بررسی فروش آثار باستانی ایران در دیوان عالی آمریکا

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
بررسی فروش آثار باستانی ایران در دیوان عالی آمریکا

دیوان عالی آمریکا به درخواست قربانیان یک حادثه تروریستی برای ضبط آثار باستانی ایران که در موزه‌ای در شیکاگو نگهداری می‌شود،  رسیدگی می‌کند. 

دیوان عالی آمریکا اعلام کرد که به  درخواست قربانیان یک حادثه تروریستی برای ضبط آثار باستانی ایران که در موزه‌ای در شیکاگو نگهداری می‌شود، رسیدگی می‌کند. ۹ شهروند آمریکایی پس از وقوع یک حادثه تروریستی در سال ۱۹۹۷ در اسرائیل که به‌صورت حمله‌ای انتحاری انجام شده بود، علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا شکایت کردند. این شاکیان به عنوان غرامت خواهان مصادره و فروش چند اثر و کتیبه باستانی متعلق به ایران هستند که در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند.

بازماندگان قربانیان این حادثه، برای دریافت غرامت به مبلغ ۷۱ و نیم میلیون دلار به دیوان عالی آمریکا مراجعه کرده‌اند. از آنجا که ایران در ایالات متحده نقدینگی کافی نداشته است، شاکیان و وکلای آنها به ضبط اموال ارزشمند ایران روی آورده‌اند.

دیوان عالی آمریکا که بالاترین نهاد قضایی این کشور است، روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) موافقت کرد که در پاییز آینده درباره ضبط و فروش مجموعه‌ای از آثار باستانی ایران که در حال حاضر در آمریکا موجود هستند، تصمیم‌گیری کند.

چنانچه دیوان عالی با درخواست شاکیان موافقت کند، برخی از آثار باستانی ایران که در دو موزه شیکاگو نگهداری می‌شوند، ضبط خواهد شد تا به نفع شاکیان فروخته شود.از آثار این موزه می‌توان به مجموعه‌ای از هزاران کتیبه و اثر هخامنشی که بیشتر آنها از خرابه‌های «تخت جمشید» به دست آمده‌اند، اشاره کرد که از سال‌ها قبل برای تحقیق و بررسی به انستیتوی مطالعات شرقی در دانشگاه شیکاگو به امانت داده شده‌اند.

وکلای قربانیان و بستگان این حادثه تروریستی، جمهوری اسلامی را محرک اصلی آن می‌دانند.

تاکنون دادگاه‌های آمریکا با پرداخت خسارت از وجه حاصل از فروش آثار باستانی ایران مخالفت کرده و گفته‌اند که نمی‌توان مبلغ خسارت قربانیان را از فروش آثار عتیقه تامین کرد، زیرا ایران هیچ‌گاه از این آثار برای اهداف مالی و مقاصد تجاری استفاده نکرده است.

جفری وال، مشاور دولت ترامپ اعلام کرده است:

با این‌که ایالات متحده همواره با بازماندگان و سایر قربانیان تروریسم ابراز همدردی کرده اما با ضبط و توقیف اموال حکومت‌های خارجی موافق نیست، چراکه این امر می‌تواند بر روابط خارجی آمریکا تاثیر منفی بگذارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه