پتانسیل نطنز برای تبدیل به مقصد بین‌المللی طبیعت گردی و گیاهان دارویی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
پتانسیل نطنز برای تبدیل به  مقصد بین‌المللی طبیعت گردی و گیاهان دارویی

سرپرست دفتر بازاریابی معاونت گردشگری در نشست خبری جشنواره طبیعت‌گردی و گیاهان دارویی که به مناسبت عید سعید فطر برگزار می‌شود اعلام کرد که نطنز می‌تواند به‌عنوان مقصد بین‌المللی طبیعت‌گردی و گیاهان دارویی معرفی شود.

نشست خبری دومین جشنواره طبیعت‌گردی و گیاهان دارویی و طب سنتی شب گذشته در سالن اجتماعات دانشکده طب سنتی ایران برگزار شد. محمودرضا فقیهی، دبیر جشنواره گفت که در دور اول این جشنواره، حدود ۶۰۰ نوع گیاه مشاهده و ثبت شد. 

وی در ادامه افزود:

هدف از برگزاری این برنامه معرفی مزیت های نسبی شهرستان نطنز بوده است. ما از تنوع خاصی در حوزه گیاهان دارویی شهرستان نطنز برخوداریم. غیر از آن این شهرستان دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است از جمله مسجد جامع ۷۰۰ ساله‌ای که نزدیک آن آتشکده باستانی وجود دارد. همچنین روستای ابیانه نیز در شهرستان نطنز واقع شده است. در این شهرستان بیش از ۱۵ قلعه دیدنی داریم که قرار شده با همکاری سازمان میراث فرهنگی یک پایگاه ملی به نام قلعه‌های نطنز ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی کشت گیاهان دارویی از جشنواره اول تاکنون، گفت:

هدفمان آموزش کشاورزان و علاقه‌مندان در سراسر کشور برای کشت گیاهان دارویی است. باید اولویت‌ها در حوزه کشت معرفی شود. در حوزه گردشگری نیز تعداد توریست نطنز که از اماکن تاریخی بازدید کرده‌اند بسیار افزایش داشته است. مراکز بوم‌گردی نیز در نطنز ایجاد شده است. در قلعه کوهاب نیز برنامه‌ریزی شده تا خدمات به گردشگران داده شود. هتل پنج ستاره نطنز نیز قرار بود در جشنواره امسال ا فتتاح شود اما هنوز تکمیل نشده است.

او در مورد اقدامات انجام شده از جشنواره اول تا دوم گفت:

این جشنواره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و هزینه‌های متعددی دارد. ما می‌خواهیم همان طور که استفاده از طب سنتی ترویج داده می‌شود بازار گیاهان دارویی را به دست بگیریم. بنابراین شروع تدریجی برای پایداری بیشتر است. مراکز بوم‌گردی که در نطنز ایجاد شده و افزایش حجم توریست به‌دلیل برگزاری این جشنواره بوده است چراکه افراد توانمند به این خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند خانه‌های قدیمی خود را بازسازی کرده و به جذب گردشگر بپردازند.

محمدعلی فیاضی مدیرکل طبیعت‌گردی و مدیردفتر هماهنگی ملی مناطق طبیعت‌گردی، در مورد طرح ضربتی اشتغال که توسط سازمان میراث فرهنگی در حال اجرا است، گفت:

در این طرح ضربتی موضوع روستاگردی و توانمندی جوامع روستایی مدنظر است. به همین دلیل ۵۰۰ روستا انتخاب شده که ۱۸ روستای آن در اصفهان واقع شده و دو روستا در شهرستان نطنز. یک روستا که ابیانه است و دیگری روستای طرق است که ظرفیت بسیار بالایی دارد. سازمان میراث فرهنگی به استانداران نامه زده که اولویت روستاها را احصا کنند، بسته آموزشی روستاهای هدف را با ۹ سیلابس آماده کرده‌ایم که دارای بخش‌هایی برای پیوند بین توسعه گردشگری و جوامع محلی است. مانند نقش بانوان و صنایع دستی در روستاها تا بتوان ظرفیت تولید را بیش از پیش فراهم کرد. این دوره‌های آموزشی کوتاه مدت است.

لیلا اژدری سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری نیز گفت که  رویدادها یکی از ابزار توسعه برای یک مقصد به‌خصوص مقاصد کمتر شناخته شده به شمار می آیند. شهرستان نطنز نیز یکی از مناطق کمتر شناخته شده است اما کمتر مشاهده می‌شود که به شهرستان نطنز مانند شمال کشور گردشگر هجوم بیاورد. لازم است که ظرفیت‌های این شهرستان به هموطنان معرفی شود. 

وی در ادامه افزود:

یکی از پتانسیل‌های نطنز که همان طب سنتی است در این جشنواره معرفی می‌شود. اگرچه طب سنتی ریشه در گذشته دارد اما رویکرد جوامع این طب، جدید است و مردم دوباره به سوی طب سنتی برگشته‌اند به‌خصوص کشورهای آسیای جنوب شرقی که در این زمینه پیشرو بوده است. فکر می‌کنم اگر این جشنواره جای پای خود را در سطح ملی به منطقه‌ای معرفی کند و نطنز را به‌عنوان خاستگاه گردشگری و طب سنتی پیدا کند، می‌تواند به‌عنوان مقصد بین‌المللی با همین رویکرد معرفی شود و بازار خود را در سطح آسیای شرقی داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه