راهنمای خرید در بازارهای شبانه‌ بالی، اندونزی

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
راهنمای خرید در بازارهای شبانه‌ بالی، اندونزی

بالی یکی از مقصدهای گردشگری محبوب دنیا است. در این مطلب با بازارهای شبانه‌ی بالی آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که گشت‌و‌گذار شبانه را دوست دارید، این بازارهای شبانه بهترین انتخاب برای شما هستند. در این بازارها می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از خرید کردن داشته باشید و بهترین غذاهای محلی را نوش جان کنید. در این بازارهای شبانه علاوه‌بر اینکه تنقلات و خوراکی‌های لذیذ محلی را نوش جان می‌کنید، می‌توانید وسایل خانه و محصولات و کالاهای داخلی و سنتی را از غرفه‌ها بخرید. بیشتر این بازارها از ساعت ۶ عصر شروع به کار می‌کنند و فرصتی عالی برای استفاده از غذاهای محلی و محصولات داخلی با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

در ادامه با ۵ بازار شبانه‌ی مشهور و پرطرفدار در تور بالی آشنا می‌شویم. این بازارها گرچه شلوغ و پرازدحام هستند اما در آن‌ها می‌توانید حسابی چانه بزنید، محصولات ارزان بخرید و زندگی اهالی را از نزدیک لمس کنید. حتی اگر قصد خرید ندارید، قدم زدن در یکی از بازارهای شبانه‌ی بالی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود.

۱. بازار سیندو (Sindu)، بازار سنتی محصولا غذایی تازه

بازارهای شبانه بالی

این بازار که در میان اهالی با نام بازار سنتی سانور (Sanur) مشهور است، اصلی‌ترین بازار مواد غذایی تازه در منطقه‌ی روستایی سانور محسوب می‌شود. این بازار، بعد از غروب آفتاب، پر از فروشندگانی می‌شود که در غرفه‌های متعدد، غذاهای خیابانی و سنتی را سرو می‌کنند.

البته این بازار با نام بازار شبانه شناخته می‌شود اما از پیش از طلوع‌ آفتاب شروع به کار می‌کند و از همان ساعت اولیه، شلوغ و پررفت و آمد است. گرچه نام آن بازار سنتی است اما فضایی که بازار در آن برپا می‌شود، مدرن و تمیز است و ۱۵۰ غرفه دارد که در اطراف راهرو‌های سرامیک شده قرار گرفته‌اند. در این غرفه‌ها انواع میوه و سبزی تازه، ادویه و سایر اقلام غذایی را خواهید یافت.

در اطراف این ردیف‌های مرکزی، غرفه‌های خصوصی هم وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید وسایل منزل، خرده ریز آشپزخانه، چاپ باتیک و سایر منسوجات سنتی را تهیه کنید. غرفه‌های غذا هم بخش دیگری از بازار را تشکیل می‌دهند که غذاهای خیابانی و نوشیدنی‌های خنک می‌فروشند. در این بازار می‌توانید از محصولات محلی با قیمت بسیار کم بهره‌مند شوید. با وجود ظاهر مدرن، شیوه‌های خرید سنتی و چانه زدن در این بازار رواج دارد.

بیشتر غرفه‌های مواد غذایی تازه تا قبل از ساعت ۸ تعطیل می‌شوند اما غرفه‌های فروش غذا و بسیاری از غرفه‌های دیگر تا دیروقت باز می‌مانند. بسیاری از غرفه‌های غذای خیابانی تازه از ساعت ۶ عصر کار خود را شروع می‌کنند. از این ساعت به بعد، بوی غذا و گوشت کباب شده در بازار می‌پیچد.

ساعت کار: ۷ صبح تا ۱۱ شب

۲. بازار شبانه‌ی گیانیار (Gianyar)

بازارهای شبانه بالی

بازار شبانه یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های منطقه‌ی گیانیار است. هم اهالی منطقه و هم گردشگران بین‌المللی به این بازار سر می‌زنند. این بازار بهترین مکان برای امتحان کردن طعم غذاهای محلی است. تنوع این غذاها بسیار زیاد است و می‌توانید باتوجه‌به ذائقه‌ی خودتان یکی را انتخاب و نوش جان کنید. این بازار در خیابان اصلی شهر یعنی Jalan Ngurah Rai قرار دارد.

این خیابان، روزها مثل هزاران خیابان دیگر است اما از حوالی ساعت ۵ بعدازظهر به بهشتی برای دوستداران غذا تبدیل می‌شود. از این ساعت به بعد می‌توانید بهترین غذاهای خیابانی و محلی بالی را امتحان کنید از سوپ کوفته قلقلی (bakso) گرفته تا ساتای مرغ و بره. علاوه‌بر انواع غذا، دسرها و نوشیدنی‌های محلی هم بخش دیگری از محصولات غرفه‌ها را تشکیل می‌دهند.

در تمام روزهای هفته می‌توانید از این بازار دیدن کنید البته بازار در روزهای آخر هفته بسیار شلوغ‌تر است. غرفه‌های این بازار علاوه‌بر غذای تازه و ارزان، هزاران محصول دیگر هم دارند؛ از اسباب‌بازی و زیورآلات گرفته تا میوه و سبزی، لباس، صنایع دستی، محصولات سنتی، عود و اقلام مشابه. چانه زدن برای تخفیف یکی از کارهای رایج در این بازار است.

ساعت کار: از ساعت ۱۷ تا ۲ بامداد

۳. بازار تامان ساری (Taman Sari)

بازارهای شبانه بالی

۴. بازار سنتی محصولات تازه‌ی مواد غذایی در شمال سمینیاک (Seminyak)

این بازار یکی از معدود بازارچه‌های مشابه در منطقه‌ی سمینیاک است. بازار تامان ساری، تضاد جالبی با بوتیک‌های شیک و لوکس و غذاخوری‌های مجلل این منطقه‌ی تفریحی دارد. این بازار مکانی عالی برای کسانی است که می‌خواهند میوه‌ها‌ی تازه‌ی استوایی را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند و یک بازار محلی را از نزدیک ببینند. علاوه‌بر این، این بازار، فاصله‌ی کمی تا ویلاها و تفرجگاه‌های منطقه دارد. در این بازار می‌توانید همه‌ی اقلام و مواد غذای ضروری را خریداری کنید از میوه‌های تازه گرفته تا گوشت و مرغ. حتی وسایل آشپزی و خرده ریز آشپزخانه هم در برخی از غرفه‌های این بازار به فروش می‌رسد. یکی دیگر از بخش‌های پرطرفدار بازار، غرفه‌های فروش غذای خیابانی هستند که در آن‌ها می‌توانید انواع غذاهای محلی مثل سوپ کوفته قلقلی و ساتای مرغ کبابی بخرید.

ساعت کار: ۵ صبح تا نیمه شب

۵. بازار شبانه‌ی کرننگ (Kereneng)

بازارهای شبانه بالی

بازار شبانه‌ی کرننگ در نزدیکی بازار آسوکا (Asoka) قرار دارد. این دو بازار به قدری به هم نزدیک هستند که به سختی می‌توان آن‌ها را از هم متمایز کرد و معمولا هر دو را با هم بازار کرننگ می‌نامند. در این بازار بزرگ، هزاران فروشنده محصولات خود را عرضه می‌کنند. هر چیزی که فکر کنید در این بازار پیدا می‌شود؛ لباس‌های چاپ باتیک، ابزارهای سنتی آشپزی، وسایل باغبانی و کشاورزی و حتی مواد خوراکی. از ساعت ۱۶ به بعد، این بازار کم کم به یک بازار شبانه تبدیل می‌شود. غرفه‌ها و چرخ‌دستی‌های فروش غذا کم کم سرشان شلوغ‌تر می‌شود. در این بازار می‌توانید بهترین غذاهای محلی بالی و جاوه را امتحان کنید. از غرفه‌های فروش اسباب‌بازی می‌توانید برای بچه‌ها بادکنک و عروسک بخرید.

۶. بازارهای بادونگ (Badung) و کومباساری (Kumbasari)

بازارهای شبانه بالی

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سنتی جزیره، بازار بادونگ و بازارچه‌ی هنری کومباساری است. این دو بازار در نزدیکی رود بادونگ قرار گرفته‌اند و چون به هم نزدیک هستند معمولا به‌عنوان یک بازار در نظر گرفته می‌شوند. در بازار بادونگ می‌توانید محصولات غذایی محلی مثل انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه را خریداری کنید. در بازار کومباساری هم آثار هنری، منبت‌کاری، چاپ باتیک، زیورآلات، نقاشی و صنایع دستی بومی به فروش می‌رسد.

بازار بادونگ از ساعت ۱۸ به بازار شبانه تبدیل می‌شود. از این ساعت به بعد شور و هیجان دیگری در بازار دیده می‌شود. اگر می‌خواهید سوغاتی بخرید، بازار کومباساری بهترین مکان برای خرید سوغات با قیمت‌های مختلف است.

ساعت کار: از ۱۲ ظهر تا نیمه شب

مطالب مرتبط:

منبع bali-indonesia

دیدگاه