زیباترین شهرهای چین (قسمت اول)

مریم غفاری
مریم غفاری جمعه، ۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
زیباترین شهرهای چین (قسمت اول)

چین همواره به شهر‌های شلوغ و پر‌ازدحام معروف است. اما جالب است بدانید که شهر‌های آرام و خلوت نیز در چین وجود دارند که می‌توانند مقصد مناسبی برای گردشگرانی که می‌خواهند به دور از هیاهو و شلوغی به ماجراجویی در چین بپردازند، باشند. با کجارو همراه باشید.

هر زمانی که اسم کشور چین و شهر‌هایش به گوش ما می‌رسد، تصاویری از شهر‌های بزرگ و شلوغ این کشور در ذهن ما تداعی می‌شود. اما حقیقت این است که چین، شهر‌های کوچک و خلوت و خوش‌منظره‌ای هم دارد که ما در این مقاله قصد معرفی تعدادی از آن‌ها را داریم:

۱. ژوژوآنگ (Zhouzhuang)

ژوژوآنگ در بین شهر‌های «شانگهای» و «سوژو» در استان «جیانگسو» قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین شهر‌های آبی چین است و به ونیز شرق معروف است. قدم زدن در خیابان‌های زیبای شهر و عبور از پل‌های سنگی که از آبراه‌های شهر می‌گذرند، جذابیت خاص خود را دارد.

چین شهر‌های کوچک و خلوت و خوش‌منظره‌ای هم دارد

اما این شهر ۹۰۰ ساله، جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز دارد که هر فرد علاقه‌مند به تاریخ و تمدن را جذب خود می‌کند. یکی از این جاذبه‌ها، «ژانگ تینگ» مرکز اقامت «سلسله‌ی مینگ» است که ۶ حیاط بزرگ و بیش از ۷۰ اتاق دارد. از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به معبد «کوآنفو» اشاره کرد. این معبد یکی از زیباترین معبد‌های بودایی است و در کنار دریاچه‌ی Baixian قرار دارد.

ژوژوآنگ

بیشتر بخوانید:

۲. فنگ هوانگ (Fenghuang)

این شهر در کوهپایه‌های سر‌سبز کوهستانی و در کناره‌ی رودخانه‌ی «تو آن جیانگ» قرار دارد. Rewi Alley  نویسنده و فعال سیاسی نیوزلندی، از فنگ هوانگ به‌عنوان زیبا‌ترین شهر چین یاد کرده است. فنگ هوانگ، شهر باستانی استان «هونان»، زادگاه مردم «میائو» است؛ مردمی که آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها در همه‌جا دیده می‌شود.

فنگ هوانگ

این شهر خانه‌های چوبی سنتی خاصی به نام «دیاوجیاولوا» (diaojiaolou) دارد که در کنار رودخانه ساخته شده‌اند. در مغازه‌های حاشیه‌ی روخانه نیز علاوه بر خوراکی‌های محلی مثل ترشی فلفل‌قرمز تند و آب‌نبات زنجبیلی، لباس‌های محلی با طرح‌های چاپی به فروش می‌رسند.

علاوه بر این موارد، این شهر مکان‌های تاریخی زیادی هم دارد که در این میان می‌توان به قلعه‌ی سنگی «هوآنگ سی کیاو» که در غرب شهر واقع است، اشاره کرد. این قلعه مربوط به سال ۶۸۷ میلادی است.

۳. هشون (Heshun)

شهر کوچک و دور‌افتاده‌ی «هشون» در ایالت یونان (Yunnan) چین و نزدیکی مرز بورمه (Burmese) قرار دارد و تنها ۶۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر در گذشته توقفگاهی در جنوب جاده‌ی ابریشم بوده است و ساکنان قدیمی آن از مزایا و موقعیت شهرشان استفاده و به خارج از مرز‌ها سفر می‌کردند. آن‌ها بعد از بازگشت به شهرشان، بناها و ساختمان‌های باشکوهی را که تلفیقی از معماری چینی و خارجی هستند، ساختند. این بنا‌ها هنوز هم دراین شهر وجود دارند.

هشون

بازدید‌کنندگان با پیاده‌روی در خیابان‌های سنگ‌فرش شده‌ی هشون می‌توانند از مناظر و مکان‌های مخلف شهر لذت ببرند. یکی از مهم‌ترین مکان‌ها، کتابخانه‌ی هشون است که از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های روستایی چین است.

هشون چین

همچنین در این شهر یاد‌بودی برای فیلسوف معروف چینی «Ai Siqi» ساخته شده است.

۴. شیوی (Shiwei)

این شهر کوچک مرزی، در شمال شرقی استان مغولستان داخلی چین، در نزدیکی مرز روسیه قرار دارد. «شیوی» محل سکونت اقلیت‌های چینی- روسی است و آثار این تلفیق فرهنگی در تمام شهر مشهود است؛ از معماری زیبای روسی و خانه‌های چوبی گرفته تا غذا‌های محلی که تلفیقی از غذا‌های چینی و روسی هستند. این شهر از اطراف توسط چمن‌زار‌های وسیع و سر‌سبز احاطه شده و بهترین راه گشت‌وگذار در آن و مناطق اطرافش، اسب‌سواری است.

۵. یانگ‌شو (Yangshuo)

این شهر توریستی و پرانرژی که در حاشیه‌ی رود «لی» در جنوب ایالت خود‌مختار «گوآنگسی ژوآنگ» واقع است، به کوه‌های کارستی که از اطراف، آن را احاطه کرده‌اند، شهرت دارد. اگرچه یانگ‌شو در چند سال اخیر به‌لحاظ گردشگری رونق یافته، اما همواره چهره‌ی تاریخیش را حفظ کرده است. رستوران‌ها و مراکز خرید مدرن و امروزی در حوالی خیابان وست (West Street) متمرکز شده‌اند. خیابان وست، خیابان اصلی شهر است و بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد. در این میان، گردشگران می‌توانند از معماری سنتی و جذاب شهر نیز لذت ببرند.

یانگ شو

اگر وقت کافی برای این سفر در نظر گرفته‌اید، از «گویلین»، در نزدیکی یانگ‌شو، با قایق و از طریق رودخانه‌ی «لی» به این شهر بیایید. این بدون شک بهترین و خوش‌منظره‌ترین راه برای رفتن به یانگ‌شو است.

یانگ شو

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه