سایت های گردشگری غیرمجاز فیلتر شدند

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
سایت های گردشگری غیرمجاز فیلتر شدند

در روزهای اخیر برخی از وب‌سایت‌های گردشگری که اقدام به رزرو هتل می‌کردند، به دلیل نداشتن نماد T سازمان میراث فرهنگی، فیلتر شده‌اند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی از توقف فعالیت برخی وب‌سایت‌های گردشگری که اقدام به رزرو هتل می‌کردند و نماد T نداشتند، خبر داد. رضا الفت نسب اعلام کرد:

برخی از سایت‌های گردشگری از روز چهارشنبه فعالیت آن‌ها محدود شده و یا فیلتر شده است. آن هم به این علت که نماد T سازمان میراث فرهنگی را نداشته‌اند. این فیلترینگ به دستور سازمان میراث فرهنگی بوده است.

به گفته‌ی وی، در سال‌های اخیر به دلیل اهمال‌کاری برخی از سازمان‌های مرتبط با تجارت الکترونیک، نماد T برای سایت‌های گردشگری به وجود آمد. در صورتی که بنا به اعلام وزارت اقتصاد تنها مجوز فعالیت در فضاهای مجازی داشتن نماد E است و پروانه کسب یک فروشگاه اینترنتی که البته هنوز اتحادیه کسب و کارهای مجازی تشکیل نشده تا این پروانه را صادر کند.

وی در ادامه افزود:

نماد E نشانی است که اگر سایتی راه‌اندازی می‌شود از سوی وزارت صنعت، به آن سایت تعلق می‌گیرد. اما در کنار آن سازمان میراث فرهنگی برای خودش نماد T را نیز ایجاد کرده که براساس اعلام دفتر امور مقررات زدایی وزارت اقتصاد و دارایی این نماد دارای اشکال است چون در قانون نیامده است. البته ما هم هنوز این نماد را ندیده‌ایم و فقط نام آن را شنیده‌ایم.

الفت نسب معتقد است که کسانی که در حوزه سایت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند یا خودشان آژانس گردشگری دارند یا اینکه با آژانسی قرارداد محکم بسته‌اند. پس چرا دوباره ملزم می‌کنند که نماد T را هم بگیرند. باید نظارت ها را در زمانی که نماد تجارت الکترونیک به سایت‌ها داده می‌شود، قوی‌تر کند تا هر کسی اقدام به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی نکند. نه آنکه هر سازمانی برای خودش دوباره نماد جدید ایجاد کند.

فیلترینگ زمان بر است. اکنون این سایت‌ها روی برخی از اپراتورهای تلفن همراه باز نمی‌شود و یا فعالیت آن‌ها متوقف شده است. این اقدامات نشان می‌دهد که سازمان میراث فرهنگی فیلتر کردن این سایت‌ها را آغاز کرده است. 

وی در پایان گفت:

قرار است با مرکز توسعه تجارت الکترونیک جلسه گذاشته و این موضوع را مطرح کنیم. مشکل این است که متولیان زیاد شده‌اند. اگر جلوی این کار گرفته نشود هر سازمانی می‌خواهد برای سایت‌های مرتبط با حوزه کاری‌اش یک نماد ایجاد کند. در صورتی که این راه و روش درست نیست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه