راهنمای سفر به وارنا

وارنا یکی از شهرهای توریستی بلغارستان است. تابستان بهترین فصل سفر به این شهر است. در ادامه می‌توانید هرآنچه را که پیش سفر به وارنا نیاز دارید، بخوانید.

هرآنچه می‌خواهید درباره وارنا بدانید:

معرفی وارنا

اطلاعات ضروری وارنا

آب‌ و‌ هوای وارنا

بهترین زمان سفر به وارنا

هزینه‌ های سفر به وارنا

جاهای دیدنی وارنا

رژیم غذایی در وارنا

معرفی وارنا 

چشم‌اندازی از وارنا

عکس از وب‌سایت europa-vakanties.nl (عکاس: نامشخص)

وارنا، سومین شهر بزرگ بلغارستان و یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری این کشور است. به‌خصوص در فصل تابستان و زمانی که سواحل زیبای این شهر پر از گردشگر می‌شوند. این شهر را گاهی پایتخت دریایی بلغارستان هم می‌نامند. خیابان‌های قدیمی و مدرن، پارک‌ها و سواحل، در کنار تفریحات شبانه‌ پرهیجان و مراکز خرید وارنا از اصلی‌ترین دلایل گردشگران برای انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد گردشگری هستند. این شهر، توریستی است اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید لحظات آرام و خوشی را در این شهر بگذرانید. اگر در سفر به بلغارستان فقط برای سر زدن به یک شهر ساحلی فرصت دارید، حتما وارنا را انتخاب کنید و مطمئن باشید که این شهر ارزش سفر کردن دارد.

در ادامه با نکاتی مهم در مورد سفر به وارنا آشنا می‌شویم. اطلاعاتی از جمله هزینه‌های سفر، روش‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، جاذبه‌های گردشگری و غذاهای محلی.

اطلاعات ضروری وارنا

اختلاف ساعت با تهران

وارنا در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +3 واقع شده است و یک ساعت و نیم با تهران اختلاف دارد.

زبان رسمی

بلغاری

واحد پول

لو (BGN)

نوع برق شهری

برق شهری در وارنا ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع F هستند که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق ترکیه

عکس از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

++۳۵۹

کد شهری

+۳۵۹ ۵۲

شماره‌های اضطراری

شماره‌ اضطراری عمومی در وارنا ۱۱۲ است. غیر از این شماره چند شماره‌ اختصاصی هم برای دریافت خدمات اضطراری وجود دارد:

آمبولانس: ۱۵۰

آتش‌نشانی و امداد و نجات: ۱۶۰

پلیس: ۱۶۶

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه وارنا

آب‌ و‌ هوای وارنا

سواحل وارنا

عکس از unsplash (عکاس: Presentsquare)

وارنا آب و هوای نیمه‌گرمسیری مرطوب دارد و از جریان‌های دریایی و آب و هوای قاره‌ای هم تاثیر می‌پذیرد. فصل تابستان در وارنا از اوایل ماه مه آغاز می‌شود و تا اوایل اکتبر ادامه دارد. دمای هوا در تابستان معمولا بین ۱۸ تا ۲۱ درجه‌ سانتی‌گراد در شب‌ها و روزها بین ۲۵ تا ۳۵ درجه است.

دمای آب دریا در ماه‌های تابستانی بین ۲۳ تا ۲۷ درجه است. در زمستان دمای هوا در حدود صفر درجه در شب‌ها و ۵ تا ۱۰ درجه در طول روز است. در ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه احتمال بارش برف وجود دارد و به‌ندرت در ماه مارس هم برف می‌بارد. بارش برف در زمستان فقط چند بار اتفاق می‌افتد و معمولا زود آب می‌شود. بیشترین دمای ثبت شده در وارنا ۴۱ درجه و کمترین دما منفی ۱۹ درجه است.

بهترین زمان سفر به وارنا

وارنا در بلغارستان

عکس از unsplash (عکاس: Presentsquare)

فصل گردشگری وارنا ماه‌های ژوئیه و اوت است. از ماه مه تا اکتبر هم می‌توانید برای سفر به این شهر برنامه‌ریزی کنید چون هوا هنوز ملایم است و دمای هوا بین ۲۵ تا ۲۸ درجه است. بهتر است که در ماه‌های ژوئن، اکتبر و دسامبر به وارنا سفر نکنید چون این ماه‌ها، ماه‌های مرطوب سال هستند.

هزینه‌ های سفر به وارنا

هزینه‌ اقامت در هاستل

BED and BOOK hostel وارنا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هاستل‌های زیادی در وارنا وجود ندارد اما در همین تعداد محدود هاستل می‌توانید با پرداخت ۱۸ تا ۲۰ لو در اتاق خواب ۴ تخته اقامت کنید. برای اقامت در خوابگاه ۸ تا ۱۱ تخته در حدود ۱۵ لو باید بپردازید. یک اتاق خصوصی با حمام اشتراکی در حدود ۴۵ لو قیمت دارد. هاستل‌ها در وارنا ملحفه، وای‌فای و صبحانه‌ رایگان دارند.

اقامت در هتل‌های ارزان

Family Hotel Belle Epoque Beach وارنا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

یک اتاق در هتل های وارنا با ۲ تا ۳ ستاره شبی ۳۵ لو هزینه دارد. هتل‌هایی در این رنج، امکاناتی از قبیل حمام اختصاصی، وای‌فای رایگان و بسیاری از آن‌ها صبحانه‌ رایگان دارند. در سایت Airbnb می‌توانید اتاق‌های اشتراکی کرایه کنید که میانگین قیمت آن‌ها ۲۰ لو است. کرایه‌ یک واحد کامل از ۴۰ لو شروع می‌شود و میانگین آن ۶۰ لو است.

هزینه‌ غذا

رستوران‌های وارنا

عکس از وب‌سایت traveltriangle.com (عکاس: نامشخص)

در وارنا رستوران‌های خوب با قیمت‌های مناسبی وجود دارد. غذاهای ارزان بین ۵ تا ۱۵ لو هزینه دارند. در رستوران‌های لوکس می‌توانید بهترین غذا را با ۴۰ تا ۹۰ لو نوش جان کنید. اگر بخواهید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد اولیه برای یک هفته ۷۰ لو است که این مواد شامل پاستا، سبزیجات، مرغ و سایر اقلام اصلی غذایی است.

هزینه حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در وارنا

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Neromare Design)

کرایه‌ اتوبوس از وارنا تا صوفیه ۳۲ لو است. قطارهای بین‌المللی برای سفر به کشورهای همسایه هم وجود دارد که روزانه حرکت می‌کنند و به‌عنوان مثال قطار کی‌یف ۳۵ ساعت در راه است. وارنا سیستم تراموا و اتوبوس شهری کاملی دارد و اگر به خارج از شهر سفر کنید، برای بازگشت به شهر، با مشکل مواجه نمی‌شوید. می‌توانید پس از سوار شدن به این وسایل، بلیط تهیه کنید. هزینه‌ بلیط‌های تک سفره حدود یک لو است. برای رفت و آمد می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید که قبل از سوار شدن حتما باید سر قیمت به توافق برسید. هزینه‌ تاکسی‌ها معمولا به‌ازای هر کیلومتر یک لو است.

میانگین هزینه‌ روزانه‌ پیشنهادی: ۶۵ تا ۹۳ لو

این هزینه‌ پیشنهادی در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سفر در فصول خلوت سال

هتل‌های ساحلی وارنا

عکس از unsplash (عکاس: Ivo Yordanov)

از ژوئن تا سپتامبر، فصل پرگردشگر در وارنا است. در این روزها، شهرهای بلغارستان پر از گردشگر هستند. به‌دلیل همین شلوغی و استقبال گردشگران، بلیط هواپیما و هزینه‌ اقامت در هتل‌ها بالا می‌رود. بنابراین بهترین زمان برای سفر به وارنا اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید فصل خلوت سال است. البته در نظر داشته باشید که گردشگران برای استفاده از ساحل و تفریحات ساحلی به این شهر سفر می‌کنند، شما هم اگر برای ساحل به وارنا سفر می‌کنید، نمی‌توانید از این راهکار برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنید.

گشت‌وگذار در طبیعت و فضای سبز

پارک‌‌های وارنا

عکس از وب‌سایت thecrazytourist.com (عکاس: نامشخص)

وارنا موزه‌های جالب زیادی دارد اما اگر می‌خواهید برای سر زدن به جاذبه‌های گردشگری هزینه نکنید، جاذبه‌های دیگر وارنا را مد نظر قرار دهید. مثلا در سواحل، پارک‌ها و گردشگاه‌های مختلف قدم بزنید و از طبیعت لذت ببرید.

استفاده از تورهای پیاده‌روی رایگان

در شهر وارنا تورهای پیاده‌روی رایگان وجود دارد. این تورها از جلوی کلیسای جامع هر روز از ساعت ۶ بعدازظهر شروع می‌شوند. البته در فصل زمستان این تورها محدودتر می‌شوند. تورهای پیاده‌روی بهترین راه برای سر زدن به گوشه و کنار شهر و آشنایی با تاریخ و معماری آن هستند.

دوری از ساحل سانی بیچ (Sunny Beach)

در وارنا سواحل زیادی وجود دارد که می‌توانید از حضور در آن‌ها لذت ببرید. سانی بیچ یکی از پرطرفدارترین و گران‌ترین سواحل وارنا است. این ساحل از سواحل دیگر شلوغ‌تر است اما اگر به‌جای سانی بیچ ساحل دیگری را برای استراحت انتخاب کنید، چیزی را از دست نمی‌دهید.

غذا خوردن در نانوایی‌‌ها

غذای ارزان در وارنا

عکس از وب‌سایت varnacitycard.com (عکاس: نامشخص)

در بلغارستان نانوایی‌ها علاوه بر نان انواع غذاهای حاضری بلغاری هم دارند. در نانوایی‌ها می‌توانید اسنک‌های محلی را با قیمت ارزان بخرید و نوش جان کنید.

استفاده از خدمات کوچ سرفینگ

در وارنا می‌توانید میزبان‌های زیادی را پیدا کنید که حاضرند از شما به رایگان در منزل خود پذیرایی کنند. البته برای سفر در فصل تابستان، درخواست خود را باید خیلی زودتر ارسال کنید. با این کار نه‌تنها جایی برای اقامت ارزان پیدا می‌کنید، یک راهنمای محلی به شما کمک می‌کند تا بهترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی وارنا را بشناسید.

جاهای دیدنی وارنا

گشت‌وگذار در خط ساحلی Kraybrezhna Aleya

وارنا

این خط ساحلی، چشم‌اندازهای ساحلی بسیار زیبایی دارد. در فصل تابستان، در سواحل این منطقه رستوران‌ها و کافه‌های زیادی فعالیت می‌کنند و تا دیروقت باز هستند. البته بسیاری از آن‌ها در ماه‌های دیگر سال معمولا تعطیل هستند.

موزه‌ تاریخ

موزه تاریخ وارنا

عکس از وب‌سایت varnacitycard.com (عکاس: نامشخص)

بنای این موزه در سال ۱۸۵۱ به‌عنوان سفارت بلژیک پایه‌گذاری شده و بعدها به هتل، زندان و در نهایت موزه تبدیل شده است. در واقع بنای موزه هم خود به‌تنهایی بخشی از تاریخ این شهر است. این بنا مشرف به بقایای حمام رومی قرار دارد و نمای آن با پیچک پوشیده شده است. موزه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر به‌جز روزهای دوشنبه باز است. این موزه در فصل زمستان روزهای یکشنبه هم تعطیل است.

استراحت در پارک پریمورسکی (Primorski)

وارنا

این پارک یکی از بزرگترین پارک‌های اروپا است و در سال ۱۸۷۸ پایه‌ریزی شده است. در این پارک همیشه یک رویداد تفریحی و فرهنگی در حال اجرا است. در نزدیکی پارک تعدادی کافه هم وجود دارد. یک تئاتر تابستانی و یک آکواریوم از دیگر بخش‌های این پارک است.

بازدید از موزه‌ قوم‌نگاری

موزه قوم‌نگاری وارنا

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Cristian Popescu)

یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های بلغارستان همین موزه‌ قوم‌نگاری است که در یک بنای قدیمی برپا شده است. در این موزه، ابزارها و سنت‌های بومی اهالی در کارهایی مثل مزرعه‌داری و ماهیگیری به نمایش درآمده است. نمایشگاه‌هایی از لباس‌های محلی، زیورآلات و وسایل مورد استفاده‌ اهالی در قرن نوزدهم و بیستم در این مجموعه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. این موزه هر روز از ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است. این موزه در فصل زمستان روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل است.

گشت‌وگذار در آکواریوم وارنا

وارنا

این آکواریوم در کنار بزرگترین پارک شهر قرار دارد. در این آکواریوم می‌توانید گونه‌های مختلف دریایی را در بنایی زیبا مشاهده کنید. حتی موجودات عجیبی از اعماق دریای سیاه در این مجموعه نگهداری می‌شوند. بخشی از این مجموعه به انواع صدف اختصاص دارد. البته توجه داشته باشید که بیشتر علائم و توضیحات به زبان انگلیسی نیستند. این آکواریوم هر روز غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۷  بعدازظهر باز است؛ غیر از دوشنبه‌ها که تا ساعت ۵ باز است.

گشت‌وگذار در باغ وحش وارنا

وارنا

اگر به حیات وحش علاقه دارید در سفر به وارنا از این باغ وحش دیدن کنید. گونه‌های مختلفی از پرندگان و حیواناتی مثل خرس، شتر، میمون و شیر در این باغ وحش نگهداری می‌شوند. این مجموعه در فصل تابستان هر روز از ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر باز است ولی ساعت کار آن در فصل زمستان تا ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه‌ بعدازظهر ادامه دارد.

بازدید از مرکز فستیوال و کنگره

یکی از معتبرترین موسسات فرهنگی در کل منطقه‌ بالکان، در سواحل دریای سیاه در مرکز شهر وارنا قرار دارد. این بنا کاملا مدرن است و بخش‌های زیادی از آن زیر زمین ساخته شده است. فستیوال‌های متنوع، اجراهای تئاتر، اکران فیلم‌های سینمایی، نمایشگاه، کنفرانس، سمپوزیوم و کنگره‌های متعددی در این مجموعه برگزار می‌شود. در این مجموعه علاوه بر مکان‌های فرهنگی، رستوران و کافه هم وجود دارد.

بازدید از افلاک‌نما و رصدخانه‌ اخترشناسی ملی

رصدخانه‌ اخترشناسی ملی وارنا

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Христо Момчаров)

اگر از علاقه‌مندان به نجوم هستید، در سفر به وارنا بازدید از این مجموعه را از دست ندهید. نمایشگاه‌های آموزشی متعددی در این مرکز برای بازدیدکنندگان برپا شده است. همچنین امکان استفاده از تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

بازدید از جنگل سنگی (Pobiti Kamani)

وارنا

این جنگل سنگی یکی از جاذبه‌های طبیعی وارنا است که در ۱۰ مایلی جنوب غربی شهر قرار دارد. میلیون‌ها سال پیش این منطقه بستر دریا بوده است و صخره‌های شگفت‌انگیز آن بر سطح دریا شناور بوده‌اند. در حال حاضر در این منطقه تعدادی غار وجود دارد که فرصتی عالی برای دوستداران غارنوردی و گردش در طبیعت است. با اتوبوس یا قطار در ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می‌توانید خود را به این منطقه برسانید.

موزه‌ نیروی دریایی

موزه نیروی دریایی وارنا

عکس از وب‌سایت dailytravelpill.com (عکاس: نامشخص)

تاریخ وارنا با دریا گره خورده است. اگر به تاریخ این شهر علاقه دارید مطمئنا از تماشای موزه‌ دریانوردی لذت می‌برید. این موزه از سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر باز است.

بازدید از کلیساها

کلیسای جامع وارنا

عکس از tripadvisor (عکاس: facos95)

وارنا مجموعه‌ای دیدنی از کلیساهای ارتدکس شرقی دارد که نشانی از مذهبی بودن اهالی بلغارستان است. اگر دوست دارید معماری و آیین‌های مذهبی شهر را ببینید از این موزه‌ها دیدن کنید. کلیسای سنت نیکولاس معجزه‌گر و کلیسای مریم مقدس دو نمونه از کلیساهای دیدنی وارنا هستند.

بازدید از نکروپولیس یا شهر مردگان وارنا

وارنا

قدمت این منطقه‌ باستانی به ۷ هزار سال پیش بر‌می‌گردد. قدیمی‌ترین گنجینه‌ طلایی دنیا در این منطقه پیدا شده است. نکروپولیس وارنا در غرب منطقه‌ صنعتی وارنا قرار دارد و ۴ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد. آثار تاریخی به دست ‌آمده از این مکان در موزه‌ باستان‌شناسی وارنا و موزه‌ ملی تاریخ در شهر صوفیه نگهداری می‌شوند. این مجموعه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است و در فصل زمستان روزهای دوشنبه تعطیل است.  

رژیم غذایی در وارنا

غذاهای بلغاری

عکس از وب‌سایت homegeorge.com (عکاس: نامشخص)

یکی از دلایلی که سبب جذب گردشگران به شهرهای مختلف می‌شود، غذای لذیذ است. بلغارستان هم آشپزی غنی و غذاهای لذیذی دارد. آشپزی این کشور از آشپزی خاورمیانه تاثیر گرفته و البته ویژگی‌های خاص خود را به آن افزوده است. در وارنا می‌توانید غذاهای لذیذ و سنتی بلغارستان را امتحان کنید. در ادامه با چند مورد از این غذاها آشنا می‌شویم.

سالاد شوپسکا (Shopska Salata)

سالاد شوپسکا در بلغارستان

عکس از وب‌سایت cravinggreens.com (عکاس: نامشخص)

این سالاد، محبوب‌ترین سالاد در بلغارستان است. این سالاد، ساده، تازه و برای تابستان بسیار مناسب است. در نگاه اول این سالاد شبیه مخلوطی از سبزیجات خورد شده یا سالاد شیرازی خودمان به نظر می‌رسد اما طعمی متفاوت دارد. برای تهیه‌ این سالاد از نوعی پنیر شور به نام سرینه (Sirene) استفاده می‌کنند که باعث ایجاد طعمی متفاوت در این سالاد می‌شود. این سالاد از گوجه فرنگی، خیار، پیاز، فلفل خام یا کبابی، پنیر و جعفری تهیه می‌شود. از روغن آفتاب گردان یا روغن زیتون که گاهی با سرکه تکمیل می‌شود به‌عنوان سس در سالاد استفاده می‌شود. در هر رستوران سنتی می‌توانید سالاد شوپسکا را پیدا کنید و طعم بی‌نظیر آن را بچشید.

آب دوغ خیار (Tarator)

وارنا

این غذای سرد یک غذای محبوب در فصل تابستان است که آن را می‌توان نوعی سوپ سرد ماست نامید. این غذا تقریبا با موادی مشابه آب دوغ خیار ایرانی تهیه می‌شود؛ خیار، ماست لذیذ بلغاری، گردو و شوید. در سفر به وارنا به‌خصوص در فصل تابستان حتما آب دوغ خیار بلغاری را امتحان کنید. این غذا را حتی در رستوران‌ های وارنا هم می‌توانید پیدا کنید.

سوپ سیرابی (Shkembe chorba)

سوپ سیرابی در بلغارستان

عکس از وب‌سایت findbgfood.com (عکاس: نامشخص)

اهالی این کشور این غذا را یا خیلی دوست دارند یا از آن متنفرند. این سوپ سیرابی در بیشتر کشورهای منطقه‌ بالکان رایج است. این غذا را با سیر فراوان، پاپریکای قرمز و مقداری شیر می‌پزند و طعم‌دار می‌کنند. اسم این غذا شاید خوشایند به نظر نرسد اما خیلی از افراد آن را دوست دارند. اگر به طعم سیرابی علاقه دارید، در سفر به وارنا حتما این غذا را امتحان کنید.

بانیتسا (Banitsa)

بانیتسا، از غذاهای بلغاری

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

بانیستا یکی از محبوب‌ترین غذاها در بلغارستان است. این غذا با لایه‌ای از خمیر تهیه می‌شود که آن را با پنیر، تخم‌مرغ و ماست پر می‌کنند. البته این غذا تنوع زیادی دارد. گاهی آن را با کدو حلوایی یا اسفناج هم می‌پزند اما مدل سنتی آن با پنیر تهیه می‌شود. در هر نانوایی محلی در بلغارستان می‌توانید بانیتسا پیدا کنید.

Meshana skara

غذاهای لذیذ بلغاری

عکس از وب‌سایت parrotcoffee.com (عکاس: نامشخص)

بلغارستانی‌ها به گوشت علاقه‌ زیادی دارند این غذا هم ترکیبی از گوشت کباب شده است که به‌شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. این غذا معمولا شامل کوفته، کباب، استیک، ششلیک و انواع سوسیس است. این غذا همراه با سالاد شوپسکا، یک غذای کامل و اصیل بلغاری است.

موساکای بلغاری (Moussaka)

موساکای بلغاری

عکس از وب‌سایت boodschappen.nl (عکاس: نامشخص)

موساکا اصالتا متعلق به منطقه‌ خاورمیانه است. آشپری بلغارستان هم تحت‌تاثیر آشپزی خاور میانه قرار دارد چراکه امپراتوری عثمانی برای مدت ۵۰۰ سال بر بلغارستان فرمانروایی می‌کرد. مدل بلغاری موساکا با سیب‌زمینی، گوشت چرخ کرده و لایه‌ای از ماست تهیه می‌شود. این غذا یکی از غذاهای رایج در بلغارستان و پخت آن بسیار ساده است.

سارمی (Sarmi)، دلمه‌ بلغاری

وارنا

یکی از غذاهای سنتی بلغارستان که انواع مختلف آن در کشورهای بالکان و خاورمیانه بسیار رایج است، دلمه است که معمولا با برگ کلم یا برگ انگور تهیه می‌شود. برای تهیه‌ این غذا، برگ کلم یا انگور را با گوشت چرخ کرده و برنج پر می‌کنند و می‌پزند. مدل بدون گوشت این غذا را برای شب کریسمس می‌پزند.

فلفل شکم‌پر و Chushka Byurek

وارنا

یکی دیگر از غذاهای رایج در بلغارستان، فلفل شکم‌پر است که مثل دلمه با گوشت چرخ کرده و برنج تهیه می‌شود. این غذا هم بدون گوشت برای شب کریسمس تهیه می‌شود. غذای دیگری که با فلفل تهیه می‌شود، Chushka Byurek نام دارد که البته آن را به‌جای پختن، سرخ می‌کنند و فلفل را با پنیر پر می‌کنند.

ماست و پنیر

وارنا

اگر طرفدار غذای ساده هستید یا فقط از روی کنجکاوی می‌خواهید آن را امتحان کنید، کافی است به اولین سوپرمارکت نزدیک محل اقامت خود سر بزنید و محصولات لبنی بلغاری را خریداری کنید. از میان برندهای مشهور محصولات لبنی در بلغارستان می‌توان به Vereya، Na Baba و Bozhenci اشاره کرد.

نوشیدنی‌ها؛ آیریان و آب معدنی

آیران بلغاری

عکس از وب‌سایت parrotcoffee.com (عکاس: نامشخص)

آیریان یا آیران، دوغ بلغاری است که با ماست، آب و نمک و سایر طعم‌دهنده‌ها تهیه می‌شود. این نوشیدنی به‌خصوص برای فصل تابستان بسیار مناسب است.

آب‌های معدنی بلغارستان، کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند. این کشور بیش از ۷۰۰ چشمه‌ معدنی دارد و یکی از بهترین مقصدها از این لحاظ است.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به وارنا؛ ساحل طلایی بلغارستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map