غذاهای محلی هنگ کنگ؛ از دیم سام تا ماهی قل قلی

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
غذاهای محلی هنگ کنگ؛ از دیم سام تا ماهی قل قلی

یکی از دلایل شهرت هنگ کنگ غذاهای محلی آن است و باید گفت علاوه بر غذاهایی که با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار نیست، غذاهای خوشمزه دیگری نیز دارد که با آن‌ها آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

بومی های هنگ کنگ وقتی به هم می‌رسند اولین سوالی که از هم می‌پرسند این است: «چیزی خوردی؟» پس تعجبی ندارد که غذا در این شهر محبوبیت بالایی داشته باشد، هرچند که از دنیاهای غرب و شرق تاثیر فراوان گرفته است. در ادامه به معرفی بهترین غذاهای هنگ گنک می‌پردازیم.

دیم سام (Dim Sum)

دیم سام

یکی از بهترین دلایل سفر به هنگ کنگ خوردن دیم سام است. در چین باستان برای نوشیدن چای، سنتی به نام یام چا (Yam Cha) وجود دارد. در این سنت همراه با چای خوراکی‌های کوچکی می‌خورند که به دیم سام معروف هستند. به همین خاطر است که دیم سام اکثرا در چایخانه‌ها، یا در کنار چای سرو می‌شود.

دیم سام

دیم سام‌ها انواع مختلفی دارند، از این جهت که مواد درون آن‌ها با هم مختلف است. برخی آن را با گوشت مرغ و برخی را با میگو پر می‌کنند که البته همه آن‌ها با چای سرو می‌شوند.

خوردن دیم سام نه‌تنها یکی از سنت‌های معروف هنگ کنگ به شمار می‌رود بلکه تجربه‌ای خوشمزه و به‌یادماندنی برای گردشگران در این شهر خواهد بود. از میان چایخانه‌های شهر چای‌خانه لین هونگ (Lin Heung) پیشنهاد می‌شود. لین هونگ به‌معنای نیلوفر آبی خوش بو است که از دانه‌های نیلوفر آبی که در کیک ماه استفاده می‌شود گرفته شده است. قدمت این رستوران دو طبقه به سال ۱۸۸۹ بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

لو مای گای (Lo mai gai)

لو مای گای

لو مای گای

لو مای گای

لو مای گای نوعی دیم سام است که برای تهیه آن گوشت مرغ، قارچ چینی، سوسیس چینی، پیازچه، و گاهی میگوی خشک‌شده یا تخم‌مرغ نمکی را داخل برنج قرار می‌دهند سپس آن را در برگ نیلوفر می‌پیچند و بخارپز می‌کنند. در شمال آمریکا از برگ موز یا انگور به‌جای نیلوفر استفاده می‌کنند. این غذا را در تمام رستوران‌های دیم سام می‌توانید سفارش دهید. از جمله این رستوران‌ها چای‌خانه لین هونگ، رستوران دون کی (Duen Kee)، و سام هویی یات (Sam Hui Yat) است.

بیشتر بخوانید:

غاز بریان

غاز بریان

غاز بریان

از دیگر غذاهای چینی که در اروپا نیز سرو می‌شود کباب غاز است. برای تهیه این غذا، غاز را با ادویه‌های مخصوص طعم‌دار کرده سپس درون کوره روی زغال کباب می‌کنند. غاز بریانی که به‌خوبی پخته شده باشد استخوان‌های نرم و گوشت تردی دارد. این غذا را معمولا با سس آلو که به آن سس اردک نیز گفته می‌شود سرو می‌کنند. از جمله مواد طعم‌دهنده رایجی که در غاز بریان استفاده می‌شود سیب، بلوط شیرین، آلو، پیاز و ادویه‌های رایج نمک، فلفل و مرزنگوش است.

برخی رستوران ها به خاطر قیمت بالای این غذا از اردک به‌جای غاز استفاده می‌کنند.

رستوران‌های پیشنهادی: یات لوک (Yat Lok)، و یانگ کی (Yung Kee).

بیشتر بخوانید:

مرغ بریان

مرغ بریان

استعداد و مهارت چینی‌ها در کباب کردن انواع گوشت تحسین برانگیز است. از دیگر کباب‌های خوشمزه و رایج چینی مرغ بریان است که مواد آن بی‌شباهت به غاز بریان نیست. در تهیه مرغ بریان از ادویه کمتری استفاده می‌شود. در جنوب چین این غذا بسیار ترد و چرب است به‌طوری که انگار در روغن سرخ شده تا اینکه کباب شده باشد. با اینکه پوست مرغ بسیار ترد است اما گوشت آن همچنان آبدار و نرم باقی می‌ماند. گاه کباب را برای طعم بهتر و بیشتر در نمک معطر می‌غلتانند.

رستوران‌های پیشنهادی: وینگ کی (Wing Kee).

بیشتر بخوانید:

بریسکت کری یا بریسکت نودل

بریسکت نودل و بریسکت کری

بریسکت نودل و بریسکت کری

بریسکت به‌معنای گوشت سینه است. در هنگ کنگ رستوران‌های خوب و فراوانی وجود دارند که گوشت سینه گوساله را که به‌صورت خورش همراه با ادویه و گیاهان مخصوص پخته شده سرو می‌کنند.

گوشت گوساله را با مواد مختلفی مانند نودل در سوپ یا با نودل خشک سرو می‌کنند. در برخی موارد نیز آن را در کاری می‌غلتانند و با پوره گوشت سرو می‌کنند.

انتخاب شما هر آنچه که باشد این غذا یکی از غذاهایی است که در سفر به هنگ کنگ حتما باید امتحان کنید.

رستوران پیشنهادی: کا کی (Kau Kee).

بیشتر بخوانید:

برنج در ظروف سفالی

برنج

برنج

همان طور که از نامش پیدا است، برنج را درون یک قابلمه سفالی می‌پزند (البته بهتر است بگوییم می‌سوزانند). این برنج را با مواد مختلفی، بسته به سلیقه با موادی چون گوشت مرغ، سوسیس یا قارچ مخلوط می‌کنند. یکی از دلایلی که این غذا را خوشمزه کرده است سسی است که پیش از خوردن روی برنج می‌ریزند. یکی از بهترین قسمت‌های این غذا برنج‌های ترد و خشکی است که به دیواره‌های قابلمه چسبیده‌اند (همان ته دیگ).

به‌طور سنتی این قابلمه سفالی را روی زغال یا درون کوره های زغالی قرار می‌دادند. در برخی موارد آن را با سس سویا یا ماهی نمک‌سود سرو می‌کنند. به خاطر زمان پخت زیاد (غذا باید درون سفال به‌آرامی بپزد) مشتریان باید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنند.

رستوران پیشنهادی: رستوران Four Seasons Clay Pot Rice.

کوفته ماهی یا ماهی قل قلی

کوفته ماهی

کوفته ماهی

کوفته ماهی

ماهی قل قلی یکی از رایج‌ترین غذاها در هنگ کنگ است که به سه شکل پخت می‌شود، زرد، سفید و طلایی.

زرد

ماهی قل قلی زرد نسبت به بقیه کوچک‌تر و ارزان‌تر بوده و در خیابان (غذاهای خیابانی) به‌صورت سیخ‌های ۵ تا ۷ تایی فروخته می‌شوند. قل قلی‌ها معمولا در سس کاری معطر سرخ می‌شوند. هر غرفه سس مخصوص خود را دارد.

سفید

ماهی قل قلی‌های سفید که در رستوران‌ها سرو می‌شوند بزرگ‌تر هستند و تنها از ماهی تهیه می‌شوند و نه ماده دیگری. این ماهی‌ها را در روغن سرخ می‌کنند تا حسابی مغزپخت شود. در کنار این ماهی نودل نیز سرو می‌کنند.

طلایی

این ماهی نوعی میان‌وعده است که از لحاظ اندازه، سس و ظاهر (از لحاظ ترد، نرم، یا خشک بودن) با بقیه فرق دارد. آن‌ها می‌توانند به‌اندازه مچ دست باشند که با یک سس کاری مخصوص سرو می‌شوند و ظاهری نرم دارند.

مواد تشکیل‌دهنده اصلی این غذا ماهی، آرد و مواد طعم‌دهنده مثل نمک و شکر است. در واقع مواد تشکیل‌دهنده به نوع آن (سفید، زرد و طلایی) بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

منبع migrationology

دیدگاه