فرودگاه بین المللی دیرستان؛ قشم

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
فرودگاه بین المللی دیرستان؛ قشم

قشم به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد سالانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند و فرودگاه بین المللی قشم یا همان فرودگاه دیرستان در روستای دیرستان از جزیره قشم واقع شده است. 

قشم یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران به حساب می‌آید که سالانه گردشگران بسیاری را از ایران و سرتاسر جهان میزبانی می‌کند. این شهر جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و ساختار تاریخی آن نیز بر زیبایی‌های قشم می‌افزاید. قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است که مساحتی در حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع دارد و در استان هرمزگان واقع شده است. گردشگران برای رسیدن به این جزیره باید از طریق آبی یا هوایی وارد عمل شوند.

همچنین، قشم فرودگاهی بین المللی دارد که در روستای دیرستان واقع شده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵,۳۴۸ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۴۳۷,۰۹۰ کیلوگرم بار و ۴,۴۴۵,۷۹۸ نفر مسافر از طریق فرودگاه دیرستان جابجا شدند.

تاریخچه فرودگاه دیرستان

مطالعات اولیه احداث فرودگاه قشم از سال ۱۳۰۴ شروع و در سال ۱۳۳۵ عملیات ساختمانی آن آغاز شد. البته جابجائی مسافر و حمل بار در فرودگاه دیرستان از سال ۱۳۴۹ با دو پرواز در هفته از نوع DC6 بین قشم - تهران و بالعکس آغاز شده است.

فرودگاه قشم

مساحت اولیه پایانه فرودگاه قشم ۶۰۰ مترمربع وطول باند اصلی ۲۶۰۰ متر با عرض ۴۵ متر وباند فرعی ۲۰۰۰متر با عرض ۴۵متر مربع بود. در سال ۱۳۶۰ عملیات تطویل و روکش باند اصلی به طول ۳۸۴۵متر عرض ۶۰ متر ارتقاء‌یافت و در نهایت، در سال ۱۳۶۶ به بهره برداری و در سال ۱۳۶۹ تحویل آن انجام شد. در سال ۱۳۶۲ انعقاد قرارداد توسعه ترمینال فرودگاه به میزان ۱۲۰۰متر مربع منعقد ودر سال ۱۳۶۶ مساحت ترمینال‌ها به ۱۸۰۰ مترمربع افزایش و مجددا در سال ۱۳۶۹ با ایجاد توسعه پایانه پایانه حجاج (طبقه دوم) به ۲۶۰۰متر مربع گسترش یافت.

فرودگاه قشم

همچنین، در سال ۱۳۷۲ پایانه حجاج با زیربنای ۳۰۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید. 

مشخصات فرودگاه

فرودگاه قشم

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
  • کد یاتا: GSM
  • کد ایکائو: OIKQ
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۲ متر
  • فاصله هوایی قشم تا تهران: ۱۰۷۲ کیلومتر معادل ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه پرواز

موقعیت جغرافیایی

موقعیت فرودگاه بین المللی قشم روی نقشه

فرودگاه بین المللی قشم در نزدیکی روستای دیرستان در مرکز جزیره قشم واقع شده است. سطح آسفالت این فرودگاه ۴۲۲۶ متر طول دارد.

اطلاعات پرواز

فرودگاه قشم

فرودگاه بین المللی قشم یا همان فرودگاه دیرستان سالانه تعداد زیادی مسافر و بار را جا به جا می‌کند. فرودگاه دیرستان یکی از پنج فرودگاه اختصاصی کشور است که در حال حاضر روزانه بیش از ده پرواز داخلی و خارجی به مقاصد تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و دبی دارد. پروازهای فرودگاه قشم از تهران به جزیره قشم و از قشم به تهران همه روزه برقرار است، اما پرواز به شهرهایی چون مشهد و اصفهان، تنها دو روز در هفته انجام می‌شود. هواپیمای شرکت‌های زیادی از این فرودگاه بلند می‌شوند و به مقاصد گوناگونی سفر می‌کنند. در ادامه می‌توانید اطلاعات پرواز این فرودگاه را مطالعه کنید:

مطالب مرتبط:

دیدگاه