راهنمای گام به گام برای ساخت وبلاگ گردشگری (قسمت دوم)

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
راهنمای گام به گام برای ساخت وبلاگ گردشگری (قسمت دوم)

وبلاگ‌های حوزه گردشگری مورد توجه افراد زیادی هستند. گردشگران نیز تمایل زیادی به ساخت وبلاگ گردشگری و به اشتراک گذاشتن تجاربشان در حوزه سفر دارند. در این سری از مقالات کجارو با آموزش گام به گام ساخت یک وبلاگ گردشگری آشنا می‌شویم.

در قسمت اول از این مقاله به صورت کلی با وبلاگ‌های گردشگری و ساختار و هدف از ایجاد آن‌ها آشنا شدیم. امروز نیز قصد داریم تا در بخش دوم از این مقاله به ذکر سایر بخش‌های این موضوع بپردازیم. در قسمت پیشین دو گزینه انتخاب نام برای وبلاگ و خرید هاست شخصی را کاملا مورد بررسی قرار دادیم و در این قسمت از گزینه سوم یا همان نصب سیستم مدیریتی شروع خواهیم کرد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

۳- نصب سیستم مدیریت وردپرس

اکنون که مراحل ثبت دامنه و هاست را به اتمام رساندیم، زمان آن است که سیستمی را برای مدیریت سایتمان روی آن نصب کنیم. وردپرس یک نرم‌افزار برای مدیریت سایت و مطالب آن است که توسط سایت‌های مطرح جهان نظیر نیویورک تایمز، رویترز و وال استریت ژورنال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشت که وردپرس تنها سیستم مدیریتی سایت نیست، اما به دلیل سادگی در استفاده، این سیستم محبوبیت زیادی دارد. لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، نصب وردپرس را نیز در صورت درخواست کاربر به صورت رایگان انجام می‌دهند. در ادامه می‌توانید مراحل نصب وردپرس را به صورت گام به گام مطالعه کنید:

برای نصب وردپرس باید وارد سایت Bluehost شوید و سپس به بخش cPanel بروید. حال گزینه Website Builder را انتخاب کرده و روی آیکون وردپرس (WordPress) کلیک کنید.

وبلاگ نویسی

بعد از ورود به صفحه بعدی، گزینه (Do it yourself (FREE را انتخاب کنید. حال باید دامنه‌ای که می‌خواهید وردپرس روی آن نصب شود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Check Domain کلیک کنید. در صفحه بعدی قوانین مربوطه نمایش داده می‌شونند که باید با کلیک روی گزینه Install Now آن‌ها را تایید کرده و فرآیند نصب را شروع کنید. مدتی بعد هشداری در خصوص نصب وردپرس نمایش داده می‌شود. این مدت بستگی به شرکت‌ها دارد.

حال با کلیک روی گزینه View Credentials می‌توانید نام کاربری و رمز عبور سایت‌تان را مشاهده کنید. اکنون به سادگی می‌توانید وارد وب‌سایت شده و نوشتن مطلب یا مدیریت آن را آغاز کنید.

توجه داشته باشید که مراحل نصب وردپرس توسط شرکت ارائه دهنده هاست، ممکن است با آنچه در بالا گفته شد متفاوت باشد. در بسیاری از شرکت‌های هاستینگ ایرانی برای انجام این کار باید از طریق پنل مدیریتی که در اختیار کاربر قرار دارد، تیکتی را ارسال کرد. در داخل این تیکت موضوع نصب وردپرس را مطرح کنید. نتیجه این درخواست از طریق ایمیل به اطلاعتان خواهد رسید.

وبلاگ نویسی

اما اگر شرکت مذکور این قابلیت را نداشت، می‌توانید خودتان برای نصب وردپرس اقدام کنید. توجه داشته باشید که مراحل انجام این کار با وجود فنی بودنش چندان کار پیچیده‌ای نیست. وارد سایت وردپرس فارسی شوید تا آموزش تمام مراحل را مشاهده کنید.

۴- انتخاب تم وبلاگ و شخصی‌سازی آن

اکنون تمام مراحل ثبت و فعال‌سازی به اتمام رسیده و باید به سراغ بخش اصلی یا همان مدیریت سایت بروید. یکی از این بخش‌ها، انتخاب قالب یا تم مناسب برای وبلاگ است. وردپرس چندین تم رایگان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که این تم‌ها برای شروع مناسب هستند. البته اگر می‌خواهید سایت شما ظاهر بسیار زیبا و متمایزی داشته که امکان شخصی سازی تمام بخش‌های آن را نیز داشته باشید، در این صورت باید به سراغ تم‌های پولی بروید یا اینکه اقدام به طراحی تم شخصی کنید.

سایت‌های بسیار زیادی در حوزه تم فعالیت می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توانید تم‌های زیادی را برای وبلاگتان پیدا کنید. بسیاری از این تم‌ها نیز رایگان هستند. سایت‌های فارسی زیادی وجود دارند که تم رایگان و البته فارسی را برای وردپرس ارائه می‌کنند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به این سایت‌ها دسترسی پیدا کنید.

اگر از تم برخی سایت‌ها نیز خوشتان آمد اما نمی‌دانید که نام تم آن‌ها چیست، در این صورت می‌توانید به سراغ سایت WP Theme Detector بروید. این سایت تم وبلاگ مورد نظرتان را اعلام می‌کند.

۵- اضافه کردن افزونه‌های کاربردی

وبلاگ نویسی

پلاگین یا افزونه به نرم‌فزار‌هایی گفته می‌شود که برای انجام برخی از قابلیت‌ها به وردپرس افزوده می‌شوند. البته توجه داشته باشید که نصب تعداد زیادی افزونه روی وردپرس باعث ایجاد همپوشانی و برخی مشکلات در سایت می‌شود. بنابراین بهتر است که تنها چند افزونه کاربردی را روی وبلاگتان نصب کنید. در ادامه با برخی از این افزونه‌های کاربردی آشنا خواهیم شد:

Akismet: این افزونه وبلاگ شما را در برابر اسپم و هرزنامه محافظت می‌کند.

CommentLuv: این افزونه به صورت خودکار لینکی از آخرین پستی که کاربران در وبلاگ گذاشته‌اند را در زیر کامنت‌هایشان (دیدگاه‌ها) قرار می‌دهد. این قابلیت باعث می‌شود که ارتباطاتی بین کاربران ایجاد شود و افراد از مطالب جدید مطلع شوند.

Contact Form: با نصب افزونه Contact Form روی وردپرس می‌توانید به سادگی یک فرم تماس ایجاد کنید. کاربران از طریق این فرم می‌توانند با شما در ارتباط باشند و تمام پیام‌ها نیز به صندوق ورودی (inbox) منتقل می‌شوند.

Digg Digg: این افزونه یک نوار شناور را در کنار مقالاتتان قرار می‌دهد که کاربران از طریق آن می‌توانند مقاله را در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس، پینترست، StumbleUpon و سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

EWWW Image Optimizer: این افزونه حجم تصاویر را در وردپرس کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود فضای کمتری در هاست اشغال شود.

Google Analytics by Yoast: افزونه مذکور به سادگی تحلیلگر گوگل را به وردپرس اضافه می‌کند و با کمک آن می‌توانید کنترل مناسبی روی ترافیک سایت داشته باشید.

Growmap Anti Spambot Plugin: این افزونه یک چک باکس کوچک را در کنار بخش کامنت (دیدگاه‌ها) قرار می‌دهد. از طریق این قابلیت، کاربران در حین ارسال دیدگاه باید روی چک باکس کلیک کنند تا ثابت شود ربات نیستند. این ویژگی در سایت‌های ایرانی با نام من ربات نیستم دیده می‌شود.

Limit Login Attempts: افزونه مذکور باعث ایجاد محدودیت در خصوص تلاش برای ورود به سایت می‌شود. در واقع برخی افراد سعی می‌کنند تا برای خراب کاری یا هر اقدام دیگری وارد سایت شوند که این افزونه تاحدودی از چنین اقدامات خرابکارانه‌ای جلوگیری می‌کند و باعث محدودیت در فعالیت آن افراد می‌شود. اما باید توجه داشت که برخی هکر‌ها با توجه به دانش و توانایی‌هایشان می‌توانند به سادگی وارد سایت شوند. به همین دلیل بهتر است در خصوص مسائل امنیتی نظیر پسورد و موارد این چنینی با دقت عمل بیشتری اقدام کنید.

WP Super Cache: این افزونه با ذخیره سازی (کش) برخی قسمت‌های سایت در دستگاه کاربر، باعث می‌شود که وبلاگ با سرعت بیشتری اجرا شود.

WP-Optimize: این افزونه باعث می‌شود که پایگاه داده سایت تمیز بماند. در واقع افزونه مذکور با پاک کردن اسپم‌ها و برخی اطلاعات غیر ضروری باعث پاکسازی پایگاه داده یا همان دیتابیس می‌شود.

وبلاگ نویسی

نصب پلاگین در وردپرس کار ساده‌ای است. برای انجام این کار کافی است که به بخش مدیریتی سایت (داشبورد) بروید و در قسمت Plugins گزینه Add New را انتخاب کنید. در این بخش با جستجوی نام پلاگین مورد نظر می‌توانید آن را نصب کنید یا اینکه فایل افزونه را به صورت دستی آپلود و نصب نمایید.

برای مطالعه باقی بخش‌های این مقاله باید منتظر قسمت آخر آن باشید که به زودی منتشر می‌شود. در این مدت می‌توانید سوالاتتان را در خصوص ایجاد وبلاگ گردشگری از طریق بخش دیدگاه‌ها بپرسید.

مطالب مرتبط:

منبع thatbackpacker

دیدگاه