ونیز و چهار راهکار برای تجربه این شهر شناور

مرتضی روحی
مرتضی روحی یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
ونیز و چهار راهکار برای تجربه این شهر شناور

شهر ونیز شهری بسیار دیدنی در ایتالیا است. اما به دست گرفتن نقشه و راه افتادن در خیابان‌ها و پس‌کوچه‌های آن شاید اتلاف وقت باشد. برای آشنایی با چهار راهکار بهینه گردش در این شهر با کجارو همراه شوید.

شهری را تصور کنید که در آن جاده‌ها با رودخانه‌ها و چرخ‌ها با پاروها جایگزین شده اند. اگرچه قوانین و الگوهای عبور و مرور همچنان وجود دارند اما فقط شیوه‌های حمل و نقل شناور قابل قبول هستند.

این شهر قدیمی‌زمانی مرکز بازرگانی جهان بود، ارسال کشتی‌هایی با بازرگانان به سرزمین‌های دور سبب پرورش سیاحانی چون مارکووپلو در آن شد. تنها یک مکان نظیر آن در جهان وجود دارد و آن هم ونیز نامیده می‌شود.

زندگی در این جزیره بسیار منحصر به فرد و متفاوت از هر جای دیگر در زمین است و این را تنها با بودن در آنجا می‌توان حس کرد. در طول اوج فصل سفر، این جزیره بسیار کوچک با فقط چند کیلومتر مربع وسعت هر روز میزبان صدهزار گردشگر جدید است.

این ازدحام جمعیت و تاریخچه بسیار غنی شهر که شما را احاطه کرده می‌تواند کمی ‌گیج کننده باشد اما این چهار نکته به شما کمک خواهد کرد که بهترین بخش‌های ونیز را ببینید.

گم شدن در خیابان‌ها و پس‌کوچه‌های ونیز 

ونیز به معنای واقعی کلمه بزرگترین مارپیچ با اندازه‌های طبیعی در جهان است. در آنجا چیزی به عنوان زوایای قائمه یا جهت‌های اصلی وجود ندارد. خیابان‌ها و کانال‌های تو در تو باعث ایجاد بن بست‌های متناوب می‌شوند.

مسیرهای باریک می‌تواند هر علامت قابل مشاهده ای را که جهت حرکت را مشخص می‌کند پنهان کنند. این کاملا بستگی به شانس دارد که بعد از تعداد زیادی از دورهای اشتباهی ناگهان بتوانید از کوچه‌های تنگ و خسته کننده فرار کرده و به یک میدان باز (piazza) برسید.

در میدان ممکن است یک کلیسای کوچک، یک فواره و یا یک رستوران در فضای باز پیدا کنید و از هوای تازه و بوتیک‌های زیبا لذت ببرید.

کوچه های ونیز

سپس بار دیگر خود را در کوچه بعدی گم کنید. می‌توانید ساعت‌ها را در این شهر شناور سپری کنید و هرگز دوبار در همان خیابان قبلی قدم نگذارید.

وسعت این شهر تنها چند کیلومتر مربع است اما طول کانالها روی هم به بیش از صدکیلومتر می‌رسد.

کوچه ها

در سراسر جزیره بارها گردشگرانی را می‌بینید که با چرخاندن نقشه‌ها در دست در تلاش برای یافتن مسیر صحیح هستند اما عده‌ای دیگر بی پروا و تصادفی به کوچه‌ها وارد می‌شوند و سعی می‌کنند از حس واقعی گم شدن که حسی شگفت انگیز از کشف و شهود است لذت ببرند.

جزء دسته دوم باشید و این احساس سردرگمی‌ را در آغوش بگیرید. ونیز می‌تواند چنین حس اعجاب آوری را به شما پیشکش کند.

به بالای برج ناقوس سنت مارکو بروید

اگر به توصیه قبلی عمل کرده باشید بدون شک در اندک زمانی به میدان سنت مارکو برخورد خواهید کرد. بعد از عبور از پیچ و خم کوچه‌های تنگ و خسته کننده احساسی جز عجله برای رسیدن به فضای وسیع و باز و روشن سنت مارکو باقی نمی‌ماند.

در یک سمت خیابان باسیلیکا را می‌بینید و درست در مقابل شما، دهمین سازه بلند ایتالیایی یعنی برج ناقوس سنت مارکو واقع شده است.

صف بازدید همیشه طولانی است اما این انتظار کشیدن و خرید بلیط شش یورویی را به شما توصیه میکنم زیرا پس از آن چشم اندازی زیبا و وصف ناشدنی از طول جزیره پر پیچ و خم برای ساعت‌ها شما را در دام خواهد انداخت.

سنت مارکو

از بالای برج نه تنها کل جزیره، بلکه تا اعماق دریای اژه و رشته کوه دولومیت که با طول یکصدکیلومتر گسترده شده در داخل کشور قابل مشاهده است.

سقف‌های نارنجی خانه‌ها به نظر می‌رسد که به یکدیگر متصل شده اند با شکاف‌های کوچکی در بین آن‌ها که نشان می‌دهد یک کانال یا کوچه باریک از میان آن ساختمان‌های به هم فشرده عبور می‌کند.

درست در پایین برج یک چشم انداز منحصر به فرد از سقف سنتی باسیلیکای سنت مارکو (St. Mark’s Basilica) و کاخ دوج (the Doge’s palace) وجود دارد.

همزمان صدها کبوتری را مشاهده می‌کنید که در میدان سنت مارکو توسط کودکانی دنبال می‌شوند که سعی دارند با خرده‌های نان آن‌ها را به سمت خود بکشانند.

سنت مارکو

اکثر مواقع ونیز شلوغ و متراکم است بنابراین حس ورزش نسیم خنک دریا در بالای برج بسیار روح بخش است و این برج تنها مکانی در شهر است که یک نمای جامع و کامل و منحصر به فرد از جزیره به بیننده ارائه می‌دهد.

در ضمن اگر خوش شانس باشید تا در زمان مناسبی در هنگام به صدا درآمدن ناقوس‌های هفت تنی برج در آن بالا باشید صحنه ای بی‌نظیر و به یاد ماندنی از حرکت و صدای مهیب ناقوس‌ها را شاهد خواهید بود که هرگز فراموش نمی‌شود.

هنگام طلوع خورشید به پل آکادمیا بروید

یک دورنمای خیلی قدیمی‌ و سنتی از شهر ونیز از روی پل آکادمیا قابل مشاهده است که شامل خروجی کانال و باسیلیکای سنت ماریا (the Saint Maria Basilica) می‌شود.

از آنجایی که گردشگران دیگر هم برای دیدن این منظره جمع می‌شوند، این موضوع منجر به ازدحام بیش از حد در پل می‌شود. در زمان غروب خورشید که رفته رفته رنگ آسمان به سایه‌های زیبای نارنجی و ارغوانی متمایل می‌شود جمعیت چندین برابر می‌شود.

با این حال شما همچنان می‌توانید این پل و بخش بزرگی از ونیز را برای خود داشته باشید.

نمای پل آکادمیا

برای بهره‌‌مند شدن از روشنایی جادویی، خیابان‌های خلوت، آب راکد و هوای خنک قبل ازطلوع خورشید بلند شوید و از همه مهم‌تر اینکه در این زمان از آنجا که پل رو به شرق است آسمان در پشت باسیلیکا بسیار رنگارنگ‌تر و پویاتر از زمان غروب خورشید است.

از سایر مناظر دیدنی و مهم ونیز در سکوت شهر لذت ببرید ، پیش از آنکه ازدحام گردشگران به آرامی ‌پدیدار شود و کوچه‌ها و کانال‌ها را پرکند.

به گندولا سواری بروید

در لیست آرزوهای بسیاری از مردم شناور شدن در کانال‌های شهر ونیز در درون یک گندولا وجود دارد. سوار شدن به گندولا می‌تواند یکی از برجسته ترین قسمت‌های سفر شما به ونیز باشد.

در خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام، گندولا می‌تواند وسیله ای برای یک فرار زیبا از میان انبوه مردم و راهی منحصر به فرد برای کشف گوشه و کنارهای شهر ونیز که تنها با قایق قابل دسترسی هستند باشد.

گندولا سواری

در حالی‌که قایقران هدایت درون کانال‌ها را به عهده دارد شما می‌توانید نقشه را زمین بگذارید و از محیطی که شما را در بر گرفته لذت ببرید.

گه‌گاه ممکن است از کوچه‌های باریک و تنگ فرار کنید و به شلوغی کانال اصلی برسید اما به سرعت می‌توانید  از زیر یک پل به کانالی ساکت و آرام هدایت شوید.

گندولا در کوچه های فرعی

قایق سواری ارزان نیست و هزینه آن برای نیم ساعت به هشتاد یورو می‌رسد پس از انتخاب صحیح قایقران خود مطمئن شوید. بهترین کار این است که از مراکز اصلی فاصله بگیرید و یک قایقران را در کوچه‌های فرعی پیدا کنید.

ونیز شهری جادویی و بسیار پر مهر است. شاید مهمترین چیز در ونیز این باشد که همه جا و همه وقت در لحظه حضور داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه