راهنمای گام به گام برای ساخت وبلاگ گردشگری (قسمت سوم)

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور دوشنبه، ۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
راهنمای گام به گام برای ساخت وبلاگ گردشگری (قسمت سوم)

راه اندازی و ساخت یک وبلاگ و سایت در حوزه گردشگری و هر حوزه دیگری نیاز به انجام برخی کار‌ها دارد که در این مقاله به بررسی این نکات می‌پردازیم. همراه کجارو باشید.

برخی از گردشگران تمایل دارند تا خاطرات و تجربه‌هایشان را از سفر‌هایی که انجام می‌دهند، در اختیار سایرین قرار دهند. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها ساخت وبلاگ و سایت گردشگری است. اما ساخت سایت برخلاف ایجاد یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی، چندان هم ساده نیست و باید نکاتی را در خصوص آن فرا گرفت. تاکنون در جریان دو مقاله‌ای که از کجارو منتشر کرده بودیم، با چندین نکته از مراحل ساخت سایت آشنا شدیم که از این بین می‌توان به انتخاب نام، میزبانی و هاست، نصب سیستم مدیریتی، انتخاب تم و نصب افزونه‌ها اشاره کرد. حال در این قسمت از مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص ۵ نکته باقی مانده از ۱۰ نکته اصلی خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

۶- ساخت صفحه درباره ما

صفحه درباره ما یا همان About نام صفحه‌ای در تمام وبلاگ‌ها است که کاربران برای آشنایی با وبلاگ و مدیرش به سراغ آن می‌روند. بعد از صفحه اصلی، صفحه درباره ما یکی از پربازدید‌ترین صفحات در سایت‌های حوزه گردشگری به حساب می‌آید. بنابرین باید زمان زیادی را برای ساخت این صفحه اختصاص دهید.

وبلاگ نویسی

بهتر است که در این صفحه تصویری از خودتان قرار دهید و اطلاعات مختلفی را نیز راجع به خودتان بنویسید. اینکه چرا وبلاگ نویسی در حوزه گردشگری را شروع کردید و چه شخصیتی دارید از جمله مواردی هستند که باعث جذب کاربر می‌شوند. زیرا مردم دوست دارند راجع به دیگران مطالعه کنند. نوشتن اطلاعاتی راجع به سفر‌هایی که انجام می‌دهید و برخی تجارب شیرین نیز می‌تواند این بخش را جالب‌تر کند.

۷- انتخاب تصویر مناسب برای سایت

آواتار

حتما شما نیز در جریان وبگردی‌هایتان متوجه تصاویری شده‌اید که در کنار کامنت (دیدگاه)‌ افراد مختلف در زیر مقالات قرار می‌گیرد. به این تصاویر در اصطلاح انگلیسی Gravatars گفته می‌شود. اگر می‌خواهید تصویری از خودتان در کنار دیدگاه‌های شما قرار گیرد، در این صورت باید یک تصویر از چهره‌تان را در سایت بارگذاری (آپلود) کنید. اگر تصویری را برای این بخش قرار ندهید،‌ در این صورت وردپرس یک تصویر پیش فرض را به عنوان آواتار یا گراواتار برای شما در نظر می‌گیرد که چندان جالب نیست.

۸- تمرکز روی شبکه‌های اجتماعی

کاربرانی که به وبلاگ‌های حوزه گردشگری و تجارب سفر مراجعه می‌کنند، تمایل دارند تا با مدیر وبلاگ در ارتباط باشند. این همان جایی است که شبکه‌های اجتماعی وارد عمل می‌شوند. باید بدین نکته توجه داشت که افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که زیاد به سفر می‌روند و البته اقدام به وبلاگ نویسی نیز می‌کنند. نکته جالب این است که در کنار وبلاگ، بستر دیگری نیز برای ارتباط با سایرین وجود دارد که در واقع شبکه‌های اجتماعی نامیده می‌شوند.

شبکه اجتماعی

البته نمی‌گوییم که در تمام شبکه‌های اجتماعی فعالیت کامل داشته باشید،‌ اما بدون شک حضور در برخی از این شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد. نویسنده اصلی این مقاله مدعی شده که اغلب در یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و پینترست فعالیت می‌کند. همچنین لینک اکانت وی در شبکه‌های اجتماعی مذکور نیز در وبلاگش وجود دارد که از طریق آن کاربران می‌توانند با هر سرویسی که تمایل داشتند با وی در ارتباط باشند.

نکته مهمی که در خصوص آی دی شما در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد این است که سعی کنید از آی دی یکسانی در تمام شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. زیرا این کار باعث می‌شود کاربران هرچه ساده‌تر بتوانند به اکانت شما دسترسی داشته باشند. برای مثال آی دی اکانت کجارو در اغلب شبکه‌های اجتماعی mykojaro@ است. پس از این طریق می‌توانید به سادگی کجارو را در اغلب شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید.

۹- شروع به نوشتن مقاله و تولید محتوا کنید

وبلاگ نویسی

Austin Kleon که یک نویسنده معروف است می‌گوید:

بهترین توصیه این نیست که آنچه می‌دانید را بنویسید. بلکه بهترین توصیه نوشتن آن چیزی است که دوست دارید. بهتر است داستانی را بنویسید که دوستش دارید و خودتان نیز آن را مطالعه می‌کنید.

در واقع اغلب افرادی که می‌خواهد یک وبلاگ گردشگری ایجاد کنند، دارای داستان‌ها و اتفاقاتی هستند که قصد دارند آن‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارند. احتمالا در ابتدای کار افراد زیادی به شما خواهند گفت که برای بهتر شدن وبلاگتان حتما مقالات زیادی منتشر کنید. اما ما پیشنهاد می‌کنیم که بر اساس سلیقه‌تان پیش بروید. نوشتن مقالات زیاد برای وبلاگ باعث می‌شود که ترافیک و بازدید وبلاگ افزایش یابد که چنین اتفاقی برای افرادی مناسب است که نگاه تجاری به وبلاگشان دارند. این در حالی است که بسیاری از مردم تنها برای سرگرمی وبلاگ نویسی می‌کنند.

شبکه اجتماعی

بهتر است لذت و سرگرمی وبلاگ نویسی را با مجبور کردن خودتان به نوشتن چندین مقاله در روز از بین نبرید. برای مقاله نوشتن در شرایطی اقدامی کنید که حس و حال خوبی دارید و می‌خواهید از نوشتن مقاله لذت ببرید. این شرایط برای برخی افراد هر ماه یک بار اتفاق می‌افتد و در طول ماه فقط یک مقاله می‌نویسند. برخی دیگر هر هفته یک مقاله نگارش می‌کنند و برخی گردشگران خوش ذوق و علاقه‌مند نیز هر روز این کار را انجام می‌دهند. پس بهتر است شما نیز با توجه به حس و حالتان اقدام به نوشتن مقاله کنید. در نظر داشته باشید که این وبلاگ شما است و نقش اصلی را نیز شما ایفا می‌کنید.

۱۰- سبک کاریتان را پیدا کنید

در زمان شروع وبلاگ نویسی، ممکن است تا اینکه سبک کاری‌تان را پیدا کنید، مدتی طول بکشد. در این مدت بهتر است که چیز‌های جدیدی را امتحان کنید و از این اتفاق نترسید. نوشتن مقالات با سبک‌های نگارشی متفاوت، نظیر روایتگری، خبرنگاری و شعر می‌تواند شما را در یافتن سبک مورد علاقه‌تان یاری کنید. همچنین در خصوص قرار دادن تصویر در مقالاتتان نیز می‌توانید سبک‌های مختلفی را نظیر عکس، برچسب، آبرنگ و کلاژ امتحان کنید. این کار‌ها باعث می‌شود که در نهایت به سبک مورد علاقه‌تان برسید و آن را بیابید. پس سعی کنید که خلاق باشید و چیز‌های جدیدی بسازید.

برای ساختن یک وبلاگ خوب بهتر است که به بازدید از سایر وبلاگ‌ها بپردازید و از آن‌ها الهام بگیرید. اما در نظر داشته باشید که قرار نیست وبلاگ شما نیز دقیقا مثل سایر وبلاگ‌ها باشد. در واقع هیچ کاربری دوست ندارد به بازدید از وبلاگی بپردازد که دقیقا کپی وبلاگ‌های دیگر است. پس این وبلاگی با سبک مختص شما است که می‌تواند برای کاربران جذاب باشد.

وبلاگ

همان‌طور که در این سری از مقالات کجارو مطالعه کردید، با ۱۰ گام برای ساخت وبلاگ آشنا شدیم. انجام تمام این مراحل برای داشتن یک وبلاگ عالی بسیار مهم است. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در جریان این سه قسمت از مقاله، به تمام سوالات مربوط به ساخت وبلاگ پاسخ داده نشده ولی نگاه کاملی به این فرآیند صورت گرفته است. اما اگر سوالی در این خصوص داشته باشید ما می‌توانیم شما را از طریق بخش دیدگاه‌ها راهنمایی کنیم. پس با ما از این طریق در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط:

منبع thatbackpacker

دیدگاه