راهنمای سفر به فیجی

فیجی کشوری جزیره‌ای در منطقه‌ ملانزی در اقیانوس آرام جنوبی است. با راهنمای سفر به فیجی، همراه کجارو باشید.

فیجی را بهتر بشناسید:

درباره فیجی

اطلاعات ضروری فیجی

آب‌ و‌ هوای فیجی

بهترین زمان سفر به فیجی

هزینه‌های سفر به فیجی

جاهای دیدنی فیجی

رژیم غذایی در فیجی

درباره فیجی

فیجی مجموعه‌ای از جزایر آتش‌فشانی است که در نواری ۱۶۰۰ کیلومتری در جنوب اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. این مقصد دوردست و منحصربه‌فرد از دو جزیره‌ بزرگ و اصلی به نام‌های ویتی لوو (Viti Levu) و وانوا لوو (Vanua Levu) و نزدیک به ۹۰۰ جزیره‌ کوچک‌تر تشکیل شده است. اگر به‌دنبال محیطی دنج و آرام و خصوصی در این جزیره‌ها هستید، حتما آن را پیدا می‌کنید.

طبیعت و اهالی فیجی

عکس از وب‌سایت straitstimes.com (عکاس: نامشخص)

برخلاف باور عموم، سفر به فیجی جزو سفرهای گران‌قیمت نیست. البته تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌های ساحلی لوکس و مجللی در فیجی وجود دارد ولی مهمان‌خانه‌های ارزان هم در این جزایر پیدا می‌شود. علاوه بر اقامتگاه، پیدا کردن غذای ارزان هم در فیجی بسیار راحت و دسترسی به این جزایر به‌سادگی امکان‌پذیر است. این راهنمای سفر به شما کمک می‌کند تا برای سفر به این جزایر زیبا برنامه‌‌ریزی کنید. جزایر فیجی یکی از ارزان‌ترین مقصدهای گردشگری در اقیانوس آرام است.

اطلاعات ضروری فیجی

اختلاف ساعت با تهران

فیجی در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +12 واقع شده و ۷ ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

انگلیسی

فیجیایی

هندی فیجی

واحد پول

دلار فیجی (FJD)

نوع برق شهری

برق شهری در فیجی ۲۴۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع I است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق I

عکس از وب‌سایت power-plug-socket.com

کد کشور

۶۷۹+

شماره‌های اضطراری

پلیس ۹۱۷

اورژانس ۹۱۱

آتش‌نشانی ۹۱۰

اورژانس بلایای طبیعی ۹۱۵

جهت رانندگی

چپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی نادی

سووا – فرودگاه بین‌المللی نوسوری

آب‌ و‌ هوای فیجی

طبیعت فیجی

عکس از وب‌سایت thecrowdedplanet.com (عکاس: نامشخص)

فیجی آب و هوای گرم استوایی دارد که برای تعطیلات ساحلی، ایدئال است. دمای هوا در فیجی به‌ندرت از محدوده‌ ۲۶ تا ۳۱ درجه‌ سانتی‌گراد خارج می‌شود. وزش بادهای جنوب شرقی از مارس تا نوامبر موجب خشکی هوا می‌شود و فصل بارندگی از دسامبر تا آوریل است.

بهترین زمان سفر به فیجی

درمجموع، بهترین زمان برای سفر به فیجی از اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر است زمانی که هنوز قیمت پروازها و اقامتگاه‌ها به بیشترین مقدار خود نرسیده است. در این مدت از بارش خبری نیست، هوا گرم است و گردشگاه‌ها و سواحل، خلوت‌تر هستند.

هزینه‌های سفر به فیجی

اقامت

Holiday Inn Suva, an IHG Hotel

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها از شبی ۱۵ دلار فیجی شروع می‌شود. البته بیشتر هاستل‌ها به‌طور میانگین ۳۰ دلار هزینه دارند. برای اقامت در اتاق‌های خصوصی هاستل باید شبی ۱۰۰ دلار بپردازید. اقامت در طبیعت و چادر زدن هم در فیجی امکان‌پذیر است ولی بیشتر اردوگاه‌ها زیر نظر هاستل‌ها اداره می‌شوند و قیمت آن‌ها تقریبا با خوابگاه هاستل برابر است.

گزینه‌های ارزان در میان هتل های فیجی از شبی ۶۰ دلار به‌ازای اتاق دوتخته شروع می‌شوند. گردشگاه‌های زنجیره‌ای لوکس شبی ۲۵۰ دلار هزینه دارند. با استفاده از سایت Airbnb می‌توانید در سراسر جزیره، اقامتگاه اشتراکی پیدا کنید. هزینه‌ این اقامتگاه‌ها از شبی ۴۰ دلار شروع می‌شود. این نکته را در نظر بگیرید که هرچه از جزایر اصلی دورتر شوید، قیمت‌ها افزایش می‌یابند.

غذا

غذاهای فیجی

عکس از وب‌سایت lavishlytravel.com (عکاس: نامشخص)

با پرداخت ۴ دلار می‌توانید غذای ارزان بخورید اما وعده‌های غذایی در بیشتر رستوران‌های معمولی در حدود ۱۰ دلار قیمت دارند. برای غذا خوردن در رستوران‌های میان‌رده حدود ۳۰ دلار باید بپردازید. در بیشتر جزیره‌ها هزینه‌ اقامت شامل سه وعده غذا در روز هم می‌شود بنابراین از این فرصت استفاده کنید. اگر تصمیم دارید خودتان آشپزی کنید هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته بین ۳۵ تا ۵۰ دلار است که بستگی به رژیم غذایی شما دارد.

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل در فیجی

عکس از وب‌سایت nomadicgal.co (عکاس: نامشخص)

اتوبوس‌ها وسیله‌ای مناسب و ارزان برای جابه‌جایی در فیجی هستند. سفر ۴ ساعته از سووا (Suva) به نادی (Nadi) در جزیره‌ اصلی حدود ۵۰ دلار هزینه دارد. تاکسی‌ها معمولا بیش از ۱۰ دلار هزینه ندارند. برای پروازها هم هرچه زودتر رزو کنید، تخفیف بیشتری می‌گیرید. مسافرت بین جزیره‌ها معمولا با قایق‌های کوچکی انجام می‌شود که هتل‌ها و هاستل‌ها در اختیار دارند. برای برخی از مسیرها، فرابر هم وجود دارد.

فعالیت‌های تفریحی

هزینه‌ غواصی در حدود ۲۰۰ دلار است. هزینه‌ تورهای رودگردی ۵۰۰ دلار است و فقط در جزایر اصلی و بزرگ‌تر امکان‌پذیر است. ورودی پارک‌های ملی ارزان است و حدود ۱۵ دلار قیمت دارد.

میانگین هزینه روزانه‌ پیشنهادی: ۷۵ تا ۲۰۰ دلار فیجی 

این هزینه‌ پیشنهادی در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

غذاهای خیابانی فیجی

عکس از وب‌سایت scti.co.nz (عکاس: نامشخص)

غذا خوردن در غرفه‌های خیابانی: در غرفه‌های خیابانی غذاهای حاضری را می‌توانید با کمترین هزینه خریداری کنید. با پرداخت ۲ دلار می‌توانید کاری یا چیپس و ماهی بخورید.

استفاده اشتراکی از تاکسی‌: با این روش تاکسی‌ها تا جایی که جا دارند مسافر سوار می‌کنند و شما هزینه‌ تاکسی دربست نمی‌دهید. کرایه‌ این تاکسی‌ها معمولا با اتوبوس برابر است. این گزینه بهترین انتخاب برای سفرهای طولانی‌تر است.

همراه داشتن آب و غذا: اگر به جزایر دوردست سفر می‌کنید بهتر است آب و غذا و وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کنید و با خود ببرید. چون در جزایر دوردست‌تر، همه چیز گران‌تر است.

جاهای دیدنی فیجی

آبشارهای فیجی

عکس از وب‌سایت lonelyplanet.com/Getty Images (عکاس: De Agostini)

فیجی به خاطر جزایر زیبا و مردم مهمان‌نوازش مشهور است. بیش از ۳۰۰ جزیره وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. جاذبه‌های استوایی متعددی در این بهشت روی زمین، منتظر حضور شما است. رودگردی، غواصی، بازدید از مناطق باستانی، گشت و گذار در جنگل‌های بارانی، موج‌سواری، بازدید از غارهای شگفت‌انگیز و مرموزی که میراث جهانی یونسکو هستند و تماشای چهارمین صخره‌ مرجانی بزرگ دنیا، از جاذبه‌های منحصربه‌فردی هستند که گردشگران را از سراسر دنیا به فیجی می‌کشانند. فیجی یک مقصد گردشگری خانوادگی محسوب می‌شود و تفریحات زیادی برای کودکان دارد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فیجی آشنا می‌شویم.

کروز بلو لاگون (Blue Lagoon): جزایر مامانوکا (Mamanuca) و یاساوا (Yasawa)

فیجی

اگر می‌خواهید در سفر به فیجی چندین جزیره را ببینید، کروز بلو لاگون بهترین گزینه برای گشت و گذار در فیجی است. کروزهای ۶۸ نفری و صمیمانه‌ بلو لاگون سه برنامه‌ سفر مختلف را در جزایر زیبا و دیدنی مامانوکا و یاساوا ارائه می‌کنند. گردشگران می‌توانند از بین کروزهای سه، چهار یا هفت روزه انتخاب کنند. همه‌ این کروزها در برنامه‌ سفر انعطاف‌پذیر هستند و ممکن است با توجه به وضعیت هوا و مراسم و جشن‌های محلی تغییر کنند. هر روز حداکثر ۴ ساعت در مسیر هستید و بیشتر روز را برای گشت و گذار در جزایر وقت دارید. فعالیت‌های در نظر گرفته شده در این تورها عبارت است از شنا، غواصی، پیک‌نیک در جزایر غیرمسکونی، ماهیگیری، بازدید از جاذبه‌های محلی و روستاها و...

کلود بریک (Cloudbreak)، جزیره‌ مامانوکا

فیجی

این شکست موج در صدر فهرست بهترین و چالش‌برانگیزترین امواج دنیا برای علاقه‌مندان به موج‌سواری قرار دارد. کلود بریک در دو کیلومتری از گردشگاه جزیره‌ تاوارونا قرار دارد. با توجه به عوامل مختلف ارتفاع این موج از یک تا شش متر متغیر است. این موج از طریق جت اسکی قابل دسترسی است و فقط موج‌سواران حرفه‌ای می‌توانند از موج‌سواری در این منطقه لذت ببرند. این منطقه چندین موج معروف دیگر دارد که همگی مقصدهای محبوب موج‌سواران دنیا هستند.

پارک میراث ملی بوما (Bouma)، جزیره‌ Taveuni

فیجی

عاشقان طبیعت، دوستداران پیاده‌روی در منظره‌های طبیعی و علاقه‌مندان به تماشای پرندگان در این پارک ملی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی دنیا لذت می‌برند. این پارک در سال ۱۹۹۰ ساخته شده و شامل ۱۵۰ کیلومتر مربع جنگل بارانی است. در این جنگل‌ها، گیاهان کم‌یاب استوایی و تنوع بی‌نظیری از پرندگان را خواهید دید. ۴ روستا در این پارک وجود دارد که هرکدام مدیریت بخشی از پارک را بر عهده دارند. در این پارک بی‌نظیر می‌توانید از تفریحاتی چون شنا، تماشای آبشارها، غواصی، بازدید از مناطق باستانی و قایق‌سواری لذت ببرید. در استخرهای طبیعی تشکیل شده در ارتفاعات آتشفشانی، هنگام شنا، زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی دنیا را خواهید دید. در این پارک یک دریاچه هم وجود دارد. در جزایر بارانی این پارک گلی کمیاب به نام اشک دخترک (Tagimaucia) می‌روید که بومی همین منطقه است. قله‌ ۱۱۹۵ متری De Voeux، چشم‌اندازهای نفس‌گیری از جزیره و اطراف آن را به نمایش می‌گذارد.

تالاب Beqa، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

در حدود ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی نادی (Nadi) این تالاب میزبان دوستداران غواصی و علاقه‌مندان به ماجراجویی است. بیشتر کسانی که این تالاب را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، مشتاق غواصی با کوسه ماهی‌ها هستند. در این منطقه، مربیان مجرب غواصی با در نظر گرفتن تمام نکات ایمنی و امنیتی، غواصان را در تجربه‌ بی‌نظیر دنیای زیر آب همراهی می‌کنند. غواصان می‌توانند موجودات مختلف دریایی را در زیستگاه طبیعی‌شان از نزدیک تماشا کنند. اگر به‌دنبال تجربه‌ای آرام‌تر هستید، در این منطقه بیش از ۱۰۰ مرکز غواصی وجود دارد. می‌توانید ماهیان رنگارنگ زیر دریا و مرجان‌های زیبا را تماشا کنید و لذت ببرید. در جزیره‌ای به همین نام می‌توانید سنت‌های بومی قبایل محلی را ببینید و در جشن‌های سنتی آن‌ها شرکت کنید.

پسیفیک هاربر (Pacific Harbour)، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

در کمتر از ۵۰ کیلومتری سووا (Suva)، پسیفیک هابر، پایتخت ماجراجویی فیجی قرار دارد. گردشگاه‌های ساحلی و لوکس این منطقه از دهه‌ ۱۹۷۰ کم کم شروع به کار کردند. امروزه این منطقه به مکانی محبوب برای دوستداران هیجان تبدیل شده است. از فعالیت‌های تفریحی محبوب در این منطقه می‌توان به رودگردی، زیپ لاین، جت اسکی، موج‌سواری و غواصی اشاره کرد. اگر به‌دنبال تفریحات آرام‌تری هستید، می‌توانید از رستوران‌ها، کافه‌ها، غرفه‌های فروش سوغات و رویدادهای فرهنگی لذت ببرید. اماکن اقامتی در این منطقه تنوع زیادی دارند؛ از هاستل‌های ارزان گرفته تا تفرجگاه‌های لوکس.

رود ناووا (Navua)، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

این رود، ۶۵ کیلومتر از جزیره‌ ویتی لوو تا سواحل شرقی ادامه دارد و از کنار جنگل‌های شگفت‌انگیز بارانی، آبشارها و دره‌های زیبا می‌گذرد. در این رود می‌توانید قایق‌سواری و رودگردی را تجربه کنید. علاوه بر منظره‌های زیبا، حیات وحش این منطقه هم بسیار دیدنی است و پرندگان رنگارنگ و گونه‌های مختلف جانوری را در سفر خود خواهید دید. علاوه بر تفریحات هیجان‌انگیز در دل طبیعت، در این منطقه می‌توانید تجربیات فرهنگی را هم به سفر خود اضافه کنید. گشت و گذار در دهکده‌های محلی و شرکت در آیین‌های سنتی آن‌ها تجربه‌ای متفاوت در سفر به فیجی خواهد بود. در این منطقه با وجود این تفریحات هیجان‌انگیز، طبیعت استوایی و فرهنگ بومی، فیجی واقعی را از نزدیک تجربه خواهید کرد.

باغ اسلیپینگ جاینت (Sleeping Giant) و چشمه‌های آب گرم سابتو (Sabeto)، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

باغ‌های اسلیپینگ جاینت در دامنه‌های سرسبز قله‌ای به همین نام قرار دارند و کمتر از ۳۰ دقیقه با ماشین تا نادی فاصله دارند. این باغ‌ها یک مقصد گردشگری عالی برای سفر یک روزه هستند به‌خصوص اگر به طبیعت علاقه داشته باشید. در این باغ‌های زیبا بیش از ۲ هزار گونه از ارکیده و نیلوفر آبی وجود دارد. برای گشت و گذار در این باغ مسیرهای زیبایی وجود دارد و می‌توانید با عبور از این مسیرها محیط آرام و زیبای این باغ را تجربه کنید. تورهای رایگان برای آشنایی با تاریخچه‌ این باغ‌ها برگزار می‌شود.

بعد از اینکه از این باغ‌های زیبا دیدن کردید، سری به چشمه‌های آب گرم سابتو و استخر گل بزنید و از خواص چشمه‌های معدنی و حمام کردن در گل‌های درمانی استفاده کنید.

آب‌سنگ مرجانی Great Astrolabe Reef، جزیره‌ کاداوو (Kadavu)

فیجی

کاداوو، چهارمین جزیره‌ بزرگ فیجی است. چهارمین مجموعه صخره‌های مرجانی دنیا این جزیره را در بر گرفته‌اند. غواصان زیادی از سراسر دنیا برای لذت بردن از محیط طبیعی زیبا و دنیای شگفت‌انگیز زیر آب به این منطقه سفر می‌کنند. تونل‌ها، غارها، ماهی‌های رنگارنگ و مرجان‌های سخت و نرم تنها گوشه‌ای از شگفتی‌های زیر آب در این آب سنگ‌های مرجانی هستند.

بیشتر مراکز غواصی این منطقه به‌راحتی از طریق قایق از سواحل جنوبی کاداوو قابل دسترسی هستند. جریان‌های آب ملایم‌اند و قدرت دید بین ۱۰ تا ۴۰ متر است. با سطوح مختلف مهارت در غواصی می‌توانید جایی را برای این تجربه‌ هیجان‌انگیز در این منطقه پیدا کنید. علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند در برخی از محدوده‌های مشخص شده، ماهیگیری کنند چون این منطقه به داشتن انواع گونه‌های نول ماهی مشهور است.

غارهای ساوایی لائو (Sawa-i-Lau)، جزیره‌ یاساوا

جاذبه‌های طبیعی فیجی

عکس از وب‌سایت bluelagooncruises.com (عکاس: نامشخص)

در شمال جزیره‌ یاسا، غارهای شگفت‌انگیز و مرموز ساوایی لائو پس از هزاران سال بر اثر وزش باد و امواج دریا و فرسایش تشکیل شده‌اند. اولین غار سنگ آهکی به‌راحتی قابل دسترسی است و گردشگران می‌توانند در آب‌های کریستالی و خنک استخر ایجاد شده در غار شنا کنند و شگفتی این فرم‌های صخره‌ای را ستایش کنند. برای دسترسی به غارهای داخلی، باید از یک تونل زیر آب عبور کنید. اهالی این منطقه معتقدند که این غار، قلب یاساوا و آرامگاه یکی از خدایان باستانی فیجی است. فراموش نکنید که غار دوم در صورتی قابل دسترسی خواهد بود که جزر و مد اجازه بدهد. برای بازدید از این غارها بهتر است که حتما از راهنمای تور کمک بگیرید.

پارک ملی تپه‌های شنی سیگاتوکا (Sigatoka)، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

در ۶۰ کیلومتری جنوب نادی، پارک ملی تپه‌های شنی سیگاتوکا قرار گرفته است. این پارک، اولین پارک ملی این کشور است و به‌منظور حفاظت از اکوسیستم حساس شن‌های ساحلی در نزدیکی دهانه‌ رود سیگاتوکا، پایه‌گذاری شده است. این تپه‌های شنی ارتفاعی از ۲۰ تا ۶۰ متر دارند و از بالاترین قله، چشم‌انداز زیبایی را به نمایش می‌گذارند. تورهای مختلفی چه با راهنما چه بدون راهنمای برای بازدید از این منطقه برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از جذاب‌ترین بخش‌های این تورها تماشای مناطق باستانی و آثار تاریخی و صنایع دستی اقوام باستانی است که شامل سفال‌هایی با ۲ هزار سال قدمت است. یکی از بزرگترین بناهای آرامگاهی در اقیانوس آرام و ابزارهای فلزی به جامانده از اقوام باستانی این منطقه از دیگر دیدنی‌های این پارک هستند. یکی از فعالیت‌های تفریحی محبوب در این منطقه، تماشای پرندگان است. یک مرکز توریستی در پارک وجود دارد که اطلاعات کاملی در مورد تاریخچه و اکولوژی پارک به گردشگران می‌دهد.

کولا اکو پارک (Kula Eco Park)، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

در ذخیره‌گاه طبیعی کولا اکو پارک در سیگاتوکا می‌توانید ایگوانای تاجدار فیجی را از نزدیک ببینید. علاوه بر این، پرنده‌های بومی فیجی در این مجموعه به زیبایی به نمایش درآمده‌اند. در این مجموعه به گونه‌های در معرض خطر انقراض و روش‌های حفاظت از آن‌ها آشنا می‌شوید. گذرگاه‌های چوبی در سراسر این منطقه‌ جنگلی وجود دارند و از طریق آن‌ها می‌توانید به بخش‌های مختلف پارک سر بزنید. گیاهان استوایی، مارمولک‌ها، مارها و پرنده‌های بومی از گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی هستند که در این ذخیره‌گاه طبیعی خواهید دید. نمایشگاه‌های دریایی هم در این مجموعه وجود دارد که شامل ماهی‌های گرمسیری، مرجان‌های رنگارنگ و لاک‌پشت‌های دریایی است. اگر به حیات وحش علاقه دارید و با خانواده سفر کرده‌اید، مطمئنا هم خودتان و هم بچه‌ها از تماشای این جاذبه‌ گردشگری دیدنی، لذت خواهید برد.

موزه‌ فیجی، جزیره‌ ویتی لوو

فیجی

این موزه در باغ‌های ترستن (Thurston) در سووای مرکزی واقع شده است. در این موزه‌ کوچک می‌توانید همه چیز را در مورد تاریخ و فرهنگ شگفت‌آور فیجی یاد بگیرید. موزه‌ فیجی، به‌عنوان یکی از بهترین موزه‌های اقیانوس آرام جنوبی شناخته می‌شود و نمایشگاه‌های مختلفی از فرهنگ اقوام بومی فیجی، تاریخ استعمار بریتانیا، تاثیر جمعیت زیاد بومیان منطقه و تاریخ طبیعی فیجی دارد. در بخش نمایشگاه دریایی این موزه، قایق‌های دو تنه‌ سنتی فیجی و قایق‌های مسطح الواری قدیمی به نمایش در آمده‌اند. از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به تاریخچه‌ آیین‌های آدم‌خواری، آثار سفالی پیدا شده در منطقه‌ باستانی سیگاتوکا و آثار هنری هنرمندان معصار فیجی اشاره کرد. در باغ‌های اطراف این موزه، بعد از بازدید از نمایشگاه‌های مختلف می‌توانید استراحت کنید.

معبد سری سیوا سوبرامانیا (Sri Siva Subramaniya)، نادی

فیجی

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری نادی، این معبد زیبا و رنگارنگ است که بزرگترین معبد هندو در نیم‌کره‌ جنوبی است. گردشگران زیادی برای تماشای معماری دراویدی (Dravidian) و تحسین کردن عظمت و شکوه این بنا به این منطقه سفر می‌کنند. غیر از گردشگران زائران زیادی هم از این معبد بازدید می‌کنند. هنرمندانی از هند به این منطقه سفر کرده‌اند تا معبد را نقاشی کنند و نقاشی‌های دیواری رنگارنگ آن را ترسیم کنند. هنگام بازدید از این معبد باید به قوانین مربوط به پوشش احترام بگذارید. کفش‌های خود را در بیاورید و بالاتنه‌ خود را بپوشانید.

لووکا (Levuka)، جزیره‌ اووالو (Ovalau)

فیجی

تنها میراث فرهنگی یونسکو در فیجی، لووکا، پایتخت جزیره‌ اووالو است. این شهر اولین پایتخت استعماری در فیجی بوده است. اینجا همان شهری است که اروپایی‌ها در اوایل قرن نوزدهم میلادی سکنی گزیدند. بخش تاریخی شهر با ساختمان‌های قدیمی و دیدنی‌اش در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شد. امروزه این شهر فقط یک مقصد گردشگری جذاب نیست بلکه دریچه‌ای به تاریخ فیجی است؛ شهری که در میان درختان انبه و نخل‌های نارگیل جا خوش کرده است. از دیدنی‌های این شهر می‌توان رویال هتل را نام برد که در دهه‌ ۱۸۶۰ افتتاح شده و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هتل، قدیمی‌ترین هتل در منطقه‌ جنوب اقیانوس آرام است. یکی دیگر از دیدنی‌های این شهر، کلیسای قلب مقدس است که قدمت آن به دهه‌ ۱۸۶۰ برمی‌گردد.

جزایر مامانوکا (Mamanucas)

جزایر مامانوکا در فیجی

عکس از وب‌سایت tahitilegends.com (عکاس: نامشخص)

مامانوکا مجموعه‌ای از جزایر کوچک است که کمی دورتر از ساحل نادی قرار دارند و مقصدی محبوب برای غواصان و شناگران هستند. بسیاری از گردشگران این جزیره‌ها را به‌عنوان مقصد سفر یک روزه‌ خود از جزیره‌ نادی انتخاب می‌کنند. در این جزایر از بهترین امکانات غواصی دنیا می‌توانید استفاده کنید و دنیای شگفت‌انگیز و رنگارنگ زیر آب را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. اگر غواصی دوست ندارید، نگران نباشید. اینجا هزاران تفریح ساحلی دارد و سواحل این جزایر بسیار دیدنی و برای یک استراحت جانانه در آفتاب ساحل، ایدئال هستند. اگر می‌توانید مدت اقامت خود را تمدید کنید چون زمانی که مسافران یک روزه به مبدا خود بر می‌گردند، همه‌ سواحل منطقه مال شما می‌شود!

سووا (Suva)

شهر سووا

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Maksym Kozlenko)

سووا به‌عنوان پایتخت فیجی، یکی از جاهایی است که حتما باید از آن دیدن کنید. این شهر در جزیره‌ بزرگ ویتی لوو قرار دارد. مسجدها و معابد زیبا، معماری استعماری، تفریحات شبانه و رستوران‌ها از مهم‌ترین دلایل جذابیت این شهر برای گردشگران است. اگر می‌خواهید زندگی اهالی فیجی را از نزدیک لمس کنید به شنبه‌بازار شهر سر بزنید. در این بازار می‌توانید سوغاتی بخرید و غذای ارزان محلی بخورید.

لوتوکا (Lautoka)

این شهر را با نام شهر قند می‌شناسند. لوتوکا دومین شهر بزرگ فیجی است و بزرگترین کارخانه‌ قند نیم‌کره‌ جنوبی را در اختیار دارد. در این شهر می‌توانید از باغ گیاه‌شناسی و مساجد شهر دیدن کنید. اگر می‌خواهید پیاده‌گردی در دل طبیعت و تماشای آبشارها و جنگل‌ها را تجربه کنید، به پارک میراث ملی کورویانیتو (Koroyanitu) سر بزنید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

رودگردی

رودگردی در فیجی

عکس از وب‌سایت oars.com (عکاس: نامشخص)

اگر عاشق هیجان و ماجراجویی هستید، یکی از تورهای رودگردی را که در جزایر مختلف برگزار می‌شود انتخاب کنید و از آن لذت ببرید. رود ناووا (Navua) از ارتفاعات ویتی لوو می‌گذرد و آبشارها و تنداب‌های زیبایی را ایجاد می‌کند که هم برای رودگردان حرفه‌ای و هم برای آماتورها مناسب است. بیشتر گردشگران، تجربه‌ هیجان‌انگیز رودگردی را با قایق‌سواری در رودخانه‌ها ترکیب می‌کنند. اما این تورها معمولا خیلی گران هستند و در حدود ۵۰۰ دلار فیجی هزینه دارند.

غواصی

غواصی در فیجی

عکس از وب‌سایت flyandsea.com (عکاس: نامشخص)

بیشتر کسانی که به فیجی سفر می‌کنند حداقل یک روز از سفر خود را به غواصی در آب‌های گرم می‌گذرانند. حتی اگر غواصی بلد نیستید در این جزیره می‌توانید آن را از مربیان مجرب و کارآزموده یاد بگیرید و این لذت فوق‌العاده را تجربه کنید. قدرت دید در آب‌های این منطقه شگفت‌انگیز است؛ تا ۴۰ متر اطراف خود را در زیر آب به وضوح خواهید دید. زیر آب، دنیایی از مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ پیش چشمان شما به رقص در می‌آیند.

موج‌سواری

موج‌سواری در فیجی

عکس از وب‌سایت namotuislandfiji.com (عکاس: نامشخص)

در بسیاری از مناطق ساحلی و جزایر دنیا امکان موج‌سواری وجود دارد اما فیجی یکی از مشهورترین مقصدهای دنیا برای موج‌سواری است. البته امواج مشهور این منطقه برای مبتدیان مناسب نیستند اما در در آب‌های سیگاتوکا می‌توانید تجربه‌ای آرام‌تر را پشت سر بگذارید. بادسواری و کایت سرفینگ از تجربیات متفاوت و جذابی هستند که در جزیره‌ مامانوکا امکان آن برای گردشگران فراهم شده است. 

جزایر یاساوا

جزایر یاساوا در فیجی

عکس از وب‌سایت turtleairways.com (عکاس: نامشخص)

کوله‌گردها و کسانی که دوست دارند سفر ارزانی داشته باشند، معمولا جزایر یاساوا را به‌عنوان مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند. چون اماکن اقامتی این جزیره ارزان‌تر هستند و وسایل حمل و نقل عمومی آن هم هزینه‌ کمتری دارند. به‌علاوه، محیط این جزایر بسیار جوان‌پسند و پر از شور و نشاط و تفریحات شبانه است. اگر می‌خواهید قیمت‌های ارزان‌تر و شب‌های آرام‌تری را تجربه کنید، در جزایر کمتر شناخته شده اقامت کنید. فیلم مرداب آبی در این مجموعه جزایر فیلم‌برداری شده است.

رژیم غذایی در فیجی

فیجی

رژیم غذایی سنتی فیجی، یک رژیم غذایی سالم است. فیجی یک کشور چند فرهنگی است و مردمی از نژادها و کشورهای مختلف در آن زندگی می‌کنند. همین مسئله باعث شده که در خانه‌ اهالی این کشور غذاهای ملل مختلف البته با تغییرات اندک، تهیه شود. مثلا اگر در فیجی غذای هندی و چینی دیدید نباید تعجب کنید. فیجی به غذاهای دریایی‌اش مشهور است.

اگر در بازارهای فیجی قدم بزنید، طیف وسیعی از محصولات تازه را خواهید دید که نقشی اساسی در آشپزی فیجی دارند. همین تنوع محصولات تازه و خلاقیت بومیان فیجی در آشپزی، دست به دست هم داده تا رژیم غذایی این کشور، یک رژیم غذایی متفاوت و منحصربه‌فرد باشد.

غذاهای فیجی

عکس از وب‌سایت kanufiji.com (عکاس: نامشخص)

عناصر اصلی در آشپزی فیجی عبارت‌اند از سیب‌زمینی شیرین، تارو (نوعی ریشه‌ خوراکی)، برنج،‌ مانیوک، نارگیل و ماهی. متدهای ابتدایی آشپزی در فیجی عبارت است از کباب‌ کردن روی آتش یا زیر خاک. مهاجرت هندی‌ها به فیجی در دهه‌ ۱۸۷۰ آغاز شد؛ زمانی که هزاران هندی برای کار در کارخانه‌ قند راهی این جزیره شدند. آن‌ها مواد غذایی جدید را از وطن خود به فیجی بردند. فرهنگ دو ملت با هم ادغام شد و اکنون یک سبک از آشپزی به نام آشپزی هندی ـ فیجیایی در این کشور رایج است. به همین دلیل است که آشپزی در فیجی، عناصری از آشپزی هندی مثل ادویه‌های فراوان و کاری دارد.

همان طور که از یک کشور جزیره‌ای انتظار می‌رود، آشپزی در فیجی کاملا تحت‌تاثیر محیط دریایی اطرافش است. غذاهای سنتی این کشور با انواع موجودات دریایی و آبزیان مختلف تهیه می‌شوند. در ادامه با تعدادی از غذاهای فیجی آشنا می‌شویم.

کوکودا (Kokoda)

فیجی

یکی از غذاهای محبوبی که به سبک‌ها و شیوه‌های مختلف تهیه می‌شود و انواع متفاوتی دارد، کوکودا است. برای تهیه‌ این غذا از موادی چون ماهی، پیاز، کرم نارگیل، لیمو، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. جزایر مختلف اقیانوس آرام، روش‌های مختلفی برای طبخ این غذا دارند اما همه‌ آن‌ها در استفاده از ماهی، کرم نارگیل و آبلیمو مشترک هستند. اهالی فیجی از چیلی برای طعم‌دار کردن این غذا استفاده می‌کنند. این غذا انتخاب خوبی به‌عنوان استارتر است. از آنجایی که برای پخت این غذا ماهی را از چند ساعت قبل مارینه می‌کنند، بافتی نرم و لذیذ پیدا می‌کند. در فیجی این غذا را به‌طور سنتی در یک صدف بزرگ یا نصفه‌ پوست نارگیل سرو می‌کنند.

لووو (Lovo)

فیجی

لووو یکی از غذاهای لذیذ فیجی است که برای مناسبت‌های خاص مثل عروسی و جشن‌های مختلف تهیه می‌شود. ترجمه‌ کلمه‌ لووو عبارت است از غذایی که در خاک و زیر زمین پخته می‌شود. مناطق همسایه‌ فیجی هم این غذا را به سبک و شیوه‌ خودشان تهیه می‌کنند. برای پخت این غذا به شیوه‌ پختن در زیر زمین، ابتدا چاله‌ای می‌کنند و آن را با پوسته‌های نارگیل می‌پوشانند دور آن‌ها را آتش می‌زنند و یک سنگ هم روی آن قرار می‌دهند. مواد تشکیل‌دهنده‌ این غذا عبارت است از گوشت، ماهی و سبزیجات که در برگ موز یا برگ تارو پیچیده می‌شوند و سپس آن را روی سنگی که کاملا گرم شده قرار می‌دهند. این شیوه‌ آشپزی برای پخت آرام غذا برای مدت دو تا سه ساعت و جا افتادن و طعم‌دار شدن غذا ایدئال است و غذای آماده شده طعم و عطر دودی بی‌نظیری دارد. در بیشتر گردشگاه‌های بزرگ فیجی یک شب در هفته این غذا به همین شیوه‌ سنتی طبخ می‌شود.

دوروکا (Duruka)، مارچوبه‌ فیجی

فیجی

مارچوبه‌ فیجی یک سبزی منحصربه‌فرد است که انواع مختلفی دارد مثل دوروکای قرمز و دوروکای سبز. اهالی فیجی این سبزی را با شیر نارگیل یا کاری ترکیب می‌کنند و غذاهای مختلفی با آن می‌پزند. در سفر به فیجی این سبزی خاص را حتما باید امتحان کنید.

تارو (Taro)

فیجی

تارو یکی از مهم‌ترین مواد غذایی تشکیل‌دهنده‌ی غذاهای فیجی است که سابقه‌ مصرف آن به چندین قرن پیش برمی‌گردد. این ماده‌ غذایی به‌قدری دارای اهمیت فرهنگی است که در فیجی روز تارو جشن گرفته می‌شود. این روز در اولین ماه کامل در ماه مه برگزار می‌شود. این ماده‌ غذایی یک ریشه‌ خوراکی شبیه سیب‌ زمینی است که رنگ بنفش دارد. آن را مثل سیب‌زمینی به‌شکل پوره یا چیپس مصرف می‌کنند. همه‌ بخش‌های این گیاه قابل خوردن است؛ ریشه، ساقه و برگ. برگ‌های این گیاه را سرخ می‌کنند یا حتی در شیر نارگیل می‌پزند یا همراه با مرغ از آن خوراک تهیه می‌کنند. در سفر به فیجی حتما این سبزی لذیذ را امتحان کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

فیجی کجاست؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map