حمل و نقل عمومی در اصفهان

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
حمل و نقل عمومی در اصفهان

اصفهان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در ایران است. برای آشنایی با سیستم حمل و نقل این شهر زیبا با این مقاله همراه باشید.

هرساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی از اصفهان بازدید می‌کنند. حمل و نقل و جابه جایی یکی از مهم‌ترین نکات برای شهرهای توریستی است که خوشبختانه سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان به‌خوبی از پس این مورد برآمده است. در اصفهان علاوه بر تاکسی، اتوبوس و  اتوبوس تندرو می‌توانید از دوچرخه نیز استفاده کنید. همچنین مترو اصفهان نیز در حال تکمیل است.

تاکسی

تاکسی اصفهان

تاریخچه تاکسی در اصفهان به سال ۱۳۱۹ برمی‌گردد. در آن زمان کرایه مسیر دروازه تهران (میدان جمهوری اسلامی) تا دروازه دولت (میدان امام حسین) ۵ ریال بود. در حال حاضر و پس گذشت سال‌ها سیستم تاکسیرانی اصفهان بسیار گسترده شده و علاوه بر تاکسی‌های عادی، تاکسی گردشگری، تاکسی بی سیم، تاکسی ویژه پایانه، تاکسی فرودگاه و سرویس مدارس نیز به حوضه این سازمان اضافه شده است.

برای گرفتن تاکسی مانند دیگر شهرهای ایران کافی است، کنار خیابان یا در ایستگاه‌های تاکسی بایستید.

تاکنون بیشتر تاکسی‌های اصفهان مجهز به سامانه هوشمند شده‌اند که از طریق این سیستم می‌توانید کرایه خود را به‌وسیله کارت‌های بانکی یا اصفهان کارت یا کارت الکترونیکی حمل و نقل پرداخت کنید.

اصفهان کارت

اصفهان کارت

این سامانه برای پرداخت‌های خرد‌ شهری مانند تاکسی، اتوبوس، دوچرخه و هر پرداخت دیگری طراحی شده. در حال حاضر شما می‌توانید این کارت‌ها را از باجه‌های فروش بلیط در ایستگاه اتوبوس تهیه کنید. همچنین می‌توانید تا سقف ۲۰۰۰۰ تومان این کارت را شارژ کنید. از این کارت می‌توانید برای تاکسی، اتوبوس، دوچرخه، مراکز تفریحی، پارکینگ و باغ پرندگان استفاده کنید.

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم تاکسیرانی در اصفهان هم به روز شده و شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن تپسی، راید یا اسنپ به‌صورت اینترنتی تاکسی بگیرید

اتوبوس

اتوبوس اصفهان

یک سال پس از احداث تاکسیرانی، شرکت اتوبوس رانی در سال ۱۳۲۰ راه‌اندازی شد. شرکت اتوبوس رانی در ابتدا فقط هشت مسیر را پوشش می‌داد. در حال حاضر اتوبوس رانی اصفهان بیش از ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد. سیستم اتوبوس رانی اصفهان یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل کشور است که بیشتر سطح شهر را پوشش می‌دهد.

تمامی اتوبوس‌های خط واحد اصفهان به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز هستند و باید با  اصفهان کارت یا حمل و نقل، کرایه را پرداخت کنید.

BRT

BRT اصفهان

اتوبوس تندرو یا همان BRT یکی از بهترین راه‌ها برای جابه‌جایی است. خط حرکت مخصوص، کیفیت بالا، سرعت مناسب از خصوصیات این وسیله است. این سامانه در سال ۱۳۹۰، با حدود ۴۰ دستگاه اتوبوس، در اصفهان شروع به کار کرد. در حال حاضر اتوبوس تندرو اصفهان ۶ خط دارد که روزانه تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران را جابه‌جا می‌کند.

برای پرداخت کرایه همانند اتوبوس باید از کارت حمل و نقل یا اصفهان کارت استفاده کنید.

مترو

مترو اصفهان

مترو یکی از بهترین و محبوب‌ترین وسیله‌های حمل و نقل در سراسر جهان است. نبود ترافیک و جلوگیری از افزایش آلودگی محیط زیست از ویژگی‌های این وسیله است. افزایش جمعیت و گسترش شهر اصفهان، باعث شد تا پروژه مترو اصفهان نیز کلید بخورد. مترو اصفهان علاوه بر پوشش درون‌شهری، بعضی از شهرهای اطراف را نیز به اصفهان متصل می‌کند. در حال حاضر مترو اصفهان دارای سه خط ریلی است.

به یاد داشته باشید که همواره می‌توانید انواع ??? ?????? را در کجارو مقایسه کرده و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع اصفهان

دیدگاه