تقسیم می‌شوند اما به طور کلی دو گونه از کل گونه‌های صاریغ‌ها بسیار متداول‌تر از بقیه بوده و بیشتر در ذهن گردشگران نقش بسته‌اند. این دو گونه از صاریغ‌ها عبارتند از: صاریغ معمولی (common opossum) و صاریغ ویرجینیا (virginia opossum).

صاریغ

صاریغ‌ها از نظر جثه تقریبا به اندازه یک سگ کوچک هستند. طول بدن این جانوران از نوک بینی تا انتهای دم حدود ۷۶ سانتی‌متر است و میانگین وزن این جانوران بین ۴ تا ۶ کیلوگرم است. صاریغ‌ها جانورانی شب بیدار هستند و اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام داده و روزها را استراحت می‌کنند. این جانوران در طول شب به دنبال غذا می‌گردند. صاریغ‌ها همه چیز خوار هستند. این جانوران هم از گیاهان و هم از گوشت تغذیه می‌کنند. این جانوران در حیات وحش از گیاهان، علف‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کنند و از سویی دیگر این جانوران از حشرات، موش‌ها، پرندگان کوچک، کرم‌ها و مارها نیز تغذیه می‌کنند. بعضی از گونه‌های صاریغ‌ها در برخی از نقاط شهری هم یافت می‌شوند. این جانوران در شهرها همیشه در زباله‌ها به دنبال غذا می‌گردند!

صاریغ

صاریغ‌ها خواب زمستانی ندارند!

صاریغ‌ها خواب زمستانی ندارند اما فعالیت‌های آنان در طول فصل زمستان بسیار کاهش می‌یابد. این جانوران در لانه‌های زیرزمینی خود زندگی می‌کنند و در طول فصول سرد سال لانه خود را با برگ پر می‌کنند تا گرم‌تر شود. چربی بدن این جانوران به گرم ماندن بدنشان در زمستان کمک بسیاری می‌کند. این جانوران تا طی فصول گرم خود را لیس می‌زنند و همیشه بدن خود را مرطوب نگه می‌دارند تا خنک شوند. بسیاری از گونه‌های صاریغ‌ها بنا به دلایل بسیاری تاکنون منقرض شده‌اند و به طور کامل از بین رفته‌اند اما امروزه در مورد وضعیت بقای صاریغ معمولی باید گفت که این گونه از صاریغ‌ها در حال حاضر توسط IUCN در دسته «کمترین نگرانی» قرار گرفته‌اند و تعداد جمعیت و نسل این جانوران «پایدار» گزارش شده است.

صاریغ

صاریغ‌ها تا ۶ ساعت می‌توانند نقش یک جانور بی جان را بازی کنند!

یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین ویژگی‌هایی که در مورد صاریغ‌ها مطرح است، یکی از شیوه‌های دفاعی این جانوران در مقابل شکارچیان است. صاریغ‌ها جزو معدود جانورانی هستند که می‌توانند خود را به مردن بزنند و نقش یک جانور مرده را به بهترین شکل ممکن بازی کنند! هنگامی که این جانوران خود را در معرض خطر می‌بینند، به سرعت خود را به پشت روی زمین انداخته، زبان خود را از دهان بیرون می‌آورند و بدون کوچک‌ترین حرکتی ثابت روی زمین باقی می‌مانند تا اینکه شرایط اطراف باز هم به امنیت سابق بازگردد. صاریغ‌ها تا ۶ ساعت می‌توانند نقش یک جانور بی جان را بازی کنند!

صاریغ

صاریغ‌ها در برابر نیش مار، نیش زنبور و سایر سموم ایمن هستند!

صاریغ‌ها جانورانی کیسه دار هستند و همانند سایر کیسه داران هم روی پاهای جلویی و هم روی پاهای عقبی انگشت شست دارند! از سویی دیگر دُم این جانوران نقش بسیار مهمی در فعالیت آنان دارد. صاریغ‌ها از دم خود در بالا رفتن از درخت و سطوح دیگر و همچنین برای آویزان شدن از درخت استفاده می‌کنند. اگر یک صاریغ با انسان مواجه شود و احساس خطر کند، ممکن است که یک سری اصوات هشدار دهنده از خود تولید کند اما معمولا درگیری خاصی پیش نخواهد آمد و طبق گزارشاتی که تاکنون منتشر شده است، صاریغ‌ها در مواجهه با انسان‌ها پرخاشگرانه رفتار نخواهند کرد. از جمله نکات جالب دیگری که در مورد صاریغ‌ها مطرح است می‌توان به این مسئله اشاره کرد که صاریغ‌ها در برابر نیش مار، نیش زنبور و سایر سموم ایمن هستند و این موارد تاثیری بر روی بدن صاریغ‌ها نمی‌گذارد!

صاریغ

صاریغ معمولی و صاریغ ویرجینیا در امریکا، مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و کانادا یافت می‌شوند. صاریغ‌ها در مورد انتخاب محل زندگی خود چندان وسواس نیستند و در طیف وسیعی از مناطق یافت می‌شوند اما در کل این جانوران به زندگی کردن روی درخت علاقه بسیاری دارند و تا وقتی که لازم باشد روی یک درخت خواهند ماند! از سویی دیگر این جانوران به زندگی کردن در مناطق مرطوب نیز علاقه دارند از این رو می‌توان این جانوران را در باتلاق‌ها، مرداب‌ها و مناطقی که در آن‌ها آب روان وجود دارد هم مشاهده کرد.

نظر شما در مورد صاریغ‌ها چیست؟ آیا مایل به دیدن این جانوران از نزدیک و در دل حیات وحش هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه