آیا خانه پدری هوشنگ ابتهاج در حال تخریب است؟

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
آیا خانه پدری هوشنگ ابتهاج در حال تخریب است؟

خانه «هوشنگ ابتهاج» شاعر پیشکسوت اهل رشت در خطر نابودی است و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان سند معتبری در مورد موثق بودن خانه مطرح‌شده متعلق به استاد ابتهاج در دست نیست.

اهالی رشت نگران تخریب خانه «هوشنگ ابتهاج» شاعر پیشکسوت همشهری خود هستند. این خانه در محله تاریخی استادسرای شهر رشت در نزدیکی خانه گلچین گیلانی، پسرخاله ابتهاج، قرار دارد و به گفته علیرضا پنجه‌ای، شاعر و فعال فرهنگی رشت، سایه نخستین شعرش را آنجا سروده است.

به گفته پنجه‌ای این خانه توسط یکی از مغازه‌داران محل خریدای شده است و تره‌بارفروش‌ها با اجازه مالک آن را به محل انبار محصولات خود تبدیل کرده‌اند.

پنجه‌ای ادامه داد که چند روز قبل از آنجا رد می‌شدم که دیدم تره‌بارفروش‌ها در حال خالی کردن ساختمان هستند. پس از پیگیری متوجه شدم مالک قصد تخریب ساختمان را دارد؛ به همین خاطر به این فکر افتاده‌ایم تا نگذاریم این خانه تخریب شود.

این شاعر همچنین می‌گوید:

سال ۹۵ سردیسی از استاد سایه ساخته شد و قرار بود در این محله نصب شود اما اجازه این کار داده نشد. در صورت تبدیل شدن خانه به موزه یا موسسه فرهنگی می‌توان این سردیس را هم در آنجا نصب کرد.

«رضا علیزاده» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان دراین‌باره گفت:

باید یک روایت، عکس یا اعلام رسمی از سوی خانواده آقای ابتهاج در اختیار میراث فرهنگی استان گیلان قرار گیرد تا بتوانیم اقدامات بعدی را برای ثبت خانه انجام دهیم.

علیزاده گفت که برای تکمیل پرونده ثبتی بنا باید چند رفتار حقوقی، احراز مالکیت و سندیت برای نسبتی که به این خانه داده شده، به میراث فرهنگی ارائه شود که تاکنون به این اسناد دسترسی پیدا نکرده‌ایم، حتی دورادور گفته‌اند که آقای ابتهاج اعلام آمادگی کرده تا ملک را خودش شخصا به ما نشان دهد، ما از این اتفاق به گرمی استقبال می‌کنیم.

وی افزود که مالک در حال حاضر زیر بار کوچک‌ترین رفتار تفاهمی با میراث فرهنگی نمی‌رود، بنابراین مدیریت شهری قول متقاعد کردن مالک را داده است، اما نخست باید وضعیت اعتبار ملک مشخص شود و یک نفر از اعضای خانواده آقای ابتهاج به ما بگوید که این همان ملک است.

 هوشنگ ابتهاج

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در پایان گفت:

هوشنگ ابتهاج افتخار رشت، گیلان و ایران است، قطعا اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان به‌دنبال‌ آن است که یک موزه مناسب برای این شاعر ایجاد کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه