دیدنی های بابل

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی بابل؛ از آبشار شی الیم تا پارک جنگلی بابلکنار

بابل، یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان مازندران است که با شمار زیادی از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تفریحی، از پرگردشگرترین شهرهای کشور به حساب می‌آید. با ما همراه شوید تا تعدادی از جاهای دیدنی بابل را به شما معرفی کنیم تا در سفر بعدی خود، بازدید از آن‌ها را در برنامه سفرتان بگنجانید.

آبشار درازکش

دو آبشار کوتاه در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Sir Hassanpour)

آبشار درازکش یکی از زیبایی‌های بکر و دست‌نخورده طبیعت بندپی شرقی است که در دل جنگل واقع شده است و شامل پنج آبشار با ارتفاع‌های مختلف می‌شود که ارتفاع یکی از آن‌ها بیش از هفت متر است. این آبشار ابتدا به یک حوضچه بزرگ می‌ریزد و سپس به‌صورت رودخانه‌ای در جهت شمال ادامه مسیر می‌دهد که در فصل پاییز آب نسبتا زیادی دارد؛ ولی بیشترین میزان آب آن در فصل بهار است. 

اگر اهل شنا و آب‌تنی هستید، فرصت را از دست ندهید و از همین آبشار مرتفع نهایت استفاده را ببرید یا فقط در زیر سایه درختان و هوای مطبوع آن، کمی استراحت کنید. سایر آبشارها قدری جلوتر هستند؛ اما به‌دلیل مسیر گل‌ولای، بازدید از آن‌ها دشوار است.

سفر به آبشار درازکش برای افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی مناسب است و از همین رو همراه داشتن لوازمی مثل کفش کوهنوردی (پیاده‌روی)، کلاه و عینک آفتابی، لباس مناسب فصل، آب آشامیدنی، مواد غذایی مقوی و... ضرورت دارد.

آبشار شی الیم

آبشاری دو طبقه در منطقه ای جنگلی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mohammad Hajali)

آبشار شی الیم در دو کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله در میان دره‌ای انبوه از درختان جنگلی واقع شده است. این روستا از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل است که در قسمت غرب رودخانه‌ سجادرود (سجرو) قرار گرفته و با روستاهای فیروزجاه ثابت، لمسوکلا، سرجیکلاو سماکوش محله همسایه است. دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان بابل به گلوگاه، جاده سیرداغ و سپس گاوزن محله امکان‌پذیر است. دره آبشار درست در سمت شرق روستا قرار دارد.

ارتفاع آبشار طبقاتی شی الیم به بیش از ۳۰ متر می‌رسد که از صخره‌ای زیبا به پایین جاری و در طول مسیر باعث فرسایش سنگ‌ها می‌شود. حوضچه‌ای کوچک و پرآب در پایین هر طبقه وجود دارد که آب آن به طبقه زیری می‌ریزد.

آبگرم ازرو

آبگرمی روباز در منطقه ای جنگلی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mobin Fr)

آبگرم ازرو در روستای آری در بخش بندپی شرقی و ۴۵ کیلومتری جنوب بابل در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار گرفته که مجموعه طبیعی بی‌نظیری را با ترکیبی جالب عرضه می‌کند. آب معدنی فیروزه‌ای‌رنگ در دل جنگل‌های سبز، منظره‌ای خلق کرده که در کمتر جایی دیده شده است. آب با جوشش از دل زمین، استخر کوچکی پدید آورده که به‌خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماری‌های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است. دمای آب چشمه به حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ولرم است؛ عمق آن نیز تقریبا ۱٫۵ متر است.

آبگرم ازرو در دل جنگل‌های سرسبز قرار دارد

جاده دسترسی به آبگرم ازرو از شهر بابل، جاده شهید صالحی آغاز می‌شود که پس از طی مسافت ۲۵ کیلومتری از بابل، به گلوگاه در مرکز بخش بندپی شرقی می‌رسد و با عبور از پل سجادرود وارد جاده دهستان فیروزجاه و در ادامه روستای زیبا و سنتی آری می‌شود که آب معدنی زیبا را در خود جای داده است و با مجموعه اطرافش یکی از بهترین دیدنی های بابل به شمار می‌رود.

  • آدرس: ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی بابل، بخش بندپی شرقی، روستای آری (مشاهده در نقشه)

آبشار کیمون

ابشاری کوتاه در دل جنگل

منبع عکس: سایت balad.ir

کیمون روستایی در ۳۰ کیلومتری شهر بابل در بندپی شرقی است که آب‌وهوای معتدلی دارد. این روستا در دل جنگل قرار گرفته و از مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیری برخوردار است. عبور رودخانه‌ای دائمی از این روستا طراوت خاصی به آن بخشیده و همچنین بودن چند آبشار زیبا در مسیر رودخانه، زیبایی‌های این روستا را دو چندان کرده است.

قدم زدن در مسیر جنگلی و از کنار رودخانه‌ای با آبشارهای کوچک و بزرگ و همین طور کمپ زدن یا اقامت در روستا، برای علاقه‌مندان به طبیعت بسیار جذاب خواهد بود. از آنجا که حجم آب در فصل بهار بیشتر شده و آب‌وهوای معتدلی بر منطقه حاکم می‌شود، بهترین زمان سفر به آبشار کیمون به حساب می‌آید.

  • آدرس: ۳۰ کیلومتری بابل، بندپی شرقی، روستای کیمون

سد شیاده

دریاچه ای پرآب با چندین قایق تفریحی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Amir Khorouti)

سد شیاده در ۳۳ کیلومتری جنوب غربی بابل، روی رودخانه چلیم از سرشاخه‌های رودخانه بابل رود در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی این شهرستان واقع شده است. آب‌وهوای مساعد و پوشش گیاهی و جنگل‌های زیبا در کنار سد شیاده، بازدید گردشگران را نیز چند برابر کرده و از آنجا که بازدید برای عموم آزاد است، مردم می‌توانند از فضای اطراف سد نهایت لذت را ببرند. ارتفاع سد شیاده از زمین ۲۰ متر است و پوشش جنگلی در اطراف آن، جذابیتی دوچندان به آن بخشیده است. برای مسافران که قلاب و وسایل ماهی‌گیری به‌همراه دارند، امکان ماهی‌گیری وجود دارد.

سقاتالار شیاده را نیز از دست ندهید؛ اثری مربوط به اواخر دوره قاجاریه در روستای شیاده که دارای نقش‌ونگارهای زیبا با اشعار مذهبی است و به‌عنوان یک اثر ملی به حساب می‌آید. صعود به ارتفاعات نزدیک به سد شیاده، تماشای مزارع برنج در مسیر منتهی به سد، استفاده از قایق پدالی و... از گذراندن اوقاتی خوش حکایت دارند.

  • آدرس: ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل، بخش بندپی غربی، روستای شیاده، روی رودخانه چلیم (مشاهده در نقشه)

جنگل نارنجلو

جنگلی مملو از درختان سبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Fatina Rf)

جنگل نارنجلو از نزدیک‌ترین جنگل‌های سرسبز به بابل است که در بخش بندپی غربی قرار دارد. این جنگل وسیع به واسطه انواع درختانی که در خود جای داده است، جزو مناطق حفاظت‌شده به حساب می‌آید و از همین رو هنوز هم بکر و دست نخورده باقی‌مانده است. قدم زدن در جنگل و تماشای مناظر زیبای آن، استراحت در زیر سایه درختان جنگل، عکاسی و ثبت لحظه‌های ناب، گوش سپردن به صدای دلنشین پرندگان و... همگی در انتظار گردشگرانی است که لذت حضور در طبیعت را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.

جنگل نارنجلو در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ هرچند فصل بهار با آب‌وهوای مطبوع و پاییز که فصل نقاشی طبیعت و رنگارنگ شدن برگ‌ها است، بیشترین لذت را نصیب‌تان خواهد کرد.

  • آدرس: مازندران، بابل، بخش بندپی غربی

جنگل شیاده

پارک جنگلی با درختان سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مجید هادی‌پور)

جنگل زیبای شیاده در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد که به‌دلیل مرتفع بودن می‌توان سد شیاده را از بالای آن مشاهده کرد.

پارک جنگلی بابلکنار

تلالو خورشید از میان درختان جنگل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهرداد یارمحمدی)

پارک جنگلی بابلکنار (بزچفت) در فاصله ۲۲ کیلومتری شرق بابل و در روستای درونکلاشرقی و بزچفت قرار دارد. هنگام حضور در این جنگل می‌توانید در کلبه‌های جنگلی و آلاچیق‌ها یا زیر سایه درختان سرسبز و باطراوت به استراحت بپردازید و ضمن لذت‌بردن از مناظر اطراف‌تان، بساط پیک‌نیک را به پا کنید.

علاوه بر جاده‌های آسفالتی که در این پارک جنگلی به چشم می‌خورد و تردد با خودرو را آسان کرده‌اند، جاده‌های خاکی نیز وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید در آن‌ها قدم بزنید و اگر بارانی هم باریده باشد، بوی عطر خاک را استشمام کنید. ضمن اینکه رویش گیاهان در کف جاده‌های خاکی، به‌خصوص در اوایل بهار، زیبایی آن را مضاعف می‌کنند و لذت وافری را برای شما به ارمغان می‌آورند. در برخی از نقاط، درختان سر به فلک کشیده، در هم فرو رفته‌ و محیط لذت‌بخشی برای راه‌فتن خلق کرده‌اند؛ به‌طوری که حتی استراحت در زیر سایه‌شان، برای هر گردشگری جذاب خواهد بود. پارک جنگلی بابلکنار، گونه‌های مختلف گیاهی همچون شمشاد، راش، زبان‌گنجشک، بلوط، نارون و توسکا را در خود جای داده است و گونه‌های جانوری آن هم کم نیستند؛ به‌طوری که هنگام قدم‌زدن، صدای برخی از پرنده‌ها را خواهید شنید و شاید شانس دیدن‌ برخی جانوران را نیز داشته باشید.

آبشار و چشمه‌ کوچکی نیز در این پارک جنگلی وجود دارد که یکی از جاذبه‌های اصلی‌ آن محسوب می‌شود. از امکانات این منطقه می‌توان به سرویس بهداشتی، مسجد، باربیکیو، رستوران، فروشگاه و سوپر مارکت، پارک بازی کودکان و قهوه‌خانه اشاره کرد.

یک استخر یا دریاچه مصنوعی نیز در جنگل احداث شده است که امکان قایق‌سواری در آن وجود دارد و می‌توانید از استراحتگاه‌های اطراف دریاچه استفاده کنید.

  • آدرس: ۲۲ کیلومتری شرق بابل، پارک جنگلی بابلکنار

دریاچه کامی کلا

دریاچه در احاطه درختان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: کامران ثانی‌مند)

دریاچه «کامی کلا» (Kami Kola) در بخش بندپی غربی شهرستان بابل و در اطراف کوه‌های البرز قرار دارد و دارای چشم‌انداز کوه و جنگل است. این دریاچه فصلی در برخی ماه‌های سال خشک می‌شود؛ اما در سایر ایام، خصوصا اوایل بهار، با وجود آب و مناظر جنگلی زیبایی دوچندان پیدا می‌کند. بافت این منطقه کاملا روستایی بوده و عمده فعالیت مردم آن کشاورزی و دامداری سنتی است و در نتیجه علاقه‌مندان می‌توانند محصولات کشاورزی و لبنی محلی خریداری کنند.

فصل بهار، بهترین فصل زمان بازدید از دریاچه است؛ چراکه آب‌وهوا بسیار مطبوع می‌شود و زیبایی طبیعت و سرسبزی جنگل‌های اطراف دریاچه و صدای دلنشین آب، لحظه‌های نابی را برایتان رقم خواهد زد.

تکیه روستای مقریکلا

تکیه مقریکلا

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سید محمد حسین)

تکیه روستای مقریکلا در بخش‌بند پی غربی شهرستان بابل قرار دارد و اثری از دوران زندیه و قاجاریه به حساب می‌آید. ارزش و اهمیت این تکیه باعث شد که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود. تکیه مذکور توسط عبدالحسین خان در سال ۱۲۲۶ قمری بنا شد. او معمار و نجار این سازه را از اصفهان آورد و در نتیجه ستون‌های این تکیه مشابه ستون‌های چوبی چهل ستون هستند. گفته می‌شود که کار ساخت تکیه، ۱۲ سال طول کشید. بنای آجری دو طبقه آن، سقف شيبدار ساده سفالی دارد و در طبقه دوم آن، پنجره‌های ارسی به چشم می‌خورد.

این ساختمان، کاربری‌های مختلفی همچون مقر حکومتی، مدرسه علوم دینی و مدرسه نظامی داشته است و امروزه در ماه محرم، برای عزاداری امام حسین (ع) استفاده می‌شود.

آبشار کلیره

آبشار کلیره

منبع عکس: سایت wikiloc.com (عکاس: سعید آریا)

آبشار «کلیره» (Kelyareh) در روستای بتلیم در بخش بندپی شرقی استان سرسبز مازندران واقع شده است که فقط ۴۵ کیلومتر با شهر بابل و در نزدیکی شهر گلوگاه (مرکز بندپی شرقی) قرار دارد. برای رسیدن به روستای بتلیم باید از مسیری جنگلی عبور کنید که بی‌نهایت زیبا است و خود یکی از جذابیت‌های این سفر محسوب می‌شود.

اگر فصل بهار را برای مسافرت به این منطقه انتخاب کنید، بوی عطر گل‌ها و سرسبزی درختان، هوش از سرتان خواهد برد. پس از رسیدن به روستا، برای اینکه از آبشار زیبای کلیره (بتلیم) دیدن کنید، باید آماده یک جنگل‌نوردی حسابی شوید.

این ماجراجویی دل‌انگیز در دل جنگل ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و در نهایت آبشار ۱۰ متری کلیره پیش چشم‌تان ظاهر می‌شود. از آنجا که در فصل تابستان، هوا گرم است و آب آبشار کم می‌شود؛ در فصل پاییز به این منطقه بروید که هم تعداد گردشگران کمتر است و هم آب‌وهوا رو به خنکی می‌رود و آب آبشار افزایش می‌یابد. علاوه بر این، چشم‌انداز بی‌بدیل و رنگارنگ درختان، چنان منظره شگفت‌انگیزی به وجود می‌آورد که خاطره آن برای همیشه در ذهن‌تان باقی خواهد ماند.

  • آدرس: شهرستان بابل، بخش بندپی شرقی، ر وستای بتلیم

ییلاق شیخ موسی

آبشاری کم آب با ارتفاع زیاد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد قویدل)

ییلاق کوهستانی حاجی شیخ موسی یکی از خوش‌آ‌ب‌وهواترین جاذبه‌های مازندران است که در حدود ۷۰ کیلومتری بابل قرار دارد و برای رفتن به آن باید راهی گلوگاه شوید. این ییلاق بافتی قدیمی دارد و در تعطیلات و به‌خصوص فصل تابستان، پذیرای گردشگران است. علاوه بر دو بقعه حاجی شیخ موسی و امامزاده عبدالله، آبشار زیبای شیخ موسی، خانه‌های چوبی، جنگلی انبوه و سرسبز، چشمه‌های آب معدنی و… از جاذبه‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌روند.

مسجد جامع بابل

مسجد جامع بابل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیرعلی سهیلی)

مسجد جامع بابل از آثار ملی ایران است که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر قرار دارد. در تاریخ طبرستان، قدمت بنای اولیه آن سال ۱۶۰ هجری قمری ذکر شده است. این مسجد در دوره‌های مختلف، به‌ویژه عصر صفوی، بازسازی شد و در دوره فتحعلی شاه بر اثر زلزله تخریب و مجددا بنا شد. مسجد جامع دو ایوان در شرق و غرب دارد که هرکدام به یک هشتی متصل می‌شوند. داخل مسجد نیز دارای گنبدهای کوچک و بزرگ و ستون است.

امامزاده قاسم (ع)

گنبدی مخروطی از آجر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Hamid Hosseinataj)

آستانه امامزاده قاسم (ع) که بین مردم بومی با‌ نام «بقعه آستانه» شناخته می‌شود، از آثار تاریخی و مذهبی مرکز شهر بابل است. این امامزاده در ایام ماه محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا، به محل سوگواری‌ هئیت‌های عزاداری محله‌های بابل تبدیل می‌شود.

در ورودی امامزاده، یک مسجد کوچک قرار دارد که به آینه‌کاری زیبایی مزین شده است. بنای اصلی به‌صورت هشت ضلعی و با مصالح آجر ساخته شده که در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی به دست محمد علی ایمانی تعمیر و آینه‌‌کاری‌ها به آن اضافه شده است. در ورودی امامزاده، منبت‌کاری زیبایی دارد که قدمت آن به سال ۸۷۰ هجری قمری برمی‌گردد. علاوه بر این، دو صندوق نفيس چوبى داخل صحن بقعه وجود دارد که صندوق اصلى آن توسط استاد احمد نجار ساروى در تاريخ ۸۸۸ هجرى قمرى ساخته شده است.

  • آدرس: بابل، خیابان آیت الله روحانی

پل محمد حسن خان

پل محمد حسن خان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: الهه هدایتی)

پل محمد حسن خان بابل از یادگارهای دوران زندیه است که از روی رودخانه بابلرود می‌گذرد و هفت طاق اصلی و دو طاق فرعی دارد. محمد حسن ‌خان قاجار در سال ۱۱۴۶ پس از تصرف مازندران و غلبه بر کریم‌خان زند، برای نشان‌دادن قدردانی خود از مردم بابل، این پل بزرگ را احداث کرد و به همین دلیل به پل محمد حسن‌ خان معروف شد. این اثر ثبت ملی که ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض دارد، تا سال ۱۳۴۳ تنها راه ارتباطی بابل و آمل بود؛ تا اینکه راه جدیدی ساخته شد. پل مذکور یکی از تاریخی‌ترین پل‌های استان مازندران و از جاهای دیدنی و معروف بابل به حساب می‌آید. علاوه بر این، معماری عصر صفوی این سازه، ارزش و اهمیت ویژه‌ای به آن داده است.

فیلبند

اقیانوس ابر در فیلبند

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: عیسی رحیمی)

فیلبند از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل است که به‌خاطر اقیانوسی از ابر و چشم‌انداز بی‌بدیلی که به وجود می‌آورد، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد. این منطقه ییلاقی که از آن به‌عنوان «بام شرقی مازندران» یاد می‌شود، به‌دلیل ارتفاع زیادش از سطح دریا، مکانی عالی برای مشاهده پدیده اقیانوس ابر است و چه چیزی بهتر از قدم‌زدن در میان ابرها و استشمام هوای تمیز و شنیدن صدای زنگوله دام‌ها می‌تواند برایتان خاطره‌انگیز باشد!

از اواسط بهار تا ابتدای پاییز، آب‌وهوای خوبی بر این منطقه حاکم می‌شود و بهترین زمان برای دورشدن از هیاهوی شهر و لذت‌بردن از طبیعت فیلبند به شمار می‌رود. با فرارسیدن زمستان، هوای این منطقه به‌شدت سرد و برفی شده و به همین دلیل در این ایام، روستا خالی از سکنه می‌شود.

موزه بابل

موزه مردم شناسی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Ale)

موزه‌ بابل که به گنجینه‌ بابل شهرت یافته است، یکی از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی در شهرستان بابل است که عنوان تنها موزه‌ مردم‌شناسی مازندران را به خود اختصاص داده است. این مجموعه‌ فرهنگی، فعالیت خود را به‌عنوان موزه‌ باستان‌شناسی، چوب و مردم شناسی در سال ۱۳۷۵، در ساختمان شهرداری سابق که در سال ۱۳۰۷ به‌عنوان بلدیه شروع به کار کرده بود، آغاز کرد. پس از چهار سال در سال۱۳۸۲ و پس از تعمیر و بازسازی، عنوان تنها موزه‌ مردم‌شناسی مازندران را به خود اختصاص داد.

آثاری همچون صنایع دستی زنان ترکمن صحرا، پوشاک مازندران، گیلان، ترکمن و چادر شب‌بافی زنان مازندران را می‌توان در بخش مردم‌شناسی مشاهده کرد. قهوه‌خانه‌ سنتی، داروخانه‌ سنتی، یادمان‌های چوبی و باستان‌شناسی از دیگر بخش‌های دایر در این موزه‌ است. جالب است بدانید که در این موزه، ظروف و اشیا سفالی متعلق به اواخر هزاره‌ چهارم، سوم، دوم و اول پیش از میلاد نیز نگهداری می‌شود. اشیایی که نشان‌دهنده‌ تمدن دیرین مناطق شمالی کشور است.

کاخ سلطنتی بابل

عمارتی بزرگ به رنگ سفید در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: حسن خسروانی)

در جنوب شهرستان بابل، درون باغ باصفا و بسیار زیبایی که امروزه محل دانشگاه پزشکی استان مازندران است، عمارتی تاریخی، باشکوه و مجلل به نام کاخ سلطنتی بابل قرار گرفته است که متعلق به دوران پهلوی است. کاخی متشکل از دو طبقه و دارای اتاق‌هایی بسیار و سالن‌هایی متعدد است که از ویژگی‌های قابل‌توجه در ساخت آن، تزیینات زیبا و خیره‌کننده‌ای است که به‌صورت گچبری‌های زیبا و هنرمندانه اجرا شده است. سنگ، بیشترین مصالح به کار رفته در این کاخ مجلل است و تزیینات انجام شده در نمای بیرونی و داخلی آن را در کمتر عمارتهای مشابه، می‌توان یافت. جالب است بدانید که در ضلع غربی محوطه‌ کاخ و نشان‌دهنده با ساخت کاخ سلطنتی، بنای دیگری به نام «برج کاخ بابل»، به‌صورت هشت‌ضلعی و در دو طبقه‌ احداث شده است. این آثار تاریخی امروزه میزبان گردشگران و توریست‌های بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

هفت آبشار (تیرکن)

آبشاری پرآب در دل جنگل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیررضا حسن‌زاده)

یکی از زیباترین و خارق‌العاده‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی های بابل، پدیده‌ای است طبیعی که به نام «آبشار تیرکن» یا »هفت آبشار» شناخته می‌شود. این جاذبه‌ی زیبای گردشگری در روستایی به همین نام، در مراتع «کالبکوشت» و در بخش بابل‌کنار این شهرستان قرار گرفته و دارای ارتفاعی بالغ بر ۹ متر است. در این منطقه می‌توان هفت آبشار کوچک را مشاهده کرد که به «آبشارهای تیرکن» شهرت یافته است.

روستای دیوا عمران

جریان رودخانه در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Samira82 Sodagar)

در بخش بندپی شهرستان بابل، روستایی تاریخی به نام «دیوا عمران» قرار گرفته است که منزلگاه دو طایفه به نام‌های «عمران» و «ملک‌شاه» از طایفه‌های ساکن بندپی است. جالب است بدانید در این روستا تکیه‌ای قدیمی با معماری قاجاری قرار دارد که پیشینه‌‌ آن به ۱۲۰ سال پیش بازمی‌گردد.

تالاب حیدر کلا

تالابی با گل های نیلوفر

منبع عکس:‌ گوگل مپ (عکاس: علی قشقایی)

تالاب حیدر کلا یا بوستان ‌نیلوفر آبی، از بزرگ‌ترین تالاب‌های مازندران است که به‌لطف وجود نیلوفرهای آبی و پرندگان مهاجر و کمیاب، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. این تالاب، محلی برای تفریح و گردش خانواده‌های بابلی به شمار می‌رود؛ مضاف بر اینکه در فصل‌ ماهی‌گیری به پاتوقی برای علاقه‌مندان به ماهی‌گیری تفریحی تبدیل می‌شود. تالاب مذکور با وسعت ۳۴ هکتار، آب کشاورزی سه منطقه را تامین می‌کند. از امکانات این محل می‌توان به نمازخانه، سفره‌خانه، اسکله قایق‌رانی، آلاچیق، اسب‌سواری، وسایل بازی کودکان و... اشاره کرد.

طبیعت با آغوشی باز و دستانی گرم از ما استقبال کرده و می‌خواهد که از زیبایی‌اش لذت بریم. چرا انسان باید آنچه را در طبیعت ساخته شده از بین ببرد!؟ «جبران خلیل جبران»

پرسش‌های متداول

آبشارهای معروف بابل کدامند؟

از آبشارهای معروف بابل می‌توان به آبشار درازکش، آبشار شی الیم، آبشار کیمون و آبشار کلیره اشاره کرد.

کدام منطقه ییلاقی بابل به بام شرقی مازندران معروف است؟

فیلبند به‌خاطر اقیانوسی از ابر و چشم‌انداز بی‌بدیلی که به وجود می‌آورد، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد و از آن به‌عنوان «بام شرقی مازندران» یاد می‌شود.

نویسندگان: صدیقه شجاعی، محبوبه حسنی