تور گروهی - انفرادی در ساحل آمالفی ایتالیا

مرتضی روحی
مرتضی روحی پنجشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
تور گروهی - انفرادی در ساحل آمالفی ایتالیا

تورهای گروهی انفرادی تورهایی هستند که در گردشگری معاصر اقبال به آن‌ها بیشتر شده است. برای شناخت این شیوه از گردشگری با کجارو همراه باشید.

تری کالبی یک نویسنده مستقل است و در این مقاله آنچه را در یک تور گروهی انفرادی ممکن است شاهد آن باشید به تصویر می‌کشد و از زبان شرکت کنندگان در تور، ایده‌ها و نظراتشان را بازگو می‌کند. در ادامه با تور گروهی انفرادی بیشتر آشنا می‌شویم.

در یک روز آفتابی از ماه اکتبر، یک اتوبوس کوچک با هفده مسافر، روستایی کوهستانی در ایتالیا را به مقصد شهر ساحلی و مشهور آمالفی ترک کرد. منظره جاده مارپیچ، چشم‌اندازی دیدنی از صخره های ناهموار، روستاهایی کوچک با سقف‌های قرمز و تلألو درخشان دریای مدیترانه را به نمایش می‌گذاشت. در داخل اتوبوس پیوسته صدای خنده‌های بلند و پچ پچ مسافران و فریادهای گاه و بیگاه فضا را پر می‌کرد.

این یک گردش علمی مدرسه یا یک برنامه تحصیلی خارج از کشور یا حتی تجدید دیدار خانوادگی نبود. بسیاری از آنها تا دیروز هرگز یکدیگر را ندیده بودند. غیر از برخی مسافران، بقیه غریبه‌هایی کامل بودند که تصمیم داشتند به عنوان یک سفر انفرادی یک «تور ساحلی آمالفی » را برگزار کنند.

آمالفی

 تعدادی از آن مسافران غریبه اتاقی مشترک در هتل داشتند. بقیه اما اتاق‌های تکی را برای اقامت انتخاب کردند. به نظر می‌رسید که گروه در مراحل اولیه شکل‌گیری باشد اگرچه در طول روز اول گه‌گاه صداهای اعتراض از انتهای اتوبوس به گوش می‌رسید.

گروه تفریحی متشکل بود از ۱۱ مسافر انفرادی، یک مادر و دختر، یک زوج اروپایی و یک زن و شوهر کانادایی با محدوده سنی سی سال تا شصت سال و اکثرا بریتانیایی تبار.

هنگام پیاده‌‌روی به بالای «کوه وزو» و در طول مسیر مشهور راه خدایان، همین طور در گشت و گذار در «ناپل»، «کاپری»، «آمالفی» و شهر باستانی «هرکولانیوم» رفته رفته دوستی بین همسفران بیشتر می‌شد.

 همگی در هتل کوچکی اقامت داشتند که به صورت خانوادگی اداره می‌شد. صبحانه سلف سرویس (بوفه صبحانه) و میز شام مشترک سبب تقویت رفاقت و همدلی بیشتر در بین همه می‌شد و نوشیدنی و خوراکی‌های خوشمزه ایتالیایی هم به این نزدیکی کمک می‌کرد.

آمالفی

 آمار دقیق سفرهای انفرادی چه به عنوان بخشی از یک گروه یا کاملاً به تنهایی مشخص نیست اما کارشناسان سفر می‌گویند که این تعداد رو به افزایش است.

یافته‌های مطالعات جهانی ویزا در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روند سفرهای انفرادی رو به افزایش است و ۲۴ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آخرین سفر تفریحی بین‌المللی آنها به صورت انفرادی بوده است.

این رقم در سال ۲۰۱۳ برابر ۱۵ درصد بود. در سال ۲۰۱۶ سایت TripAdvisor در یک مطالعه بین ۳۶۰۰۰ توریست در ۳۳ کشور دریافت که ۳۴ درصد آنها تنها سفر می‌کنند.

«جنیس واو» بنیانگذار و ناشر سایت SoloTravelerWorld.com می‌گوید:

دست کم  در پنج سال گذشته به صورت چشمگیری تعداد مسافرانی که به صورت انفرادی سفر کرده‌اند در حال رشد است.

او همچنین می‌گوید:

خواه شما به صورت مستقل به سفر بروید یا همراه با یک گروه، اساس اولیه‌ای که زندگی روزمره تان بر آن بنا شده را پشت سر می‌گذارید و وارد دنیایی جدید می‌شوید و بسته به شرایط، در مسیر دنبال کردن علایق و خواسته‌هایتان قدم می‌گذارید.

به عقیده «رابین بروکس»، مدیر بازاریابی و روابط عمومی شرکت بریتانیایی Exodus Travels، برگزارکننده تورهای شهر آمالفی، ۶۶ درصد از سفرهای رزرو شده برای تورهای آمالفی برگزار شده در سال ۲۰۱۶، به صورت انفرادی بودند.

این در حالی که آمار سال قبل از آن به ۵۰ درصد می‌رسید به علاوه اینکه تعداد مسافران آمریکایی که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به این موج مسافرت‌های انفرادی پیوستند سیر به شدت صعودی داشته به صورتی که افزایش ۱۴۱ درصدی در تعداد مسافران آمریکایی که بدون همراه سفر خود را رزرو کرده بود مشاهده شد.

 مسافران انفرادی بخش بزرگی از تورهای Exodus را به خود اختصاص داده‌اند. این شرکت برای سرویس دادن به افراد به جای خانواده‌ها یا گروه‌های دوستان در وب‌سایت خود به طور خاص ۵۶ سفر را به عنوان سفر انفرادی طراحی کرد.

«بروکس» می‌گوید: «انسان‌ها در جستجوی چالش‌های جدید هستند، به این دلیل ما شاهد افزایش سفرهای انفرادی هستیم، امروزه نداشتن یک همسفر برای آنها که عاشق سفر کردن هستند نمی‌تواند مانع از اجرای برنامه‌های مورد علاقه‌شان شود».

در واقع دلایل زیادی برای سفر انفرادی خواه به صورت انتخابی خواه بر اساس ضرورت وجود دارد.

 «سیمون پرسلی» چهل و پنج ساله، مدیر بیمه از انگلستان، یکی از سه مرد و یکی از ۱۱ مسافر انفرادی تور آمالفی بود. بسیاری از دوستان او فرزندان کوچکی داشتند بنابراین تعطیلات را با فرزندان خود در خانه سپری می‌کردند.

او که در تورهای متعدد Exodus شرکت کرده می‌گوید:

به نظر می‌رسد من می‌توانم انتخاب کنم که تعطیلات را در خانه سپری کنم یا اینکه با دوستان خود به تعطیلات خانوادگی بروم.

آمالفی

 در عوض او مسافرت انفرادی را انتخاب می کند زیرا می‌تواند تصمیم بگیرد که دقیقا می‌خواهد که چه کاری را در چه زمانی انجام بدهد فارغ از اینکه مجبور شود با علایق و زمانبندی‌های همسفران یا خانواده‌هایشان خود را هماهنگ کند.

 «کارولین وود هاوس» کتابدار، ۵۰ ساله از بریستول انگلستان دریافت که زمان و انگیزه سفر دارد اما نه لزوما با یک همسفر که از قضا یکی از فرزندان کم سن و سال خودش بود، پس تصمیم گرفت سفر با تور گروهی انفرادی را آغاز کند.

همچنین او درباره یکی دیگر از مزایای تور گروهی انفرادی که برای او جذاب بود می گوید:

من مجبور بودم همیشه همه جزئیات تعطیلاتمان را خودم سازماندهی کنم و این ایده برای من بسیار جذاب بود که شرکت Exodus به جای من، کار دشوار برنامه‌ریزی سفر مثل انتخاب راهنماها، اقامتگاه‎ها و هماهنگی‌ها را انجام دهد.

«وود هاوس» در حال برنامه‌‌ریزی یک سفر سه هفته‌ای به پرو به عنوان مسافر یک تور گروهی انفرادی معتقد است:

رفتن به این نوع سفرها مرا قادر خواهد ساخت که بیشتر ماجراجویی کنم و به مکان‌هایی بروم که هرگز خودم به تنهایی جرات رفتن به آنجا را نداشتم.

آمالفی

«نیکولا رابرتز» ۳۸ ساله، مامور املاک و مستغلات از ریدینگ انگلستان که بعد از درگذشت یکی از نزدیکانش به یک تعطیلات نیاز داشت گفت:

اگرچه من خانواده و دوستانی دارم که می‌توانم با آنها به سفر بروم اما تصمیم گرفتم که به تنهایی این کار را انجام دهم و تلاش دارم که چیزهای متفاوتی را تجربه کنم و و به خودم فرصت فکر کردن بیشتر بدهم.

 سفر آمالفی برای «میرا استوری» فیزیوتراپیست بازنشسته از کریف اسکاتلند سومین تور با شرکت Exodus بود.

او می‌گوید:

من از رفتن به این سفرها لذت می‌برم و فکر می‌کنم در واقع کمی شبیه یک مهمانی هستند، شما می‌توانید به تنهایی قدم بزنید یا اینکه در حال قدم زدن با افراد مختلفی گپ بزنید و همین طور شام هم در کنار آنها بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

در وب‌سایت Exodus Travels لیست سفرهای انفرادی طراحی شده از جمله تور فرهنگی ساحل آمالفی برای اکتبر سال جاری قرار داده شده است.

تور شامل هفت شب اقامت هتل، همه وعده‌های صبحانه و شش وعده شام می‌شود. اتاق‌ها لزوما تکی نیست اگر می‌خواهید با فرد دیگری شریک شوید، می‌توانید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه